The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Hero's path...

6/5 ominaisuus

Ensimmäinen paketti ja varsinkin vaikeampi taso ehdottamasti loistavia lisiä. Kaikesta kritiikistä huolimatta minusta eritäin hieno homma että tuo vaikeampi taso julkaistaan vasta nyt koska uudelleen peluu saa kovasti haastetta näin konkarinkin näkökulmasta(se ei myöskään ole pelkästään pelkkä vihollisten päivityspaketti vaan niitä on lisää joka puolella). Olisi Zelda viivästynyt ja niin myös Switchi jos Aunoman tiimi olisi tätä alkanut vielä alkuperäiseen peliin tekemään. Tämä hardmode olisi ollut kyllä itselle aivan liian kova haaste ensimmäiselle läpipeluu kerralle.Olisi saattanut turhautuminen iskeä kun alkuun Linkin uusissa kuvioissa oli haastetta jo itsestään kun mikään ei ollut niin kuin ennen:grin:Saapi nähdä mitä kaikkea ja ennen kaikkea missä noita lisävihuja vastaan tulee.

Kaiken kaikkiaan erittäin hyvältä paketilta vaikuttaa. Mestariluolaa ja uusien asujen löytymistä tässä koitetaan toteuttaa ja todellakin selvitä Hyrulen villissä luonnossa toista kertaa.:smile:
 
Viimeksi muokattu:

Mr. X

Jäsen
5.5.2017
70
Mielenkiintoista, että peli jota mainostetaan vapaalla ja avoimella maailmalla, ei kuitenkaan anna pelaajan vapaasti valita vaikeampaa vaikeustasoa ilman lisämaksua eikä myöskään vaihdella niiden välillä kesken pelin, vaan molemmille on oma tallennus.

Pieni moite ehkä inventory-valikon suunnittelusta tulee itseltänikin, mutta kohdistan sen tähän pakkomielteeneen tehdä tästä pelistä myös WiiU:lle soveltuva.

Onko tähän kohtaan joku selitys vai onko Switch kirjoitettu vahingossa WiiU:na? Mielestäni on todennäköisempää että inventory otti turpaa Switch version takia, koska WiiU versiosta poistettiin kaikki gamepadin näyttöön liittyvät ominaisuudet.

Olen muuten ihan samaa mieltä Bestin kanssa tuosta vikojen kaivamisesta Botw:sta. Ne tuntuu todella mitättömiltä kokonaisuuden nähden jopa väkisin kivenalta kaivetuilta.

Kiinni jäin. Viestissäni oli yksi väkisin väännetty "vika" liittyen sivulyöntien ja lävistyksien puutteeseen, vaikka ei oikeasti kiinnosta onko niitä olemassa vai ei. (Crouch stabia on tosin oikeasti ikävä.)

Sitten pari vastausta jotka piti kirjoittaa kuukausi sitten.

Minusta BotW on gameplayltään ylivoimaisesti paras ja monipuolisin Zelda-peli. Jos jollakulla on tylsää tapellessa niin hän ei selkeästikään kokeillut Sheikah Slaten kykyjä ja Octoballooneja tarpeeksi.

Fysiikkaleikit ovat usein paljon hitaampi tapa hankkiutua eroon vihollisista kuin normaali hakkaaminen. Muutenkin tappelemisesta saisi helposti tehtyä hauskemman antamalla pelaajalle muutamat hienot combot käyttöön ja/tai parantamalla vihollisten tekoälyä ja tekemällä niistä monipuolisempia.

Sanon vaan, että jos pelistä katoaa romanttisin hohto "vasta kymmenien" pelituntien jälkeen niin luulisi passivoituneimmankin pelaajan tiedostava tämän olevan käsittämätön määrä kun vertaa mihin tahansa uudempaan tai vanhempaan peliin ja sen tarjoamiin tunteihin. Montaa peliä ees jaksa pelata ees paria tuntia kun paras hohto on kulutettu

Näinhän se on. Nykyajan mittapuulla jo muutama kymmentä tuntiakin on pitkä aika (joidenkin pelien yksinpelikampanja kestää vain pari tuntia).
Samaan aikaan voin luetella vaikka kuinka monta parin tunnin peliä jotka on innostanut enemmän kuin BotW:in ~20 ensimmäistä "maagista" tuntia. Pituus ja aika on kyllä paskin tapa arvostella videopelejä.

Hukattua potentiaalia löytyy paljon, mutta kuten täällä onkin sanottu, todella hyvä pohja seuraavalle pelille. Tämän takia on myös hyvä ottaa esille pelin negatiivisia puolia. Jos kaikki vain ylipositiivisesti kehuu sitä ja piilottaa huonot puolet maton alle niin siitähän Nintendo tykkää kun voi copypastea saman paskan pelin ja jättää tärkeät muutokset tekemättä.
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Siinä vaiheessa kun peli tarjoaa pari tuntia mielenkiintoa 50e hintalapulla niin siinä on sitä hukattua valueta ihan molosti. Valtaosa näistä peleistä tänä päivänä on lisäksi sellaisia, joiden pariin ei koe mitään tarvetta palata uudestaan uudelleenpeluu arvon toivossa.

Toki pelin laatu mittaa loppupeleissä sen, että onko peli ollut hankinnan arvoinen. Mutta enemmän itseni saa hymyilemään tämän päivän mittakaavalla peli, jossa saa samalla hintalapulla edes sen 20h nautinnollista pelattavaa (tai kuten sanottu, jopa 100+) kuin näppärä 2h paketti.

Negatiivisia puolia on hyvä ottaa esille ja sitä itsekin teen. Mutta mielestäni on äärimmäisen perisuomalaista negatiivista ajattelumallia ruokkivaa. Jos on vaakakuppi, jossa "hyvät asiat" -puoli on täynnä sisältöä ja rinnalla muutama ripe tätä "hukattua potentiaalia" ja "huonosti toteutettuja asioita" niin tuntuu aika keksityltä käytää aikaa ja energiaa että saa haudattua pelin laadun näiden "heikkouksien alle". Toki ne ovat mainitsemisen arvoisia ja niissä on kohtia, joita voi vielä parantaa matkalla kohti "täydellistä" peliä. Mutta tässä tapauksessa pelin laatua määrittäessä ne ovat aika keksittyjä nipoja
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Fysiikkaleikit ovat usein paljon hitaampi tapa hankkiutua eroon vihollisista kuin normaali hakkaaminen. Muutenkin tappelemisesta saisi helposti tehtyä hauskemman antamalla pelaajalle muutamat hienot combot käyttöön ja/tai parantamalla vihollisten tekoälyä ja tekemällä niistä monipuolisempia.

Tähän korostan hyvin vahvasti, että mielipidekysymys. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa mikään combo-häröily laitettuna peliin. Nappien hakkaamismätkyttelyä varten onkin sitten olemassa sellainen peligenre kuin Hack'n Slash. Suosittelen kääntymään enemmän Hyrule Warriorsin puoleen.

Enkä myöskään keksi, miksi pitäisi nauttia siitä että saa hakattua viholliset ketoon "nopeasti". Enemmän itse nautin siitä, että saan vähän luovia ja kikkailla. Tulee tunne, että ajatustyöllä on päässyt haastavastakin tilanteesta eteenpäin.
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
En kyllä viitsi alkaa mitään ranttia tehdä tästä pelistä ainakaan ennen kuin saan pakotettua pelaaman itseni sen loppuun mutta sen sanon että tämä peli ansaitsee rutkasti kritiikkiä ja tämä ajatus että ihmiset korostavat pelin negatiivisiä puolia on ihan naurettava. Päinvastoin tuntuu että best ei suostu näkemään näitä pelin suuria vikoja jos tämä on oikeasti sitä mieltä että esim tuo ratsastaminen on mukavaa. Hevosilla liikkuminen on usein peleissä könkköä (hevonen kun ei ole mikään auto) mutta oman kokemuksen mukaan tämä peli vie kyllä selvästi voiton siitä että missä pelissä on karmivin ohjattavuus hevosella. Tankkikin liikkuu sulavammin kuin konit tässä pelissä ja niitten käyttämisestä on sen lisäksi tehty liian vaivalloista koska toisin kuin muissa peleissä tässä ei voi kutsua konia ihan missä tahansa. On ehkä realistista mutta siihen on aika hyvä syy että miksi mikään muu peli ei ole koettanut olla realistinen tämän asian suhteen.

Sekin on kyllä jännää että mielestäsi pelin combatti saa olla surkeaa koska tässä voi hakkailun sijaan tappaa vihollisia juuri näillä fysiikka leikeillä joka on yleensä se vaivalloisempi vaihtoehto. Järkevä tapa olisi ollut tehdä molemmista tavoista mielenkiintoista.Normaalissa miekka mätössä tässä pelissä ei ole yhtään mitään mielekästä eikä noitten kivien työntely ynnä muu kauhean sulavaa ole myöskään.

Tässä pelissä on kyllä jotain asioita tehty tosin hyvin kuten juuri se että maailma oikeasti tuntuu laajalta ja kaikkialle pääsee mutta tässä pelissä on lukuisia ja lukuisia enemmän tai vähemmän ärsyttäviä asioita jotka pilasivat pelin ihan kokonaan.
 

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Itse taas on tosi vaikea hakea tästä mitään huonoa sanottavaa. Ratsastaminen oli mukavaa, ja se hyppyy hidastus jouskarilla oli hauskaa puuhaa hepan selästä. Sekin oli hyvä homma että hevosella on 3 eri nopeutta. verrattuna vaikka Witcher 3:sen karseaan heppaan. Tykkään tappeluista myös. Ehkä tämä peli ei sitten ole kaikille. No eihän mikään peli ole täydellinen. Omasta mielestäni helposti paras Zelda kaikista. Paitsi että hyvin erilainen kuin muut. Yli 200tuntii yli kellossa :rolleyes:
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Mielipiteitä on monia. Minä en kyllä ymmärrä että jonkun mielestä hakkaus/huitomis tappelut vanhempien Zeldojen tyyliin olisi parempi kuin tämä uusi taistelu systeemi. Miksi taisteluista pitäisi hankkiutua eroon mahdollisimman äkkiä? Tuota asiaa en ainakaan ymmärrä jos taistelut ja viholliset on toteutettu Botw:in tyyliin. Itse nautin niistä suunnattomasti(Hard modella vielä parempia kun ne on vaikeutuneet ja vihollisia on tullut lisää). Fysiikka tekee muutenkin kaikesta paljon elävämpää. Nyt ei onnistunut tuolla vaikeammalla tasolla ollenkaan leirien tuhoamiset näin alussa. Odottakaahan siat kun olen vahvempi!:grin:

Mitä hevosten kankeuteen tulee niin tuota en kyllä tunnusta. Niitä koskee myös fysiikat. Hevoset osaa kulkea teitä pitkin väistellä esteitä. Ne kuolee. Niillä on eri luonteet. Nillä on eri nopeuksia 3 kappaletta. Ne voi hyppiä paikaltaan pikku hyppyjä eri suuntiin. Olisiko hevosen pitänyt kulkea joka puolella kiivetä pitkin vuoren rinteitä ja voisihan vielä vaikka lentää!? Jos ruvetaan vertaamaan vaikka tuon Witcher 3:sen hevosteluun niin mielestäni Botw vie pitemmän korren. Vielä voisi mainita tuosta sateesta joka toisia on ärsyttänyt. Minusta tuo sade kera ukkosen vaan tuo lisää peliin. Muistan kun kiipesin ekaa kertaa kaksosten huipulle ja kesken ilmaantui sade. Ei auttanut kun jäädä kielekkeelle odottelemaan sateen loppumista. Tuntui hienolta kun luonnon voimat estivät kiipeämisen ja en voinut muuta kun nauttia maisemista. Saati kun ukkosmyrsky yllättää ja salama katkoo puita ympäriltä ja sytyttää maan ja puut palamaan. Näkyväisyys on metrin. Ihan niin kuin oikeassakin myräkässä. Eläimin ja vihollisten tarkkailu ja kuvaaminen on myös mukavaa puuhaa. Muutenkin tämä on mielestäni peli mikä kiirehtimällä pelaten jättää paljon hienouttaan piiloon. Voi olla toki että nautin tämän pelin maailmasta normaalia enemmän kun olen muutenkin henkeen ja vereen luonto ihminen. Ei pelota kulkea kaatosateessa pitkin korpimetsiä.

Itse koen pelien pienien vikojen olevan niin pieniä etten niistä viitsi edes saranaa narauttaa. Mielummin nautin hienoimmasta pelimaailmasta mitä mielestäni on koskaan luotu. Ainoa mitä jäin kaipaamaan oli veden alainen seikkailu. Sukeltelu salaiseen kaupunkiin olisi ollut mahtavaa.

Älkääkä huoliko seuraava Zelda ei tule olemaan copypaste. Botw ja Super Mario Odyssey on hienosti sarjoja uudistavia teoksia timanttisella laadulla. Aunoma jo ilmoitti että seuraava 3-D Zelda saattaa yllättää sitten kun se joskus ilmaantuu. Nyt on kyllä sellainen runko luotu että siihen on hyvä luoda yllättäviä käänteitä.

Nyt menossa Hard mode ja kyllä maistuu peluu toisellakin kertaa ja maastosta huomaa ihan erilailla kaikenlaista kuin ekan kerran alussa. Toki mikään peli ei voi tuntua yhtä maagiselta toisella kertaa. Mutta kyllä tämä nautintoa on ollut taas. Jos vuoden loppuun mennessä saisi pelattua 100% niin sitten pääseekin joutsenlaulun kimppuun.

Ps. Toivottavasti saadaan myös 3DS:sän kaltaisten Zeldojen jatko-osa/osia Switchille.
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Ei sen hepan tarvitse mitään vuoren seinää kivetä mutta kun ne hevosen tuntuvat jumittuvan pienempäänkin esteeseen ja kääntyvät todella surkeasti (auta armias jos lähellä on puita) Hevonen tuntuu olevan vain käytännöllinen avarilla alueilla mutta harvemmin pääsee heppaa niillä alueilla käyttämään koska todennäköisesti se heppa on jo jäänyt kauas taakse. Witcher 3:sta olen vielä pelannut siksi vähän että ei oikein voi mennä vertailemaan mutta en kyllä muista siinä olleen ratsastamisen olleen lähellekkään näin ongelmallista.

Omalla kohdallani tuo sade ja ukkonen olivat vain aiheuttamassa raivostumisia. Jos se sade ei tekisi yhdessä sekunnissa pinnoista kiipeily kelvottomia niin ehkä sitten siihen osaisi suhtautua toisin mutta näin ei ole. Se ei yhtään huvita kun alkaa viimeisellä sekunnilla ennen kielekkeelle pääsyä satamaan ja Link sitten lipeää heti sen takia ja putoat alas.

Salaman toiminnassa taas ei ole yhtään mitään järkeä. Se olisi ollut ihan okei että se salama osuu hahmoon korkealta alas liitäessä mutta se että ne salamat hakeutuvat hahmoon missä tahansa on ihan vitun typerää suoraan sanottuna.Kerrankin näytti siltä että salama jäi ihan odottelemaan iskeytyäkseen minuun koska juoksin kerran talliin ja sieltä melko nopeasti uudestaan ulos ja salama osu heti päin näköä.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Mielenkiintoista. Salamoista puheen ollen koin suosikkipuzzleni
jossain sateisella pellolla, jota en päässyt ylittämään ukkosen takia. Kökin ensin muutaman minuutin suojassa odottaen myrskyn päättymistä, mutta suuni olikin ammollaan kun ymmärsin metallimiekan toimivan ukkosenjohdattimena. Vastaava hetki oli myös kylmästä selviäminen tulimiekan avulla.
Ei tule kovin montaa peliä mieleen, joissa näitä harrastetaan.

Combatissa ei ole muuta vikaa kuin helposti hajoavat aseet. Toki liikkeitä voisi aina olla enemmän. Taisteluita voi tietysti sanoa helpoiksi shield deflectin ja muiden kikkojen vuoksi, mutta itse koin hallitsevani nämä vasta viimeisissä bosseissa kunnolla. Ensimmäisissä temppeleissä otin turpaan taas kunnolla, joten oppimiskäyrä on mielestäni varsin sopiva. Hevosella ratsastaminen saa tuntuakin vähän erilaiselta kuin käveleminen.

Julkaisussa ihmettelin 10/10-rivejä, sillä eniten pelissä ärsytti paikoin kamala ääninäyttely ja frame dropit. Nämä korjattiin käytännössä pian ja huomioin sen myös omassa arvostelussani.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Ei sen hepan tarvitse mitään vuoren seinää kivetä mutta kun ne hevosen tuntuvat jumittuvan pienempäänkin esteeseen ja kääntyvät todella surkeasti (auta armias jos lähellä on puita) Hevonen tuntuu olevan vain käytännöllinen avarilla alueilla mutta harvemmin pääsee heppaa niillä alueilla käyttämään koska todennäköisesti se heppa on jo jäänyt kauas taakse. Witcher 3:sta olen vielä pelannut siksi vähän että ei oikein voi mennä vertailemaan mutta en kyllä muista siinä olleen ratsastamisen olleen lähellekkään näin ongelmallista.

Omalla kohdallani tuo sade ja ukkonen olivat vain aiheuttamassa raivostumisia. Jos se sade ei tekisi yhdessä sekunnissa pinnoista kiipeily kelvottomia niin ehkä sitten siihen osaisi suhtautua toisin mutta näin ei ole. Se ei yhtään huvita kun alkaa viimeisellä sekunnilla ennen kielekkeelle pääsyä satamaan ja Link sitten lipeää heti sen takia ja putoat alas.

Salaman toiminnassa taas ei ole yhtään mitään järkeä. Se olisi ollut ihan okei että se salama osuu hahmoon korkealta alas liitäessä mutta se että ne salamat hakeutuvat hahmoon missä tahansa on ihan vitun typerää suoraan sanottuna.Kerrankin näytti siltä että salama jäi ihan odottelemaan iskeytyäkseen minuun koska juoksin kerran talliin ja sieltä melko nopeasti uudestaan ulos ja salama osu heti päin näköä.

Okei. Eli moni asia mikä minun mielestä teki pelistä hienon on sinun mielestä peestä. Maku asioita! Minusta tuosta sateesta ja ukkosesta valittaminen taitaa olla vain kaikkien uudensukupolven AD/HD pelurien kaikki heti tänne turhautumista:grin: En voisi kuvitella itse hermostuvani salaman iskusta taikka liukkaasta kalliosta tässä pelissä koska kumpikin vain tekee maailmasta elävämmän ja ns.realistisemman (salama ei taida iskeä jos ne varusteet viitsii vaihtaa ei metallisiin) Ne luo tunnelmaa ja tuntua että pelaaja on osa Hyrulen luontoa ja maailmaa.

Mitä hevosella ratsastamiseen tulee niin tiheässä metsikössä kannatta hidastaa vauhtia ihan reilusti. Tuskin sitä laukkaamalla kuusikkokorvessakaan selviäisi. Sillä hevosella kun voi kulkea ihan rauhallista askellustakin. Niin ja mitä hevoseen tulee niin aina kun olen sitä vislannut niin se on löytänyt luoksen esteistä huolimatta jos on ollut vain kuuloetäisyydellä. Niin ja niistä kohdista mistä hevonen ei ole suostunut ratsastaessa kulkemaan niin on se omaankin silmään näyttänyt aika jyrkältä kohdalta ja ymmärrän miksi hevonen on jumpitellut vastaan. Nämä kaikki vain minusta korostaa uusimman Hyrulen hienoutta.
 
Viimeksi muokattu:

Kaura

Jäsen
8.6.2017
51
Vantaa
Makuja ja tulkintoja on monia. Kun Jimquisition antoi muualta satavien kiitettävien arvosanojen sekaan pelille 7/10 ("good"), internetin väki suuttui. Minusta arvostelun ainoa vääryys oli kuvailla pelin hirviövalikoimaa ihmeelliseksi.

Peli imi mukaansa liki 200 tunniksi ja pidän siitä jälkiviisaanakin aika paljon, mutta hyvien ominaisuuksien lisäksi osaisin nimetä myös monta pelatessa havaitsemaani puutetta. Minusta on ihan yhtä mälsää lukea pelien ylistämistä kuin lyttäämistäkin, vaikka positiivisuus pelifoorumeilla tavallaan olisikin tosi virkistävä ilmiö.
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Kyseenalainen tulkinta Etta jos ei tykkaa pelin hölmöistä salama ja sade mekaanikkoista niin silloin on pakko olla ADHD. Se ei ole mitenkään realistista että salamat noin hakeutuvat pelaajaan ja että sade tekee pinnoista super liukkaita. Sen tiedän että metalliarmorin olen kokeillut tuloksetta ottaa pois ja apua siitä ei ollut mutta miekasta en tiedä. Auttoi se tai ei niin se ei muuta sitä että salamat toimivat typerästi.

Ja mitä hevoseen tuli niin kyseessä ei todellakaan ollut mistään metsistä tai nyrkistä reunoista.

Jos isommassa osaa paikoissa pitää kulkea hevosella hitaasti niin mikä on koko konin pointti?
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Kyseenalainen tulkinta Etta jos ei tykkaa pelin hölmöistä salama ja sade mekaanikkoista niin silloin on pakko olla ADHD. Se ei ole mitenkään realistista että salamat noin hakeutuvat pelaajaan ja että sade tekee pinnoista super liukkaita. Sen tiedän että metalliarmorin olen kokeillut tuloksetta ottaa pois ja apua siitä ei ollut mutta miekasta en tiedä. Auttoi se tai ei niin se ei muuta sitä että salamat toimivat typerästi.

Ja mitä hevoseen tuli niin kyseessä ei todellakaan ollut mistään metsistä tai nyrkistä reunoista.

Jos isommassa osaa paikoissa pitää kulkea hevosella hitaasti niin mikä on koko konin pointti?

Kyllä se vain auttaa ettei ole metallirojua niskassa. Silloin ei toimi ukkosen johdattimena. Eiköhän tuon hevosen pointti ole se että siirtymät pääsee kulkemaan nopeammin jos paikkojen välimatka on pitkä. Itse kun en käytä teleportteja niin hevonen nopeuttaa kyllä aikalailla siirtymiä ja kyllä sillä kuitenkin aika monessa paikassa pystyy ratsastamaan. Ei kai nyt kapealla metsäpolulla voi täysillä päästellä luulisi tuon nyt olevan aika selvä juttu. Joka tapauksessa jos kaikki matkat kulkee hevosella ja teleportaamalla niin suuri osa Hyrulesta jää tutkimatta ja paikat löytämättä. Siihen tarvitaan jalkautumista ja tuo tutkiminen on yksi tämän pelin suurimmista suoloista.

Mitä tuohon seiskan arvosanaan tulee niin saahan tuollaisella ainakin huomiota. Jos nyt itse seiskan pelejä pelanneena vertaan niitä pelaamiani seiskan pelejä Zeldaan niin ei kyllä puhuta missään tapauksessa samantasoisista teoksista. Täytyy olla mielestäni mukana jo tietynlaista asenne vammaa ja huomion hakuisuutta minun mielestäni.
 

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Sen tiedän että metalliarmorin olen kokeillut tuloksetta ottaa pois ja apua siitä ei ollut mutta miekasta en tiedä. Auttoi se tai ei niin se ei muuta sitä että salamat toimivat typerästi.
Salamat voivat hakeutua kaikenlaisiin metalliesineisiin, joiden kanssa voi vuorovaikuttaa. Tähän lukeutuvat siis esim. metalliset aseet, jouset ja kilvet, mutta eivät armorit. Omat ukkostajohtavat tavarat tunnistaa helposti efektistä, joka niiden kohdalla ukkosella näkyy.

Ekan DLC-packin kamat löydetty (mitään ei voi päivittää, harmi) ja Trial of the Sword läpäisty. Beginning Trialsit eivät olleet kummoisia, mutta Middle Trialsit kuumottivat jo aika paljon ja kuolin kahdesti. Toinen kuolema oli aika typerä, kannoin vahingossa räjähtävän tynnyrin soihtuun. Final Trialsit kuumottivat nekin aluksi, mutta siinä puolenvälin jälkeen arsenaali alkoi olla sitä luokkaa, että enempi jännitys alkoi jo haihtua. Olihan tuo kokonaisuutena kiva, vaikka odotinkin vähän haastavampia skenaarioita.

Master Modea on jo muutama tunti takana, ja olen iloisesti yllättynyt muutosten laajuudesta. Lentävät tasanteet olivat jo tiedossa, mutta niitä on mukavasti enemmän kuin odotin ja aika ovelissa paikoissa. Voipa niitä jopa käyttää omana ilmalaivana, jos sattuu Korok-lehti matkaan. Myös vihollisten sijoittelua on muutettu paljon huomattavammin kuin ennakkotietojen perusteella olisi voinut luulla. Sanon sen verran, että reittiä Stasis-pyhätölle voi ehkä joutua miettimään uudelleen (tästä muotoutui eräs muistettavimpia hetkiäni pelin parissa), eikä Lake Hylian ylitys siltaa pitkin ole enää ihan vaaratonta.
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
Jos isommassa osaa paikoissa pitää kulkea hevosella hitaasti niin mikä on koko konin pointti?
Tätä minäkin ihmettelen. Kun pelissä on paljon maastoa, joka korkeuserojen takia ei sovellu ratsastaen taitettavaksi, ja tasaisemmallakin maalla on metsikköjä sun muita esteitä hidastamassa kulkua, miksi kulkea ylipäätään hevosella (ja tästä johdoksena, miksi sisällyttää ratsastusta peliin muuten kuin sarjan 'perinteen' vaatiessa)? Silloinkin, kun hepalla pääsee oikeasti paahtamaan, on hyöty kyseenalaista, kun menee helposti kaikki maastoon piilotetut kohteetkin (Korokit, shrinet, NPC:t, vihuleirit) täysin ohi. Paljon käytännöllisemmältä tuntuu edetä kävellen, juosten ja liitäen, hyödyntäen sitten teleportteja, jos on kiire johonkin jo tuttuun kaukaiseen paikkaan.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tätä minäkin ihmettelen. Kun pelissä on paljon maastoa, joka korkeuserojen takia ei sovellu ratsastaen taitettavaksi, ja tasaisemmallakin maalla on metsikköjä sun muita esteitä hidastamassa kulkua, miksi kulkea ylipäätään hevosella (ja tästä johdoksena, miksi sisällyttää ratsastusta peliin muuten kuin sarjan 'perinteen' vaatiessa)? Silloinkin, kun hepalla pääsee oikeasti paahtamaan, on hyöty kyseenalaista, kun menee helposti kaikki maastoon piilotetut kohteetkin (Korokit, shrinet, NPC:t, vihuleirit) täysin ohi. Paljon käytännöllisemmältä tuntuu edetä kävellen, juosten ja liitäen, hyödyntäen sitten teleportteja, jos on kiire johonkin jo tuttuun kaukaiseen paikkaan.

Pääseehän sillä edelleen pidempiä siirtymiä huomattavasti nopeammin jos ei halua teleportata. Guardianien tappaminen onnistuu myös paremmin. On mukavia taisteluja hevosen selässä niitä on mukava napata ja kesyttää(pelissä taitaa löytyä kymmeniä erilaisiayksilöitä). Sen hevosen voi sitten jättää siihen kallion alle taikka tiheän metsikön laitaan kun alkaa niitä tarkemmin tutkia. Näinhän se varmasti on myös tarkoitettu. Alussa kuitenkin tuo tutkiminen hieman vaikeaa heikkojen varusteiden vuoksi ja silloin hevonen on hyvinkin tärkeässä roolissa mielestäni.Siinähän se pointti onkin. Kulkupeli pidempien matkojen siirtymiin.Jos nyt tarve vaikka käydä jonkun hahmon luona tai paikassa jotka ovat pidemmän matkan päässä niin konilla tuo onnistuu oikein kätevästi. Jo menee vaikeaksi. Miettikäähän peliä ilman noita hevosia. Sitten napistaisiin kun pelissä ei olekkaan niitä. Miksi pitää juosta kaikki välimatkat. Sandaalithan siinä vain kuluu:grin: Tuntuu että edelle pitäisi olla hevosia jotka kävelee kallion rinteitä ylös, halkoo puita ja lentelee taivaalla. Kaikenlaista. Mistäs seuraava vika kaivetaan? Ison kiven alta Koroksin vierestä:grin: On se mukava vaan pelata pelejä, nauttia niistä ja rentoutua niitä pelatessa eikä miettiä niiden puutoksia ja "vikoja" jatkuvasti.
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
Itse en napise niinkään hevosten kyvyistä itsestään, olisihan se hassua mennä vuorenrinnettä ylös mokomalla, vaan niiden tarpeellisuudesta koko pelissä. Link juoksee ihan kiitettävää tahtia ilman hevosta, ja sitä vastoin hevosen kutsuminen paikalle voi olla työläämpää kuin vain kulkea jalkapatikassa määränpäähän. Maaston tarkka haravointi ja tutkiminen on paljon helpompaa ilman hevosta. Ja kuten todettua, vuorille ei hevosella ole asiaa, eikä todellakaan edes tarvetta kun liitovarjolla pääsee linnuntietä viivasuoraan mihin vain kunhan on ensin kiivennyt hiukan. Pelin alussa Hyrulen linnan viereisillä mailla kesytin muutaman hevosen huvikseni, mutta sen jälkeen ei ole himottanut sen kummemmin nousta otusten selkään, kun ei niillä oikein mitään tee.
Nimenomaan rennosti pelatessa on mukavampi vaan suunnata kartan kanssa sinne mihin aikoo sen sijaan että pysähtyisi pohtimaan, mistä repäisee hevosen ja mitä reittiä sen kanssa kulkisi säästääkseen lopulta mitättömän määrän aikaa (tai jopa käyttäen sitä enemmän).
Miettikäähän peliä ilman noita hevosia. Sitten napistaisiin kun pelissä ei olekkaan niitä. Miksi pitää juosta kaikki välimatkat. Sandaalithan siinä vain kuluu
Kenkien kuluminen on aika villi idea hevosten hyödyn lisäämiseksi, mutta eiköhän tarpeeksi moni jo turhautunut posliinimiekkoihin. :ItPrintsMoney:
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Heitetään oma lusikka soppaan.

Ensinnäkin vaikka hevosista.
Minusta hevoset eivät koskaan tuntuneet liian tönköiltä. Kontrollointi ei luonnollisesti ole yhtä sujuvaa kuin Linkin ohjaaminen, koska hevonen ei ole pelaajahahmo, vaan pelaajahahmon kontrolloima olento joka on loppujen lopuksi itsenäinen pelaajahahmosta. Ohjauksessa on täten mielestäni täysin loogista olla tietynasteista jäykkyyttä, koska pelaajan ja hevosen välissä on vielä Link välikätenä. Uskottavuus siinä karisisi, jos hevonen osaisi tehdä nopeita käännöksiä ja reagoida viiveettää ohjaimen inputteihin. Tavallaan siis pakollinen paha uskottavuuden säilymiseksi, mutta mielestäni looginen sellainen. Eikä se hevosen ohjaaminen minusta ole oikeasti kovin vaikeaa, paitsi jos itsepäisestä syystä on aivan pakko laukata täyttä vauhtia siellä missä ei ole tilaa.

Mitä hevosen tarpeellisuuteen tulee, kertokaas olisiko peli parempi ilman hevosia? Tämä on avoimen maailman peli, joka tarjoaa vaihtoehtoja. Ei kaikkien vaihtoehtojen tarvitse olla yhtä hyviä. Jos hevonen on jätettävä talliin, koska se ei sovellu vuorikiipeilyyn tai ei halua missata Korokkeja, on se päätös joka pelaajalla on oikeus tehdä. Minusta argumentti, että jos hevosia ei tarvitse pelissä, ei niitä pitäisi olla olemassakaan, on aika naurettava. Hevoset pelistä poistamalla ei tapahdu mitään hyvää, sisältöä vain katoaisi, joten en näe syytä heitteröidä niitä. Olisiko Smash Bros parempi peli ilman Smash Touria? Kyseinen moodi on aivan hirveä, mutta ei sen poistaminen mitä todennäköisimmin vaikuttaisi pelin laatuun. Hevoset ovat vapaaehtoinen ominaisuus, ja pelaaja on vapaa valitsemaan haluaako tätä ominaisuutta hyödyntää vai ei.

Itsehän tykkään hevosella ratsastamisesta ja maisemien katselemisesta siinä määrin, että usein teleporttailen kauemmille talleille ihan vain voidakseni ratsastaa perille. Siinä on jotain rentouttavaa, ja en ole Zelda-pelissä aiemmin välittänyt Linkin ratsusta lähellekkään samoissa määrin mitä ruskeasta tammastani, Novasta, joka tragikoomisesti tippui sillalta anna anteeksi ;__;


Mitä combattiin tulee, ainoa iso muutos minkä haluaisin peliin olisi parempi tekoäly vastustajille. Muuten olen aika tyytyväinen. Olen pitkälti bËstin kanssa tässä samaa mieltä. Ymmärrän toki, että toiset tykkäävät enemmän sähäkästä ja nopeatempoisesta taistelusta. Itsekin pidän, silloin kun se combat on pelin pääasiallinen tarjonta. Kuitenkaan jokaisen pelin ei tarvitse olla Bayonetta tai Devil May Cry. Tässä vaiheessa on hyvä pohtia, mikä on pelin tavoite. Breath of the Wild haluaa olla peli, missä pelaaja voi lähestyä taistelua (tai ylipäänsä ongelmia) hyödyntämällä erilaisia työkaluja, kuten aseita, ympäristöä ja pelin fysiikkamoottoria. En väittäisi niinkään pitkälle, että BotW tekisi tämän täydellisesti, mutta arvostan ajatusta. BotW on minusta ennen kaikkea peli, joka antaa pelaajan luoda oman seikkailunsa, lähestyä ongelmia luovasti ja toimia itsenäisesti. BotW ei ole peli, joka keskittyisi taisteluihin ja yrittäisi tehdä niistä mahdollisimman sulavia. Taistelu ja toiminta ei ole BotW:n pääasiallinen tavoite, vaan pelaajan kannustaminen luoviin ratkaisuihin sekä erilaisiin valintoihin on. Totta kai useimmat pelit taistelut voi juustota läpi, mutta se on jälleen vain yksi moninaisista tavoista lähestyä taistelua. Jos helpoin reitti on aina se halutuin kulkea, voin ymmärtää tuohtumuksen pelin taistelusysteemiin. Mutta tekisi melkein mieli sanoa, että on tällöin pelaamassa väärää peliä.
Ja eipä Zeldassa ole kyllä parempaakaan combattia ennen ollut, paitsi ehkä Skyward Swordissa. Mutta se on taas purkki matoja, jota en välittäisi juuri nyt käsitellä. :)


Salamoiden kanssa ei minulla ollut muuta ongelmaa kuin se epäkonsistenttius, että metallinen haarniska ei houkuttele salamoita. En tiedä jäikö Kuruwinilta hoksaamatta, että salamat nimeenomaan hakeutuvat metallisiin aseisiin ja peli vielä ilmoittaa selkeästi mitkä houkuttelevat salamoita.

Sade on sen sijaan vaikeampi aihe taklata, ja olen tästä keskustellut paljonkin tutun kanssa. Itse en pitänyt sitä isona ongelmana ja tavallaan samaistun argumentteihin että "se on realistista" ja "pakollinen paha". Kuitenkin design-politiikalta on aika vaarallista perustella ylimääräistä ja jossain määrin arvaamatonta hidastetta/estettä vain sen perusteella, että vaikeat ajat luovat vahvempia miehiä.


Jotta en nyt liian optimistilta vaikuttaisi, minullakin on kritiikkiä pelille. Olisin halunnut, että rohkeasti erilaisia paikkoja (kuten pimeät rauniot) olisi ollut enemmän. Pomotaistelut ovat turhan samankaltaisia ja overworld bosseja on naurettavan vähän. Peli on ihan helkkarin laaja, joten näiden osalta variaatiota olisi saanut olla enemmän, koska muutamankymmenen tunnin jälkeen repetitiivisyys alkoi näkymään. Ja kuten sanottua, vihollisten tekoäly saisi mielestäni olla parempi. Olisin myös pitänyt jonkunlaisesta craftaus-systeemistä, millä olisi mahdollisesti voinut lisätä suosikkiaseidensa kestävyyttä vaikka mineraaleja uhraamalla. Divine Beast taistelut olisivat myös saaneet olla vähän vaikeampia ja pidempiä.
Ratsastus, hevoset, aseiden rikkoutuminen, pelkistetty combat ja oikeastaan edes sade eivät ole suurimmaksi osaksi häirinneet.
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
kertokaas olisiko peli parempi ilman hevosia?
Ei, mikä tekee viesteistäni lähinnä ihmettelyä tämän suloisen turhuuden edessä eikä varsinaista valitusta toisin kuin Wilbur Wals ehkä ensin tulkitsi. (Tämä taas liittyy ehkä enemmän siihen puolustelemisen ilmapiiriin, jota muut jo sivusivat viesteissään.) Hevoset on pelissä osana sitä, eikä Zeldassa tässä sinänsä ole mitään tyylillisesti väärää, mutta pelisuunnittelun näkökulmasta kyseenalaistan silti niihin selvästi käytetyn vaivan, kun en henk. koht. missään vaiheessa kokenut niistä olevan hyötyä tai hupia ensimmäisen kokeilun jälkeen. Outoa nähdä tällaisia piirteitä Nintendon pelissä, kun useimmiten tuntuu että ennemminkin kaikella on selkeä tarkoitus pelin rakenteessa. Ehkä tällainen vain sitten pitää hyväksyä, kun firman studiot ottavat vihdoin ensiaskeleita heille uudehkossa genressä (avoimen maailman pelit)?
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Kuvaa kyllä peliä paljon, kun nimenomaan Breath of the Wildista puhuttaessa huono taistelu nousee niin usein esille, vaikka kaikissa muissa 3D-Zeldoissa se on vielä huonompi.