Arvostelussa Gnosia

Kelaa kasetti alkuun

Avaruusaluksesta katoaa miehistön jäsen joka yö. Tämä pakottaa jäljelle jääneet matkustajat kokoontumaan yhteen ja selvittämään, kuka joukosta on kaksoisagenttina toimiva ilkimys, jota Gnosiaksikin nimitetään. Kukaan ei varsinaisesti tiedä, miten ja miksi Gnosia toimii kuten toimii. Joidenkin mielestä Gnosia on sairaus, toisille se on jumala ja joillekin kosminen eliö. Varmaa on kuitenkin se, että Gnosiat ovat korruptoituneita ihmispoloja, jotka pyrkivät ottamaan aluksen hallintaansa. Mysteeri ei kuitenkaan ole ratkaisematon ongelma, sillä vanha kunnon aikamatkailukyky tarjoaa vastauksia kysymyksiin.

Gnosialla on eräänlainen kulttihitin status etenkin Japanissa, sillä sen vähälle huomiolle jäänyt Vita-debyytti keräsi kriitikoilta kehuja jo 2019. Switch-julkaisulla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet suurmenestykseen, sillä Mafia– ja Ihmissusi– ja The Resistance -tyylisiä sosiaalisia salailupelejä pelaavat nykyään kaikki enemmän tai vähemmän Among Usin ansiosta. Ja onhan Switch tietysti myös konsolina Vitaa kuumempi. Gnosia erottuu kuitenkin muiden pelien joukosta siten, että se on puhdas yksinpeli. Pelaajan on siis opeteltava tulkitsemaan tekoälyhahmojen sanoja ja valintoja, jotta huijarit saataisiin nalkkiin. Välillä pahiksen rooli osuu toki pelaajallekin, mutta enemmistöäänivallan saavuttaminen ja voittaminen ei ole suuressa mittakaavassa aina tärkeintä.

Alukselle mahtuu yhteensä 15 matkustajaa, mutta loopin eli yhden pelikierroksen säännöistä riippuen väkeä voi olla vähemmänkin. Gnosioita voi olla pelaajamäärästä riippuen yhdestä neljään kappaletta, mutta pelissä on lukuisia muitakin erikoisrooleja, jotka esitellään hiljalleen. Insinööri ja tohtori ovat hyvisrooleja, joita myös pahikset voivat valehdella edustavansa. Insinööri pystyy tarkistamaan jokainen yö yhden pelaajan Gnosia-statuksen. Tohtori tekee saman automaattisesti viimeksi ulos äänestetylle henkilölle. Valelääkäreitä ja feikki-insinöörejä ei kannata pyrkiä eliminoimaan heti, sillä testiraporttien ja äänestystulosten välillä ilmenee mitä todennäköisemmin ristiriitaisuuksia. Pahiksille edullisinta on päästä eroon voimaroolien edustajista äänestämällä, sillä toisen insinöörin yöllinen katoaminen merkitsee sitä, että elossa on valepukki. Myös tekoäly osaa huomioida tämän seikan, mutta ei aina.

Suojelusenkeli pystyy suojelemaan yöllä yhtä valitsemaansa hahmoa Gnosian hyökkäykseltä, mutta ei itseään. Roolia ei voi paljastaa itse, eivätkä Gnosiat voi valehdella olevansa enkeleitä. Tästä syystä suojelusenkelin henkilöllisyyden selvittäminen on pahiksille elintärkeää. Pareittain esiintyvät vartijat ovat taas satavarmoja hyviksiä ilman muita ominaisuuksia, ja näin helppoja kohteita Gnosialle. On pieni sääli, etteivät Gnosiat voi huijata olevansa vartijoita, sillä välillä on liian helppoa luottaa vartijoihin ja todeta, että Gnosia voi olla ainoastaan valehteleva tohtori tai insinööri.

Peli on kiinnostavimmillaan ja vaikeimmillaan silloin, kun matkustajien joukossa on myös kultisti tai bugi. Kultisti on ihmisenä tutkimusraporteissa näkyvä rooli, joka pelaa Gnosian puolella. Kultisti ei kuitenkaan tiedä, kuka tai ketkä ovat Gnosioita. Kultistin tehtävänä on aiheuttaa hämminkiä, valehdella ja ohjata keskustelua muualle. Bugi on taas joukon ainoa yksilöpelaaja. Maailmantuhoa tavoitteleva häirikkö voittaa selviämällä hengissä loppuun saakka, eli käytännössä strategiana on esiintyminen joko hyviksenä tai kultistina. Myös bugi voi valehdella olevansa tohtori tai insinööri. Äänestämällä eliminoitu bugi näkyy lääkärintarkastuksessa ihmisenä, mutta rooliin valitun elämä voi päättyä myös yöllä insinöörin skannerissa.

Vaikka peli jatkuisikin teoreettisesti pelaajan putoamisen jälkeen, lasketaan kierros silti päättyneeksi. Tästä syystä toisen puolesta uhrautuminen ei ole järkevä taktiikka, ellei sitä erikseen vaadita juonisyistä. Oikean elämän Mafiassa tiedon ja erikoisroolin pimittäminen on toimiva strategia, mutta valitettavasti Gnosiassa tätä mahdollisuutta ei ole huomioitu kunnolla. Jos kanssamatkustaja pyytää esimerkiksi tohtoria nousemaan esiin, täytyy rooli paljastaa heti ensimmäisellä kerralla, sillä useimmiten vähintään yksi huijari toimii samoin. Tilaisuutta ja raportointimahdollisuutta ei tarjota tämän jälkeen toistamiseen, vaikka kykyjä pystyy itse käyttämäänkin. Lisäksi joku miehistön jäsenistä voi julistaa huijarin virheellisesti varmaksi hyvikseksi, mikäli estradille ei nouse vaihtoehtoja. Tämän jälkeen pelaajan on erittäin vaikeaa ansaita luottamusta.

Gnosian mysteerin ohella pelissä selvitetään matkustajien henkilökohtaisia taustoja. Pelaajan on mahdollista jututtaa joka yö yhtä henkilöä lisäinfon toivossa. Punaisella merkityt keskustelut ovat sellaisia, jotka ovat tarinan etenemisen kannalta tärkeitä. Hahmot voivat esimerkiksi paljastaa jotain traagista menneisyydestään, ehdottaa liittoutumista yhteisen hyvän vuoksi tai suositella seuraavaksi eliminoitavaa kohdetta. Eri planeettojen kulttuureja edustavilla matkustajilla on pelaajan tavoin omat tasonsa karismalle, logiikalle, argumentointikyvyille ja jälkien peittämiselle. Pisteet vaikuttavat siihen, miten helposti hahmot äänestävät mukana ja tunnistavat valheet. Pisteitä ansaitaan selviytymällä hengissä mahdollisimman pitkälle, ja niillä voidaan avata liioittelun, anelemisen ja aikaa tuhlaavan lörpöttelyn kaltaisia erikoiskykyjä, joita myös muut hahmot hyödyntävät aktiivisesti. Aivan ensimmäiseksi kannattaa panostaa kuitenkin stealth-tasoon, jotta peli ei lopu heti ensimmäisen illan jälkeen.

Gnosia näyttää visual novelilta ja sisältää myös genrelle tyypillisiä tirkistely- ja romanssikohtauksia. Rakkausrintamalla ei kuitenkaan ehdi tapahtua mitään pysyvää, sillä uusi loop resetoi aina tapahtumat, jotka jäävät ainoastaan aikahyppyihin pystyvän pelaajan ja mentorina toimivan Setsun muistiin. Tarina ei etene välttämättä jokaisen loopin jälkeen, mutta tietyssä vaiheessa tarjotaan mahdollisuutta käyttää juoniskenaarion käynnistävää asetusta. Loppu alkaa häämöttää noin 20 tunnin ja 100. loopin kohdalla. Vaikka Gnosiat pystyisi päättelemään lopussa jo ensimmäisellä vuorolla, on haasteena silti oikean hahmon suojeleminen, jotta käsikirjoitettu kuvio toteutuisi.

Yhteenveto

Erinomaiseen aikaan ilmestyvä Gnosia lisää tuttuun roolipeliformaattiin tieteistarinan ja erikoisia hahmoja huippuälykkäästä delfiinistä tunteilevaan alieniin. Happoinen yhdistelmä toimii, vaikka samat dialogilaatikot ja taktiikat toistuvatkin loppua kohti. Hämärää tunnelmaa korostetaan häiriintyneillä ääniefekteillä ja yllättävillä lähikuvilla, mutta yksikään hahmo ei valitettavasti pukahda ääneen mitään. Parilla kympillä irtoaa kuitenkin pätevää viihdettä niin Among Usin kuin aikuisten animepelienkin ystäville.

Hyvää:
– Kiinnostava asetelma
– Yllätyskäänteet
– Moniulotteinen hahmokattaus

Huonoa:
– Rajallinen määrä toimivia taktiikoita
– Ei minkäänlaista ääninäyttelyä

”Setsu is sus!”

Kiitokset Evolve PR:lle arvostelukappaleesta.

Gnosia
Alusta: Switch, (Vita)
Ilmestynyt: 4.3.2021
Kehittäjä: Petit Depot
Julkaisija: PLAYISM