Xenoblade Chronicles 2

  • Viestiketjun aloittaja Jonelink
  • Aloituspäivämäärä

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Miten voin olla asioista niin paljon eri mieltä kuin Rush? Tarkoitukseni oli säästää mielipiteet lopulliseen arvosteluuni, mutta samapa tuo on antaa mennä, kai sitä voi vähän rakastamastaan pelistä kertoilla. Jatko ei siis ole vastine kenenkään viestiin, vaan omien tuntojen purku.

Peliä on takana reilut 120 tuntia. Olen lopun äärellä, mutten uskalla pelata tarinaa eteenpäin, koska en halua pelin päättyvän. Alussa tarina eteni löysästi, mutta viimeistään neljännessä luvussa se pääse niin hyvin lentoon, että olen ollut niin jumissa pelin parissa, että olen saanut sillä muijankin hämmennyksen partaalle muutamaan otteeseen. Teen siis vain sivutehtäviä, ja koitan löytää viimeiset kaksi puuttuvaa Terää jostain.

Myönnän etten katsele animea juuri lainkaan, mutta tarina on ollut minusta mukavaa seurattavaa, ja sitä on sivutehtävillä suurustettu makoisasti. On hienoa seurata eri valtioiden välisiä poliittisia uhmia samalla kun katselee miten eri henkilöt suhtautuvat omiin mielipiteisiinsä maailman kohtalosta. Tarina on toki hivenen ennalta-arvattava, mutta se on liikuttanut minua hyvin lähelle kyyneliä pariin otteeseen. Harva peli kykenee siihen.

Niin, ja sitten tämä kuuluisa "japanilaistaminen"? En nyt tiedä liittyykö se pääasiassa tisseihin, mutta rohkenen poiketa internetissä vallitsevasta "resetera"-mielipiteestä siinä, että jos pelissä nyt muutamia maitorauhasia esiintyy, niin ei se todellakaan ole mikään maailmaa kaatava asia. En henkilökohtaisesti näe mitä vikaa on pukea pelin hahmoja paljastaviin asuihin, en usko että kukaan oikeasti peliä ostaa sen perusteella kuinka paljon pikselilihaa pelissä on näkyvissä. Enkä oikeasti ole edes kiinnittänyt koko asiaan minkäänlaista huomiota parin ensimmäisen luvun jälkeen. Mieluummin näin kuin pukea naishahmot burkaan.

Taistelusysteemi ei klikannut heti, mutta heti kun se niin teki, niin ai että kun on ollut mielekästä mäiskiä vihollista mitä voimakkaimmilla erikoiskomboilla, joilla sysätä vihu vielä syvemmälle suohon. Ainoa mitä toivoisin olisi ollut kyky vaihtaa Terää ja pelattavaa hahmoa kesken taistelun, monesti juuri tiettyyn komboon tarvittava Terä ei ole tullut matkaan, ja pelissä voi mennä kauankin ennen kuin sattuu napsimaan itselleen parhaat harvinaiset Terät random-kristalleista. Niiden saapumisprosentti olisi muuten voinut olla hieman korkeampi, viimeisiä on jo todella hankala löytää.

Haluan lisäksi puolustaa englannin kielistä ääninäyttelyä. Tuntuu kuin kaikki kritiikki olii kohdistunut siihen yhteen "Take this" -huudahdukseen (joka ei edes esiinny pelissä, eikä loppujen lopuksi ole ekan pelin "I kill you" -huutoa pahempi), ja kaikki muu sivuutetaan tämän olkiukon varjolla. Erityisesti mieleeni on Nian äänenä toimiva Catrin-Mai Huw, joka tuo rooliin paljon enemmän henkeä kuin japsiversion tyypillinen kimittäjä.

Kerron loput mielipiteeni arvostelussani, jahka uskallan pelata pelin loppuun, mutta uskon vahvasti että jos olisin vielä 10-vuotias, tämä olisi minulle todennäköisesti yhtä tärkeä peli kuin Final Fantasy VII aikanaan. Niin lähtemättömän vaikutuksen tämä on minuun tehnyt. Mestariteos.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
794
Rovaniemi
Itseäni liikuttavin asia tuossa päivityslistassa oli tuo Crystalin avausanimaation skippaaminen.
Tämä. Kristallilootboxit olivat vähän typerä systeemi. Paljon kiinnostavia bladeja jäi näkemättä kun raret ja legendarytkin puskivat itselläni ulos commoneja. En tiedä jaksanko palata avaamaan loppuja.
Pelimekaniikat ovat pitkälle automatisoituja, ja alun innostuksen jälkeen taistelut ovat alkaneet tuntumaan latteille. Pitkälle pääsee painamalla Arte-nappeja anteliaalla ajoituksella, ja jos oikein hurjaksi heittäytyy, voi Blade Comboja yrittää jopa chainata fiksusti kerätäkseen viholliselle paljon orbeja, jotka sitten tuhoaa Chain Attackilla.
Itse tykkään tästä systeemistä vähintään yhtä paljon kuin ykkösen vastaavasta, ja ajoituksen kanssa kikkailu antoi mielestäni tarpeeksi aktiivisuutta. Chain Attackin kohdalla pidin tosin enemmän vanhemmasta.
Myös pelin aluesuunnittelu on sarjan heikointa. Päällisin puolin nätit alueet ovat loppujen lopuksi kohtalaisen pieniä ja aika lineaarisia. Periaatteessa XC1:ssä ei myöskään ollut montaa isoa avointa aluetta, mutta XC2 tuntuu oikein johdattelevan pelaajan seuraavaan juonietappiin rotkoilla ja seinillä.
Tavallaan voin ymmärtää, että XC2 on sarjan helpoimmin lähestyttävä peli ja toimiva tutustuttaminen moderneihin JRPG:eihin. Se tuntuu vähän kuin "valmiiksi pureksitulle", jotta pelaaja voi ottaa rennosti ja vain nauttia kyydistä. Tarinaelementit aina tropeisesta animejuonesta hahmodesigneihin ja fan servicen ylenpalttiseen viljelyyn on kuin How to Japan 101:n turvallinen esimerkkisuoritus.
Tämän allekirjoitan. Oikeastaan Urayan purppurametsä nousi esiin positiivisesti. Muuten mestat eivät olleet mitenkään ennennäkemättömiä, tai ne muistittivat ulkoisesti liikaa aiempien pelien paikkojen kopioilta. Jos hypyllä olisi ollut hieman lisää korkeutta, niin seinämiä olisi pystynyt kiipeilemään ja reittejä juustoilemaan. XC2 olisi voinut ihan hyvin ilmestyä edellisen konsolisukupolven aikana, silloin se olisi varmasti tehnyt suuremman vaikutuksen.

"Japanilaistaminen..." En henkilökohtaisesti näe mitä vikaa on pukea pelin hahmoja paljastaviin asuihin, en usko että kukaan oikeasti peliä ostaa sen perusteella kuinka paljon pikselilihaa pelissä on näkyvissä. Enkä oikeasti ole edes kiinnittänyt koko asiaan minkäänlaista huomiota parin ensimmäisen luvun jälkeen. Mieluummin näin kuin pukea naishahmot burkaan.
Ensimmäisissä kappaleissa tämä hieman häiritsi, kun Pyran ja Mythran ulkonäöllä vitsailtiin niin usein. Muutaman rare bladen asustus on myös varsin koominen, enkä usko, että vastaavia nähtäisiin länkkäreiden tekemässä ropessa. Muutama hahmo (Tornan jengi) on kuin suoraan Kingdom Heartsin kuvastosta, enkä ole kyseisen tyylin fani.

Haluan lisäksi puolustaa englannin kielistä ääninäyttelyä. Erityisesti mieleeni on Nian äänenä toimiva Catrin-Mai Huw, joka tuo rooliin paljon enemmän henkeä kuin japsiversion tyypillinen kimittäjä.
Niin paljon tämä. Britti-Nia on ihanan sarkastinen, japaninkielinen kasti taas vilisee lähes identtisiä teiniääniä. Japanissa Rex on esitetty selvästi paremmin, mutta ei länsiversiokaan kamala ole.

Laittaisin kakkosen itse paremmuusjärjestyksessä ykkösen ja X:n väliin (kuten blogin arvostelustakin kävi varmaan ilmi). XC2:n konnat ja lopputaistelut ovat paljon kiinnostavampia kuin X:ssä ja tarinaan tuntuu olevan itse osallisena enemmän Rexin ansiosta (Shulkin tapaan). Itse pidän myös enemmän tutkimisesta jaloin kuin mechalla, jotka lukuisten pikamatkustuspisteiden kanssa hieman rikkoivat X:n rytmiä.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Itse tykkään tästä systeemistä vähintään yhtä paljon kuin ykkösen vastaavasta, ja ajoituksen kanssa kikkailu antoi mielestäni tarpeeksi aktiivisuutta. Chain Attackin kohdalla pidin tosin enemmän vanhemmasta.

Minulla taisi mennä sekä ensimmäinen osa, että X läpi siten, etten loppubossinkaan kaaduttua ollut sisäistänyt taistelun kaikkia mekaniikkoja. 2:ssa olen päässyt sen kanssa sinuiksi jo kohtalaisen hyvin, enkä usko että enää tässä vaiheessa uusia mekaniikkoja taistelun suhteen esitellä (tosin, ykkösosa sen taisi tehdäkin). Itse asiassa juuri tuota Chain Attackiä en tainnut ykkösessä sisäistää, jokin toinenkin siinä hieman oudoksutti, olisiko liittynyt tulevien iskujen blokkaamiseen, X.ssä Overdrive aiheutti kysymysmerkkejä.


Ensimmäisissä kappaleissa tämä hieman häiritsi, kun Pyran ja Mythran ulkonäöllä vitsailtiin niin usein. Muutaman rare bladen asustus on myös varsin koominen, enkä usko, että vastaavia nähtäisiin länkkäreiden tekemässä ropessa. Muutama hahmo (Tornan jengi) on kuin suoraan Kingdom Heartsin kuvastosta, enkä ole kyseisen tyylin fani.

Niin, Tetsuya Nomuran hahmosuunnittelu on kieltämättä hieman yksipuolista. Toisaalta oli hyvä idea tuoda Teräsuunnitteluun vierailijoita, niillä syntyi hieman erilaisia yksilöitä moneenkin makuun. Erilaisia luonteita myös. Miespuoliset humanoidihahmot ovat olleet melko vähissä, joten niitä olisi hyvä nähdä enemmänkin tulevaisuudessa. Ainakin Torna-Terien saapumisen myötä saadaan muutama lisää.

Niin paljon tämä. Britti-Nia on ihanan sarkastinen, japaninkielinen kasti taas vilisee lähes identtisiä teiniääniä. Japanissa Rex on esitetty selvästi paremmin, mutta ei länsiversiokaan kamala ole.

Rexin brittinäyttelijä on muuten surullisenkuuluisassa Doom-elokuvassakin vilahtanut Al Weaver. Hän taitaa olla kastista ainoa, joka on tehnyt edes jotain Hollywood-produktiota.
 

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Miespuoliset humanoidihahmot ovat olleet melko vähissä, joten niitä olisi hyvä nähdä enemmänkin tulevaisuudessa.
No entäs sitten elukat? Dromarch on näkemäni perusteella ainoa nelijalkainen Rare Blade, mikä on vähän syvältä. Beast-tyyppisten Common Bladejen keskenkin on ulkonäöllisesti paljon vähemmän vaihtelua kuin miesten ja naisten.
 

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Meil samit. Mitä niissä aiemmissa peleissä pystyi sitten tekemään?
Sitä tässä olen alkanut miettimään, että olivatko nuo aikaisemmat pelit yhtään parempia taisteluiden suhteen. Niissäkään ei pysty suoraan ohjaamaan kaverien tekemistä, ne osaavat paukuttaa aivan itsestään. Ainakin heikompia vihollisia pystyi rökittämään vaikka ohjaimen laittoi lattialle. Kuitenkin muistelen, että niissä oli hieman enemmän ajatusta ja vapautta mukana.

XC1:ssä Arte-valikoima on monipuolisempi, ja sieltä löytyy iskujen lisäksi ainakin auroja, buffeja, debuffeja, DoTteja (Damage over Time). Artejen valinnassa on enemmän synergian harkitsemista mukana, koska jotkut Artet saavat lisäefektejä tietyillä ehdoilla (esim. tietyn auran täytyy olla päällä, tai ennen tätä Artea on täytynyt käyttää tiettyä toista Artea). Jokainen hahmo käyttää vähän erilaisia mekaniikoita Arteissaan, ja näiden puoleen yksi suosikkejani oli partyn support-hahmo. Se kiskoo tietyillä Arteilla esiin orbeja, jotka antavat partylle passiivisia buffeja. Orbin voi ampua viholliseen, jolloin se tekee kohtuullisen määrän lämää ja aiheuttaa debuffeja, mutta samalla menetät passiiviset bonukset. Lisäksi orbeja voi olla vain kolme, ja niiden ampumisjärjestys on "first in, last out". XC2:n Bladeilla hyvin moni Arte on vertailussa erittäin suoraviivainen, ja niitä voi räiskiä melko huolettomasti menemään. Niillä on lisäefektejä, mutta Topple-Launch-Smashia tai vihollistyypin exploittaamista lukuunottamatta ne eivät vaadi mitään ehdon täyttämistä tai tilanteen rakentamista. Ainoa välttämätön Arte synergia on Break-Topple-Launch-Smash combon löytyminen partysta. XC1:ssä myös Vision-mekaniikkaa vaati välillä vähän improvisaatiota puolustuksen suhteen, tai sitä pystyi hyväksikäyttämään hyökätäkseen Break-Topple-Daze combolla keskeyttääkseen vihollisen aikeet. Periaatteessa Vision on aika suoraviivainen suuren osan aikaa, mutta se kuitenkin tarjosi pelaajalle vaihtoehtoja vaikuttaa taistelun etenemiseen. Lisäksi Tensionin managerointi saattoi joskus tulla tarpeeseen. XCX:n combat taas toimii melko eri tavalla (vaikka perusteet ovat samat: kavereita ei voi ohjata ja Artet ovat cooldown-pohjaisia). Siinä pelissä Arteilla on useita cooldowneja, joten niiden ajoituksella ja käyttöjärjestyksellä oli mielestäni enemmän merkitystä.



Andyliinille propsit viestiini tarttumisesta. Ollaan ilmeisesti hyvin eri aallonpituudella pelin suhteen, joten arvostan eriävän mielipiteen esittämistä. Tuota "japanilaistamista" haluan avata vähän enemmän kannaltani, koska se ei ole ihan niin yksinkertainen asia kuin tissien heiluttelu.

Siinä olen samaa mieltä Andyliinin kanssa, että avoin seksikkyys on parempi kuin sen väkinäinen piilottaminen. Seksikkäitä tai muuten hyvännäköisiä hahmoja pitäisi olla miellyttävä katsoa, siinä ei ole mitään väärää. Kuitenkin minun mielestä monet japanilaiset hahmosuunnittelijat, kuten XC2:n kohdalla näkyi, eivät ole ymmärtäneet hyvällä maulla toteutettua seksikkyyttä sekä sen paikkaa hahmosuunnittelussa.

Hahmon persoonallisuus ja tarina ulottuvat myös visuaaliseen suunnitteluun. Hahmon ulkoiset piirteet sekä pukeutuminen ovat tarinankerronnan välineitä, kun niitä osataan käyttää oikein. Hahmosuunnittelijan tulisi kysyä sellaisia kysymyksiä kuin "Miksi tämä hahmo pukeutuu näin? Mitä aspekteja hahmosta voin välittää visuaalisilla viesteillä? Miten asukokonaisuus sopii hahmon asemaan sekä maailman tilanteeseen?" Ylityylikkäät vetimet tai seksikkyys eivät ole ongelma, kunhan ne eivät asetu ristiriitaan näiden olennaisten kysymysten kanssa. Tarinan ja asetelman vakavuus sekä tavoitteet toki myös vaikuttavat. Mitään hyperrealismia ei tarvitse tavoitella, mutta jos hahmoa kohtelee kuin nukkea, jolle voi tehdä mitä tahansa, hahmon uskottavuus kärsii valtavasti. Esimerkiksi Pyran suunnittelu on aivan hirveä, sillä Pyran "rohkea" asukokonaisuus on hyvin paljon ristiriidassa tämän sisäänvetäytyneen, jopa ujon luonteen kanssa. Poppi QT:n design puolestaan on hyvin irrallinen koko muusta maailmasta, joten hahmo tuntuu irralliselle ja toimittaa vain tietyn tyyppisen silmäkarkin asemaa. Toimivia hahmodesigneja olisivat esim. Morag ja Zeke. Brighid ja Perun ovat melkein onnistuneita, mutta tekisin pari pientä twiikkausta.

Tästä päästään hahmojen pakottamiseen arketyyppimuotteihin. Minulle iso osa pelin castista paistaa sille, että hahmo on rakennettu ja pakotettu jonkun arketyypin, tai kasan tropeita, ympärille. On hyväntahtoinen ääliö protagonisti. On lempeä ja ujo naisihastus. On tsundere-ihastus. On pörröinen maskotti joka vain hölmöilee. On comic reliefinä toimiva ylimielinen sählä. On übercool ylivoimainen ninja. On ilmiselvääkin ilmiselvempiä pahiksia, joita ei edes yritetä kehittää. Lista jatkuu ja jatkuu. Minulle hyvin harva hahmo onnistuu tuntumaan autenttiselle ja uniikille henkilölle. Sen sijaan, että heidät määrittelisi heidän luonteenpiirtensä ja historiansa, minulle heidät määrittelee heidän arketyyppinsä, sillä se on vahvimmin esillä. Tämän takia harva hahmo on minulle kiinnostava.

Yhdessä pelin cutscenessä hahmot istuskelivat Argentum Guildin kahvilassa ja juttelivat niitä näitä, kuten millaisista juomista pitävät, jos oikein muistan. Tämä cutscene alkoi erittäin lupaavasti, koska se olisi ollut yksi ensimmäisiä kunnollisia tilanteita, missä hahmojen uniikit piirteet olisivat päässeet esille kasuaalin keskustelun kautta. Valitettavasti kyseinen skenaario katkesi lyhyeen, ja seuraavaksi eräs tsundere herää Rexin vierestä, tissit suunnilleen nenässä (sekä kamerassa) kiinni, mistä seuraa kamala huuto ja itku ja kaaos ja "ää baka hentai Rex!!"-huutelu. En sitten tiedä oliko tuo jonkun mielestä aidosti hauskaa, mutta minun teki mieli heittää ohjain televisiota päin. Cutscene alkoi niin hyvin, mutta eskaloitui typeräksi vitsiksi ja onnistui torpedoimaan kaiken hahmorakennuksen.

Mitä juoneen nyt muuten tulee... Kuten sanottua, pelattuani muutaman Tales of -pelin ja pari muuta japsiropea männä vuosina olen ennustanut lähes jokaisen XC2:n juonenkäänteen. Tai vaikka en olisi suoraan ennustanut, se ei silti ole vielä onnistunut yllättämään minua. Been there done that.

Nämä asiathan eivät ole yhtä iso ongelma, jos niille ei ole altistunut ennen. Minulla on vissiin juuri tarpeeksi altistumista näille tropeille tapahtunut, että koen ne vanhentuneiksi ja ärsyttäviksi. "Japanilaistamisella" en ainoastaan viittaa fan servicen määrään. Siihen lukeutuvat myös monien japanilaisessa mediassa esiintyvien tropeiden käyttö, minkä koen hukuttavan originaalit ja mielenkiintoiset ideat alleen. Genkku aikaisemmin viittasi Tornalaisia Kingdom Hearts -kuvastosta poimittuihin antagonisteihin. Itse laajentaisin analogiaa, että hyvin monet pelin komponentit on shoppailtu Japani-puodista ja laitettu kotona kasaan. Vaikka tarina olisikin uusi, häiritsee se vähän, jos kykenen katsomosta tunnistamaan mistä hyllystä mikäkin elementti on poimittu.

Että tällaisia tuntemuksia tuosta japanilaistamisesta. Ei se ilmeisesti ole kaikille ongelma. Periaatteessa peli antaa aika hyvän kuvan, millainen tämä genre ja tyylisuunta toisinaan on näinä päivinä. Jos meno maistuu, niin maistuvat varmaan muutkin samankaltaiset pelit (tai jopa animet). Itse taas olen kulkenut tämän tien toiseen suuntaan, mikä vaikuttaa näkemykseeni aika paljon.



Ei siinä, jos XC2 rehellisesti on tehnyt vaikutuksen, niin hyvä juttu. Kritiikin kirjoittamisen ongelmana on se, että sen saa niin helposti kuulostamaan valittamiselle (etenkin kun ne positiiviset asiat jäävät usein mainitsematta). Tosiasiassa en halua kirjoittaaa näitä tekstiseiniä valittaakseni, vaan ne ovat tapa käsitellä omia ajatuksia laajemmallakin tasolla, eikä vain pelin itsensä sisällä. Pelikohtaisesti sitten riippuu, manifestoituuko innostukseni kehuina vai kritiikkinä. Kiinnostaisi lukea Andyliinin arvostelu sitten, kun se on julkaisukelpoinen. Jos kirjoitusprosessia ajaa aikaisemmin kuvailtu innostus peliä kohtaan, haluan sitä vilkaista. Ja ehkä perspektiivin vaihto tekee hyvää.
 

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
En tainnut itse sen suuremmin peliä tuomita sen jälkeen kun olin sen läpi pelannut, mutta näin Rushin tapaan XC:tä jumaloivana ja XCX:tä kunnioittavana tykkäsin kyllä tästäkin, vaikka ei aivan edellisten tasolle yltäisikään (en kyllä XCX:stä osaa enää sanoa mitään, pitäisi pelata uudelleen).

Pelin juoni ei tosiaan liikkuttanut itseänikään alkupuolella, jossa hahmoja ei oikein saatu rakennettua myöskään tarpeeksi, että olisin jaksanut välittää näistä arkisemmista konflikteista ja muusta tarinaa eteenpäin vievistä härdelleistä. Eteneminen tuntui suhteellisen satunnaiselta haahuilemiselta, jonka lomassa välillä muistettiin myös alkuperäinenkin kohde/tavoite, mikä ei tosin tuntunut lähestyvän ollenkaan missään vaiheessa ja yhtäkkiä se sitten vain olikin naaman edessä. Loppu tosin onneksi sai tämän kaiken epämääräisyyden niputettua viehättävään pakettiin, minkä vuoksi pelistä jäi hyvä jälkimaku ja pari loppupään kohtausta pyörii vieläkin mielessä siistiytensä vuoksi.

Maailma oli edellisten pelien tapaan mielettömän näyttävä ja ilo tutkia läpikotaisin, mutta pelin loppupuolen ympäristöt eivät sitten enää innostaneetkaan oikeastaan yhtään, vaikka sisälsivätkin hienoja skenaarioita. Tätä tutkimista vaivasi myös jatkuvasti uteliaisuuteni eteen ilmestyvät Field Skill -vaatimukset, joiden kanssa pelleileminen oli kaikinpuolin turhauttavaa. Konseptina ihan siisti ja varsin palkitsevakin kun vauhtiin pääsi, mutta lopullinen toteutus todella turhauttava ja tönkkö, mikä vaikutti myös maailman yleisfiilikseen ja flowiin negatiivisesti. Salvaging oli yksi kiva maailmaan istuva lisä, joka oli yllättävän koukuttavaa ja palkitsevaa, vaikka en välillä tiennyt onko saaliistani välttämättä mitään hyötyä.

Taistelumekaniikat oli yksi pelin vahvimmista puolista, sillä se tuntui kaikinpuolin todella tyydyttävältä kun sen vivahteet vihdoin ymmärsi, ja tuntuma kaikissa iskuissa on yleisesti herkkua. Orbien luomisessa oli mukavasti miettimistä ja niiden klimaattinen murskaaminen on kaiken vaivan arvoista. Kruunun tyydyttävimmissä asioissa vie kuitenkin Driver-combojen loppuunvienti, sillä ilmassa kieppuvan vihollisen paiskaaminen lattiaan kieppuvan kamerakulman saattelemana on sitä, mitä tahdon suoniini. Sangen yksinkertainen systeemi verrattuna ainakin ensimmäiseen peliin mielestäni, mutta kokonaisuudessaan todella toimiva eikä lisäsyvyyttä jäänyt kaipaamaan, mikä on mielestäni onnistuneen systeemin merkki.

Siistiä combattia vastoin, kaikenlaiset varsinaista combattia tukevat systeemit olivat pitkälti pyllystä. Bladejen gacha-systeemistä en sitten taas tykännyt juurikaan kun oli pitkälti tuurin takana pääseekö toteuttamaan haluamiaan suunnitelmia ja onko Bladeista ylipäätänsä mitään hyötyä jos eivät oikealle hahmolle päädy. Aux corejen hankkimisessa ja rakentamisessa ei tuntunut olevan mitään suunnitelmallisuutta, ja hyödyllisimmät yksilöt tuntuivat olevan melkein koko pelin vaan taunttaamassa pelaajaa rakennusehdoillaan, jotka täyttyivät pitkälti sattumalla. Pouch on kai ihan kiva juttu, mutta lisäsi ensisijaisesti vain busyworkkia ja menuissa räpeltämistä. Equipmenteissäkään ei kai sinällään varsinaisesti mitään vikaa, mutta statseja boostaaville jutuille tuntui yleisesti olevan vaan ihan liikaa erillisiä menuja, joiden selaaminen parhaiden asioiden perässsä oli vielä huonosti toteutettu.



Suunnitelmissa joka tapauksessa pelata peli uudelleen läpi kun pelin kaikki erilaiset mekaniikat ja tavoitteet on heti alusta alkaen tiedossa. Sillä välin päätin kuitenkin aloittaa XC:n taas uudelleen ja jehna sentään kun tämä on niin taattua laatua laidasta laitaan.

Rushin tavoin aloin miettimään oliko ensimmäisen pelin combat nyt niin hienoa XC2:een verrattuna, mutta löydän tästä taas niin paljon uusia siistejä strategisia puolia ja hahmonrakennusvaihtoehtoja, että hurmos on kuin ensimmäisellä läpipeluulla konsanaan. Ei välttämättä samalla tasolla tuntuman kanssa kuin XC2 on ja kestää pidempään lähteä liikkeelle, mutta kaikilla muilla tavoin joko samaa tasoa tai mieleisempää menoa. Kaikki combattia tukevat systeemit tuntuvat myös niin paljon luonnollisemmilta ja selkeämmiltä tavoitteidensa ja edistämistapojensa puolesta + menut ovat ruudukkopohjaisuutensa ja havainnollistavan symboliikkansa vuoksi todella miellyttäviä plärätä.

Vaarallista kyllä kun on niin pieni kynnys hypätä hetken mielijohteesta näin pitkien pelien pariin, mutta eipähän tarvi hetkeen miettiä mitä pitäisi seuraavaksi pelata.
 
J

Jonelink

Vieras
Tarina pelattu läpi. Juoni oli sellaista samaa kun muissa anime peleissä, esim. Tales Of Berseria. Hahmot oli ihan ok. Jotenkin olivat tylsiä omasta mielestäni.

Taistelusysteemi oli alkuun mutkikas, kun se tarjosi paljon vaihtoehtoja. Pikkuhiljaa kun sitä alkoi enemmän käyttämään, niin oppi tuntemaan sen paremmin.

Tutkittavaa löytyy runsaasti. Salaisia paikkoja on paljonkin löytynyt. Maailmat voisivat olla vieläkin isompia. Nyt keskityn sivutehtäviin ja yritän saada uusia bladeja avattua. Itseltä ei puutu paljon että saan avattua kaikki harvinaiset.

Kun katsoin tota uutta päivitystä, niin mietin että meneekö tarina pikkaisen sekaisin, kun mainittiin sellaiset hahmot, jotka ovat kuolleet tarinan edetessä, ja saa ne itselleen.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Tuplapostaus, sori vaan...

Ilmeisesti 1.3.0 -version julkaisu myöhästyy, koska tekijät löysivät bugin pelistä. Uusi julkaisupäivä on kuulemani mukaan maaliskuun 2. päivä. Lähteenä Euroopan Nintendon Twitter.
 
Viimeksi muokattu:

Garo

Jäsen
4.5.2017
177
Joensuu
Tullut taas pelattua tätä rikollisen paljon viime päivinä. Pääsin mukavaan pelaamiskierteeseen, jossa sain Affinity Charteja täyttelemällä auki Blade Questeja, jotka suorittamalla sain kasvatettua affinityä riittävästi muiden Bladejen kanssa, joille puolestaan avautui taas Blade Questeja jne. Muutamat superpomotkin kävin pieksemässä, mikä ei helpotuksekseni vaatinut mitään kummempaa optimointia. Kunhan katsoi sopivan hahmoluokan Bladet ja heitti Poucheihin hyvää tavaraa. Ääni voi toki muuttua kellossa jäljellä olevien kanssa, joihin lukeutuvat mm. 120- ja 130-tasoiset hirvitykset.

Kristallinavauksessa kävi käsittämätön tuuri, kun alle 20 Rare Crystalin avaukseen mahtui neljä Rare Bladea. Sain näiden jälkeen vielä muutaman ja enää olisi kolme jäljellä. Toiseksi tuorein, Adenine, taitaa olla tähänastinen suosikkini.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Jokos on foorumilaiset päässeet pelaamaan Torna lisäosaa? Onko hyvä? Ainakin paljon on kehuja saanut pelimedioissa. Itse odotan edelleen pakettia postista.
 

Myy100

Jäsen
1.5.2017
376
Juuh, meni joku viikko sitten läpi. On se kyllä hyvä peli jos vertaa muiden pelien DLC:ihin *köh* *köh* BotW... *köh*
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Muutaman tunnin on ehtinyt pelaamaan Tornaa ja samanlailla on imaissut sisäänsä kuin pääpelikin. Odotan erittäin innolla Monoliftin tulevaisuuden pelejä. Niin ja kyllä minusta on tullut jrpg peluri, ei maha mitään:smile:.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tetsuya Takahasi paljastaa tuoreessa haastattelussa pelin myyneen 1,73 miljoonaa kappaletta. Tämä lienee Monolith Softin menestynein peli ikinä, en usko että edes Xenosaga Episode 1 möi näin paljon.

Hyvä luku. Monolifti kyllä ansaitsee kovia myyntejä, sillä sen verran loistavia pelejä ovat Nintendolle tehneet. Jos Xenoblade Zelda toteutuu, niin sille voi ainakin ennustaa kovia myyntejä jos se on tunnettua Monolifti laatua.