Arvostelussa Animal Crossing: Happy Home Designer

Eläinkuosinen korttitalo

Animal Crossing on yksi Nintendon sympaattisimmista nimikkeistä. Perinteikäs elämäsimulaattori tunnetaan hidastempoisesta puuhastelusta pienessä eläinten asuttamassa kylässä, sekä oikeaa kalenteria seuraavista vuodenajoista ja tapahtumista. Toistaiseksi sarjan pelit ovat esitelleet vain maltillisia uudistuksia ja noudattaneet yksi per konsoli -julkaisutahtia. Tilanne kuitenkin muuttuu Happy Home Designer -lisänimeä kantavassa julkaisussa, jolla Nintendo yrittää toistaa vain muutaman vuoden takaisen New Leafin menestyksen.

3DS-käsikonsolin toisessa Animal Crossing -pelissä pelaajan luoma hahmo ei muuta aiempien pelien tapaan tyhjään tuppukylään rahattomaksi asukkaaksi tai pormestariksi, vaan kuljetetaan alkajaisiksi slummilta näyttävään pikkukaupunkiin. Siellä pelaaja pestataan välittömästi paikallisen kiinteistökeisarin, Tom Nookin, oppipojaksi. Nookin imperiumin alla pelaaja vastaa sekä kaupungin rakennusten, että läheisen kylän eläinasukkaiden kotien suunnittelusta ja rakentamisesta. Keikkaluontoisia tehtäviä saa suoraan kyläläisiltä, opettajan muilta alaisilta tai edellisestä pelistä tutulta Isabelle-koiralta. Fyysisen kopion mukana toimitetaan myös yksi uusista amiibo-keräilykorteista, jonka skannaamalla kortin hahmon kanssa pääsee kyläilemään tai suunnittelemaan asuntoa.

Rakennukset voi kalustaa varsin vapaasti, sillä minkäänlaista rajoittavaa budjettia ei ole, eikä edes eläinten toiveita ole pakko ottaa huomioon. Asukkaat tilaavat esimerkiksi urheiluvälineillä, leluilla tai vaikkapa sinisillä kalusteilla sisustettuja asuntoja ja kaupunki ravintoloita ja kouluja. Toivottuun teemaan kuuluvat esineet ilmestyvät automaattisesti alati laajenevaan katalogiin. Suurin osa katalogin huonekaluryhmistä on jälleen tuttuja edellisten osien veteraaneille, mutta vastaavasti täysin uusia kategorioita ovat muun muassa kattokruunut, pienet matot ja kustomoitavat ikkunat. Uusia tavaroita ja työkaluja voi ostaa myös askelilla tienatuilla 3DS:n pelikolikoilla.

Taloihin voi tunkea enemmän tavaraa mitä aiemmissa peleissä, sillä esimerkiksi sohvan ja pöydän väliin ei tarvitse jättää enää isoa rakoa läpikulkuun. Asuntojen pinta-alaankin pääsee vaikuttamaan pelin edetessä. Esineiden viemä tila näkyy selkeästi 3DS:n alemmalla näytöllä. Lisäruutua hyödynnetään näppärästi myös tavaroiden paikasta toiseen siirtelyssä, ja näytöltä voi esimerkiksi maalata aktiiviseksi useamman huonekalun kerralla.

Myös etupihojen somistaminen kuuluu uuden työntekijän toimenkuvaan. Pelaaja saa sijoittaa talot haluamaansa kohtaan kartalla ja valita vielä ympäristöön vaikuttavan vuodenajan. Ulkotilojenkaan suunnittelua ei ole rajattu kovin tiukasti. Pihoille voi luonnollisesti istuttaa pensaita ja puita, mutta myös koko sisätiloihin tarkoitettu luettelo on käytössä.

Yhden rakennuksen suunnittelussa voi vierähtää jopa tunteja, mikäli keskittyy jokaiseen pieneen yksityiskohtaan piirtämällä esimerkiksi omat tapetit, tai kustomoimalla sohvatyynyjen kankaat. Toisaalta työt voi myös pikakelata läpi sijoittelemalla vain ehdotettuun teemaan liittyviä äskettäin avattuja esineitä. Jokaisen tehtävän voi uusia milloin tahansa. Työpäivän päätyttyä oman arkkitehtuurin riemuvoiton voi jakaa nähtäväksi muille pelaajille tai sosiaaliseen mediaan. Yhteisön luomuksia voi arvostella pelin sisäisessä palvelussa, jossa myös käydään tiettyjen aihepiirien suunnittelukilpailuja.

Vaikka sisustusarkkitehdin työ on monipuolista, alkaa tekeminen toistaa itseään todella äkkiä. Muutaman projektin jälkeen kaikki ominaisuudet ovat jo tuttuja, eivätkä tehtävät muuta enää muotoaan tarpeeksi. Lopputekstit pamahtavat ruudulle mahdollisesti jo ensimmäisellä pelikerralla, eikä huonekalusarjojen avaaminen jaksa tämän jälkeen enää kiinnostaa, jos ei tunne valtavaa luomisen paloa.

On todella harmillista, ettei Happy Home Designeriin säilytetty kalastuksen tai fossiilien keräilyn kaltaisia perinteisiä Animal Crossing -aktiviteetteja, joiden parissa olisi voinut pitää taukoa työläisen arjesta. Vaikka kyläympäristö on olemassa kartalla, ei siellä ole mahdollista liikkua ja jutustella vapaasti asukkaiden kanssa. Toisaalta suosikkieläimen muuttoaikeista ei tarvitse enää stressata. Peli ei myöskään seuraa enää oikeaa kalenteria tai kelloa, eivätkä verkon kilpailut riitä korvaamaan puuttuvia juhlapyhiä.

Yhteenveto

Animal Crossing: Happy Home Designer on rohkea irtiotto suositun sarjan peruskaavasta. Edellisestä osasta on kierrätetty käytännössä vain pelimoottori, esineet ja hahmot, joiden päälle on luotu puhdas sisustussimulaattori. Pelillisesti pelkkä talojen suunnittelu ei yksinkertaisesti jaksa kiinnostaa kovin pitkään. Neljän seinän sisään lukkiutumisen jälkeen pelaaja jää kaipaamaan enemmän interaktiivisuutta eläinhahmojen ja 3DS-kaverien kanssa.

Hyvää:
– Yksityiskohtainen sisustaminen
– Hyvät jako-ominaisuudet

Huonoa:
– Koettu todella äkkiä
– Perinteisen Animal Crossing -charmin puute

Sisustussuunnitteluun keskittyvä Animal Crossing -spinoff sopii luovista nukkekotileikeistä kiinnostuneille henkilöille.

Arvostelu julkaistu alun perin IGN Suomessa.

Animal Crossing: Happy Home Designer
Alusta:
3DS
Ilmestynyt: 2.10.2015
Kehittäjä: Nintendo EAD
Julkaisija: Nintendo