Super Mario Odyssey

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #2
Off-screen videolla pieni palanen uudesta Mariosta. Näyttää omaan silmään upealta ja aavikolla näkyi joku salainen luola:) Varsinkin tuo yöllinen New Donk City. Tätä peliä kohtaan kyllä kova HYPE enkä millään jaksa uskoa jo nähdyn perusteella pettyväni. Luulempa että jouluksi Switchi saa toisen mahtavuuden Botw:in rinnalle.

http://nintendoeverything.com/littl...-odyssey-footage-shows-off-a-couple-of-areas/
 
Viimeksi muokattu:

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Eiköhän tästä saada uusi Killer App Switchille. Pelaaminen vaikuttaa monipuoliselta, ilme veikeältä, ja jos kehittäjäryhmän tuntee, niin kontrollit ovat varmasti kohdillaan. Pelin trailerilla on muuta 21 miljoonaa katsontakertaa YouTubessa, enemmän kuin millään muulla pelivideolla. Ainoastaan Switchin julkistustrailerilla on enemmän.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #4
Mario tiimi ei petä. Kyllä tämän pelin julkistus traileri pääsi yllättämään ihan täysin ja nimenomaan positiivisessa mielessä. Epäilin että Mario tiimin ideat olisi loppuun käytetty mutta olin täysin väärässä. Mielikuvitus on päästetty tosissaan lentoon ainakin trailerin perusteella. Lisäksi tuon heitettävän hatun mukaan tuominen oli jotain mitä ei voinut mitenkään aavistaa samaten kuin tuokin maailman matkaaminen.

Hävettää tuo epäilyni Nintendoa kohtaan ja se että en uskonut jotain näin hienoa olevan tulossa. Pitäisi vaan uskoa että Nintendo rakastaa pääsarjojaan niin paljon ettei sieltä päästetä ulos puolivillaista tavaraa. Tuo joutube videon katsoja määrä on kyllä kova. E3:lla näytetään treehousessa kun peliä pelataan ja taitaa jotkut onnekkaat sitä päästä testaamaankin. Veikkaan että ensi jouluna aika monessa kodissa missä Switchiä ei vielä ole on pukin pakettiin kääritty Switch ja Super Mario Odyssey;)
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Kun Odysseyn julkistustrailerin ensisekunnit lävähtivät ruutuun, hiipi itselle pelko puseroon sillä Sonic Adventuren arvet eivät ole vieläkään umpeutuneet ja edelleen olen sitä mieltä että maskottitasoloikat saisivat pysyä kaukana realistisista ihmishahmoista. Onneksi kuitenkin se varsinainen tasoloikintamatsku vei demonit pois pääkopasta ja peli onkin siitä hetkestä lähtien ollut itselleni odotetuin peli Switchille. Ensimmäinen Galaxy oli allekirjoittaneelle jotain viipaloituun leipään ja Miami Vice-katselumaratoniin verrattavissa olevaa euforiaa ja vaikka ottaisin mielelläni uusia osia tähän tasoloikkagenren ehkä viimeiseen evoluutiovaiheeseen (ottamatta mitään pois 3D Landilta ja 3D Worldilta, loistavia pelejä molemmat), olen silti aika pähkinöinä siitä että planetoidit ja pienet ratapohjaiset kentät vaihtuvat isompiin ja yhteneväisempiin kokonaisuuksiin.

Tähän kaikkeen kun yhdistetään vielä pelin gimmickin (hattu ja sen käyttö) monipuolisuus nimenomaan tasoloikinnassa jo trailerissa ihastuttaneiden audiovisuaalien kanssa, on käsissä pelicocktail jota kyllä vesi kielellä odottaa. E3-messujen tuleva runsas gameplay-materiaali sekä toivottavasti ilmoitettava tarkka julkaisupäivä ovat kyllä odotettua kamaa tässä taloudessa.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Mario tiimi ei petä.

Kyllä he kerran pettivätkin, Super Mario Sunshine on kokemuksen perusteella melkoista kuraa.

Odysseihin palaten, mitenkähän aikovat täyttää nuo kentät? Ainakin New Donk City vaikutti analyysin perusteella melko pieneltä ollakseen piilopaikka useille salaisuuksilla. Tai sitten skaala hämmentää minua, ja kentät pursuavat luovuutta. Onneksi pitää odottaa enää kuukausi, niin nähdään tarkemmin.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
En ole koskaan ollut suuri Mario 64:n ja Sunshinen ystävä. Mielestäni ne eivät ole edes oikeita Mariopelejä, vaan kuuluvat Super Mario SE -spinoffien sarjaan. Odysseyta odotan kuitenkin ihan positiivisesti. Aikaa Sunshinen virheistä oppimiseen on ollut paljon, joten toivottavasti Nintendo on mullistanut kaavaa muutenkin kuin puhuvalla hatulla. Jo se, että kenttää ei tarvitsisi aloittaa alusta aina tähden löydettyään tekisi pelistä heti kaksi kertaa paremman. Jos Donkey Kong esiintyy pelissä pomona olen aivan myytyä miestä.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
  • Viestiketjun aloittaja
  • #8
Kyllä he kerran pettivätkin, Super Mario Sunshine on kokemuksen perusteella melkoista kuraa.

Odysseihin palaten, mitenkähän aikovat täyttää nuo kentät? Ainakin New Donk City vaikutti analyysin perusteella melko pieneltä ollakseen piilopaikka useille salaisuuksilla. Tai sitten skaala hämmentää minua, ja kentät pursuavat luovuutta. Onneksi pitää odottaa enää kuukausi, niin nähdään tarkemmin.
Moni ei jaa tuota mielipidettä Sunshinestä. Itse pidän sitä kyllä huonompana kuin Super Mario 64:sta mutta en sentään surkeana.

Vaikea sanoa kuinka kentät täytetään. Luotan Mario tiimiin ja heidän mielikuvitukseensa. Niin ja vajaa kuukauden päästä tiedetään huomattavasti enemmän. Luulen että tämä uusi Mario tarjoaa uutta näkökulmaa vähän joka asiaan Botw:in tapaan ja tuon ensi trailerin jälkeen saa vielä hämmästyä monesta uudesta ja yllättävästä asiasta mitä ei olla ennen nähty. No onneksi muutama asia on varmaa. Nimittäin Bowser, Mario, Peach, Toad ja Luigi :D
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
Itse yllätyin melkoisesti että Nintendo julkisesti puhui selkeistä pelisuunnittelueroista 64/Sunshinen ja Galaxy/3DWorldin välillä, ja vieläpä selventäessään, että Odyssey tulee olemaan jatkoa noille kahdelle ensimmäiselle 'sandbox'-tyyliselle pelille, eikä suinkaan Galaxyn aloittamalle 'esterata'-trendille 3D-Marioissa. Itse pidän ensimmäisistä suuresti, ja varsinkin Sunshinessa iskee se, miten ketterältä Marion itsensä ohjaaminen tuntuu; mikäpä siinä tähtiä ja shineja keräillessä. Galaxy taas tuntui sellaiselta peliltä, joka yritti typerästi piilotella todellista luonnettaan; pelissä oli edelleen 'hub-maailma', josta päästiin eri kenttiin, mutta mitään tutkimusta tai sen koreampaa tasohyppelyä siellä ei voinut suorittaa, vaan kaikki kerättiin pieneen tilaan ja kenttiin loikattiin muutamasta eri observatoriosta. Kentät itsessään toimivat tutulla 'valitse tähti ja hyppää sisään'-formaatilla, paitsi että eteesi tuli vain juuri sille tähdelle räätälöity esterata tuon galaksin läpi, ja mikä pahinta, monissa saman galaksin tähdissä kierrätettiin sisältöä. Verrattaisen pettymyksen jälkeen nautin huomattavasti enemmän Galaxy 2:sta, joka oli paljon rehellisempi kokemus; kentät oli yhdessä valintaruudussa, jokaisessa galaksissa oli lähinnä yksi tähti ja sitten jotenkin muunneltu versio tuon ensimmäisen tähden haasteesta (aikaraja, nopeammat vihut, yhdestä osumasta poikki jne.) ja myös vaikeusastetta ylipäätään oli vähän lisätty.

Odysseylle siis kovat odotukset, päivittääkö se 64:n tyyliä taas vähän enemmän tähän päivään. Sunshinekaan ei ihan täydellinen peli ole kaikkine sinikolikkojahteineen, joten odotan vain lisää sitä nannaa, josta oikeasti näissä peleissä nautin, eli visionäärin kädellä toteutettua 3D-loikintaa.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Kentät itsessään toimivat tutulla 'valitse tähti ja hyppää sisään'-formaatilla, paitsi että eteesi tuli vain juuri sille tähdelle räätälöity esterata tuon galaksin läpi, ja mikä pahinta, monissa saman galaksin tähdissä kierrätettiin sisältöä.
Otan tämän mieluummin, kuin saman kentän kierrätettynä kahdeksan kertaa + kerää 100 kolikkoa + sinikolikot + piilotähdet.
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Itse yllätyin melkoisesti että Nintendo julkisesti puhui selkeistä pelisuunnittelueroista 64/Sunshinen ja Galaxy/3DWorldin välillä, ja vieläpä selventäessään, että Odyssey tulee olemaan jatkoa noille kahdelle ensimmäiselle 'sandbox'-tyyliselle pelille, eikä suinkaan Galaxyn aloittamalle 'esterata'-trendille 3D-Marioissa. Itse pidän ensimmäisistä suuresti, ja varsinkin Sunshinessa iskee se, miten ketterältä Marion itsensä ohjaaminen tuntuu; mikäpä siinä tähtiä ja shineja keräillessä. Galaxy taas tuntui sellaiselta peliltä, joka yritti typerästi piilotella todellista luonnettaan; pelissä oli edelleen 'hub-maailma', josta päästiin eri kenttiin, mutta mitään tutkimusta tai sen koreampaa tasohyppelyä siellä ei voinut suorittaa, vaan kaikki kerättiin pieneen tilaan ja kenttiin loikattiin muutamasta eri observatoriosta. Kentät itsessään toimivat tutulla 'valitse tähti ja hyppää sisään'-formaatilla, paitsi että eteesi tuli vain juuri sille tähdelle räätälöity esterata tuon galaksin läpi, ja mikä pahinta, monissa saman galaksin tähdissä kierrätettiin sisältöä. Verrattaisen pettymyksen jälkeen nautin huomattavasti enemmän Galaxy 2:sta, joka oli paljon rehellisempi kokemus; kentät oli yhdessä valintaruudussa, jokaisessa galaksissa oli lähinnä yksi tähti ja sitten jotenkin muunneltu versio tuon ensimmäisen tähden haasteesta (aikaraja, nopeammat vihut, yhdestä osumasta poikki jne.) ja myös vaikeusastetta ylipäätään oli vähän lisätty.

Odysseylle siis kovat odotukset, päivittääkö se 64:n tyyliä taas vähän enemmän tähän päivään. Sunshinekaan ei ihan täydellinen peli ole kaikkine sinikolikkojahteineen, joten odotan vain lisää sitä nannaa, josta oikeasti näissä peleissä nautin, eli visionäärin kädellä toteutettua 3D-loikintaa.

64 ja Galaxy ovat parempia pelejä kuin Sunshine ja 3D World. Sunshine olisi ollutkin hauska peli jos peli olisi ollut sitä vedenroiskimista ja tasoloikkaa ja muu kikkailu olisi suodiolla jätetty pois. Galaxy oli suuri parannus Sunshineen, sillä se palasi taas tiukempaan pelattavuuteen (pitkältihän Galaxy oli suunniteltu tuomaan 2D-pelattavuus 3D-peliin).
 
J

Jonelink

Vieras
Odotan tästä jotain mielenkiintoista. Avoin pelimaailmasta kiinnostaa nähdä jotain enemmän ja myös tuo Marion hattu. Mietin yhtenä päivänä, että voisiko hattu liittyä virtuaalitodellisuuteen, mutta ei semmoista kumminkaan tule.
 

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
Sunshinessa on kyllä todella hauska ydin, mutta pelin tehtävät eivät oikein tunnu antavan tarpeeksi mielenkiintoisia skenaarioita tukemaan niitä vaan keskityttiin johonkin Chomppien kylvettämiseen ja hampaiden puhdistamiseen, vaikka olivatkin persoonallisia. Kikkatehtävien jäätyä vähän tylsänpuoleisiksi pelin mukavimmiksi tehtäviksi osoittautuivat ainakin omasta mielestäni punaisten kolikoiden metsästäminen vapaasti ympäri pelialuetta, jotka antoivat mukavasti vapautta hyödyntää Fluddia mahdollisimman kekseliäästi. Varta vasten Fluddin käyttöä varten rakennetut secretit olisivat vasta olleetkin poikaa (okei, red coin -haasteissa on jonkin verran) etenkin kun ilman reppua pelatut osuudet lukeutuivat myös pelin parhaimpiin puoliin.

120 sinistä kolikkoa on konseptina ihan ok, mutta toteutus sitä luokkaa, että en ole koskaan jaksanut vaivautua.

...niin, Odyssey näyttää joo kaikin puolin herkulliselta, vaikka Mariolla onkin tyhmän näköinen hattu. Tällä hetkellä eniten kiinnostaisi tietää pelin formaatti, jossa kenttiä kolutaan läpi, että onko eri tähdille omat valikosta valittavat tehtävänsä vai voiko niitä vain keräillä niin paljon yhteen putkeen kuin jaksaa.
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
64 ja Galaxy ovat parempia pelejä kuin Sunshine ja 3D World.
En siis tosiaan kiellä sitä, etteikö Sunshinessa olisi ongelmia juurikin noiden Lootan mainitsemien "kikkatehtävien" sun muiden takia, mutta vaikea sitä oli olla missään muodossa tyytyväinen Galaxyyn, kun tuntui vain, että pelisuunnittelijat yrittivät tahallisesti kusettaa minua pelaajana ja uskotella, että tämä on jatkoa 64/Sunshinelle eikä ihan oma pelinsä ja tyylinsä. Ja juuri tästä syystä arvostan Galaxy kakkosta aika paljon enemmän. 3D World oli ihan mukiinmenevä peli sekin, mitä nyt pelasin siitä suurimman osan co-oppina eräässä peli-iltamassa pari vuotta sitten sen julkaisun aikoihin.
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
En siis tosiaan kiellä sitä, etteikö Sunshinessa olisi ongelmia juurikin noiden Lootan mainitsemien "kikkatehtävien" sun muiden takia, mutta vaikea sitä oli olla missään muodossa tyytyväinen Galaxyyn, kun tuntui vain, että pelisuunnittelijat yrittivät tahallisesti kusettaa minua pelaajana ja uskotella, että tämä on jatkoa 64/Sunshinelle eikä ihan oma pelinsä ja tyylinsä. Ja juuri tästä syystä arvostan Galaxy kakkosta aika paljon enemmän. 3D World oli ihan mukiinmenevä peli sekin, mitä nyt pelasin siitä suurimman osan co-oppina eräässä peli-iltamassa pari vuotta sitten sen julkaisun aikoihin.

Fludd oli Sunshinen pahin ongelma, se kun rikkoi pelin temmon ja tiukan pelattavuuden koska leijuminen pelasti aina tiukan paikan tullen ja sillä pelasi varman päälle.
Mutta en kyllä sanoisi, että Galaxy yritti olla jotain muuta kuin oli. SMG2 ehkä yksinkertaisti ainakin hubin suhteen vielä entisestään, 3D World otti vielä tästä askeleen eteenpäin.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
En ole koskaan ollut suuri Mario 64:n ja Sunshinen ystävä. Mielestäni ne eivät ole edes oikeita Mariopelejä, vaan kuuluvat Super Mario SE -spinoffien sarjaan.
En itsekään ole Super Mario 64:n suurin ystävä. Mielestäni peli otti liikaa etäisyyttä juuriltaan. Super Mario 64 ei mielestäni ole niinkään tasohyppely, vaan enemmänkin seikkailupeli. Vain muutamassa pelin kentässä on merkittävissä määrin tasohyppelyä, mikä on mielestäni todella kummallista Mario-pelille. Odotan Mario-pelin tarjoavan runsasta tasohyppelyä hyvällä ohjattavuudella. Harmillisesti Super Mario 64 ei tarjoa kumpaakaan edellä mainituista. Peli ohjautuu todella kömpelösti, koska kamera toimii huonosti, pelin fysiikat ovat paikoitellen hyvin arveluttavat ja Mario ei aina suostu pysähtymään kunnolla.

Pidän huomattavasti enemmän Super Mario Galaxysta, Super Mario 3D Landista ja Super Mario 3D Worldista. Kyseiset pelit tarjoavat paljon enemmän tasohyppelyä ja lisäksi paremman ohjattavuuden (joskin 3D Landissa/3D Worldissa Marion liikkeet ovat hieman rajoittuneet). Suoraviivainen tasoloikka ei ole mielestäni missään nimessä huono asia, vaikka joidenkin mielestä pelien lineaarisuus on suuri ongelma. Harva pelaaja valitti 2D-Marioiden lineaarisuudesta, joten miksi lineaarisuus olisi ongelma 3D-Marioissa?

Mielestäni Super Mario Odyssey vaikuttaa lupaavalta, koska pelin maailmat ovat avoimia, mutta näkemäni perusteella alueet sisältävät kuitenkin paljon tasohyppelyelementtejä. Toki alueiden tutkiminen ja seikkailuelementit ovat varmasti läsnä Odysseyssa, mutta olen itse tyytyväinen, jos pääsen testaamaan hyppimistaitojani eräänlaisilla esteradoilla. Toisaalta Nintendo itse pitää peliä Super Mario 64:n ja Super Mario Sunshinen jatkajana, joten odotan mielenkiinnolla Nintendon näkemystä modernista Super Mario 64:stä.
 
Viimeksi muokattu:

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Itselleni Super Mario 64 ja Sunshine ovat ne tärkeimmät Mario-pelit. Niitä on pienenä tullut tutkittua niin monet tunnit, ettei muusta ollut silloin väliä. Galaxyyn en oikeastaan päässyt koskaan sisään.

Odysseyta odottelen positiivisin mielin. Uusin Zelda yllätti niin suuresti, että uskon Marion jatkavan Nintendon tämän hetkistä momentumia.
 

Mr. X

Jäsen
5.5.2017
70
Odotan Mario-pelin tarjoavan runsasta tasohyppelyä hyvällä ohjattavuudella. Harmillisesti Super Mario 64 ei tarjoa kumpaakaan edellä mainituista. Peli ohjautuu todella kömpelösti, koska kamera toimii huonosti, pelin fysiikat ovat paikoitellen hyvin arveluttavat ja Mario ei aina suostu pysähtymään kunnolla.

Pidän huomattavasti enemmän Super Mario Galaxysta, Super Mario 3D Landista ja Super Mario 3D Worldista. Kyseiset pelit tarjoavat paljon enemmän tasohyppelyä ja lisäksi paremman ohjattavuuden (joskin 3D Landissa/3D Worldissa Marion liikkeet ovat hieman rajoittuneet).

Nyt en kyllä aivan ymmärrä. Miten voi kehua Galaxyn kontrolleja samalla kun haukkuu Mario 64:n vastaavia? Galaxyssa Marion jokainen liike on todella hidas ja kömpelö verrattuna 64. Galaxyssa liian moni asia pysäyttää Marion kokonaan. Esimerkiksi side-flipin päätteeksi Mario pysähtyy pieneksi hetkeksi kokonaan ja joutuu keräämään uudestaan vauhtia, mutta 64:ssa Mario voi käyttää ilmassa kerättyä vauhtia jatkaakseen maassa suoraan täydestä vauhdista. 64:ssa on myös muita hauskoja pikkutemppuja, kuten wall kick heti long jumpilla seinään törmäämisen jälkeen, joka ei myöskään onnistu Galaxyssa.

Tämä saattaa kuulostaa pieneltä, mutta mielestäni näin pienetkin asiat vaikuttavat paljon pelin sulavuuteen ja siihen, kuinka hauskaa peliä on pelata. Mario 64:ssa on hyvät fysiikat ja mekaniikat, jotka mahdollistavat mielenkiintoisia ja hauskoja oikoreittejä ja muita temppuja.
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
En itsekään ole Super Mario 64:n suurin ystävä. Mielestäni peli otti liikaa etäisyyttä juuriltaan. Super Mario 64 ei mielestäni ole niinkään tasohyppely, vaan enemmänkin seikkailupeli. Vain muutamassa pelin kentässä on merkittävissä määrin tasohyppelyä, mikä on mielestäni todella kummallista Mario-pelille. Odotan Mario-pelin tarjoavan runsasta tasohyppelyä hyvällä ohjattavuudella. Harmillisesti Super Mario 64 ei tarjoa kumpaakaan edellä mainituista. Peli ohjautuu todella kömpelösti, koska kamera toimii huonosti, pelin fysiikat ovat paikoitellen hyvin arveluttavat ja Mario ei aina suostu pysähtymään kunnolla.

Pidän huomattavasti enemmän Super Mario Galaxysta, Super Mario 3D Landista ja Super Mario 3D Worldista. Kyseiset pelit tarjoavat paljon enemmän tasohyppelyä ja lisäksi paremman ohjattavuuden (joskin 3D Landissa/3D Worldissa Marion liikkeet ovat hieman rajoittuneet). Suoraviivainen tasoloikka ei ole mielestäni missään nimessä huono asia, vaikka joidenkin mielestä pelien lineaarisuus on suuri ongelma. Harva pelaaja valitti 2D-Marioiden lineaarisuudesta, joten miksi lineaarisuus olisi ongelma 3D-Marioissa?

Mielestäni Super Mario Odyssey vaikuttaa lupaavalta, koska pelin maailmat ovat avoimia, mutta näkemäni perusteella alueet sisältävät kuitenkin paljon tasohyppelyelementtejä. Toki alueiden tutkiminen ja seikkailuelementit ovat varmasti läsnä Odysseyssa, mutta olen itse tyytyväinen, jos pääsen testaamaan hyppimistaitojani eräänlaisilla esteradoilla. Toisaalta Nintendo itse pitää peliä Super Mario 64:n ja Super Mario Sunshinen jatkajana, joten odotan mielenkiinnolla Nintendon näkemystä modernista Super Mario 64:stä.

Kyse on pelisuunnittelun eroista. 2D ei ollut pelattavuudeltaan lineaarinen, mutta 3D on. Vaikka eteneminen 2D-peleissä tapahtui yhteen suuntaan, niin pystyit aika vapaasti valita tapasi pelata, kun 3D-peleissä törmää jatkuvasti käsikirjoitettuihin tapahtumiin.

Nyt en kyllä aivan ymmärrä. Miten voi kehua Galaxyn kontrolleja samalla kun haukkuu Mario 64:n vastaavia? Galaxyssa Marion jokainen liike on todella hidas ja kömpelö verrattuna 64. Galaxyssa liian moni asia pysäyttää Marion kokonaan. Esimerkiksi side-flipin päätteeksi Mario pysähtyy pieneksi hetkeksi kokonaan ja joutuu keräämään uudestaan vauhtia, mutta 64:ssa Mario voi käyttää ilmassa kerättyä vauhtia jatkaakseen maassa suoraan täydestä vauhdista. 64:ssa on myös muita hauskoja pikkutemppuja, kuten wall kick heti long jumpilla seinään törmäämisen jälkeen, joka ei myöskään onnistu Galaxyssa.

Tämä saattaa kuulostaa pieneltä, mutta mielestäni näin pienetkin asiat vaikuttavat paljon pelin sulavuuteen ja siihen, kuinka hauskaa peliä on pelata. Mario 64:ssa on hyvät fysiikat ja mekaniikat, jotka mahdollistavat mielenkiintoisia ja hauskoja oikoreittejä ja muita temppuja.

Pysähtymiset on tehty helpottamaan pelaamista, ja eikös ville111 juuri maininnut pitävänsä tuota inertiaa ongelmana. Mutta joo, periaatteessa olen kyllä kanssasi samaa mieltä, lisäksi 64:ssä pystyit tekemään Z-hypynkin täydessä vauhdissa (minkä ansiosta pystyit pelaamaan monta paikkaa hyvinkin vauhdikkaasti).
 

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
Super Mario 64 on mielestäni testamentti hyvien ohjausmekaniikkojen puolesta ja on mielestäni suurin syy miksi peli on kestänyt ajan hampaan todella hyvin. Kenttäsuunnittelu pelissä on suht yhdentekevää, mutta Marion liikearsenaali tekee kaikista tylsistä ja suhteellisen tyhjistäkin alueista paljon mielenkiintoisempia kulkea, mitä niiden oikeasti pitäisi olla. Galaxyn ohjattavuudessa ei ole mielestäni mitään vikaa, mutta 64:n mahdollistamalle flowille ja momentumille sillä ei ole kahta sanaa.

Jos jotain pitää Sunshinen eduksi sanoa myös niin siinä oli paljon samanlaista fiilistä pelattavuutensa suhteen ja esimerkiksi pelin speedrunien katsominen on todella viihdyttävää (shoutoutit Samura1manille).