Super Mario Odyssey

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Alstroemeria

Jäsen
1.9.2017
11
Minunkin lempi mario tasoloikat ovat Galaxyt. tykkään Galaxy ykkösestä hieman enemmän kuin kakkosesta

Eli ihan samoin kuin minä. :D 1 tykkäsin siitä mökkisysteemistä ja sen observatorion avautumisesta vähitellen. Kakkosen Marion pääplaneetta ei säväyttänyt yhtä paljon.
 
  • Tykkää
Reaktiot: AXU

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Eka arvostelu ilmestyi myös joten silmät kiinni ellet halua spoilaantua.




Edge antoi 10/10




Muissa uutisissa sitten veden kerrottiin olevan märkää ja auringon pinnalla lämmintä.

Samaa asiaa olin tulossa ilmoittamaan ihan vaan lisätäkseni muidenkin kuin itseni Hypeä :wink: Jos olen oikein ymmärtänyt tuo Edge ei kovin heppoisesti noita kymppejä jakele.
 
  • Tykkää
Reaktiot: AXU

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Jos olen oikein ymmärtänyt tuo Edge ei kovin heppoisesti noita kymppejä jakele.

Kyseessä on yksi pelimaailman tiukimpia täysien pisteisen panttaajia. Lehden yli kolmen vuosikymmenen ajalta tuo oli nyt juhlavasti kymppi numero 20. Mario-peleistä muut täydet pistesaaliit on menneet 64:lle ja molemmille Galaxyille.
 
  • Tykkää
Reaktiot: AXU

Hynät/Rahat & Ruplat

Adamantiumluuranko
7.5.2017
140
Kyseessä on yksi pelimaailman tiukimpia täysien pisteisen panttaajia. Lehden yli kolmen vuosikymmenen ajalta tuo oli nyt juhlavasti kymppi numero 20. Mario-peleistä muut täydet pistesaaliit on menneet 64:lle ja molemmille Galaxyille.
Povaa hyvää, koska Sunshine ei saanut kybää. Muuten lista ei olisi validi.
 

Hynät/Rahat & Ruplat

Adamantiumluuranko
7.5.2017
140
Näköjään myös Grand Theft Auto IV ja LittleBigPlanet ovat 10/10 pelejä, joten uuden Marjon voikin ilmeisesti poimia alelaarista.
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
En nyt lähtisi tuohon Edgeen ihan sokeasti luottamaan. Toki siellä paljon ideologiaa jonka myös itse jaan pelin laatua mitattaessa, mutta esim. Last Of Us ei ansaitse täyttä kymppiä ihan uudelleenpeluuarvon köyhyyden vuoksi. Itse pidän sitä kuitenkin yhtenä isoimmista mittareista pelin laatua pohtiessa.

Myös ajatus, että Halo 3 ja CE ovat kymppejä mutta Halo 2 ei... outoa. Ja että Zeldat arvostetaan, mutta että Skyward Sword > Majoras Mask... Anteeksi antamatonta. Ja ei yhtään (alkupään) pokemonpeliä ole huomioitu, saati Resident Evileitä.

Ihan ok tuo kait on, mutta kuten kaikki muutkin arvostelijat, niin välistä hyvin puolivillaista näkökulmaa kokonaisuuteen nähden.

Mutta niin tai näin, ostan ainakin tällä hetkellä vielä ihan täysin, että Odyssey voi osoittautua täyden kympin peliksi
 

Mr. X

Jäsen
5.5.2017
70
Youtubeen on ilmestynyt videoita demon speedruneista. Hatun heitto+sukellus combolla näyttää pystyvän temppuilemaan ihan hienosti, jonka takia vähän harmi että tämä viiden minuutin speedrun koostuu lähinnä tyhjän alueen läpi pyörimisestä ja 2D-tasohyppelyosuuksista. Tykkäsin kyllä miten tässä pari minuuttia hitaammassa runissa pelaaja ohitti auto-scrollerin hyppimällä bullet billin sijaan.

Nintendo voisi julkaista tämän pelin mieluummin Wii U:lle tai 3DS:lle niin pääsisin minäkin pelaamaan.
 

Kaura

Jäsen
8.6.2017
51
Vantaa
Olen ollut hurjan hypettynyt uudesta Mario 64- ja Sunshine-tyylisestä pelistä, kun näitä vertauksia on Nintendo itsekin käyttänyt. Kuitenkin Nintendo World Championships 2017 -finaalissa pelatut pari kohtaa pelistä kapeine lineaarisine polkuineen, copypastegimmickeineen, 2D-osioineen ja saman vihollisen toisteluineen muistuttivat rakenteellisesti noin 100-prosenttisesti Galaxyja. Mr. X:n ylempien linkkien demokenttä on myös kerran tai kaksi lievästi avoimemmaksi alueeksi auetessaan täysin Galaxy-mallin mukainen esterata.

Hoksaan, ettei kilpajuoksu kaikille kilpailijoille uusilla avoimilla alueilla olisi fiksu finaalierä. Pelissä saa toki olla erilaisia alueita ja haasteita. En epäile, etteikö paljon esitelty New Donk City esimerkiksi olisi tällainen perinteinen isompi ja vapaampi alue. Demokentän pullonkaulasta laajeneva Galaxy-lätty, jonka joka nurkassa on yksi etenemiseen tarvittava palanen kerättäväksi, ei kuitenkaan ole juuri yhtään vähempää lineaarinen kuin pelkkä jatkuva pullonkaula.

Kenties nykyajan pelaajatkin ovat erilaisia, ja liian vapauden ja skippailun mahdollistavaa suunnittelua pidettäisiin esimerkiksi arvosteluissa huonona. Varsinkin Mario 64:n charmista iso osa tulee minusta kuitenkin siitä, miten monella eri tyylillä useimmat tähdet voi kerätä - aavikkomaailmassa vaikka pyramidin ympäri kontaten, jos ei ole tarpeeksi hyvä hyppäämään suoraan huipulle. Vapaus liikkua olisi paljon rajoitetumpi, jos pyramidia ylös kiertävällä polulla olisi huipun tähden keräämiseksi vaadittuja palasia.

Ostan Odysseyn heti julkaisussa ja pelaan sitä todennäköisesti ihan liikaa. Odotukseni pelistä muuttuivat kuitenkin NWC-mainostempusta ja demovideoista täysin.
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Tuo mitä Kaura sanoi onkin yksi iso kritiikki pelejä kohden tänä päivänä. Pelaajan "oma luovuus" (joka toisinaan pohjaa pelin mekaniikan rikkomisiin) no iso osa peleissä aina ollutta nautintoa. Yksi ainoa tapa vetää asia x, joka johdataa lineaariseen suoritukseen tuottaa aina harmaita hiuksia arvostelijoiden silmissä, mutta pelaajien silmissä se tuo peliin kokonaan uuden "tason".
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Eikös juuri jossain gameplay-videolla peliä pelannut pelaaja esitteli kohdan jossa homman olisi voimut vetää matalan aidan puolelta Bullet Billillä ison rotkon yli liidellen mutta niin vain pieni Cappie+hyppely-kombo sattui olemaan kiinnostavampi vaihtoehto ja parin treenin jälkeen homma menikin melkein jopa speedrun-tyyliin rotkon yli. Tällaisia kohtia on ennakoiden ja Edgen revikan mukaan pelissä lukuisia jonka vuoksi pelin jatkuva vertaaminen Breath Of The Wildiin on ollut viime aikoina tapetilla.
 

Kaura

Jäsen
8.6.2017
51
Vantaa
Tuossahan niitä linkkailtiin pari postia ylempänä. On tosi hyvä, että eri taitotasolla voi liikkua putkikentissä eri vauhtia, mutta sama juttu se ei ole kuin se, että saisi päättää kulkusuunnan tai ainakin -reitin itse. Esterata-Marioille on paikkansa, eikä Galaxyt ja 3D Land / World ole minusta huonoja pelejä, mutta ennakoiden perusteella ehdin innostua Odysseyn mainospuheissa lupaillusta avoimesta rakenteesta jo liiaksi.

Putken ja vapauden lopullinen sekoitussuhde jää nähtäväksi. Sen määrittämiseksi pitää kenttien mittojen lisäksi pohtia myös sitä, mitä ne ovat syöneet - onko rakennelmien seinustoilla jono puolipakollisia kerättäviä, vai voiko huipuille lentää, hyppiä ja ryömiä? Käsittääkseni pelin pääkerättävät kuut on ainakin nonlineaarisissa kentissä piilossa vanhojen aikojen tapaan, eikä vain ratojen päätepisteissä. Se on jo iso plussa minulle.
 
Viimeksi muokattu:

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Minulle Edgen arvistelusta jäi lähinnä mieleen maininta, että pelissä on lähes yhtä monta kuuta kuin Zeldassa Korok-siemeniä. Zeldassahan siemeniä on niinkin paljon kuin 900 kappaletta, joten luulisi tämän perusteella voimakuita löytyvän 700-800 kappaletta. Melkoinen määrä.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Edgen jälkeen se maailmankaikkeuden toinen peliraamattu, Famitsu, ei ollut ihan yhtä suopea. 40/40 jäi haaveeksi ja 39/40 mäsähti mittariin. Ennakkotilaukset peruutukseen niin kuin olisi jo!
 

Mallam

Jäsen
24.5.2017
21
En nyt lähtisi tuohon Edgeen ihan sokeasti luottamaan. Toki siellä paljon ideologiaa jonka myös itse jaan pelin laatua mitattaessa, mutta esim. Last Of Us ei ansaitse täyttä kymppiä ihan uudelleenpeluuarvon köyhyyden vuoksi. Itse pidän sitä kuitenkin yhtenä isoimmista mittareista pelin laatua pohtiessa.

Myös ajatus, että Halo 3 ja CE ovat kymppejä mutta Halo 2 ei... outoa. Ja että Zeldat arvostetaan, mutta että Skyward Sword > Majoras Mask... Anteeksi antamatonta. Ja ei yhtään (alkupään) pokemonpeliä ole huomioitu, saati Resident Evileitä.

Ihan ok tuo kait on, mutta kuten kaikki muutkin arvostelijat, niin välistä hyvin puolivillaista näkökulmaa kokonaisuuteen nähden.

Mutta niin tai näin, ostan ainakin tällä hetkellä vielä ihan täysin, että Odyssey voi osoittautua täyden kympin peliksi

Siis eihän noita 20v takaisia arvosteluja ole mitään järkeä verrata nykyisiin arvosteluihin kuin vitsimielessä. Ympäröivä konteksti on ensinnäkin ihan erilainen ja toisekseen pisteitä ei anna sama ihminen läpi vuosien.
 

Hynät/Rahat & Ruplat

Adamantiumluuranko
7.5.2017
140
Eihän kukaan muutenkaan ota videopeliarvioita tosissaan herran vuonna 2017. Eihän ?
Ne ovat aina henkilökohtainen mielipide ja itse teksti on sitä loppunumeroa paljon tärkeämpi.

Tosin ilman numeroitua arvostelua en voi pönkittää omaa agendaani.