Foorumipeli: Taistelu Hoennista

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Vähän omia inputtejani Mannen pohdintoihin.

ville tai Irmeli voivat olla Giovanneja, en näe syytä miksi tämä olisi suljettu poiskaan (jos en ole unohtanut jotain). Ville on saattanut ihan vahingossa osua Scopella Giovanni-Irmeliin, tai jos on itse Giovanni niin halunnut loata vaan jonkun maineen eikä heittää SIlph Scopea täysin hukkaankaan. "kyllä"-äänet Kong+Artzeille voivat myös olla selitettävissä Giovannin haluttomuutena erottua joukosta noinkin uhkaavassa tilanteessa ja/tai arvasivat että operaatiolla olisi raketti. En näe järkevänä siirtona valita heitä ja riskeerata peliä kun parempiakin vaihotehtoja mielestäni olisi olemassa.

Myös nostettu pointti bdbdbd:n myönteisyydestä irmelin lähettämiseksi operaatiolla heti hänen "paljastumisen" jälkeen on harkitsemisen arvoinen. Siinä vaiheessa peliä ei ollut vielä kovin vahvaa näyttöä kummankaan villen tai Irmelin puolesta (), joten on eittämättä kummallista luottaa toiseen pelaajista niinkin nopeasti. Ongelmana vaan on se, että meiltä alkavat loppua luotettavat pelaajat, ja kaikki eivät voi olla raketteja. Nojaan bdbdbd:n ministeriytta kohtaan ehkä lievästi kieltävän puolelle, koska bdbdbd+Irmeli+Kong vaikuttaa mahdolliselle rakettikolmikolle. En sano että he ovat, vaan että se on mahdollista näytön perusteella.

Pelinjohtajalle kysymys, että ovatko Kong ja Artzei edes mahdollisia valita tälle operaatiolle ministeriksi, kun vasta sellaisella olivat? Käsittääksenihän eivät ole.

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
En ole ehtinyt kummemmin miettimään, mutta valintani on (taas) bdbdbd. Muuan suomalaisen urheilijan sanoin: "Mieluummin reilusti metsään kuin arasti kakkaan."

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Olin täysin hukassa tämän äänestyksen suhteen, mutta Irmelin kommentti sai minut niin vainoharhaiseksi, että äänestän ehdokasparia vastaan. Pitää vain toivoa, että Irmeli ei ole ovela ja hämää meitä äänestämällä liiganeuvostolaisparin puolesta (tai sanomalla tekevänsä niin)...

Oma luottoni on tällä hetkellä alhainen erityisesti bEstiin sekä ville111:een, siihen kaksikkoon, joilta rakettipiste on minun lisäkseni lipsahtanut. Rakettisyytökset heiltä minulle ovat fine, mutta Giovanni-epäilyt tuntuvat vain yritykseltä sotkea pakkaa:
En itse epäile sinua Giovanniksi. Sen sijaan mainitsin aikaisemmin, että sitä mahdollisuutta ei kannata sulkea pois. Sen sijaan olen kyllä melko vakuuttunut siitä, että olet rakettiryhmäläinen. On toki myös mahdollista, että olen yhtä hukassa kuin ilmeisesti moni muistakin pelaajista.

Viimeksi muokattu:

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Olisin hyvin varuillani bdbdbd:n ministeriyden kanssa, mutta Scarffi menee kyllä hukkaan tätä menoa. Ja taitaa enemmistö kuitenkin olla tämän operaation puolella. Jos metsään ajaudumme niin mennään sitten ryminällä.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Kovin hiljaista eikä kukaan uskalla puhua.

Mitä tulee kongin epäluottoon minua kohtaan, niin saatamme omata samat motiivit toistemme ristiinnaulaamiseen: Epäonnistunut reissu ja piilossa kolmen rakettikortin noston takana. Ainoa erotus, että oma epäonnistumiseni tapahtui pelin toisella kierroksella, jolloin pakkaa ei ollut kulutettu ja peli muutenkin täysin avoin. Kummasti vain jää tämä Kongille voiton kynnyksellä sattunut epäonnistuminen kalvamaan omaa mieltä.

Tämä äänestys on kyllä vaikea. Taholtaan koen joutuneeni samaan asemaan, kuin huomaan ehkä itsekin nostaneeni pohdinnoissani eteen: Luotettavia ihmisiä on vähän ja sehän on juuri se, mitä rakettiryhmä haluaa: Sekasortoa. Sitten kun huomaan, että liigalaisia on menossa pahasti harhateille siinäkin, että minun päällä on epäluottamuslause, ja tiedän sen tarkoittavan että yksi liigalainen on pelistä "ulkona". Jos samoin on käynyt muillekin liigalaisille, että ammumme tässä vain toisiamme niin on täysin mahdollista että raketit vain nauravat sekoiluillemme ja nappaavat pisteet vähin äänin.

Mitä tähän parivaljakkoon tulee niin erittäin paha sanoa. Suurin ongelma itselleni on se, että olen äärimmäisen varma, että nostetuista korteista on valehdeltu, eikä pakassa välttämättä ole kuin rakettikortteja jäljellä. Mielestäni on iso riski "tahrata" myös Mopen ja bdbdbd:n mainetta ja koska omissa kirjoissani myös bdbdbd on tällä "potentiaaliset Giovannit" -listalla edustettuna.

Mutta olen erittäin pahoin skeptinen vielä korostettuna kahdesta asiasta:
1. Liigakorttien OIKEA jäljellä oleva määrä pakassa
2. On iso mielikuva, että moni liigalainen osoittelee toisiaan tässä pyssyllä ja raketit, etunenässä Giovanni myhäilee taustalla tyytyväisenä

Mietin vielä, mutta en uskalla puoltaa ainakaan vielä. Myös Villen pointti Irmelin äänestyksestä on huomiossani, mutta myös ristiriidassa sen kanssa, että pidän villeä enemmän rakettina näistä kahdesta. Mutta mene ja tiedä... voinhan olla ihan hakoteillä

Viimeksi muokattu:

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Äänestys on päättynyt.
bdbdbd - Kyllä
bËst - Ei ääntä -> Kyllä
Artzei- Ei
Rush - Kyllä
ville111 - Ei
Irmeli poika - Kyllä
Manne - Kyllä
Kong - Kyllä

Mestari-minsteripari Manne - bdbdbd valittu, operaatiovaihe alkaa. Ketjuun ei postauksia!

Liiganeuvostolla on nyt edessään kautensa suurin ongelma: sisäiset riidat. Huhujen mukaan liiganeuvostoon on soluttautunut rakettiryhmän jäseniä, ehkäpä jopa Rakettien johtaja, Giovanni. Liiganeuvoston kokoushuoneessa on kireä tunnelma, ja henkilövahingot ovat lähellä. Pystyvätkö nykyiset liigamestari ja -ministeri selvittämään tilanteen ilman henkilövahinkoja?

E: Niin ja, bdbdbd ei siis ole Giovanni:)

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Liiganeuvostolla on tarkat johtajat ja hyvää tiedustelutietoa: Puolet neuvostosta paljastuu raketeiksi! Liiganeuvoston myyrä onnistui ujuttautumaan Rakettiryhmän johtoportaaseen, ja sieltä saatu tiedustelutieto tuottaa tulosta: Giovanni ja kolme rakettia jävät rysän päältä kiinni! Ilman vahvaa johtajaa organisaatio on kaaodsessa, eikä saa millään koottua rivejään. Tukikohdat ja etäpesäkkeet kaatuvat yksi kerrallaan, eikä rakettiryhmällä ole mahdollisuutta ilman neuvostoon solutettuja myyriä. Rakettiryhmän taru Hoennissa on ohi.

Liiganeuvosto voittaa pelin pelattuaan 5 liigakorttia!

1. Kierros LRR -> LR -> L

2.Kierros RRR -> RR -> R

3. Kierros LLR -> LL -> L

4. Kierros LRR -> LR -> L

5. Kierros RRR -> RR -> R

6. Kierros LRR -> LR -> L

7. Kierros RRR -> RR -> R

8. Kierros LRR -> LR -> L -> VOITTO

ROOLIT:

Liiganeuvosto: Kong, Artzei, ville111, bdbdbd, Manne

Rakettiryhmä: Irmeli poika, bËst

Giovanni: Rush

Pelinjohtajan puolesta kiitokset pelaajille. Peli sujui hyvin luontevasti, ja kulisseista oli ilo seurata syytöksien lentelyä ja sekaannusta. Pakka oli aika mukava tällä kertaa, ja konflikteja tuli mukavasti. Palaute ja muu vastaava otetaan ilolla vastaan!

Niin ja, mainitkaa pelaajat ja ulkopuoliset, jos haluatte jossain välissä uuden kierroksen. Rakettiryhmän kaaduttua lienee aika siirtyä Sinnohiin kohtaamaan Galaktinen liittouma:wink:

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Kiitokset kaikille osallistujille!

Hienoa kun voitto tulikin sitten loppujen lopuksi. Rakettiryhmä kyllä onnistui vedättämään meikäläistä tällä kertaa ihan täysillä. Irmeli poika osasi olla hiljaa juuri oikealla hetkellä, joka taas söi luottamusta Villeen. Kong ja Artzei taas päätyivät pelaamaan varman päälle vähän huonossa paikassa.

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Kiitokset myös omasta puolestani, peli oli hauska ja hermoja raastava loppuun asti.

Omasta ajatteluprosessista pelin mittaan muutama sana: heti kakkoskierroksella, kun bËst-Rush toivat ensimmäisen rakettipisteen sanomansa perusteella kolmella rakettikortilla, aloin epäillä, että tässä voisi olla mahdollista informaation syöttöä Giovannille, minkä oletan alun perinkin olleen tarkoitus, mutta kortteja kun katsoo, päädyin oikeille jäljille pelin alkupuolella ihan vahingossa, koska ko. kierroksella ei sitten ollut poistettukaan liigakorttia, toisin kun siis epäilin.

Etenkin siinä vaiheessa, kun Rushia oltiin viemässä kolmatta kertaa operaatiolle ennen kuin itse olin ehtinyt mukaan kertaakaan, aloin haistaa palaneen käryä, että Rush saattaisi olla Giovanni. Muistaakseni ennen tätä ehdotin Scopen käytön yhteydessä lowkey, että Rushin voisi tarkastaa, mutta ehdotus jäi pitkälti sen tasolle ja pidin (ehkä järkevästikin) epäilykseni omana tietonani, koska kuten pelin eteenpäin kulkiessa todettiinkin, Giovannius olisi voitu perustellusti syytää lähes kelle tahansa pelaajista. Erityisesti bËstiltä haluaisinkin kuulla, oliko kakkoskierroksella tosiaan tarkoitus yrittää livauttaa Rushille tietoa liittolaisuudesta ns. nostalgiatripin alla.

Irmeli poika oli raketeille kova ase. Siinä kohtaa, kun käry kävi, vaihdettiin viilipytty-moodiin ja ennen tämän kierroksen valintaa nimeämäni varmin raketti eli Ville olikin loppuviimeksi ainoa väärin veikkaamani raketti. Tosin muu rakettiryhmä (ja osin sitä kautta liiganeuvosto) onnistui viemään aivan väärille jäljille tämän suhteen, joten ei ihme, että vipuun menin.

Edit ajatuksia: täytyy nostaa silti raketeille hattua, että onnistuivat pitämään epätietoa yllä aivan loppuun asti. Syytöksiä sateli joka suuntaan siihen malliin, ettei millään pystynyt satavarmaa kuvaa pelistä muodostamaan, vaan perstuntuma pelasti pitkälti tällä kertaa. Näin jälkiviisaana täytyy myös sanoa, että Villen otteista huomasi, että kaksi edeltävää kierrosta oli toimittu R-logoisissa asusteissa, sillä ainakin minut sait vakuutettua rakettiudestasi aivan täysin, vaikket sitä loppupeleissä ollutkaan.

All in all, oli kiva ottaa revanssia ja voittaa viime kierroksen kuolemantuomion jäljiltä. Mikäli jatkossa pelataan, tulen mieluusti mukaan. Myös roolinvaihdos seuraavaan peliin ei olisi hullumpi juttu, mutta sen näyttää aika ja RNG. :p

Tärkein meinasi unohtua, eli kiitokset Veizenille pelin järkkäämisestä ja johtamisesta! Omasta tumpeloinnistani johtuen seuraavaan peliin saadaan varmaan aloitusviestiin kyselemäni (osin hölmöt) tarkennukset, ettei tarvitse enää potentiaalisesti seuraavalla kierroksella kysellä samoja uudelleen. Short-term memory kun on mitä on.

Viimeksi muokattu:

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Kiitos mukavista peleistä! Voitto tuli jälleen kotiin, vaikka myönnänkin olevani rakettiryhmäläisten suhteen täysin hukassa Irmeli poikaa lukuun ottamatta.

Minulle annettiin mahdollisuus selvittää yhden pelaajan henkilöllisyys, mikä oli kaksiteräinen miekka. Sain selville Irmelin rakettiryhmäläisyyden, mutta samalla vedin kaikki epäluulot itseeni. Kolmen rakettikortin noston jälkeen vaikutin todella epäilyttävältä; muiden asemassa olisin itsekin epäillyt itseäni. Muiden vakuuttaminen Irmelin rakettiryhmäläisyydestä oli haaste, jota muiden rakettiryhmäläisten (eli bËstin) vastarinta ei helpottanut. Puolustamalla liiganeuvostolaisuuttani tein itsestäni kenties entistäkin epäluotettavamman. Olisi kenties ollut tehokkaampaa kertoa uutinen kaikille ja sen jälkeen pysyä hiljaa nurkassa kommentoimatta asiaa. Se olisi kuitenkin ollut todella tylsä ratkaisu.

Olen yllättynyt, että Rush ja bËst olivat rakettiryhmäläisiä. Melkein mikään ei viitannut tähän, erityisesti koska kaikki pelin rakettipisteet tulivat todellisuudessa puhtaasti RNG:n avulla. Molemmat onnistuivat herättämään epäluuloa ja kaaosta meidän liiganeuvostolaisten joukossa (Rush mahdollisesti puhtaan tietämättään, sillä hän oli Giovanni). Olin vakuuttunut Kongin rakettiryhmäläisyydestä, koska se vaikutti käytössä olevan tiedon valossa todennäköisimmältä. Rush ja bËst eivät antaneet minulle syytä epäilyyn.

Minua kiinnostaisi tietää erityisesti, että tiesikö Giovanni Rush loppua kohti bËstin olevan rakettiryhmäläinen. Uskoiko hän minun väitteeni Irmelin rakettiryhmäläisyydestä, vai luuliko hän minua rakettiryhmäläiseksi?

Näin jälkiviisaana täytyy myös sanoa, että Villen otteista huomasi, että kaksi edeltävää kierrosta oli toimittu R-logoisissa asusteissa, sillä ainakin minut sait vakuutettua rakettiudestasi aivan täysin, vaikket sitä loppupeleissä ollutkaan.
Ongelma oli, että puhuin liikaa. Tämä on minulle tyypillistä, eikä siitä pitäisi vetää mitään johtopäätöksiä tulevissa peleissä. :)

Viimeksi muokattu:

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Ongelma oli, että puhuin liikaa. Tämä on minulle tyypillistä, eikä siitä pitäisi vetää mitään johtopäätöksiä tulevissa peleissä. :)

Olet paljon vakuuttavampi liiganeuvostolainen pelatessasi rakettiryhmässä.

Ja ihan unohdin antaa erityiskiitokset Veizenille pelin vetämisestä!

Kong

Jäsen
30.4.2017
94
Helsinki
Semmoinen peli, kyllä se aina jaksaa kuumotella tuo ministerin valinta! Vielä kun äänestyksen alussa oli niin hiljaista, ei ollut oikein mitään tarttumakohtia. Olisihan peli voinut pitempäänkin jatkua (jos raketit olisivat äänestäneet ei, näin olisi käynyt).

Etenkin tuon kolmen raketin noston jälkeen ja toisaalta jo ennen sitä koitin ottaa pelityylikseni "baittiliigalaisen". Suunnitelmana se, että lähden hieman tavallista enemmän verran argumentoimaan ja haastamaan, katsellen samalla, miltä suunnalta syytöksiä alkaa tulla - yleensä ensimmäisenä asialla ovat raketit. Ei todellakaan mikään riskittömin stratti, nytkin se johdatti minut väärille jäljille villen suhteen.

Tein näköjään oikean huomion kun mainitsin bEstin ja Rushin "kontaktin": bEst valitsee Rushin läheltä jonossa, myöhemmin Rush kehottaa valitsemaan bEstin ja äänetkin ovat samankaltaisia. Tiedä nyt sitten oliko tuo vain säkää.

Kiitän kaikkia!

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Ennen viimeistä operaatiota yritin vielä heittää Mannelle vähän vihjettä, että bdbdbd voisi olla potentiaalinen Giovanni ja ottaisi mieluummin minut tai bËstin operaatiolle.
Mutta ei, Manne menee vaan "Herp derp, en jaksanut miettiä joten valitsen silti bdbdbd:n, results be damned."
AAAAAAAAAAAAAAAAAARGGGH!!!
Granted siellä oli oikeaan osunut perstuntuma takana, mutta pääsi epätoivoinen älähdys tuosta valinnasta.

Siitä nyt olin tyytyväinen, että kukaan ei osannut epäillä minua tarpeeksi että olisi kehdannut lähteä päätä metsästämään. Tein riskin siirron ottaessani villen alussa ministeriksi juuri ennen omaa vuoroaan. Se toimi loppujen lopuksi ihan ok, mutta jälkikäteen ajateltuna se ei ollut kovin fiksua.

bËst oli ensimmäinen ketä arvelin raketiksi, ja tuntuma vahvistui vain ajan kanssa. Siinä vaiheessa kun ehdotin bËstiä ministeriksi olin jo käytännössä varma että hän on puolellani. Ville ja Irmeli eivät olleet yhtä selvä tapaus, erityisesti jälkimmäisen hiljaisuuden vuoksi. Olisin veikannut villeä puolelaisekseni, koska hän tuntui hypänneen yllättävän aggressiviseksi loppua kohden.

Raketit kyllä sai sekasortoa aikaiseksi ja Irmelin hiljaisuus omalla tavallaan toimi, koska ville alkoi näyttämään hyvin epäilyttävälle. bËstiä ei valitettavasti vaan päästetty sotkemaan operaatioita ja äänestykset menivät hieman liian helposti läpi. Melkein kaikkien puolesta olisi voinut lopussa heittää Giovanni- tai rakettisyytöksiä, mutta eipä ne epäilyt äänestyksissä juuri näkyneet.

Noh, kiitos pelistä ja erityisesti Veizenille sen hostaamisesta!

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Tuo eka kierros oli iteltä "klassinen" hyvin peliin liittymättömältä pohjalta muodostettu valinta. Eli "nostalgia"-trippi verukkeella. En siinä vaiheessa vielä tiennyt, miten lähtisin peliä tarkalleen pelaamaan, mutta tavoite oli olla selkeä liigalainen vaikka kuuluinkin raketteihin ja vaivihkaa pönkittää Rushia. Toivoin että olisin saanut lähettää Rushille 1x molempia ja sitten reagoida siihen, minkä Rush niistä valitsee.

Ikävä kyllä kortit pakottivat muuttamaan taktiikkaa ja pelistä meni iso osa siihen että koitan korjata menetettä mainetta. Lopulta kun kortit pomppivat liigalle suotuisasti hyvien valintojen vuoksi ja kun onnistuivat vielä irmelin paljastamaan, niin ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin koittaa luoda mahdollisimman paljon kaaosta. Toivoin, että olisin saanut toisen questin ja sitä kautta hyväksyntää, mutta tätä mahdollisuutta ei suotu. Koitin siis tarttua pienimpiinkin liigalaisten kommenteihin, joita voisin paisutella ja kasvattaa kaaosta.

Kong sen sanoikin: hänen ja Artzein kierroksella peli olisi paremmalla RNG:llä päättynyt. Mutta sehän olisi tehnyt pelistä vain pykälää tylsemmän ;).

Anyways. Gg ja mieluusti pelaan jatkossakin. Kiitos houstille

Irmeli poika

Jäsen
1.5.2017
38
Oulu
Piru. Rng ei valitettavasti tuonut voittoa kahta kierrosta putkeen. Yritin vielä tuolla viimeisellä kommentilla baitata liigalaisia sanomaan ei.harkitsin hetken että sanon ei toivoen bËstin ja Rushinkin ryhtyvän leikkiin, mutta totesin että parempi toivoa että liigalaisia narahtaa tarpeeksi sanomaan ei. Heitä voisikin sitten epäillä raketeiksi.

Tämä meikäläisen hiljaisuustaktiikka muodostui Villen paljastettua minut. Totesin, että turha puolustelu saa vain minut näyttämään entistä epäilyttävämmältä ja mahd. Liigalaismaisten asioiden varjolla voisin saada Villen epäilyksen kohteeksi. Tämä toimikin ihan hyvin, mutta en oikein saanut tilannetta hyödynnettyä. Olihan luotettavampia henkilöitäkin tarjolla. Rushiakaan en uskaltanut alkaa pönkittämään, ettei tämä vaikuttaisi epäilyttävältä. Omalla mestarivuorolla tosim unohdin kuka on Giovanni, ja oikeasti katsoin, että Rush vaikuttaa semi luotettavalta, ostetaan luottamusta ottamalla joku heidän mielestöän luotettava. Eh.

Valitettavasti peli kääntyi liikaa rng:n suuntaan meikäläisille. Ehkä ensi kerralla saadaan vähän paremmat tilaisuudet. Kiitos kaikille peleistä

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Ville, meillä olisi täällä miesvajausta yhden Gruntin verran. Liitytkö uuteen maailmanhallintoomme?

Vaikka tuo oli Irmeliltä misplay, sen olisi voinut argumentoida myös pois siten että ei raketti tekisi tuollaista siirtoa. Asia ei kuitenkaan tullut ikinä esille. Kysyinkin Mannelta Discordissa että vaikuttiko tuo mun ministerivalinta epäilyksiin, ja vaikka se olikin osatekijä niin lopputulos ei välttämättä olisi muuttunut. Manne oli kieroutuneessa mielessään jostain keksinyt että muhun ei voi luottaa, mikä saattoi olla avain liigan voittoon vaikka olikin vain perstuntuma.