Arvostelussa Semblance

Muokkaa maailma omaan tahtoosi

Maailma on kova paikka. Oletko koskaan miettinyt, minkälaista olisi, jos maa joustaisi jalkojen alla ja seinät taipuisivat niihin nojatessa? Tätä dilemmaa pohtii Semblance, joka on nyt saapunut kaikessa pehmeydessään Nintendo Switchille. Joustavan ulkokuoren alla piilee kuitenkin kivenkova pulmapeli, joka ei jätä kylmäksi.

Semblance seuraa nimettömän mustan möykyn tarinaa. Tämän möhkäleen kotimetsän puut ovat saaneet jonkinlaisen infektion, joten otuksen tehtäväksi jää metsän parantaminen taudista. Tarinaa ei kuitenkaan kerrota tekstin tai kertojan välityksellä, sillä ainoa keino maailman taustatarinan ymmärtämiseksi on löytää seiniin tehtyjä piirustuksia. Peli jättää koko kertomuksen tulkitsemisen pelaajan vastuulle, mikä toimii hyvin yhdessä pelin muutenkin minimalistisen luonteen kanssa. Kaikki aina ulkoasusta, käyttöliittymästä ja kerronnasta lähtien on melko pelkistettyä, mutta se ei ole varsinaisesti huono asia kokonaisuuden tuntuessa viimeistellyltä.

Siinä missä pelattava hahmo on geneerisyyden ilmentymä, pelattavuutensa puolesta Semblance on todella uniikki. Pelin maailmassa ei ole melkein yhtään kovia pintoja, sillä jopa seinät ja maa joustavat hieman niitä vasten painautuessa. Tätä elementtiä on hyödynnetty vahvasti pelattavuudessa, sillä tiettyjen palikoiden ja maalänttien muotoa pystyy muokkaamaan niitä vasten syöksymällä. Ohueen kappaleeseen tehty kolo näkyy toisen puolen kohoumana, mikä mahdollistaa esimerkiksi uusien korkeuksien saavuttamisen tai tappavien säteiden pysäyttämisen. Muutokset pystyy onneksi myös kumoamaan napin painalluksella, joten jumiin ei ole mahdollista jäädä edes väkisin yrittämällä.

Kevyistä tasohyppelyelementeistä huolimatta Semblancen pääpaino on pulmien ratkaisussa. Pelin maailmoja edustavat neljä isoa puuta, jotka sisältävät lukuisia pienempiä puita, joiden sisällä taas on lukuisia aivopähkinöitä ratkottavaksi. Maailmat on puhdistettava infektiosta tietyssä järjestyksessä, mutta puiden sisältämät tehtävät voi läpäistä vapaammin. Jos johonkin ongelmaan jää jumiin, voi aina siirtyä muiden runkojen luo ja palata myöhemmin pulman pariin entistä fiksumpana ja filmaattisempana.

Jokaisessa arvoituksessa on tavoitteena kerätä hohtava pallura, joka parantaa puun infektiosta. Tapa, jolla pillerin luo päästään, vaihtelee kuitenkin pulmasta toiseen, sillä pelaajan ja kerättävän välissä on lukuisia erilaisia esteitä sekä apuvälineinä toimivia kappaleita. Tavanomaisten piikkien ja tasojen lisäksi joukossa on myös hieman erikoisempiakin esteitä. Tietty säde esimerkiksi kärventää pelaajan suoriltaan, ja toinen voi palauttaa epämuodostuneet kappaleet entisilleen. Loppupään kentissä olevat harvinaislaatuiset kovat pinnat voivat lisäksi liiskata hahmon uuteen muotoon, mikä muuttaa pelaajan kykyjä sekä mahdollistaa esimerkiksi kapeiden onkaloiden läpi tunkeutumisen.

Maailman muokkaaminen koloja tekemällä sekä seiniä taivuttamalla avaa tien tavoitteeseen, ja mikä tärkeintä, päätään saa käyttää kiitettävän paljon seikkailun aikana. Pulmat ovat sopivan nopeatempoisia ratkaistavia, eikä koskaan tarvitse pysähtyä liian pitkäksi aikaa samaan huoneeseen. Kaikki hyvä loppuu kuitenkin aikanaan, sillä Semblancen läpäisy luonnistuu noin viidessä tunnissa. Mukana on muutama vapaaehtoinen kerättävä esine, mutta peli ei tarjoa kovin paljoa jälleenpeluuarvoa yhden läpäisyn jälkeen.

Ulkoisesti Semblance on pelkistetty mutta tyylikäs. Useimmat hahmot sekä esteet näkyvät siluetteina taustaa vasten, mutta värejä on käytetty runsaasti. Tyyli on kenties hieman puhkikulutettu monien muiden pelien toimesta, mutta värikästä kuvaa katselee joka tapauksessa mielellään. Erityisen arvostettavaa on se, miten yhtenäiseltä maailma tuntuu ulkoasun harmonian johdosta. Maailman pehmeys välittyy pyöreiden muotojen, sulavien animaatioiden ja yhtenäisen värimaailman välityksellä hyvin. Äänimaailmansa puolesta Semblance sen sijaan ei iske hermostoon kovin kovaa. Vain harva kappale sisältää tunnistettavan melodian. Musiikkiraidalla tavoitellaan enemmänkin ympäristöä tukevaa rentouttavaa kokonaisvaikutelmaa, jossa on onnistuttu vaihtelevasti.

Yhteenveto

Semblance tarjoaa mielenkiintoisen konseptin, joka erottaa sen muista tasohyppelyistä. Siinä missä useimmat pelit keskittyvät yksinomaan hahmon liikuttamiseen ja sisältävät melko staattiset maailmat, Semblancen paino on erityisesti itse maailman muokkaamisessa. Peli onnistuu tavoitteissaan hyvin, sillä se tarjoaa poikkeuksetta hyvin suunniteltuja tehtäviä ja pohdintaa aivoille. Seikkailu ei ole kovin pitkä, eikä audiovisuaalinen puoli tee aina suurta vaikutusta, mutta kyseessä on joka tapauksessa laadukas ja nautinnollinen pulmatasohyppely alkumetreiltä loppusuoralle asti.

Hyvää:
– Yhtenäinen, joustava maailma
– Hyvin suunnitellut pulmat
– Johdonmukainen rakenne sekä nopea tempo

Huonoa:
– Mitäänsanomaton musiikkiraita
– Vähän liian tuttu ja turvallinen visuaalinen tyyli
– Voisi olla pidempi

Saattaa pehmittää aivot helteellä tai aiheuttaa pakonomaista tarvetta muovailuvahalla leikkimiseen.

Kiitokset Indigo Pearlille arvostelukappaleesta.

Semblance
Alusta: Switch, (PC)
Ilmestynyt: 24.7.2018
Kehittäjä: Good Shepherd, Nyamakop
Julkaisija: Gambitious