The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Eli haluat:
1. Vähintään yhtä suuren pelialueen kuin BotW:ssa, jota kehitettiin mijamodon takapihalla 300 vuotta.
2. Siihen päälle lisää luolastoja ja vedenalainen maailma
3. Tämä kaikki tuplana, kun aikamatkustus moninkertaistaa sisällön ja työmaan.

Että juuh. Kuulostaa kyllä eeppiseltä.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Eli haluat:
1. Vähintään yhtä suuren pelialueen kuin BotW:ssa, jota kehitettiin mijamodon takapihalla 300 vuotta.
2. Siihen päälle lisää luolastoja ja vedenalainen maailma
3. Tämä kaikki tuplana, kun aikamatkustus moninkertaistaa sisällön ja työmaan.

Että juuh. Kuulostaa kyllä eeppiseltä.

Niin, eikös tuolla tiimillä ole nyt kokemusta avoimen maailman Zeldasta ja valmis pelimoottori? Luulisi tällöin työn sujuvan hieman nopeammin tietyiltä osin kun kaikkea ei tarvitse alusta aloittaa, vaan on hyvät pohjat jonka päälle rakentaa. Tällöin jää aikaa vielä mahtavamman maailman luomiseen mitä oli BOTW:ssa. Työmaa on varmasti suuri ja se kestää sen verran kauan ettei muutamaan vuoteen tarvitse peliä odottaa. Sitä paitsi pitäähän toiveita olla vaikka vähän mahdottomia. Minä en kuitenkaan ala kiukuttelemaan jos omat haaveeni eivät toteudu, eikä peli olekkaan millilleen tehty minun toiveiden mukaan. Luotto on 110% kuitenkin Aunoman tiimiin ja varmasti nautin seuraavastakin Zeldasta, on se minkälainen tahansa.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Niin, eikös tuolla tiimillä ole nyt kokemusta avoimen maailman Zeldasta ja valmis pelimoottori? Luulisi tällöin työn sujuvan hieman nopeammin tietyiltä osin kun kaikkea ei tarvitse alusta aloittaa, vaan on hyvät pohjat jonka päälle rakentaa. Tällöin jää aikaa vielä mahtavamman maailman luomiseen mitä oli BOTW:ssa.

BOTW:n maailma oli pääasiassa Monolithin (Xenobladet) aikaansaannos ja nyt näiden viimeisimpien ympäristömallinnukseen nojaavien rekryilmoitusten voitaneen päätellä että Monolithin jeesausta ei tulevaan peliin enää saada. Toki se osaaminen ydintiimissä on varmasti tallella mutta ihan 1:1 se tulevan pelin kokemus ei Breath Of The Wildiin verrattaessa tule olemaan.

Itselleni kelpaisi ihan vaan BOTW:n kokoinen ja kaltainen maailma jossa kuitenkin side questit olisivat monipuolisempia, ja dungeonit sekä bossit enemmän Zelda-kaavaa noudattavia. Palataan asiaan neljän vuoden päästä.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Itse sanoisin, että kannattaa lähteä toiseen suuntaan. Ocarina of Time oli aikansa suurin arvostelymenestys, ja sen jälkeen lähdettiin toisille raiteille Majora's Maskin myötä. Toivoisin samanlaista näkökulmaa uuteen Zeldaan, ei välttämättä samanlaista peliä, mutta samanlainen lähestymistapa olisi poikaa.

Ja sitten vielä vaatimus, että peli pitää valmistua vuodessa (ei liene juuri mahdollista nykypäivänä).
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Itse sanoisin, että kannattaa lähteä toiseen suuntaan. Ocarina of Time oli aikansa suurin arvostelymenestys, ja sen jälkeen lähdettiin toisille raiteille Majora's Maskin myötä. Toivoisin samanlaista näkökulmaa uuteen Zeldaan, ei välttämättä samanlaista peliä, mutta samanlainen lähestymistapa olisi poikaa.

Ja sitten vielä vaatimus, että peli pitää valmistua vuodessa (ei liene juuri mahdollista nykypäivänä).

Selvennähän minullekin(tyhmä ei ymmärrä:grin:) mitä tarkoitat tuolla Ocariinan samanlaisella näkökulmalla?
 

Kraidi

Jäsen
30.4.2017
528
Jos ymmärsin oikein, niin Andyliinin näkemys uudesta Zeldasta olisi ikään kuin Breath of the Wild, jossa kokeiltaisiin jotakin uutta ja persoonallista lähestymistapaa. Itse peruskaava pysyisi siis samana, mutta jokin erikoisempi tyyli saattaisi tuoda Majora's Maskin tavoin jännän lisämausteensa jo ihan pelattavuutta ajatellen.

Olen edelleen sitä mieltä, että jotkin Hayao Miyazakin ohjaamista elokuvista toimivat hyvinä ammentamisen kohteina, kun pohtii Zeldojen maailmaa ja niiden taianomaisuutta. Nyt Prinsessa Mononoken jälkeen voisi olla vuorossa Tuulen laakson Nausicaä, josta saisi irti vaikka ja mitä ideoita.
 
Viimeksi muokattu:

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Itse en BotW:n luomasta vapaudesta luopuisi kovinkaan hyvällä mielellä. Ocarina, majora, wind waker... Hienoja "perinteisiä" pelejä kaikki ja ansaitusti maailman parhaimmistoa monestakin näkökulmasta.

Mutta kaikkia jäi vaivaamaan se, että uudelleenpeluuarvo jäi vähäiseksi. Kaavamaisuus automaattisesti aiheuttaa sen. BotW taas antaa luovuudelle ihan sikana tilaa.

Monta asiaa on hyvin toteutettu. Rikkautta haastetasoon, overworld - vihollisiin ja bosseihin toivon. Muuten tämä paketti in hyvin lähellä täydellisyyttä
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Itse en BotW:n luomasta vapaudesta luopuisi kovinkaan hyvällä mielellä. Ocarina, majora, wind waker... Hienoja "perinteisiä" pelejä kaikki ja ansaitusti maailman parhaimmistoa monestakin näkökulmasta.

Mutta kaikkia jäi vaivaamaan se, että uudelleenpeluuarvo jäi vähäiseksi. Kaavamaisuus automaattisesti aiheuttaa sen. BotW taas antaa luovuudelle ihan sikana tilaa.

Monta asiaa on hyvin toteutettu. Rikkautta haastetasoon, overworld - vihollisiin ja bosseihin toivon. Muuten tämä paketti in hyvin lähellä täydellisyyttä

Samaa mieltä tuosta että takaisin paluu perinteiseen 3-D Zelda muottiin olisi takapakkia. Toivon että Zelda jatkaa tällä vapaanmaailman mallilla. Toki sitä voi kehittää aina paremmaksi, mutta Botw:in vapaasti tutkittava/kuljettava maailma on aivan mahtava. Vielä kun saisin siihen ne luolastot vuorien sisään ja pääsisin sukeltelemaan veden alaiseen maailmaan:wink:

Ps. On tuo maailma aivan uskomattoman kaunis. Kun taidemaalauksessa/Miyazakin piiretyssä seikkailisi.
 

Nepa

Jäsen
1.5.2017
35
Tässä omat parannusehdotukset BotWiin joilla siitä saisi vielä huomattavasti paremman.

- Luolastot. Ihan oikeat perinteiset luolastot erilaisilla teemoilla, musiikeilla ja pomotaisteluilla.
- Shrinet. Vähän vaihtelevuutta edes teemoihin.
- Yleismaailma. Ymmärrän että maailma on tuhoutunut, mutta seuraavassa olisi ihan kiva nähdä vähän enemmän eloa siellä maailmassa. Esim vilkas Hyrulen tori.
- Aseiden hajoaminen. Tämä oli alkujärkytyksen jälkeen ihan siedettävä, mutta pitäisi aseiden kestää hieman enemmän. Tai olisi vaikka joku setti jolla noita voisi korjailla. Sitten joku masterseppä joka pystyy pystyy tekemään aseesta hajoamattoman jotain harvinaista esinettä vastaan tai suurta kasaa rupeita.
- Musiikit. Zeldapelit tunnettu niiden unohtumattomista musiikeista, tästä ne vähän puuttuivat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Toki tämäkin varmasti selittyy tuolla yleismaailmalla, haluttu tehdä musiikistakin yksinkertaistettua.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tässä omat parannusehdotukset BotWiin joilla siitä saisi vielä huomattavasti paremman.

- Luolastot. Ihan oikeat perinteiset luolastot erilaisilla teemoilla, musiikeilla ja pomotaisteluilla.
- Shrinet. Vähän vaihtelevuutta edes teemoihin.
- Yleismaailma. Ymmärrän että maailma on tuhoutunut, mutta seuraavassa olisi ihan kiva nähdä vähän enemmän eloa siellä maailmassa. Esim vilkas Hyrulen tori.
- Aseiden hajoaminen. Tämä oli alkujärkytyksen jälkeen ihan siedettävä, mutta pitäisi aseiden kestää hieman enemmän. Tai olisi vaikka joku setti jolla noita voisi korjailla. Sitten joku masterseppä joka pystyy pystyy tekemään aseesta hajoamattoman jotain harvinaista esinettä vastaan tai suurta kasaa rupeita.
- Musiikit. Zeldapelit tunnettu niiden unohtumattomista musiikeista, tästä ne vähän puuttuivat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Toki tämäkin varmasti selittyy tuolla yleismaailmalla, haluttu tehdä musiikistakin yksinkertaistettua.

En todellaan vastusta niitä perinteisiä luolastoja ja olisikin mielenkiintoista nähdä kuinka Nintendo ne toteuttaisi, sillä perinteiset esineet ei oikein istu tuohon vapaaseen maailmaan. Muutenkin todella mielenkiintoista nähdä minkälainen on Zelda, joka on kokonaan kehitetty pelkästään Switchille. Jokaisessa Zeldassahan on aina aika uniikki tyyli, Hyrule on aina erilainen ja niiden tunnelma ja maailma poikkeaa edellisistä osista välillä reilustikkin.
 

Nepa

Jäsen
1.5.2017
35
Täysin totta.

Voi jospa saisimme ensi vuonna jo uutta Zeldaa. Botwin jatkoa ei varmaankaan mutta joku ylhäältäpäin kuvattu Link Between World tyylinen kelpaisi oikein hyvin.

Snes pelit saisi tulla myös tuohon Nintendo Onlineen niin saisi Link to the Pastinkin Switchille. Sitä alkuperäistä Legend of Zeldaa innostunut nyt taas pelaaman vuosien tauon jälkeen. Mainiosti istuu kyllä Switchille nämä.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Täysin totta.

Voi jospa saisimme ensi vuonna jo uutta Zeldaa. Botwin jatkoa ei varmaankaan mutta joku ylhäältäpäin kuvattu Link Between World tyylinen kelpaisi oikein hyvin.

Snes pelit saisi tulla myös tuohon Nintendo Onlineen niin saisi Link to the Pastinkin Switchille. Sitä alkuperäistä Legend of Zeldaa innostunut nyt taas pelaaman vuosien tauon jälkeen. Mainiosti istuu kyllä Switchille nämä.

Tuollainen Link Between World on hyvinkin todennäköinen, sillä Aunoma sanoi eräässä haastattelussa ettei halua lopettaa 2-D Zeldojen tekijä tiimiä. Eli siis tuollainen 2-2,5-D Zeldan hyvin todenäköisesti tulossa ja toivottavasti jo ensi vuonna. Onhan sitä luultavasti tehty jo todella pitkään. Uutta 3-D Zeldaa on turha toivoa vielä ensi vuonna, sen verran isosta teoksesta on varmasti kyse vaikka se käyttäisikin(hyvin todenäköisesti) Botw:in pelimoottoria.
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
BotW:n musiikit sekä äänisuunnittelu on jotain, mitä todennäkösesti puolustan hautaan saakka.

On totta, että Zeldoissa on perinteisesti musiikilla ollut iso rooli sekä fantastisena tunnelman luojana että jopa tarinan saralla. BotW:n äänisuunnittelu on hyvin paljon perinteistä poikkeava, koska pelissä on pitkiä sessioita ilman musiikkia. Silloinkin kun musiikkia on, se on usein ambienttista ja matalaprofiilista. Korvamatokappaleita pelissä ei juurikaan ole.

Kuitenkin musiikin, kuten minkä tahansa muun osa-alueen, tulee palvella itse kokonaisuutta. BotW on melankolinen ja hidastempoinen peli, jossa on valtava paino laajan erämaan ja luhistuneen kuningaskunnan tutkimisella. Ainoastaan sivilisaation rippeet ovat jäljellä Calamityn seurauksena, ja Hyrulen tyhjyydellä on narratiivinen selitys. Kaiken huipuksi Link ei edes muista omaa menneisyyttään. Devit tiesivät tarkalleen, minkälaista musiikkia BotW tarvitsi. BotW ei tarvitse fantastisia fanfaareja, sillä se fantasia tuhoutui sata vuotta menneisyydessä. Jäljellä on vain raunioituneita kyliä, hajanaisia ja pyristeleviä asutuksia, sekä erämaan ammottava tyhjyys.

Hyrule Fieldin tutkimiseen kuluu kymmeniä pelitunteja. Yksikään perinteinen videopelikappale ei kykenisi säilymään kuunneltavana näin pitkiä aikoja. Sen sijasta hiljainen ja vain ajoittain esiin nouseva pianoraita tarjoaa juuri sopivasti pientä stimulaatiota, mutta jättää tilaa hiljaiselle fiilistelylle. Lisäksi luonnonäänet sekä muut äänet erottuvat paljon selkeämmin ilman taustamusiikkia, ja BotW käyttää tätä usein edukseen. Esim. Korokin piilopaikan voi kuulla sen lähellä pyöriessä. Pitkät hiljaiset osiot myös korostavat niitä tilanteita, joissa peli lopulta soittaa musiikkia. Kylien elävyyttä korostaa se, että niissä soi musiikkia, toisin kuin 95%:ssä Hyrulesta. Lost Woods tuntuu asteen pelottavammalta, koska siellä soi musiikkia. Taistelut tuntuvat asteen jännittävämmiltä, koska niissä soi musiikkia. Pelkkä musiikin läsnäolo signaloi jo pelaajalle, että peli on nyt katkolla erämaan samoamisesta, ja jotain mielenkiintoista on tapahtumassa.

Tähän liittyy myös kappaleiden sisällä tapahtuva progressio ja adaptiivisuus. Selkeimmin tämä on huomattavissa Divine Beastien sisällä, joissa jokaisen juonipakollisen macguffinin löytäminen muuttaa kappaleen kulkua. Musiikki rakentaa ilmapiiriä kohti odottavaa pomotaistelua. Mutta adaptiivisuus ei rajoitu pelkkiin Divine Beasteihin. Esimerkiksi Guardianeja vastaan taistellessa musiikki muuttuu, jos Guardianin lasersäteen kimmottaa takaisin. BotW:n musiikki on kommittoitunut adaptoitumiseen, enkä tiedä, onnistuisiko se lähellekään yhtä hyvin perinteisillä videopelikappaleilla, jotka sitoutuvat tiettyyn sävelkulkuun eivätkä täten pysty sulavasti katkeamaan ja muuttumaan. Skies of Arcadia käytti pomotaisteluissa adaptiivista soundtrackia siten, että taistelussa soi joku kolmesta kappaleesta sen mukaan, oliko pelaajan tiimi huonossa hapessa, bossi kuolemassa, vai tilanne suht neutraali. Muistaakseni tämä kuitenkin johti kompasteleviin transitioihin, joissa yksi kappale katkeaa äkisti ja toinen vain ilmestyy tilalle. Se ei ollut järin sulavaa.

Mielestäni BotW:n äänisuunnittelu on omalla tavallaan fantastinen. Toki siitä puuttuvat Dragon Roostin ja Gerudo Valleyn kaltaiset korvamadot, mutta ne eivät toimisi yhtä hyvin pelin ilmapiirin kannalta. Kehittäjät tekivät rohkean siirron muuttaa soundtrack ambienttiseen sekä hiljaiseen suuntaan, mutta mielestäni ratkaisu oli hyvä ja toimiva. Jos jotain parannettavaa soundtrackista pitäisi sanoa, niin olisin silti ottanut mieluusti muutaman kappaleen enemmän. Lost Woodsin teema oli todella päheä, kun siihen törmäsi ensimmäisen kerran metsikössä, mutta sen hohtoa vähän söi uudelleenkäyttö kivilabyrinteissa, joihin se ei mielestäni sopinut. Divine Beastien dungeon-teemoissa olisi ehkä voinut käyttää aavistuksen enemmän väriä, samaten niiden pomotaisteluissa. Nyt ne ovat aika mieleenpainumattomia. Kuitenkin suuressa kuvassa pidän BotW:n musiikkeja sekä äänisuunnittelua yhtenä pelin vahvimmista osa-alueista.

8-bit music theorylla on neljä hyvää videota, joissa hän pureutuu BotW:n kappaleisiin. Jopa Hyrule Fieldin teema on paljon pidemmälle mietitty, kuin se ehkä alunperin kuulostaa. Pidän myös Rito Villagen teemasta todennäköisesti enemmän kuin alkuperäisestä Dragon Roostista, joka oli loistava kappale alun alkaenkin.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Rushilta hieno syväanalyysi Botw:n äänimaailmasta. Eipä tule koskaan noin syvällisesti mietittyä pelejä ja niiden ominaisuuksia, varsinkaan jos peli on Botw:n tasoa. Minä annan mennä vaan ja nautin, enkä pohdi mitenkä jokin asia ei ole täysin kohdallaan ja mitä voisi parantaa.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Rushilta hieno syväanalyysi Botw:n äänimaailmasta. Eipä tule koskaan noin syvällisesti mietittyä pelejä ja niiden ominaisuuksia, varsinkaan jos peli on Botw:n tasoa. Minä annan mennä vaan ja nautin, enkä pohdi mitenkä jokin asia ei ole täysin kohdallaan ja mitä voisi parantaa.
Niin, videopeleistä saatu nautinto on loppujen lopuksi se tärkein asia, mutta on ihan hauska pohtia, miksi jokin tietty asia toimii tai ei toimi. Arvostan itse Breath of the Wildin äänimaailmaa, ja ymmärrän hyvin nuo Rushin mainitsemat pointit, mutta kieltämättä toivoin peliin aavistuksen perinteisempää musiikkiraitaa. Breath of the Wildin musiikki kuulostaa hyvältä maailmaa tutkiessa, ja sen adaptiivisuus tukee hyvin pelin tunnelmaa. Pelin ulkopuolella musiikki sen sijaan on paria kappaletta lukuun ottamatta melko mitäänsanomatonta.

Uskon, että musiikkiraidan "ambienttisuus" (paremman termin puutteessa) ja adaptiivisuus olisi ollut mahdollista saavuttaa muillakin tavoilla kuin nojautumalla minimalismiin. Annan esimerkiksi Mario Kart 8:n Dolphin Shoalsin, ja sen miten itse melodia pysyy samana koko radan ajan, mutta soittimet muuttuvat kesken kisan. Veden yläpuolella jazzahtava saksofoni tekee kappaleesta räväkän ja jännittävän, mutta veden alla käytössä on rauhallisempi, vaimennetumpi pimputus. Tunnelmaan ja ympäristöön hyvin soveltuva musiikki voi siis sisältää myös hyvin tunnistettavan melodian, joka tarttuu mieleen ja jota kuuntelee mielellään myös pelin ulkopuolella. Toinen kiinnostava esimerkki on Mount Wario, jossa kolmen eri kierroksen kappaleet sulautuvat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi omasta ajotahdista riippumatta.

Breath of the Wildin mittakaavassa olisi toki ollut valtava saavutus, jos jokaiselle ympäristölle (uniikeilla musiikeilla) olisi sävelletty useita versioita samasta kappaleesta eri tilanteisiin sopien. Lopputulos olisi joka tapauksessa ollut mieleeni, etenkin jos siirtymät eri versioiden välillä olisivat olleet sulavat ja huomaamattomat. Nautin itse BotW:n musiikeista, mutta pelistä jäi puuttumaan muista Zeldoista tunnetut ikoniset kappaleet. Näkisinkin mielelläni tulevien Zeldojen yhdistelevän elementtejä BotW:n sekä menneiden Zeldojen musiikkiraidoista ja äänimaailmoista. Jonkinlainen kultainen keskitie olisi ainakin omaan mieleeni, mutta en halua vähätellä myöskään BotW:n saavutuksia äänimaailmansa osalta.

E: Keskityin yllä oikeastaan lähinnä adaptiivisuuteen, mutta adaptiivisuus voi oikein käytettynä edesauttaa ambienssia. Hiljaisuus on BotW:n äänimaailmassa vahva elementti, jota voi ja kannattaa mielestäni hyödyntää myös tulevissa osissa. Vaikka Hyrule Fieldissä soisikin torvilla säestettyä teema vastaavalla tavalla kuin vaikkapa Ocarina of Timessa, voi luonnon helmassa tai yön pikkutunneilla musiikki hiljentyä tai vähintäänkin rauhoittua.
 
Viimeksi muokattu:

testudo80

Jäsen
8.12.2018
47
Helsinki
Lyhyesti tuosta Zeldan äänimaailmasta niin ainakin mini-dokkarissa kerrottiin että halusivat tehdä uudesta Zeldasta mahdollisimman uniikin, eli ei haluttu tuoda vanhoja biisejä tähän uuteen. Myös piano ollut ekaa kertaa käytössä, joka mm. luo sitä surullista tunnelmaa, jota yritetty hakea. Minusta se on piristävää että musiikki ei soi koko ajan taustalla, ja luonnon äänet ovat niin suuressa roolissa. Muun muassa sade.

 

Nrmi

Uusi jäsen
13.7.2020
3
Olisi vasta nyt itselläni tarkoitus tarttua tähän huippupeliin. Kertokaahan foorumilaiset kumpi peliohjain antaa sen ultimaattisen pelikokemuksen: Wii U gamepad vai Switch pro controller? Vastauksestanne riippuen hommaan pelin jommallekummalle koneelle. Olen saanut sen käsityksen, että versiot (päivitysten jälkeen) ovat enemmän tai vähemmän identtiset, joten pelikokemus on kiinni peliohjaimesta.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Switchillä pääset nauttimaan marginaalisesti paremmasta ruudunpäivityksestä ja halutessasi HD-rumblesta ja liikeohjauksesta.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Switchillä pääset nauttimaan marginaalisesti paremmasta ruudunpäivityksestä ja halutessasi HD-rumblesta ja liikeohjauksesta.
+ parempi resoluutio ja ymmärtääkseni päivityksen jälkeen nopeammat lataustauot.