Arvostelussa Two Point Hospital

Sairaalloisen koukuttava sairaalasimulaatio

Jos sattui olemaan elossa 90-luvulla tai vuosituhannen taitteessa, saattaa Bullfrog Productions olla tuttu nimi. Peter Molyneuxin ja Les Edgarin perustama legendaarinen studio kehitti niin Populous-sarjan kuin Theme Park ‑huvipuistosimulaatiotkin, mutta oma suosikkini on Theme Hospital, jossa pelaaja laitettiin johtamaan ja rakentamaan sairaaloita, joissa hoidettiin mitä mielikuvituksellisempia tauteja. Nyt yli 20 vuotta myöhemmin peli on saanut henkistä jatkoa, kiitos Two Point Studiosin kehittämän Two Point Hospitalin. Tiimiin kuuluu monia Bullfrogilla työskennelleitä kehittäjiä, joten Two Point Hospitalilla on jo lähtökohtaisesti paljon potentiaalia iskeä kultasuoneen, tai vähintäänkin nostalgiasuoneen. Yltääkö peli kuitenkaan korkealle asetettuihin tavoitteisiin?

Asetelma on Two Point Hospitalissa hyvin selvä. Two Point Countyssa on paljon sairaita ihmisiä, joten pelaaja laitetaan johtamaan sairaalaverkostoa, jonka laitokset on sijoiteltu ympäri lääniä. Tavoitteena ei ole pelkästään ihmisten parantaminen, sillä firman pitää pysyä myös pystyssä espericaremaisia temppuja käyttäen. Käytännössä jokainen sairaala tuo mukanaan niin kasan omia sairauksiaan kuin myös kokonaan uusia mekaniikkoja sekoittamaan pakkaa. Huumoria pelissä on runsaasti, mikä näkyy niin erikoisissa taudeissa kuin eri huoneiden ja esineiden kuvausteksteissä, taustalla pauhaavan radio-ohjelman juontajaa unohtamatta.

Potilailla voi esiintyä kymmeniä eri vaivoja, jotka vaihtelevat puheripulista kirjaimelliseen mustavalkoisuuteen tai pään tilalla loistavaan hehkulamppuun. Toiset potilaat kuvittelevat virheellisesti olevansa rokkistaroja, ja toiset kärsivät ylikasvaneesta egosta, joten klinikalla on suoritettava monenlaisia hoitoja. Pelaajan vastuulle jää rakentaa niin vastaanotot, yleislääkärin huoneet kuin farmaseuttien ja psykologien tilat. Erikoisemmat vaivat kuten edellä mainittu valopäisyys sen sijaan kaipaavat kokonaan omat hoitohuoneensa. Pelkkä sängyllä makaaminen ei paranna ihmisiä, joten sairaala pitää lisäksi varustaa ammattitaitoisilla tai ‑taidottomilla tohtoreilla, hoitajilla, assistenteilla ja talonmiehillä. Jotta niin potilaat kuin myös henkilökunta pysyvät tyytyväisinä, pitää hoitolaan sijoittaa riittävästi myös vessoja, taukohuoneita, välipala-automaatteja ja muuta viihdykettä, kuten vaikka lehtitelineitä tai arcade-masiinoita. Sekä tietenkin penkkejä, loputon rivi penkkejä…

Rakennusmestarin leikkiminen luonnistuu Switchin ohjaimilla ongelmitta. Napin painalluksella pääsee valikkoon, josta voi niin rakentaa huoneita, palkata henkilökuntaa kuin sijoittaa esineitä ympäri rakennusta. Kun hoitohuoneen tyypin on valinnut, saa sen pohjapiirustuksen maalata sairaalan kattavaan ruudukkoon sekä lopulta sijoittaa kaivatut esineet huoneeseen. Esimerkiksi diagnoosihuone vaatii hoitopöydän lisäksi mittauslaitteet, mutta tilasta saa viihdyttävämmän sijoittamalla sinne myös muita esineitä. Myöhemmin myös sairaalan lämpötilaan on kiinnitettävä huomiota hankkimalla pattereita tai ilmastointilaitteita, minkä lisäksi palosammuttimia on syytä asentaa riittävästi. Vaikka peli alkujaan suunniteltiin tietokoneelle, en koskaan kokenut ohjaimen käyttämisen olevan rakentelun tiellä, mikä kertoo kaikin puolin onnistuneesta käyttöliittymäsuunnittelusta. Kosketusnäyttöä peli ei harmillisesti tue.

Two Point Hospitalin paras puoli on sen monipuolisuus. Rakentelun lisäksi on kiinnitettävä huomiota moneen tekijään, kuten henkilökunnan kouluttamiseen, uusien sairauksien tutkimiseen sekä tietenkin sairaalan viihtyvyyteen. Erikoistehtäviä varten täytyy järjestää tietynlaisia koulutuksia, minkä lisäksi koulutettu henkilökunta saa todennäköisemmin potilaat parannettua ja pidettyä sairaalan maineen korkealla. Uusien tautien parantaminen puolestaan ei onnistu, jos sairautta ei ole yhtään tutkittu, joten sairaala on paras varustaa tutkimushuoneella sekä asiantuntevalla tohtorilla. Jopa markkinointiin on hyvä kiinnittää huomiota, jos vaikkapa kokee oman valopäiden hoitoyksikön olevan pallonpuoliskon parhaimpia, mutta silti rikollisen vähällä käytöllä. Mikäli asiakasmäärä kasvaa liian suureksi, voi laitosta laajentaa ostamalla viereisiä maalänttejä, mikä tuleekin nopeasti tarpeeseen.

Jokaisen sairaalan parissa voi helposti viettää tunnin tai pari, etenkin jos haluaa kehittää hoitoketjun mahdollisimman sulavaksi. Jotta pääsee etenemään uusille alueille, täytyy sairaalan ansaita ensin vähintään yksi tähti vaihtelevista tavoitteista, joita ovat esimerkiksi tietyn potilasmäärän parantaminen, tietyn rahasumman kerääminen tai henkilökunnan riittävä kouluttaminen. Halutessaan laitosta voi kehittää aina kolmen tähden huippukeskukseen asti. Two Point Hospitalin Switch-versiossa on lisäksi mukana Bigfoot- ja Pebberley Island ‑lisärit, joissa vieraillaan talvisissa ja trooppisissa maisemissa yhteensä kuuden eri sairaalan merkeissä. Eri lokaaleja onkin pelissä yli 20 kappaletta, joten 40 euron hintalapulle on näin ollen ihan mukavasti vastinetta.

Aluksi Two Point Hospital tarjoaa melko leppoisaa rakentelua, mutta siitä muuttuu pidemmälle edetessä yhä haastavampi. Huolimaton pelaaja saa kokea terveydenhuoltoalan raadollisuuden taistellessaan kymmenien ihmisten potilasjonojen kanssa, jotka raahaavat sairaalan maineen pohjamutiin, tekevät asiakkaista kärttyisiä ja polttavat henkilökunnan loppuun. Liikaa henkilöstöä palkkaamalla tai kalusteita ostelemalla pankkitili vajoaa äkkiä miinuksen puolelle, jolloin painetta on lainojen ottamisen ohella myös hinnankorotuksille. Toimivan parantolan ylläpitäminen vaatii monen asian miettimistä, mikä onkin koko Two Point Hospitalin suola.

Two Point Hospitalin animaatiomainen ulkoasu ajaa asiansa hyvin, eivätkä melko yksinkertaiset mallinnukset kärsi persoonallisuuden puutteesta. Suorituskyky pysyy pääsääntöisesti tyydyttävällä tasolla, mutta yhä monimutkaisemmat ja ruuhkaisemmat miljööt saattavat näkyä ruudunpäivityksessä. Mielenkiintoisesti pelin tallentaminen vaikuttaa olevan yksi raskaimmista operaatioista, sillä silloin koko kuva pysähtyy muutamaksi sekunniksi. Myös äänimaailmaltaan Two Point Hospital onnistuu kiitettävästi, sillä musiikki on tämäntyyppiseen pehmosimulaattoriin sopivan rentoa. Henkilökunnan kuulutukset ja taustalla soiva radio-ohjelma puolestaan tuovat muutenkin kirjoitukseltaan huvittavaan peliin entistäkin enemmän huumoria.

Yhteenveto

Two Point Hospital onnistuu tuomaan Theme Hospitalin nykypäivään paremmin kuin olisin osannut toivoakaan. Peli on selvästi rakennettu jo kaksikymmentä vuotta vanhalle pohjalle, mutta kyseinen pohja on vielä tänä päivänäkin tukeva kuin kallio, eikä kehittäjää tarvitse onneksi syyttää mielikuvituksen puutteesta. Oman sairaalan rakentaminen, johtaminen ja sen tapahtumien seuraaminen on koukuttavaa ja sopivan haastavaa, eikä paketista puutu huumoria tai persoonaa. Pienet tekniset murheet eivät paljoa häiritse, kun kokemus on muuten niin onnistunut. Jos simulaatiopelit kiinnostavat, ei Two Point Hospitalia kannata ohittaa.

Hyvää:
– Sairaalan johtamisessa on paljon syvyyttä
– Kattava valikoima erilaisia huoneita, esineitä sekä sairauksia
– Huumori
– Toimii ohjaimella luontevasti

Huonoa:
– Pienet nykimiset

Täydellinen peli koronakaranteeniin.

Kiitokset Mi5 Communicationsille arvostelukappaleesta.

Two Point Hospital
Alusta: Switch (PS4, Xbox One, Win, Mac, Linux)
Ilmestynyt: 25.2.2020 (Switch), 30.8.2018 (Win)
Kehittäjä: Two Point Studios
Julkaisija: SEGA