Oma vanha PS3-grillieditio sanoi itsensä irti viime vuoden loppupuolella keltaisen valon saattelemana (tekeekö tällä enää mitään kun levykin on saatu pois?)
Toisaalta jos tila ei ole akuutisti loppumassa kannattaa odottaa vielä hetki. Hiljattain kehitetty senverran jättimäisen kapasiteetin omaavia sd -kortteja notta parisatasten ja alempien hinta luultavasti laskee tuotapikaa.
Pelasin Rimea viimeksi joulukuussa pari tuntia ja lopetin siihen, kun peli itse ei ollut erityisen hyvä ja toimi siihen päälle todella huonosti. Julkaisija tai kehittäjä tai joku lupasi Twitterissä optimointipäivitystä, joten jäin kuitenkin odottamaan, josko edes tekninen puoli korjattaisiin.
Pelasin juuri äsken ennen tämän kirjoittamista puolisen tuntia, enkä ole ihan varma, kuinka paljon parannusta on tapahtunut. Ainakin framerate tökkii edelleen varsinkin ulkotiloissa, pelkkä kameran pyörittäminen paikalla seistessä aiheuttaa satunnaista pysähtelyä. Tasainen (matala) framerate kestää enimmillään kolme sekuntia kerrallaan pysähtelemättä. Huomattavin muutos lienee joidenkin graafisten elementtien läpinäkyvyyden muuttuminen mm. Mariosta tutuksi dithering-tyyppiseksi, mikä näyttää Rimessa jotenkin ekstrapöljältä, eikä silti saa peliä pyörimään täysin sulavasti.
Tiivistettynä sanoisin, ettei parannus ole merkittävä. Joku tosin lienee tehnyt YouTubeen vertailuvideon, joka kattaa muutoksia enemmän ja systemaattisemmin kuin itse pystyn yhden alueen ja usean kuukauden tauon jälkeen sanomaan.
Pyörii hyvin tai ei, Rime tuntuu Zeldaa pelanneelle tyhmältä lukemattomine näkymättömine seinineen ja kiipeämiskelvottomine pikkukivineen. Kaikki pelin seinät ja aidat näyttävät niin matalilta tai rosoisilta, että pitäisi kaiken järjen mukaan päästä yli, mutta ei vaan pääse. Heti pelin alussa on yksi kiipeilypuzzle, joka oikein alleviivaa, miten logiikalla ja ympäristön silmämääräisellä arvioinnilla ei ole mitään väliä, vaan pelin tavoitteena on usein etsiä "kiipeä tästä"-tekstuurit.
Oma suositukseni olisi kerätä Zeldasta Korok seedit Rimen ostamisen sijasta. Jos kuitenkin kiinnostaa kokeilla itse, suosittelen pudottamaan kaikki odotukset heti kättelyssä, ettei tarvitse pettyä. Itse odotin peliltä selvästi liikaa.