Foorumipeli: Taistelu Hoennista

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Kappas, osuinkin suoraan kultasuoneen. Irmeli poika on rakettiryhmäläinen. Ehdotan, että emme päästä häntä seuraavaan operaatioon mukaan.

Nyt pitää vain miettiä, kuka on toinen rakettiryhmäläinen ja Giovanni.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Jaaha, sellaista. Eli joko ville tai Irmeli on raketti. Periaatteessa myös molemmat voisivat olla raketteja, mutta tässä vaiheessa kaverin heittäminen junan alle olisi aika paniikkiratkaisu.

Minun käsittääksenihän Giovanni näkyy tutkasta myös "rakettiryhmäläisenä", joten Irmeli voisi olla myös Giovanni jos ville puhuu totta. Tai ville voi olla Giovanni, joka löysi vahingossa toveri raketin ja päätti pönkittää asemaansa paljastamalla hänet.

Mahdollisuuksia on monia. Melkein haluaisin varmuuden varalta skipata Irmelin vuoron ja siirtyä Manneen.

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Minun käsittääksenihän Giovanni näkyy tutkasta myös "rakettiryhmäläisenä", joten Irmeli voisi olla myös Giovanni jos ville puhuu totta. Tai ville voi olla Giovanni, joka löysi vahingossa toveri raketin ja päätti pönkittää asemaansa paljastamalla hänet.
Jep, Sliph Scopessa sekä Giovanni että perusraketti näkyvät rakettiryhmäläisenä, eli tästä saadaan tietää vain pelaajan puoli.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Kovin kovin kovin kaksipiippuinen juttu.

Periaatteessa erittäin hyvä uutinen, mutta samalla erittäin vaikea ostaa koko väitettä pureskelematta. Pelkään, että tässä voidaan viilata liigaa linssiin oikein huolella, sikäli mikäli Ville itse on raketti tai jopa Giovanni.

Teoriassa tässä on liian hyvä optio ottaa luottamus, heittää liigalainen susille ja aiheuttaa erittäin paljon hämmennystä.

Toistaiseksi kuitenkin varmaan kannattaa uskoa ja kattoa pari kierrosta eteenpäin (+ kuulla Irmelipojan vastaus tähän). Ehdotan kuitenkin, että ei ainakaan Irmeliä tai Villeä päästäis liian vahvaan päättäjärooliin

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Vai että raketti paljastettu. Todella mielenkiintoista, tekisi jopa mieli tämän perusteella kallistua sen puolelle, että ville saattaisi olla liigan puolella, koska mielestäni rakettina/Giovannina toisen leimaaminen raketiksi, oli paljastettu oikeasti liigalainen tai ei, on erittäin riskialtista. Siinä joutuu meinaa itsekin huomion keskipisteeseen. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että kannattaa varmaan katsella hetki ennen kuin villen päästää uudestaan operaatioon siltä varalta, että tässä syötetäänkin meille pajunköyttä. Giovannille vaaravyöhykkeellä riittää kuitenkin vain yksi liittolainen tai liigan pelivirhe voittoon.

Kaipa se silti järkevintä on siirtyä varotoimenpiteenä Irmelin mestarivuoron yli.

Irmeli poika

Jäsen
1.5.2017
38
Oulu
Voin yrittää vakuuttaa teitä liigalaisuudestani, mutta se ei juuri vaikuta luotettavuuteeni. Minun ja Villen maineet(no minun lähinnä) on nyt tahratut, ihan miten päin vain asiaa katsookaan. Pikaisella vilkaisulla ehdotan kansleriksi(vai mikä onkaan tässä versiossa, ministeri?) mielestäni luotettavinta kaveria, Rushia

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Olen ehkä Mannen kanssa vähän eri mieltä tuosta liikkeen riskialttiudesta, valjastaa toinen pelaaja raketiksi, olipa hän sitten Villen liittolainen (toinen raketti) tai Vastustaja (liigalainen Villen ollessa raketti).

Kuten olen jolkottanut, niin pelin sekavuustilasto on sitä luokkaa, että kaaoksen luominen tässä vaiheessa olisi juuri se, mitä itse olisin rakettina Silph Scopella tehnyt. Vaikka yksi raketti jäisikin siinä "kiikkiin" niin tasapainoilu kahden pelaajan välillä sulkee kaksi pelaajaa ulos kierrokselle lähtemisistä (joista toinen toki raketti), mutta sehän tekee vain tilaa Giovannille ja yhtäkkiä Giovannin päätyminen ministeriksi on suhteellisen lähellä, mikä on pahasta.

Mitä nyt foorumin perusteella voi päätellä, niin mielikuvani Villestä pelaajana on se, että hän on erittäin suoraselkäinen, joten se puoltaa tähän väitteeseen uskomista aika suuresti. Ja olen siis edelleen asteen enemmän sen kannalla, että Ville puhuu totta (mutta liigalaiseksi en häntä silti tohdi olettaa). Mutta toisaalta juuri tämä "suoraselkäisyys" -mentaliteetti voi toimia myös hyvänä suojana sille, että Ville muuttaa pelitaktiikkaansa ja lähteekin vähän haastamaan.

Kaikki tämä voi siis olla puhdasta ylianalysointia ja jos tää olisi Villen ensimmäinen rodeo, niin pitäisi tätä skenaariota kovin todennäköisenä. Mutta koska Ville jo muutaman pelin verran pelistä tuntumaa saanut, niin tietää varmemmin mitä kannattaa tehdä ja milloin.

Suosittelen siis kaikkia olemaan vähintäänkin varuillaan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT:

Kirjoittaessani äänestys käynnistyikin. Rushin lojaliteeteistä ei tosiaan ole mitään perstuntumaa, koska meidän reissu kaatui omaan huonoon korttinostooni.

En kyllä sanalla sanoen tiedä, että puoltaisiko tätä vai hylkäiskö suorilta. Aluksi ajattelin suorilta hylätä Irmelipojan osallistumisen mestarina reissuun tämän leimauksen jälkeen, mutta rupesin myös pohtimaan tuota äskeistä viestiä kirjoittaessani, että kuinka tärkeää olisi kartoittaa totuutta tuohon Villen Silph Scope-checkiin? Pohdin vielä ja kuulen mieluusti muiden liigalaisten ajatuksia.

Otetaanko tämä vote "varman" päälle vai kartoitetaanko Irmelin (ja siinä samalla myös Villen) Lojaliteettia?

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Voi että minut oltaisiin viemässä.

Periaatteessa voisinkin lähteä, koska Reaper Cloth ei ole vielä tulossa peliin. Jos operaatio epäonnistuu kolmen rakettikortin takia, niin Choice Scarfille voitaisiin vaatimuksena esittää etukäteen käyttökohde, ja jos Irmeli on kunniallinen liigalainen niin hänhän haluaa noudattaa vaatimustamme. Tässä olisi tavallaan tilaisuus saada infoa irti Irmelistä, sekä epäsuorasti villestä.

Kuitenkaan en haluaisi joutua skenaarioon, missä minulle lähetetään 2 rakettikorttia ja sitten syytetään operaation pilaamisesta, ja epäilykset leviävät kolmelle henkilölle. Scarffin menetys nyt ei ole mielestäni hirveän iso ongelma, jos se tarkoittaa että yksi raketti jää nalkkiin. Vaaravyöhyke on se oikea huolen aihe.

Pitää miettiä. Nojaan kuitenkin tällä hetkellä lievästi kieltäytymisen puolelle.

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Kyllä sinullakin ihan pointti tuossa on, tulkintahan pitkälti perustuu siihen, kuinka korkeatasoisia mindgameseja olettaa toisten pelaajien tekevän. Kuten tuossa äskeisessä viestissäni sanoinkin, ei Giovanni tarvitse kahta, ei välttämättä edes yhtä liittolaista päästäkseen vaaravyöhykkeellä ministeriksi, joka on ehdottomasti rakettien helpompi tie voittoon. Tästä syystä pidän option villen rakettiudelle auki.

Mitä tuohon äänestykseen tulee, en ole puoltamassa. Ihan vain varotoimena, ja myös siksi, että Rush on jo pariin kertaan ollut mukana operaatioilla vaihtelevalla menestyksellä eikä omissa silmissäni ole riittävän luotettava, että päästäisin häntä kolmanteen kertaan mukaan operaatiolle ennen oman kupariseni rikkoutumista.

Tämä myös siksi, että haluan saada bdbdbd:n mukaan toiseen operaatioon, vielä kun ei olla vaaravyöhykkeellä. Kaveri ei ole ykköskierroksen pistettä lukuun ottamatta osallistunut operaatioille, ja on lievä kysymysmerkki, kun ottaa huomioon ministerikaverin siltä kierrokselta uuden tiedon valossa. Prioriteettina on mielestäni kerätä mahdollisimman paljon tietoa pelaajista niin kauan, kun se on vielä turvallista, eikä riskeerata vaaravyöhykkeelle joutumista vatvoessa jo epäilyttäväksi osoittautuneita pelaajia.

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Ehdotan kuitenkin, että ei ainakaan Irmeliä tai Villeä päästäis liian vahvaan päättäjärooliin
Kannatan. Olen itse täysin tyytyväinen, jos en jatkossa pääse ministeriksi tai mestariksi. Jos joku tosissaan epäilee minua Giovanniksi, niin tällöin hän ei varmastikaan edes haluaisi minua ministeriksi. Oleellista kuitenkin on, että Irmeliä ei laiteta mestariksi tai ministeriksi. Kuten edellä mainittiin, on mahdollista, että Irmeli on itse Giovanni. Jos rakettiryhmä saa kolmannen pisteen, niin en missään nimessä päästäisi Irmeliä ministeriksi.

Vaikka Irmeli pääsisi nyt mestariksi, en usko hänen aiheuttavan kovin suurta vahinkoa (ainakaan tahallisesti). Olisi hänelle erittäin riskialtista antaa rakettiryhmälle piste, koska tämä käytännössä vahvistaisi hänen identiteettinsä. Sitä puolestaan on syytä miettiä, että miksi hän nimesi ministeriksi nimenomaan Rushin. Saattaa olla, että Irmeli yrittää antaa Rushille huonon maineen operaation epäonnistuessa (tai ylipäätänsä valitsemalla hänet ministeriksi). Toinen mahdollisuus on, että Rush itsekin on rakettiryhmäläinen.

En itse ole tämän operaation kannalla. Riskit ovat liian suuret, koska jo yhden pisteen jälkeen rakettiryhmä on valmis valitsemaan Giovannin ministeriksi. On totta, että emme tiedä Mannesta yhtään mitään, mutta on hän ainakin Irmeli poikaa parempi valinta mestariksi. Oletettavasti Manne valitsee ministeriksi bdbdbd:n, jolloin kyseisessä operaatiossa on kaksi muuttujaa. Kyseisen operaation tuloksen tulkitseminen voi olla haastavaa, mutta se on myöhemmän ajan murhe (mikäli operaatio edes toteutuu).

Kong

Jäsen
30.4.2017
94
Helsinki
Suosisin itse varman päälle pelaamista eli Irmeli pojan sekä villen jättämistä pois operaatiolta toistaiseksi.
Omissa silmissäni tarkastuksen tulos puhuu kuitenkin vahvasti villen Giovanniutta vastaan, sillä konfliktin luominen olisi ollut Giovannilta melko erikoinen siirto. Toki aina on mahdollista rikkoa metaa epätavallisilla siirroilla.

Joka tapauksessa ainakin toinen on raketti, kuten on todettukin.

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Irmeli poika ja Rush ovat vielä tässä vaiheessa peliä turvallisia valintoja, joten periaatteessa ei ole mitään syytä äänestää vastaan.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Koin nyt "varman päälle" pelaamisen tieksi kulkea ja vastustin kombinaatiota.

Mutta en kyllä osaa kovin varmuudella sanoa, että ketä haluaisin reissulle lähettämään toivoessani liigalle pistettä.

Oon kovaa koittanut jotain datapakettia kerätä itselleni tässä pelin edetessä. Enkä pääse oikein minkäänlaiseen mielikuvaan siitä, miten nämä roolit menevät.

Sekä Ville, että irmeli ovat tuoneet pisteen liigalle, mutta Ville on myös menetyttänyt pisteen liigalla. Sehän nyt on selvää, että näistä kahdesta jompikumpi on raketti. Ja alan kyllä olla erittäin paljon kallellani siihen suuntaan, että Ville yrittää fuulata tässä nyt silmään pahemman kerran.

Että kun voisin olla varma. Mutta kuten todettua, myös Irmelin sulkeminen pois reissuista toistaiseksi on ihan suotava taktiikka. Mutta pistäkääpä merkille, ettei päädytä suden suuhun.

Vaikka Irmeli pääsisi nyt mestariksi, en usko hänen aiheuttavan kovin suurta vahinkoa (ainakaan tahallisesti). Olisi hänelle erittäin riskialtista antaa rakettiryhmälle piste, koska tämä käytännössä vahvistaisi hänen identiteettinsä. Sitä puolestaan on syytä miettiä, että miksi hän nimesi ministeriksi nimenomaan Rushin. Saattaa olla, että Irmeli yrittää antaa Rushille huonon maineen operaation epäonnistuessa (tai ylipäätänsä valitsemalla hänet ministeriksi). Toinen mahdollisuus on, että Rush itsekin on rakettiryhmäläinen.

JOS irmelipoika tosiaan on raketti, niin en näe mitään järkevää tai perusteltua peliliikettä, miksi ottaisi ministeriksi toisen raketin, ollessaan itse päävastuussa korteista. paljastuessaan tätä kautta täksi raketiksi niin laittaisi myös toisen pelaajan (tiimitoverinsa) punaiselle listalle, varsinkin kun Rushilla on alla jo yksi epäonnistuminen omalta kierrokseltani. Ei olla myöskään niin syvällä pelissä vielä, että Irmeli voisi Giovannia heittää ministerin pallille kun se ei vielä päätä peliä. Yksi RR-kortti lisää, niin kyseenalaistaisin tämän valinnan todella suuresti.

Eli mielestäni tässä on kaksi skenaariota:
1. Irmeli on liigalainen, Villen ollessa raketti, ja otti satunnaisen pelaajan ministerikseen tietäessään, että luottamus on kyseenalaistettu
2. Irmeli on raketti ja performoitti Destiny Bondin yrittäessään viedä jonkun pelaajan, jonka tietää liigalaiseksi, niin mukanaan epäiltyjen manalaan. -> nostaa suoraan Giovannin mahdollisuuksia. Pitää kerta muistaa, että tuo RNG saattaa hyvinkin paukuttaa lisää 3xRR -korttikonpoja jolloin se yksi väärä ministeri riittää pelin ratkaisuun.

Viimeksi muokattu:

Veizen

Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Äänestys on päättynyt.
bdbdbd - Kyllä
bËst - Ei
Artzei- Ei
Rush - Ei
ville111 - Ei
Irmeli poika - Kyllä
Manne - Ei
Kong - Ei

Mestari-minsteripari Irmeli poika-Rush ei mene läpi.

Äänestyslaskuri: 1/3

Manne, ole hyvä ja julkista ministeriehdokkaasi! (Huom: ville111 ja Artzei eivät ole valideja ehdokkaita.)

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Suoraan sanottuna vähän kuumottelee. Kuten aikaisemmin totesin, tarkoituksena oli ottaa bdbdbd mukaan tälle operaatiolle, mutta hänen antamansa myönteinen ääni pistää merkille, kun kaikkien muiden mielestä oli turvallisempaa jättää Irmeli+Rush väliin.

Kysymys kuuluukin, että näkeekö bdbdbd jonkun sellaisen bluffin läpi, johon kaikki muut liigalaiset ovat haksahtaneet, vai onko bdbdbd myös rakettien puolella. Toistan itseäni: bdbdbd ja Irmeli olivat ensimmäisellä operaatiolla yhdessä (tosin silloin pisteen toivat), lisäksi tässä äänestyksessä kaverit olivat ainoat, joiden äänet poikkesivat muiden linjasta. Mene ja katso lienee ainoa tapa saada asioista selvyys.

Siitä päästäänkin sitten sen suuren fifty-fiftyn äärelle, että oliko Irmelin scopettaminen vain taktinen veto ja muut pahikset lymyävät jossakin muualla? Ei suoraan sanoen pienintäkään aavistusta. Siinä mielessä tilanne on kuitenkin huojentava, että vaikka tässä raketin ottaisinkin mukaan ja operaatio failaa, ei peli ole ohi, mutta siinä kohtaa saatan itse olla melkoisessa liemessä. Lisäksi uudesta pakasta on vajaa 25% mahis nostaa suorilta kolme rakettikorttia, jolloin viimeinen turvallinen mahdollisuus saada tietoa menee lahjana raketeille. Enkä seuraavaa mestariakaan haluaisi asettaa lottoamaan ministeriään.

Myös bËstin ottaminen ministeriksi houkuttelisi, mutta taidan silti pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa. Parhaassa tapauksessa pisteen lisäksi tuohon Ville vs. Irmeli -skismaan voidaan saada jotain selvyyttä, ja pahimmassakin tapauksessa käytössä on joka tapauksessa paniikkinappula Choice Scarfin muodossa. Käyttökohteesta voidaan totta kai keskustella, mikäli tilanne siihen ajautuu.

Eli ministerivalintani on bdbdbd.

Viimeksi muokattu:

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Manne tuossa vähän itse pukikin sanoiksi sitä, miksi tämän äänestyksen hyväksyminen ei olekaan ihan läpihuutojuttu:

bdbdbd ja irmeli vetävät jonkinlaista "yhtä köyttä". Se voi olla sattumaakin, mutta jotenkin haluaisin ajatella heidän olevan samalla puolella. Se, että ovatko raketteja vai liigalaisia niin onkin sitten whole new story.

Toki positiivista tässä on se, että Manne saa olla valitsijan paikalla ja laittaa bdbdbd:n sitä kautta ahtaaseen nurkkaa jos tämä on raketti. Haluaisin jotenkin uskoa tässä epäilyksen usvassa, että Manneen voisin luottaa. Mutta tämä spekulaatio pohjaa enemmän muiden epäilyttävyyteen kuin siihen, että Manne olisi selkeästi todistanut lojaaliutensa.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Koska Manne ei ole vielä tähän mennessä saanut tilaisuutta paljastaa itsestään mitään, ja äänestyksissäkin on mennyt massan mukana, hän on kutakuinkin ainoa henkilö pelissä joka ei ole vielä antanut minkäänlaista aihetta epäilyksille. Tietenkin osa muiden epäilyttävistä liikkeistä on vain johtunut poikkeavista mielipiteistä, vääristä tulkinnoista tai ylianalysoinnista, mutta erityisesti edellisen pelin perusteella en haluaisi ohittaa mitään olankohautuksella.

Uskoisin, että tämä parivaljakko on tarpeeksi turvallista lähettää operaatiolle. Ja edelleen, jos jokin menee pieleen, Choice Scarfin menetys ei ole mielestäni hirvittävän suuri ongelma kun potentiaalista infoakin on tarjolla.

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Ei siellä bluffia taustalla ollut minkä läpi olisin nähnyt, vaan pyrkimys nyt lähinnä paljastamaan valehteleeko Ville, vai onko Irmeli raketti. Nythän tuon edellisen äänestyksen kaataminen sattui tosi huonoon saumaan, kun oli mahdollisuus saada asiasta lisää tietoa ilman pelkoa siitä, että raketit voittavat pelin.

Tällä kierroksellahan ei peliä pystytä vielä ratkaisemaan kuitenkaan, joten jos Irmeli poika olisi raketti, ministerivalinta tuskin kohdistuisi Giovanniin. Huonoin tilanne liigalle on se, että jos epäiltyjä raketteja ei päästetä tekemään yhtään mitään, koska silloin on vaikea saada tietoa siitä kummalle puolelle kuuluu.

Veizen

Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Äänestetään.

Liigamestari: Manne
Liigaministeri: bdbdbd

Äänestysaikaa maanantaihin klo 20 saakka.

Pahoittelut viivästyksestä äänestyksen aloittamisessa.