StarDust
Jäsen
- 30.4.2017
- 70
Galaxy oli suuri parannus Sunshineen, sillä se palasi taas tiukempaan pelattavuuteen (pitkältihän Galaxy oli suunniteltu tuomaan 2D-pelattavuus 3D-peliin).
3D-Marion pelattavuus on aina poikennut paljon 2D-Mariosta, ja siksi ne pelit eivät myy samoilla markkinoilla (vastaa samaan kysyntään). Pelattavuutta määrittelee yleensä piirre, joka muodostaa sen haasteen. 3D-Mariossa, kuten Galaxy-pelit, haaste ei muodostu hyppyjen tarkkuudesta (eli jatkuvasta vauhdin ohjaamisesta ja laskeutumispaikan arvioimisesta), vaan hyökkäystoiminnon (pyörähdys) ajoittamisesta ja sen käyttötarkoitusten löytämisestä. Pelaaja joutuu myös ohjainsauvalla liikuttamaan hahmoa 3D-tilassa tarkasti. Pelaaja tekee vaarallisia hyppyjä toisinaan, mutta hypyt eivät rytmitä pelattavuutta saati muodosta pelin haastetta. Hyppypelattavuus olisi Galaxyssa luultavasti tylsää, koska hyppy on (ja on aina ollut) 3D-Mariossa aivan erilainen kuin 2D-Mariossa. (Oikeastaan 3D Worldin ongelma on juuri tämä.) Hahmon vauhdin ohjaaminen on hyppimisessä lähes merkityksetöntä, koska maksimivauhdin saavuttaa helposti. Samalla pelimekaniikat kokonaisuutena hylkäävät 2D-Marion horisontaaliseen vauhtiin pohjautuvan perustan. Luultavasti Nintendo katsoo, että 3D-tilassa olisi liian vaikeaa arvioida laskeutumista ja etäisyyksiä hyppiessä, mikäli hyppy olisi lähempänä 2D-Mariota.
3D-Marion historia Super Mario Sunshinesta eteenpäin on 3D-Mario-tiimin historia saada 2D-Marion yleisö siirtymään 3D-pelattavuuteen. Galaxy 2 toi 2D-kuvakulman olennaiseksi osaksi peliä. Ensimmäinen Galaxy kokeili vasta pieniä planettoja ympäristöinä, joilla pelaaja ei eksyisi (melko suoraan lainattuna Miyamotolta).
Toisaalta Nintendo itse pitää peliä Super Mario 64:n ja Super Mario Sunshinen jatkajana, joten odotan mielenkiinnolla Nintendon näkemystä modernista Super Mario 64:stä.
Peliä markkinoidaan Super Mario 64:n jatkajana, joten voidaan kai nähdä mahdollisena, että tämä peli päättää pitkäaikaisen tavoitteen tehdä 3D-Mario-peli, joka loisi sillan 2D-Marion yleisölle 3D-pelien luo. Peli hylkää muun muassa 3D Worldin moninpelin (suoraan siirretty New Super Mario Bros. Wiistä). Toisaalta pelattavuudesta ei olla näytetty paljoakaan. On hyvin vaikea uskoa, että Nintendo hylkäisi tämän pitkäaikaisen tavoitteen kokonaan. Nintendo ei ole vielä julkistanut 2D-Mario-peliä Switchille, ja mikäli sarja ei saa pian jatkoa konsolilla, Nintendo saattaa pyrkiä välttämään tilanetta, jossa 2D-Mario olisi Odysseyn pääasiallisen suoritusajanjakson aikaan yhtäaikaisesti markkinoilla.
Viimeksi muokattu: