Xenoblade Chronicles 2

  • Viestiketjun aloittaja Jonelink
  • Aloituspäivämäärä

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

AXU

Jäsen
9.10.2017
41
Tuo direct oli aika kiva, vaikka en ole xenoblade kakkosta hankkimassa. Syynä on se, että Xenoblade pelien taistelusysteemi on itselleni hyvin monimutkainen ja vaikea ymmärtää. On ihme että pääsin Xenoblade chronicles äxässä edes vikalle bossille asti, mutta uskon että en tulisi koskaan voittamaan sitä, koska kaikilla tiimiläisilläni ei edes ole omaa skelliä. Pitää vissiin grindata hyvin paljon, että voi ostaa sen parhaan skellin ja parhaat aseet kaikille party membereille. Itse en jaksaisi käyttää kaikkea aikaani siihen, ja häviäisin kumminki final bossille.
 

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
Tuo direct oli aika kiva, vaikka en ole xenoblade kakkosta hankkimassa. Syynä on se, että Xenoblade pelien taistelusysteemi on itselleni hyvin monimutkainen ja vaikea ymmärtää. On ihme että pääsin Xenoblade chronicles äxässä edes vikalle bossille asti, mutta uskon että en tulisi koskaan voittamaan sitä, koska kaikilla tiimiläisilläni ei edes ole omaa skelliä. Pitää vissiin grindata hyvin paljon, että voi ostaa sen parhaan skellin ja parhaat aseet kaikille party membereille. Itse en jaksaisi käyttää kaikkea aikaani siihen, ja häviäisin kumminki final bossille.
X:n vika pomo oli äärimmäisen umpisurkeasti toteutettu, joten en kyllä suosittelekaan sitä varten grindaamista, ihan hyvään paikkaan lopetit. Vaikea käsittää miksi kuolemisen jälkeen skellejä ei saa takaisin monivaiheiseen taisteluun, jossa ne ovat miltei täysin välttämättömiä ihan loppuun saakka ellei tiedä jotain superkikkoja jalan sooloillen. Jokainen epäonnistuminen vaatii siis käytännössä pelin resettaamisen ja samojen vanhojen vaiheiden takomista uudelleen epäonnistumisen pelko pyllyssä.

Mitä eiliseen directiin tulee niin en itse halunnut katsoa lainkaan kun ollaan jo näin lähellä julkaisua. Expansion Passin julkistaminen kuulostaa aina ennen pelin julkaisua pelottavalta, mutta täytyy toivoa sen olevan hyvällä maulla tehty ja kompensoimatta pääpelin laatua.
 

Make00

Uusi jäsen
4.11.2017
2
Pieksämäki
Kyseinen peli kiinnostaa, varsinkin kun olen kohta switchin onnellinen omistaja ja pelejä pitäis hommata vino pino!

Mutta!

Onko tämä pelisarja sellainen, että sinun täytyy palata edelliset pelit lävitse tai edes olet pelannyt niitä, että tietäisit tarinasta jtn? Vai antaako peli sen anteeksi ja auttaa tässä hieman pelaajaa?
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Onko tämä pelisarja sellainen, että sinun täytyy palata edelliset pelit lävitse tai edes olet pelannyt niitä, että tietäisit tarinasta jtn? Vai antaako peli sen anteeksi ja auttaa tässä hieman pelaajaa?

Ei tarvitse tietää edellisistä peleistä mitään. Tarinat eivät ole kytköksissä.
 
J

Jonelink

Vieras
Directissä nähty taistelusysteemi ja hahmot eivät herättänyt paljon mielipiteitä, mutta japsidubbi kuulosti paremmalta kuin englannin dubbi. En ole aikonut ostaa peliä vielä julkaisupäivänä, mutta katsoo sitten ensi vuoden puolella.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Pelistä on julkaistu melkein 50 minuutin pelivideo. Yritin katsella pikku pätkiä. Pelimaailma ainakin näyttää hienolta ja musiikitkin kuulostavat hyvältä sen osalta mitä vähän tuosta videosta kuunteli. Noiden kahden asian puolesta ainakin viitsii selvittää tiensä läpi maailmojen kohti Elysiumia. Vaikuttaa kyllä todella mielenkiintoiselta peliltä!

 

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Kyllä tätäkin odotan ihan hulluna. kaksi Special versiota tilattuna (veljelle toinen) ja Pro-ohjain. Musiikit tulee olemaan varmasti aivan huikeat tässä.
 

Blue

Jäsen
8.5.2017
11
Aika kova hype alkaa olemaan tätä peliä kohtaan. Varmasti vuoden odotetuin julkaisu itselläni.

X:ssä harmitti tarinan mitättömyys ja paikoin tuhnuinen musiikki, mutta 2 näyttää korjaavan molemmat asiat. Sääli, kun lentämisestä täytyy luopua tälläkertaa, mutta ei se kovin suuri menetys ole.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Uutta traileria pukkaa. Tälläkin kertaa ääninäyttely japanin kielellä. En oikein pidä tuosta Rexin japsiäänestä, kuulostaa liian vanhalta hahmolle.
 

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Spoileriherkkänä en Andyliinin linkittämää traileria katsoisi. Kaikki tähänastiset olen vilkaissut, mutta tämän jätin kesken kun tuli fiilis, että nyt olen ehkä nähnyt liikaakin. Soraya Saga tosin kuulemma sanoi tämän olevan vain "jäävuoren huippu", joten en sitten tiedä.

Pelistä on muuten viime viikkojen ajan paljastunut kaikkea pientä, ja yksi monia miellyttävä asia lienee, että äänensäätömahdollisuudet ovat varsin kattavat. Esim. hahmojen taisteludialogin voi laittaa halutessaan nollille, jos älämölö alkaa saada otsasuonen sykkimään.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tuli tänään ennakkotilattua tämä peli Coolshopista ja toivottavasti nyt tulisi perjantaiksi peli postiluukusta. Tuleehan sieltä muutama muukin peli että joulukuussa ei pelattava lopu kesken. Eikä kyllä tammikuussakaan:smile: Kyllähän tämän pelin maailma näyttää koko ajan mielenkiintoisemmalta. Huikea seikkailu tulossa, kova on ainakin usko siihen.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Kolmen tunnin pelailun jälkeen voi sanoa että wau!Peli on kyllä onnistunut nappaamaan otteeseensa 3 kertaa paremin kuin Skyrim!

Onkos muilla pelitelvisio kiinni kotiteatteri vahvistimessa?En saa kuin stereo äänellä pelin äänet tulemaan vaikka kaikissa muissa peleissä on toiminut 5.1 äänet.MIelellään kuuntelisin pelin musiikkeja kaikilla kuudella kaiuttimella,sen verran hienoa tuo musiikki on.
 

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Saavuin äsken Urayaan ja fiilikset on enimmäkseen hyvin positiiviset. Pidän erityisesti siitä, että hahmot eivät automaattisesti saa sivutehtävistä expaa, vaan pelaajan pitää itse valita, haluaako käyttää vai säästää sen. Näin ei ole pelkoa ylilevuttamisesta, vaikka tykkäisi tehdä sivutehtäviä. Musiikit on totta kai täyttä rautaa ja itse tykkään enkkuäänistäkin, vaikka Rexin taisteluhuudot ovat varsinkin välipätkissä aika noloja. Taistelut ovat hyvin samanlaisia kuin ennenkin, vaikka nyt on otettava huomioon oma sijainti suhteessa omaan Bladeen, eikä vain viholliseen. Kun tappaa uniikin monsun, jää paikalle hautakivi.
Tämä on hyvä, koska nyt ei pidä ikinä miettiä, olenko jo hoidellut tuon vai enkö. Maailman tutkiminen tuntuu palkitsevammalta kuin ennen, sillä aarteita ja Blade-kykyjen käyttöpaikkoja löytyy mukavasti, minkä lisäksi keräiltävät eivät ilmesty maailmaan satunnaisina valopalloina, vaan ne on sidottu tiettyihin paikkoihin.

Hahmojen kustomointi on tässä omaan makuuni parempaa kuin koskaan ennen, sillä se on mukavan yksinkertaista. Aseita ei korvata uusilla vaan päivitetään paremmiksi, varustepaikkoja on vähän, eikä aseissa tai varusteissa ole slotteja, joiden täyttämisestä pitäisi huolehtia. Ainoa poikkeus yksinkertaisuuteen ovat Aux. Coret, jotka pitää "jalostaa" ennen kuin niitä voi käyttää, mikä tuntuu vähän turhalta. Ykkösessä tämä oli sentään sidottu pieneen minipeliin, jossa oli kevyttä strategisointia.

Sääli kuitenkin, että XCX:n tavoin tässäkin on otettu parilla osa-alueella takapakkia. Vaikka esim. ääniä ja musiikkia saa säätää mieleisekseen, HUDia ei voi muokata muuten kuin laittamalla minimapin pois. Tämä on sääli varsinkin kuvia ottaessa. Myös kartta tuntuu olevan huonompi, eikä auta hahmottamaan maailmaa yhtä hyvin kuin ennen. Gormottissa en meinannut millään löytää tietä titaanin vasemmalle puolelle. Tässä olisi XCX:n tietä näyttävästä valopallosta ollut apua.
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Pohdintoja noin pelin tokaan kaupunkiin asti pelattua.




Tarina ja hahmot ovat ihan huttua. Aloitustunneilla onnistuttiin läpikäymään suunnilleen jokainen JRPG-trope poislukien protagonistin kotikaupungin tuhoutuminen. Suurin yllätys melkein olikin se, että pelin eka kaupunki on vieläkin ehjänä. Tavallaan peli tuntuu XC1:n ja modernin Tales-pelin yhdistelmältä, eikä ihan sillä parhaalla tavalla. Moni asia aina naurettavista hahmojen designeista juonen hazardiin kuljetukseen (missä tapahtumat hyppivät tilanteesta ja tunnelmasta toiseen kuin villi kani) edustaa juuri sitä osaa nykyistä anime- ja JRPG-designia jota en arvosta. Monissa asioissa tyylitaju ja logiikka on heitetty pellolle, jotta peli voi pakottaa enemmän tissivakoja tai tavata pelaajalle tavu kerrallaan miksi tämä heppu on pahis ja miten ystävyyden voima voittaa kaiken. Hienovaraisuus hiiteen. En ole toistaiseksi välittänyt oikein yhdestäkään hahmosta, ja ainoa moti tehdä juonta on ollut hakea enemmän hahmoja ja leluja, jotta voin jossain välissä karata tutkimaan itse maailmaa ja hakkaamaan monstereita.

Vähän joitain muitakin pieniä kommahduksia on eteen sattunut (kuten todella turhat aarrearkut), mutta ne ovat olleet verrattain pieniä vikoja edellä mainittuihin asioihin verrattuna. Garon mainitsema pelaajan voimattomuus UI:ta kohtaan on kyllä myös miinus. Siellä on pari juttua jotka halaisin vain pois heilumasta. Combatista en osaa sanoa vielä tässä vaiheessa ihmeitä. Täytyisi oppia tuo kunnolla ensin. Toistaiseksi ollut aika paljon odottelua, että hauskat iskut lataantuvat, mutta ehkä tuohon myöhemmin tulee muutosta.

Objektiivisesti hyvää on ollut musiikki ja visuaalit (paitsi ne hahmojen designit). Maisemat ovat nättejä ja pelin maailma vaikuttaa erittäin kiinnostavalta. Valitettavasti tällä hetkellä tarina ja hahmot ovat vuosituhansia XC1:n takana. Toki tämä osa-alue voi vielä parantua, mutta tällä hetkellä näin. Ihan kelpo peli kuitenkin. Kritiikkiä vaan on helppoa latoa, kun XCX oli mielestäni erittäin kiva peli ja pidän XC1:tä yhtenä parhaimmista JRPG:eistä.
 
Viimeksi muokattu:

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Garon mainitsema pelaajan voimattomuus UI:ta kohtaan on kyllä myös miinus. Siellä on pari juttua jotka halaisin vain pois heilumasta.
On mielestäni aika koomista, että Xenoblade Chronicles X:n siististä, mutta pienifonttisesta UI:sta (tai erityisesti HUD:sta) on päädytty tähän. En ole itse pelannut tätä peliä, mutta jo trailerien perusteella voin sanoa, että ne vievät ruudulta omaan makuuni ihan liian paljon tilaa, erityisesti taisteluissa. Pause-valikko puolestaan on jotenkin todella ruma ja vaikuttaa hitaalta verrattuna X:n välittömästi aukeavaan valikkoon.

Pidin todella paljon X:n käyttöliittymästä, eikä edes pieni fontti häirinnyt minua. Jotenkin vaikuttaa, että tällä osa-alueella Xenoblade Chronicles 2:ssa on otettu takapakkia. Siitä huolimatta odotan kyllä innolla pelin pelaamista.
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
Käyttöliittymän tekstien ja muiden elementtien kokoa päätettäessä on arvatenkin ajateltu käsikonsolimoodin pelattavuutta... enkä itsekään koe sitä ongelmana, sillä televisioni ei ole maailman suurin ja näin ollen isompi teksti on rennompaa lukea huoneen toiselta laidalta. Tietenkin aina olisi ollut parempi jos pelaajalle olisi annettu avaimet käteen näiden rukkaamiseen mieleisiksi, ja screenshottien kannalta onkin harmillista, ettei kaikkea saa katoamaan.

Chapter 4 käynnissä ja tarina alkaa vähitellen näin 20h jälkeen kulkea siihen suuntaan mitä odottelin jo jonkin aikaa sitten. Paha siis sanoa tässä vaiheessa muuta kuin että alku oli (odotetun?) hidasta. Tappelusysteemi pysyy juuri ja juuri hanskassa, driver ja blade kombot ja artit käyvät järkeen, mutta fiksu partykokoonpano/loadoutit ja vihujen aika ajoin aiheuttamat statukset ja blokkaamisesta johtuva jatkuva hyökkäysanimaatioiden pysäyttely eivät. Tappeluiden aikana todella hankalaa saada tehtyä niitä asioita, mitä haluaisi, kun koko ajan menee ladatut artit hukkaan ja niskaan sataa Taunttia/Knockbackia/Topplea/Blade Sealia tai ihan vaan torjumisia. Ja iso lämähän tässä pelissä seuraa nimenomaan blade art/driver kombo yhdistelmistä ja chain attackeista.
 

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
Peli ei kyllä osaa esitellä informaatiota pelaajalle kovinkaan hyvää tahtia, sillä vanhat kujeet on hädintuskin ymmärretty ennen kuin taas jokin uusi tahtoo pelaajan huomion, ja tämä aiheuttaa pahimmillaan aika kovan lumipalloilmiön. Tästä hyvänä esimerkkinä se kun menin juuri lukemaan netistä pienen spoilerittoman tiivistelmän combatin perusteista, ja yhtäkkiä kaikki tekeekin taas paljon enemmän järkeä kun pari pientä featuretulvan alle jäänyttä yksityiskohtaa tuli nostettua esille. Sitten vielä kun tajuaisi yhtään mitään optimoinnista Bladejen ja niiden rotatoinnin kanssa niin alkuhämmennys saattaa jäädä pikkuhiljaa taakse.

Oli miten oli, nauttisin pelistä ihan silkkana Urayan nähtävyyksien katselemisenakin, absurdin vaikuttavaa jälkeä Monolith saanut taas aikaan ympäristöjen kanssa ja ACE+:n musiikit tähän nakattuna tulee tunteen pintaan ihan vaan ympäriinsä haahuillessa.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Jos joku osaa neuvoa kuinka tuon Poppin Affinity Chartin Emergy moden kakkoskohdan saa suoritettua niin saapi neuvoa.Ilkeä sattumalta tuota yrittää saada täyteen kun onnistunut olen 6/20 mutta kun ei ole mitään hajua missä olen onnistunut!?
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Jos joku osaa neuvoa kuinka tuon Poppin Affinity Chartin Emergy moden kakkoskohdan saa suoritettua niin saapi neuvoa.Ilkeä sattumalta tuota yrittää saada täyteen kun onnistunut olen 6/20 mutta kun ei ole mitään hajua missä olen onnistunut!?

Ei tarvitse enään auttaa.Taas kerran aika viisas olo:grin:, sukellustahan tuo salvage tarkoitti.