Samat täältä.*Huutonaurua nähdessä numero unon*
Edit: Ai tää meni erilliselle sivulle. Norsukamman linkkiin siis viitaten.
Mikä tekee Captain Toadille juttelemisesta tai maalaukseen syöksymisestä niin harmittavaa sen sijasta, että Moonit olisivat näillä samoilla paikoilla odottamassa vain kerääjäänsä Super Mario 64 -tyylisesti? Sekin olisi toistoa (aka monipuolisuuden puutetta) ihan siinä missä nuo luettelemasikin tehtävät ovat Odysseyn kontekstissa, mutta Odysseyssä nämä yhden tehtävätyypin toiston Moonit harvoin ovat edes prosenttia pelin kaikista kerättävistä. Suurin osa näistä tehtävätyypeistä käyttää joka tapauksessa ympäristön teemaa tai kenttäsuunnittelua hyväkseen erottuakseen muista vastaavista, niin minusta niitä ei voi millään haukkua toistoksi muuten kuin sanan absoluuttisimmassa merkityksessä. Onhan siinä argumenttinsa supistaa pelin Moonien määrää, mutta katsoessa kuinka laadukkaasti tämä määrä on implementoitu peliin tuo kuulostaa vain hullulta.Sinänsä ikävää, että pelin edetessä löytyy enemmän asioita, jotka tuottavat enemmän pettymystä kuin riemua.
Peliä on edelleen nautinto pelata ja tutkittavaa riittää, mutta pari asiaa ovat alkaneet todenteolla harmittaa pelin suunnittelussa:
1. Power Moonien luovuuden puute: Joka kentässä järjestäänsä toistuu samat asiat:
- Osta kuu kaupasta
- Löydä turisti
- Löydä maalaus
- nappaa jänis
- Löydä captain toad
- Kalasta Lakitulla
- jne.
kaiken tämän olisi voinut käyttää niin paljoa luovemminkin, että tällainen ratkaisu lähinnä itkettää. Jos vertaa SM64:een, sunshineen tai vaikka banjoon, niin niissä keskeiset toistuvat teemat olivat lähinnä Red Coins challenge ja bonuksena 100 kolikon tähti / shine. Banjossa näitä toistoja ei sitten koskaan ollutkaan. Tällainen suunnitelmallinen köyhyys harmittaa. Olisivat jättäneet nämä power moonit vaikka kokonaan pois pelistä.
Minusta tuo on toiminut pelissä yleisellä tasolla todella hyvin, varsinkin kun näiltä pääsee hyvin usein kuitenkin hyppimällä tai jollain muulla transformaatiolla kuin sähkövaijerilla. Minulle ei edes tule pelin kahta (/ kolmea) valikon oikeanpuolimmaisinta Kingdomia lukuunottamatta mieleen mitään räikeitä esimerkkejä tästä pomotasoja lukuunottamatta, ja näiden viimeisten syyt käyttää näitä ovat jopa ihan ymmärrettäviä jos tarkoituksena oli jäljitellä Super Mario 64 -tyylisiä tasoloikkagauntletteja.2. Hiekkalaatikkomalli ei monessa kentässä oikein toimi. Monissa kentissä korostuu erilliset "platformit" joiden välillä pitää matkustella sähkövaijereilla sun muilla. Avoimuus kärsii siinä pahasti ja esim. Bowsers Castle olisi voinut olla paljon mieluummin iso kartano (Kuten Mansion SM64:ssa) mutta olikin vain kasa erillisiä leijuvia linnakkeita. Tämäkin todella huono ratkaisumalli
Jos totta puhutaan niin New Super Mariot ovat törkeän aliarvostettuja pelejä. Mielikuvituksettomia toki, mutta sentään täyttä tasohyppelyä alusta loppuun vailla minipelejä ja keräilytehtäviä IGN:n arvostelijoita häikäisemään.