Arvostelussa Danmaku Unlimited 3

Luoti-inferno

Olen nähnyt helvetin ja selvinnyt sieltä vielä takaisin… luotihelvetin nimittäin. Bullet hell on yksi shoot ’em up ‑genren lukuisista alalajeista, ja se on juuri sitä, mitä nimi antaa olettaa. Ruutu täyttyy vihollisten syöksemistä, eri nopeuksilla liikkuvista luodeista, joita pelaajan pitää omalla hahmollaan väistellä. Vihollisten ammukset luovat usein ruudulle psykedeelisiä kuvioita, joten pelaajan kannattaa pahisten kurmottamisen sijaan keskittyä oman aluksen suojeluun ja luotisateen keskellä pujottelemiseen.

Bullet hell ‑pelit ovat yleensä olleet nousevan auringon maan pelitalojen heiniä, mutta kanadalaisstudio Doragon Entertainmentin huikaiseva Danmaku Unlimited 3 näyttää, että länsimaissakin osataan tehdä tähän pienen piirin genreen kuuluvia laatupelejä. Mikä sitten tekee tästä kiduttavan vaikeasta pelistä niin laadukkaan?

Danmaku Unlimited on 2010-luvun alussa mobiilipuolella alkunsa saanut, paljolti kiitosta kerännyt sarja. Kolmatta osaa pelatakseen pelaajan ei tarvitse olla kahden aiemman pelin veteraani, sillä kuten shmup-genressä yleensä on tapana, on juoni ja kaanon yhtä kiehtovaa kuin Pongissa tai Froggerissa konsanaan. Pahikset haluavat jostain syystä ampua pelaajan lentohärvelin alas, ja siinä se. Erikokoiset vastaan liitelevät vihollisalukset ovat asettaneet tykkinsä moneen eri muotoon pelaajan purkin rei’ittämiseksi. Tykit ampuvat perinteistä hitaanlaisesti kohti liitelevää partikkelia, pidempänä janana ruutua halkovaa laseria, happotrippiä muistuttavaa luotikuviota ja monen monta muuta pelaajan henkikullalle riskialtista asiaa. Näiden väistely on koko pelin A ja O. Shmup-jumalille kiitos siitä, että pelin äärimmäisen tiukat kontrollit tarjoavat pelaajalle kaikki eväät luotimyrskyssä pärjäämiseen.

Nyrkkeilymatseja voitetaan aniharvoin pelkällä väistelyllä, ja sama nyrkkisääntö pätee myös Danmakun synkeään maailmaan. Onneksi peli ei ole ihan pelkkää luotislalomia, sillä pelaajalle annetaan mainio määrä omaa aseistusta vastarinnan luomiseksi. Pelin alussa aluksen tykistöön on valittavissa parikin erilaista pää- ja kakkosasemuotoa, jotka eroavat toisistaan lähinnä luotivanan suunnassa ja voimakkuudessa. Hyvin pelaamalla ansaitaan myös lisää asevaihtoehtoja. Jotta kaikki shmup-bingon ruudukot saataisiin täyteen, kuuluu pelaajan arsenaaliin hätävarana ruudun vihollisista ja luodeista täysin tyhjentävä megapommi. Helpoimmilla vaikeustasoilla ei kyseisen hengenpelastajan käyttöä tarvitse pahemmin miettiä, sillä se aktivoituu automaattisesti pelaajan ottaessa osumaa.

Tähän asti Danmaku Unlimited 3 on siis täyttänyt laadukkaasti kaikki lajityyppinsä avainkohdat, mutta miten se sitten tekee pesäeroa genren muihin edustajiin? Pelin jippona on luotien päästäminen mahdollisimman lähelle. Pelaajan alusta ympäröi pieni ympyrä, jonka sisälle päästetty luoti täyttää peliruudun oikeassa kulmassa olevaa graze-mittaria hieman. Kun mittari on täynnä, pystyy pelaaja vapauttamaan ultimaattista tuhoa tekevän säteen, joka tekee tuplasti lämää vaarallisimpiin vihollisiin ja pyyhkii ruudulta nanosekunneissa pienemmän luokan lentelijät. Kun vihollinen räjähtää atomeiksi, muuttuvat yhä ruudulla liikkuvat luodinjämät harmaiksi palloiksi. Uhkarohkean pelaamisen ohella myös harmaiden könttien kerääminen kerryttää grazea.

Moitin hieman taannoisessa Steredenn-arvostelussani pelin pikseligrafiikkamaista ulkoasua, jonka en nähnyt sopivan kovinkaan hyvin shmup-tyyliin. Vuosien saatossa shmupeissa on totuttu näkemään kirkkaita neonvärejä ja timanttista grafiikkaa, teknoklubeilta inspiraatiota ottaneen soundtrackin tahdittaessa räiskimistä. Danmaku Unlimited 3:ssa audiovisuaalinen puoli on tehty prikulleen oikein. Musiikki on jopa monipuolisempaa kuin lajityypin peleissä on totuttu kuulemaan. Ääniskaala vaihtelee aina alkupään raskaammasta mätöstä tunnelmallisiin house-rytmeihin. Pääasia on kuitenkin se, että soundtrack sopii ruudulla tapahtuviin asioihin, ja tässä asiassa Danmaku Unlimited 3 loistaa. Peli tarjoaa parastaan niin Switchin käsikonsolimoodissa kuin television kautta pelattunakin. Ruudunpäivitys pysyy molemmissa tiloissa tiukasti kuudenkymmenen sekuntitahdissa, eikä grafiikka repeile, vaikka ruudulla tapahtuisi mitä uskomattomampia asioita.

Genren ystävien suurin ilonaihe pelissä on ehdottomasti valinnanvapaus pelin presentaation osalta. Valikon kautta ruudun voi kääntää joko pysty- tai vaaka-asentoon. Kyseinen ominaisuus saa luultavasti shmup-noviisin pään yläpuolelle ison kysymysmerkin, mutta näkökenttää laajentava pystyasento on oikeasti käytännöllinen. Tervetullut asetus mahdollistaa pelaamisen myös Switchin konsoliyksikön ollessa käännettynä sivuttain.

Yhteenveto

Onko Danmaku Unlimited 3 sitten investoinnin väärti? Kyllä ja ehdottomasti. Vaikka pelatessa varmasti pääseekin alkuun itku äärimmäisen kovan vaikeustason vuoksi, tarjoaa peli silti sitä kuuluisaa ”vielä yksi yritys” ‑fiilistä. Haastavuus, erinomaiset kontrollit ja runsas määrä avattavaa sälää takaavat pelille pitkän iän.
Danmaku Unlimited 3 on yksi Switchin eShopin helmiä ja soveltuu erinomaisesti niin genren konkareille kuin myös luotihelvetissä ensi kertaa vieraileville pelaajillekin. Näyttää siltä, että Ikaruga, Radiant Silvergun ja muutama muu genren supertähti saavat pitkästä aikaa uutta seuraa eliittikerhoonsa.

Hyvää:
– Loistoonsa viritetyt kontrollit
– Audiovisuaalisesti erinomainen
– Koukuttava pelattavuus
– Haaste

Huonoa:
– Pieni kaipuu kunnolliselle taustatarinalle

Taivaallinen luotihelvetti, jota ei kannata missata.

Kiitokset Doragonille arvostelukappaleesta.

Danmaku Unlimited 3
Alusta:
Switch, (PC, Android, iOS)
Ilmestynyt: 13.3.2018
Kehittäjä: Doragon Entertainment
Julkaisija: Doragon Entertainment