Arvostelussa Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack

Tikulla pataan

Tänä vuonna on rikottu useita genrerajoja vaihtelevin tuloksin. SuperMash tarjosi kaikki mahdolliset yhdistelmät heikolla laadulla. Henkilökohtaiseen makuuni loistavasti uponnut Murder by Numbers yhdisti taas nerokkaasti Picross-pulmat ja Ace Attorney -tyylisen pelaamisen. Viimeisin lajityyppiyhdistelmä on Taiko no Tasujin: Rhythmic Adventure Packin rytmiroolipeli, jota odotin lievän innostuksen vallassa. Onko yhdistelmä järkevä, vai kumiseeko rumpu onttouttaan?

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack koostaa kaksi 3DS:lle Japanissa ilmestynyttä roolipeliä yksiin kansiin isolle ruudulle. Lisensoinnin takia pari kappaletta jäi matkalle verkko-ominaisuuksien ja QR-koodikikkailun kanssa, mutta on Switch-versioon saatu pari uuttakin kappaletta. Länsimaissa pelit julkaistaan ensimmäistä kertaa, joten kokoelmamuotoinen ratkaisu on sangen toimiva. Pelattavuus on tuttua arcade-halleista ja sarjan aiemmista peleistä: pelaaja lyö rytmiä sinisten ja punaisten ympyröiden kohdalla joko rummun kehälle tai kalvoon, synnyttäen kahta erilaista ääntä (Don ja Ka). Välillä rumpua voi joutua takomaan myös nopeasti edestakaisin. Lyönnit on mahdollista suorittaa fyysisillä näppäimillä, Joy-Conin huitaisulla tai erikseen myytävällä Taiko Drum Controllerilla ja lisäkalikoilla, joilla tavoittaa Akihabaran pelihallien aidon ja autenttisen tunnelman.

Miten rytmiroolipeli oikein toimii? Kummassakin Rhythmic Adventure -pelissä pelaaja ohjastaa Don-rumpua, joka kerää mukaansa suuren joukon sivuhahmoja pelastaakseen maailman. Varsinaiset taistelut hoidetaan rytmipelien muodossa, jolloin rytmissä pysymätön ottaa vahinkoa ja iskussa pysyvä kurmottaa vastustajia. Vastustajan vahingoittaminen vaatii aina useamman onnistuneen lyönnin putkeen, ja virhe pysäyttää hyökkäyssuunnitelmat alkuunsa. Oma joukko kootaan joko isommista sivuhahmoista tai taistelun jälkeen ryhmään liittyvistä vihollisista. Eri hahmoilla on omia kykyjään ja eri hyökkäysnopeudet: nopealiikkeiset olennot lyövät pienellä kombolla ja heikommin, kun taas hitaita ja vahvempia iskuja saa odottaa todella pitkään. Rytmipelin vaikeusasteen saa itse valita, ja normaalillakin vaikeustasolla pomotaistelut ovat usein haastavia koetuksia.

Genreyhdistelmä on toteutettu sangen mallikkaasti. Kummankaan pelin käsikirjoitus ei voita minkäänlaisia palkintoja, mutten sitä odottanutkaan sympaattiselta rytmipeliltä. Rhythmic Adventure 2:ssa on kiinnostavammat hahmot ja yleistarina, mutta hahmot näyttävät paremmalta ensimmäisessä pelissä. Ilahduttavaa on nähdä vierailevia tähtiä Kirbystä Touhou-hahmoihin ja Phoenix Wrightista Monster Hunter -sarjan Palico-kissoihin. Donille voi myös keräillä erilaisia asuja kalapuvusta lisensoituihin asusteisiin. Kivana yksityiskohtana jokainen asu myös vaikuttaa tarinatilan taisteluihin eri tavoin.

Tarinatilan pelattavuudessa on hienoisia eroja pelien välillä. Toisessa pelissä taisteluun saa enemmän hahmoja kerrallaan, ja joukon kasvattaminen perustuu massaan ja hahmojen yhdistämiseen, kun taas ensimmäisessä pelissä jokaista hahmoa voi rekrytoida vain yhden kappaleen. Rhythmic Adventure 2 oli selvästi haastavampi peli, sillä siinä rytmitaistelua käsitellään luovemmin erilaisten häiriötekijöiden osalta. Jälkimmäisessä pelissä on mukana myös elämänlaatua parantavia päivityksiä, kuten uusia erityishyökkäyksiä ja mahdollisuus väistellä satunnaistaisteluita. Pelimaailmassa seikkailu on kuitenkin todella yksinkertaista putkijuoksua, eikä hahmonkehitystä tapahdu kovinkaan merkittävissä määrin.

Roolipelikampanjan lisäksi mukana on tietenkin perinteinen rytmipelimoodi. Kokoelmassa on yhteensä yli 130 kappaletta, eli taottavaa riittää. Kappaleita on laajasti J-popista Vocaloidiin, pelimusiikista klassiseen musiikkiin ja Namcon omiin kappaleisiin. Rytmipelinä Taiko no Tatsujin on vallan mainio ja toimiva erityisesti ennustettavuutensa ansiosta. Koska palaajan instrumentti on rumpu, on yleensä selvää, mitä osaa kappaleesta on seurattava. Lyöntiääniä sekä äänen ja kuvan viivettä on mahdollista säätää oman maun mukaan, ja mukana on tietenkin täydellisyyttä vaativa no miss -tila.

Yhteenveto

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack on mainio kokoelma, jossa riittää rytmipelattavaa pitkiksi ajoiksi. Tarinatilat tarjoavat viihdettä ja hauskaa tekemistä räjäyttämättä kenenkään tajuntaa. Laaja kappalevalikoima ja iskuntarkka pelattavuus pitävät huolen siitä, ettei peliä hakata puhki yhdessä illassa. Moninpelien ystävä voi saada aiemmin julkaistusta Taiko no Tatsujin: Drum ’n’ Funista enemmän irti minipelien muodossa, mutta pidän Rhytmic Adventure Packia parempana pelinä biisivalikoiman laajuuden ja tarinatilan myötä.

Hyvää:
– Tiukka pelattavuus
– Laaja biisilista
– Hauska idea tarinatilasta…

Huonoa:
– …joka jää todella yksinkertaiseksi putkijuoksuksi.

Ei niin perinteistä rummutusta.

Kiitokset Bandai Namcolle arvostelukappaleesta.

Taiko no Tatsujin: Rhythmic Adventure Pack
Alusta:
Switch
Ilmestynyt: 26.11.2020
Kehittäjä: Bandai Namco
Julkaisija: Bandai Namco