Arvostelussa MindSeize
Mielettömän hyvää metroidvaniaa?
Kickstarter, tuo suurien lupauksien ja valtavien riskien luvattu maa. Joukkorahoitus on ollut jo vuosia muodissa, mutta rahoitusmalli tarjoaa myös riskinsä. Jokaista Shovel Knightin kaltaista modernia klassikkoa vastaa vähintään yksi Mighty No. 9:n kaltainen pökäle, joka ei yltänyt lähellekään asettamiaan odotuksia. Yksi tuoreimmista joukkorahoitetuista peleistä on suomalaisen Kamina Dimensionin kehittämä MindSeize. Studio ei suinkaan ole Nintendon alustoilla täysin tuntemattomilla vesillä, sillä pari vuotta takaperin Switchille julkaistiin myös pulmasekoilu Grab the Bottle. MindSeize ottaa tästä valtavan pesäeron niin tunnelmaltaan, skaalaltaan kuin kunnianhimoisuudeltaankin. Mutta onko kyseessä jälleen yksi Kickstarterin menestystarinoista vai jäävätkö rahoittajat nuolemaan näppejään?
MindSeize on monille Switch-pelaajille hyvin tutun metroidvania-genren edustaja. Pelin päätähti on nimeltään M. C. Fox, joka yrittää löytää keinon pelastaa tyttärensä mieli The Ascended -robottiarmeijan kynsistä. Ihmismieli ei MindSeizen maailmassa ole enää sidottu lihaan ja vereen, sillä mieli voidaan siirtää osaksi robottikehoa. Tämä tulee myös M. C.:lle tarpeeseen, sillä rampautuneesta miehestä ei ole vastusta normaalitilanteessa ylösnousseelle metallimörssärille. Ratkaisuna dilemmaan on MAG-robottikeho, jonka tuella isukki pääsee kostoretkelleen. Verdant Gamman vihreät viidakot vaihtuvat nopeasti ovelasti nimetyn Takomo 7:n saastuneisiin tehdasalueisiin, kun M. C.:n matka käy aina vain lähemmäs The Ascendedien tukikohtaa. MindSeizen maailma on kiehtova, mutta itse tarina on hyvin suoraviivainen eikä juurikaan yllätä juonenkäänteillään. Tarina kerrotaan dialogin ohella myös muutamalla sarjakuvamaisella ruudulla. Harmillisesti nämä kohtaukset tuntuvat piirrostyylinsä johdosta melko halvoilta, eivätkä ne erotu edukseen pelin näyttävän pikseligrafiikan rinnalla.
Kuten voi metroidvania-genren edustajalta odottaa, sisältää MindSeize verrattain avoimen maailman sekä erilaisia parannuksia, erikoiskykyjä ja aseita, joiden löytämiseksi on harrastettava tutkimusmatkailua. Runsaalla kädellä ripoteltujen salateiden taakse on kätketty kaikenlaisia parannuksia sekä oikoteitä, jotka helpottavat alueille palaamista. Pelillä kuitenkin kestää jonkin aikaa päästä liikkeelle, sillä Verdant Gamma -aloitusplaneetta on etenkin pelin alussa hyvin suoraviivainen menomesta. Vasta Takomo 7:n monimutkaiset tehdasalueet, futuristiset kaupunkiympäristöt sekä saastuneet kaatopaikat tarjoavat oikeasti mahdollisuuden eksyä. Myös myöhemmät planeetat ja alueet sisältävät kiitettävän määrän tutkittavaa, pois lukien pelin viimeinen alue, joka tuntuu lyhyen kestonsa ja suoraviivaisuutensa johdosta jokseenkin keskeneräiseltä.
Futuristisista metroidvanioista ei ole Switchillä puutetta, mutta MindSeize erottuu massasta taisteluidensa ja M. C.:n liikkuvuuden ansiosta edukseen. Vaikutteita on otettu monista klassikoista, mikä näkyy selvästi pelin Mega Man X -henkisestä liu’usta, Castlevania-henkisestä lähitaistelusta sekä Metroidia muistuttavasta vihollisten räiskinnästä. MindSeizea voisikin kuvailla perustellusti Mega Man Zeron ja Metroid Fusionin sekoitukseksi. Seikkailun edetessä käyttöön avautuu muutamia eri aseita, uusia liikesarjoja, kranaatit, tuplahyppy, immuniteettiliuku, ja monia muita toimintasankareille hyödyllisiä ominaisuuksia. Teräsmiehen apuna on myös hiljalleen palautuva kilpi sekä nanobotteja, joilla voi palauttaa jonkin verran elämää. Taistelut ovat tuntumaltaan loistavia, sillä jokaisessa lyönnissä on rutkasti voimaa. Mikä parasta, MindSeize ei säästele eri vihollistyyppien määrässä, joten jokainen planeetta tuntuu omanlaiseltaan. Myös pomovastukset panevat kiitettävän aggressiivisesti hanttiin. Robotiksi hämmentävän lihaksikas Duke Atlas heittelee pelaajaa väkivaltaisesti piikkeihin, siinä missä ohjuksilla, liekinheittimellä ja miljoonalla muulla tussarilla varustettu jättimecha tekee pelaajasta reikäleipää. Varovaisuus ja tarkkuus palkitaan, ja onneksi vain harva taistelu tuntuu epäreilulta.
MindSeizen alkuperäinen julkaisu PC:llä ei ollut pelkkää ruusuilla tanssimista, sillä peli oli lukuisien bugien riivaama. Switch-versioon suurin osa näistä on korjattu, minkä lisäksi peli tuntuu muutenkin huomattavasti hiotummalta. Joka tapauksessa bugeja tulee vastaan, vaihdellen melko harmittomista softlockeista hahmon hetkelliseen jumittumiseen sekä pieniin graafisiin bugeihin. Nämä eivät kuitenkaan useimmiten häiritse kovin paljoa, ja suurin osa seikkailusta sujuu sulavasti kuin tanssi. Ruudunpäivityskin pysyy valtaosan ajasta kiitettävällä tasolla.
Moni voisi väittää pikseligrafiikan olevan nykyään jopa hieman liiankin paljon edustettu tyyli. Mielestäni hyvin sijoitellut pikselit voivat kuitenkin antaa pelille ajattoman ulkoasun, joka kestää aikaa paremmin kuin viini. MindSeize onnistuu tällä saralla loistavasti, sillä grafiikan toteutus on moitteetonta. Mikä parasta, niin päähahmo, pomovastukset kuin tusinavihollisetkin on todella sulavasti animoituja. Ääniraitaa ei myöskään sovi unohtaa, sillä se sisältää niin tarttuvan teknohenkisiä kappaleita kuin tunnelmallisia sävelmiä. Audiovisuaalinen toteutus on muuten oivaa, mutta hahmojen potretit niin tarinapätkissä kuin dialoginkin aikana erottuvat pikseligrafiikasta omaan makuun vain negatiivisesti. Yhtenäisempi ulkoasu olisi voinut toimia hieman paremmin.
Yhteenveto
MindSeize osoittaa, että Kamina Dimension osaa tehdä muutakin kuin verrattain suoraviivaisia pulmapelejä. Onnistuneen metroidvanian luominen on haastavaa, sillä pelattavuuden on oltava symbioosissa monipuolisen maailman kanssa. MindSeize löytää kuitenkin hyvän tasapainon tutkimuspainotteisen ja toiminnallisen pelattavuuden välillä. Maailmaa on ilo tutkia, kun siellä tietää olevan runsaasti salateitä sekä parannuksia kerättävänä, eivätkä pomovastustajat ole vain helppoja välipaloja. Vaikka MindSeize sisältää jonkin verran harmittavia bugeja, eivätkä kaikki planeetat ole yhtä mielenkiintoisia, on se silti kymmeniä eShopin Metroid-jäljitelmiä mietitympi kokonaisuus. Jos hyvä metroidvania on hakusessa ja suomalaisen peliteollisuuden tukeminen kiinnostaa, ei MindSeizea kannata ohittaa.
Hyvää:
– Pääsääntöisesti hyvin toteutettu maailma, jota on ilo tutkia
– Toiminnan tuntuma
– Hahmonkehitys
– Pomotaistelut ja vihollisvariaatio
Huonoa:
– Pienet bugit
– Ensimmäinen ja viimeinen maailma häviävät laadussa muille
Suomalainen metroidvania vie mielen mennessään.
Kiitokset First Pressille arvostelukappaleesta.
MindSeize
Alusta: Switch (Win)
Ilmestynyt: 29.9.2020
Kehittäjä: Kamina Dimension
Julkaisija: First Press Games