Wilbur wals
SW-8065-2970-1519
- 30.4.2017
- 946
Keskustelua Nintendon uusimmasta Mario pelistä.
Mario tiimi ei petä.
Moni ei jaa tuota mielipidettä Sunshinestä. Itse pidän sitä kyllä huonompana kuin Super Mario 64:sta mutta en sentään surkeana.Kyllä he kerran pettivätkin, Super Mario Sunshine on kokemuksen perusteella melkoista kuraa.
Odysseihin palaten, mitenkähän aikovat täyttää nuo kentät? Ainakin New Donk City vaikutti analyysin perusteella melko pieneltä ollakseen piilopaikka useille salaisuuksilla. Tai sitten skaala hämmentää minua, ja kentät pursuavat luovuutta. Onneksi pitää odottaa enää kuukausi, niin nähdään tarkemmin.
Otan tämän mieluummin, kuin saman kentän kierrätettynä kahdeksan kertaa + kerää 100 kolikkoa + sinikolikot + piilotähdet.Kentät itsessään toimivat tutulla 'valitse tähti ja hyppää sisään'-formaatilla, paitsi että eteesi tuli vain juuri sille tähdelle räätälöity esterata tuon galaksin läpi, ja mikä pahinta, monissa saman galaksin tähdissä kierrätettiin sisältöä.
Itse yllätyin melkoisesti että Nintendo julkisesti puhui selkeistä pelisuunnittelueroista 64/Sunshinen ja Galaxy/3DWorldin välillä, ja vieläpä selventäessään, että Odyssey tulee olemaan jatkoa noille kahdelle ensimmäiselle 'sandbox'-tyyliselle pelille, eikä suinkaan Galaxyn aloittamalle 'esterata'-trendille 3D-Marioissa. Itse pidän ensimmäisistä suuresti, ja varsinkin Sunshinessa iskee se, miten ketterältä Marion itsensä ohjaaminen tuntuu; mikäpä siinä tähtiä ja shineja keräillessä. Galaxy taas tuntui sellaiselta peliltä, joka yritti typerästi piilotella todellista luonnettaan; pelissä oli edelleen 'hub-maailma', josta päästiin eri kenttiin, mutta mitään tutkimusta tai sen koreampaa tasohyppelyä siellä ei voinut suorittaa, vaan kaikki kerättiin pieneen tilaan ja kenttiin loikattiin muutamasta eri observatoriosta. Kentät itsessään toimivat tutulla 'valitse tähti ja hyppää sisään'-formaatilla, paitsi että eteesi tuli vain juuri sille tähdelle räätälöity esterata tuon galaksin läpi, ja mikä pahinta, monissa saman galaksin tähdissä kierrätettiin sisältöä. Verrattaisen pettymyksen jälkeen nautin huomattavasti enemmän Galaxy 2:sta, joka oli paljon rehellisempi kokemus; kentät oli yhdessä valintaruudussa, jokaisessa galaksissa oli lähinnä yksi tähti ja sitten jotenkin muunneltu versio tuon ensimmäisen tähden haasteesta (aikaraja, nopeammat vihut, yhdestä osumasta poikki jne.) ja myös vaikeusastetta ylipäätään oli vähän lisätty.
Odysseylle siis kovat odotukset, päivittääkö se 64:n tyyliä taas vähän enemmän tähän päivään. Sunshinekaan ei ihan täydellinen peli ole kaikkine sinikolikkojahteineen, joten odotan vain lisää sitä nannaa, josta oikeasti näissä peleissä nautin, eli visionäärin kädellä toteutettua 3D-loikintaa.
En siis tosiaan kiellä sitä, etteikö Sunshinessa olisi ongelmia juurikin noiden Lootan mainitsemien "kikkatehtävien" sun muiden takia, mutta vaikea sitä oli olla missään muodossa tyytyväinen Galaxyyn, kun tuntui vain, että pelisuunnittelijat yrittivät tahallisesti kusettaa minua pelaajana ja uskotella, että tämä on jatkoa 64/Sunshinelle eikä ihan oma pelinsä ja tyylinsä. Ja juuri tästä syystä arvostan Galaxy kakkosta aika paljon enemmän. 3D World oli ihan mukiinmenevä peli sekin, mitä nyt pelasin siitä suurimman osan co-oppina eräässä peli-iltamassa pari vuotta sitten sen julkaisun aikoihin.64 ja Galaxy ovat parempia pelejä kuin Sunshine ja 3D World.
En siis tosiaan kiellä sitä, etteikö Sunshinessa olisi ongelmia juurikin noiden Lootan mainitsemien "kikkatehtävien" sun muiden takia, mutta vaikea sitä oli olla missään muodossa tyytyväinen Galaxyyn, kun tuntui vain, että pelisuunnittelijat yrittivät tahallisesti kusettaa minua pelaajana ja uskotella, että tämä on jatkoa 64/Sunshinelle eikä ihan oma pelinsä ja tyylinsä. Ja juuri tästä syystä arvostan Galaxy kakkosta aika paljon enemmän. 3D World oli ihan mukiinmenevä peli sekin, mitä nyt pelasin siitä suurimman osan co-oppina eräässä peli-iltamassa pari vuotta sitten sen julkaisun aikoihin.
En itsekään ole Super Mario 64:n suurin ystävä. Mielestäni peli otti liikaa etäisyyttä juuriltaan. Super Mario 64 ei mielestäni ole niinkään tasohyppely, vaan enemmänkin seikkailupeli. Vain muutamassa pelin kentässä on merkittävissä määrin tasohyppelyä, mikä on mielestäni todella kummallista Mario-pelille. Odotan Mario-pelin tarjoavan runsasta tasohyppelyä hyvällä ohjattavuudella. Harmillisesti Super Mario 64 ei tarjoa kumpaakaan edellä mainituista. Peli ohjautuu todella kömpelösti, koska kamera toimii huonosti, pelin fysiikat ovat paikoitellen hyvin arveluttavat ja Mario ei aina suostu pysähtymään kunnolla.En ole koskaan ollut suuri Mario 64:n ja Sunshinen ystävä. Mielestäni ne eivät ole edes oikeita Mariopelejä, vaan kuuluvat Super Mario SE -spinoffien sarjaan.
Odotan Mario-pelin tarjoavan runsasta tasohyppelyä hyvällä ohjattavuudella. Harmillisesti Super Mario 64 ei tarjoa kumpaakaan edellä mainituista. Peli ohjautuu todella kömpelösti, koska kamera toimii huonosti, pelin fysiikat ovat paikoitellen hyvin arveluttavat ja Mario ei aina suostu pysähtymään kunnolla.
Pidän huomattavasti enemmän Super Mario Galaxysta, Super Mario 3D Landista ja Super Mario 3D Worldista. Kyseiset pelit tarjoavat paljon enemmän tasohyppelyä ja lisäksi paremman ohjattavuuden (joskin 3D Landissa/3D Worldissa Marion liikkeet ovat hieman rajoittuneet).
En itsekään ole Super Mario 64:n suurin ystävä. Mielestäni peli otti liikaa etäisyyttä juuriltaan. Super Mario 64 ei mielestäni ole niinkään tasohyppely, vaan enemmänkin seikkailupeli. Vain muutamassa pelin kentässä on merkittävissä määrin tasohyppelyä, mikä on mielestäni todella kummallista Mario-pelille. Odotan Mario-pelin tarjoavan runsasta tasohyppelyä hyvällä ohjattavuudella. Harmillisesti Super Mario 64 ei tarjoa kumpaakaan edellä mainituista. Peli ohjautuu todella kömpelösti, koska kamera toimii huonosti, pelin fysiikat ovat paikoitellen hyvin arveluttavat ja Mario ei aina suostu pysähtymään kunnolla.
Pidän huomattavasti enemmän Super Mario Galaxysta, Super Mario 3D Landista ja Super Mario 3D Worldista. Kyseiset pelit tarjoavat paljon enemmän tasohyppelyä ja lisäksi paremman ohjattavuuden (joskin 3D Landissa/3D Worldissa Marion liikkeet ovat hieman rajoittuneet). Suoraviivainen tasoloikka ei ole mielestäni missään nimessä huono asia, vaikka joidenkin mielestä pelien lineaarisuus on suuri ongelma. Harva pelaaja valitti 2D-Marioiden lineaarisuudesta, joten miksi lineaarisuus olisi ongelma 3D-Marioissa?
Mielestäni Super Mario Odyssey vaikuttaa lupaavalta, koska pelin maailmat ovat avoimia, mutta näkemäni perusteella alueet sisältävät kuitenkin paljon tasohyppelyelementtejä. Toki alueiden tutkiminen ja seikkailuelementit ovat varmasti läsnä Odysseyssa, mutta olen itse tyytyväinen, jos pääsen testaamaan hyppimistaitojani eräänlaisilla esteradoilla. Toisaalta Nintendo itse pitää peliä Super Mario 64:n ja Super Mario Sunshinen jatkajana, joten odotan mielenkiinnolla Nintendon näkemystä modernista Super Mario 64:stä.
Nyt en kyllä aivan ymmärrä. Miten voi kehua Galaxyn kontrolleja samalla kun haukkuu Mario 64:n vastaavia? Galaxyssa Marion jokainen liike on todella hidas ja kömpelö verrattuna 64. Galaxyssa liian moni asia pysäyttää Marion kokonaan. Esimerkiksi side-flipin päätteeksi Mario pysähtyy pieneksi hetkeksi kokonaan ja joutuu keräämään uudestaan vauhtia, mutta 64:ssa Mario voi käyttää ilmassa kerättyä vauhtia jatkaakseen maassa suoraan täydestä vauhdista. 64:ssa on myös muita hauskoja pikkutemppuja, kuten wall kick heti long jumpilla seinään törmäämisen jälkeen, joka ei myöskään onnistu Galaxyssa.
Tämä saattaa kuulostaa pieneltä, mutta mielestäni näin pienetkin asiat vaikuttavat paljon pelin sulavuuteen ja siihen, kuinka hauskaa peliä on pelata. Mario 64:ssa on hyvät fysiikat ja mekaniikat, jotka mahdollistavat mielenkiintoisia ja hauskoja oikoreittejä ja muita temppuja.