Suomalainen Moonbound-peli tulossa Nintendo 3DS -konsolille!

Keskustelu osiossa Nintendo 3DS ja mobiili, aloittajana Tenzen78, 29.4.2018.

  1. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Olen hyvin tietoinen siitä, että Nintendo 3DS -konsolin elinkaari on päättymässä. En ole suoraan sanottuna ehtinyt ajatella Moonboundin tulevaisuutta sen julkaisun jälkeen. Yritän käyttää tällä hetkellä kaiken vapaana olevan ajan pelin kehitystyöhön. Minulle on kaikkein tärkeintä, että saan pelin tehtyä valmiiksi ja saan sen julkaistua Nintendo eShopissa. Moonbound on minulle unelmaprojektin lisäksi myös tärkeä näyte osaamisestani. Moonboundin menestys määrittelee hyvin suurilta osin sen tulevaisuuden.
     
  2. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Lokakuun alkupuoli oli minulle hurjaa myllerrystä. Autoin ensin veljeni kanssa äitiäni muuttamaan Tampereelle. Sairastuin heti tämän jälkeen ja koronavilkku varoitti minua mahdollisesta altistumisesta. Jouduin käymään koronatestissä, jonka tulos oli onneksi negatiivinen. Olin sairaana muutaman päivän ajan. Muutin hyvin pian tämän jälkeen itse uuteen vuokrayksiöön Tampereen sisällä. Moonboundin kehitystyö oli näiden tapahtumien takia pysähdyksissä kolmen viikon ajan.

    Minulla on myös hyviä uutisia : Pelin tasojen taustagrafiikan tuottaminen on edistynyt nopeammin kuin olin ajatellut. Pelin juoneen liittyvät grafiikat valmistuivat tämän kuun alkupuolella. En valitettavasti voi näyttää teille kuvia kahden viime kuukauden aikana tuotetuista materiaaleista, jotka kuuluvat kokonaisuudessaan pelin loppuhuipennukseen, joten ne sisältävät pelin juonen kannalta isoja spoilereita. Olen työstämässä tällä hetkellä pelin ensimmäisen kuun tasojen taustagrafiikkaa. Voisin julkaista pelistä seuraavan screenshotin, kun pelin ensimmäisen kuun tasot ovat valmiita.

    Haluaisin myös pyytää teidän apuanne. Haluan tietää, mistä luette tai katsotte Nintendo-peleihin liittyviä uutisia ja/tai arvosteluita. Voisitte luetella esim. verkkosivuja, sosiaalisen median kanavia ja tubettajia, joita seuraatte. Saisin teiltä hyödyllistä tietoa pelin markkinointia varten ja säästäisin samalla aikaa pelin kehittämistä varten.
     
    Artzei tykkää tästä.
  3. Garo

    Garo Jäsen

    Mukavaa, että olet vaikeuksista huolimatta pärjännyt ja saanut jatkettua pelin kehitystä. Tsemppiä.

    Omat pääasialliset uutislähteeni Nintendo-pelien suhteen ovat Nintendo Life -sivusto sekä Nintendon ja muiden kehittäjien / julkaisijoiden omat YouTube-kanavat ja Twitter-tilit. Arvosteluja katson Fintendon lisäksi joskus Nintendo Lifestä ja harvemmin myös YouTubesta esim. sellaisilta kanavilta kuin GameXplain, Nintendo World Report ja IGN.
     
  4. Genkku

    Genkku ¯\_(ツ)_/¯ Ylläpidon jäsen

    Jos aiot tämän vielä saada 3DS:lle ulos, niin varma nakki on mainostaa peliä "3DS:n viimeisenä julkaisuna", oli se sitten totta tai ei. Lisäksi kannattaa pistää mailia Nintendolifelle, Gonintendolle ja Nintendoeverythingille, jossa kerrot vähän kohtaamistasi vaikeuksista poloisena indiekehittäjänä, niin saat vielä sympaattisen storylinen taustalle. Jos et tee tätä ennakkoon, niin tee se sitten kun lähetät arviokoodeja medialle.
     
  5. ville111

    ville111 Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö Toimitus

    Tämä saattaa vaikuttaa ensivilkaisulla jotenkin likaiselta kikalta, mutta veikkaan sen olevan käytännössä välttämätöntä menestymisen kannalta. Oli peli kuinka hyvä tahansa, niin fakta on se, että 3DS on jo kuolinvuoteellaan. Eiköhän eShop ole pystyssä vielä pari vuotta, mutta luulisin vain melko harvan enää säännöllisesti selaavan sitä. Kaikki julkisuus on hyvästä, joten kannattaa panostaa markkinointiin.

    Kannattaa myös mainostaa peliä suomalaisille pelimedioille (Fintendo, Pelaaja-lehti, Konsolifin yms.). Vaikka niiden levikki on verrattain pieni, niin moni varmasti tukee mielellään kotimaista tuotantoa.
     
  6. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Tarkistin juuri 3DS-kehittäjien foorumin Nintendo Developer Portalista. Nintendolla ei ole suunnitelmia lopettaa Nintendo 3DS -pelien julkaisemista. Pelien vastaanotto julkaisua varten jatkuu normaalisti. Voin myös sanoa luettuani foorumia, että en ole todellakaan ainoa indiekehittäjä, joka haluaa saada 3DS-pelinsä julkaistua.

    En ole kertonut teille vielä kaikista vaikeuksista, joita olen kohdannut. On harmillista, että Nintendo on myös yksi syistä, joka on johtanut Moonboundin kehitystyön viivästymiseen. Olin yrittäjäkoulutuksessa syksyllä 2014 ja halusin aloittaa pelin kehittämisen jo alkuvuodesta 2015, mutta Nintendon kehittäjille asettamat kovat vaatimukset olivat esteenä projektin aloittamiselle. Nintendo myönsi tähän aikaan 3DS-konsolin kehitysoikeuksia vain yrityksille, joilla oli oma ja turvallinen toimistotila. Projektin aloittaminen olisi siis vaatinut minulta paljon enemmän resursseja ja riskinottoa. Nintendo muutti myöhemmin vaatimuksiaan 3DS-konsolin suhteen kesällä 2016 ja mahdollisti pelien kehittämisen myös yksityishenkilöille.

    Laitan kaikki ehdotuksesi korvan taakse. Kiitos kaikille vinkkejä antaneille. Lukisin niitä mielelläni lisää. Nintendo Life -verkkosivu oli minulle entuudestaan tuttu, koska se arvosteli aikaisemmin ohjelmoimani Nintendo-pelit.

    Jäin miettimään yhtä asiaa luettuani vastauksianne : Onko olemassa tubettajia, jotka tekevät videoita vain Nintendo-konsoleilla julkaistuista peleistä? Eikö Nintendolla ole tälläisiä superfaneja? Muistan kuulleeni, että Nintendo vaati joskus aikaisemmin osaa Nintendo-pelien YouTube-videoiden tuotoista itselleen, mikä herätti tubettajien keskuudessa paljon vihaa Nintendoa kohtaan.
     
  7. Genkku

    Genkku ¯\_(ツ)_/¯ Ylläpidon jäsen

    Nintendo lopetti typerän Youtube-ohjelmansa pari vuotta sitten, mutta saattavat edelleen claimata mainokset, jos videolla soi joku pelibiisi.
    Pelkästään Nintendo-peleistä tubettavia on samalla tavalla kuin muistakin pelisarjoista. En jaksa alkaa luetteloimaan kun noita löytyy ihan googlaamalla. Mediahuomion kerääminen voi olla kuitenkin vaikeaa Youtuben puolella, sillä Switch on se joka kiinnostaa, eikä 3DS:n pelikuvan nauhoittaminen onnistu monelta. IGN:t, Kotakut ja muut vähänkään isommat puljut eivät varmasti arvostele 3DS-peliä, vaikka lähettäisitkin koodeja itse.
     
    Artzei tykkää tästä.
  8. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Pidän ehdottomasti tämän mielessä. Haluan korostaa, että Moonbound on 100% kotimainen tuote, koska kaikki pelin kehitystiimin jäsenet ovat suomalaisia. Pelissä ei myöskään käytetä esim. Unity Asset Storesta saatavilla olevia valmiita resursseja. Ostamalla Moonboundin Nintendo eShopista tuet suomalaista työtä. Pelin kehitystyössä on ollut mukana minun ja veljeni lisäksi kolme ystävääni.

    Olen juuri saamassa Moonboundin Story Moden introanimaation ohjelmoitua valmiiksi. Kaikki pelin juoneen liittyvät osiot ovat tämän jälkeen valmiita. Ajattelen, että voisin julkaista tämän kunniaksi uutta materiaalia pelistä. Olen halunnut esitellä teille jo kauan pelin juonen päähahmot. Luonnostelin hahmojen esittelyä varten pelille loppukeväästä tyylikkään mainosjulisteen, mutta minun on täytynyt lykätä sen tuottamista pelin kehitystyön viivästymisen takia. Voisin kuitenkin julkaista tänä viikonloppuna screenshotteja ja musiikkia pelin introanimaatiosta ja kertoa samalla lyhyesti pelin hahmoista.
     
  9. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Voisin esitellä nyt teille Moonboundin juonen kolme päähahmoa. Kaappasin seuraavat screenshotit tänään valmistuneesta pelin Story Moden introanimaatiosta.

    Moonboundin ensimmäinen pelattava hahmo on kapteeni James Aldrin, joka on entinen avaruusmerijalkaväen sotilas ja viidennen maailmansodan veteraani. Hän kyllästyi sotimiseen ja sotilaana olemiseen ja päätti ryhtyä tutkimusmatkailijaksi liittymällä United Earth Explorers -järjestöön. Hän on ollut pelin lähtötilanteessa UEE:n työntekijä kahden vuoden ajan.

    [​IMG]

    Pelin toinen pelattava hahmo on tohtori Emily Sharpe. Hän on melko nuori, mutta hyvin lahjakas exobiologi. Emily unelmoi jo lapsena avaruuden ja Maan ulkopuolisen elämän tutkimisesta. Hänet valittiin UEE:n exobiologiksi heti valmistumisensa jälkeen. Emily on työskennellyt UEE:ssa Jamesin tavoin kahden vuoden ajan.

    [​IMG]

    Pelin juonen kolmas päähahmo on pelaajan valitseman hahmon Eagle-avaruusalusta ohjaava tekoäly ALEXIS, jonka tarkoituksena on tukea UEE:n työntekijöitä tutkimusmatkoilla. ALEXIS pystyy mm. ohjaamaan alusta itsenäisesti ja analysoimaan aluksen havaintolaitteistojen vastaanottamaa tietoa. ALEXIS ei ole pelattava hahmo.

    [​IMG]

    Julkaisin samalla myös pelin Story Modessa käytettävän musiikin (Moonbound_OST_09_Story.mp3, pituus 03:09). Kappale löytyy edellisten viestieni Dropbox-linkistä. Pelin intro alkaa myös tällä kappaleella, joten se soi yllä olevien screenshottien keskustelun taustalla.

    Suunnittelin projektin alkuvaiheessa, että pelissä olisi vain yksi pelattava hahmo (James). Päätin kuitenkin lisätä myöhemmin Emilyn peliin toiseksi pelattavaksi hahmoksi uudelleenpelattavuuden parantamiseksi. Emilyn lisääminen peliin viivästytti myös jonkin verran pelin valmistumista, mutta ajattelen tässä vaiheessa, että tein ehdottomasti oikean päätöksen. Voin sanoa, että Emilyllä pelaaminen tuntuu pelissä erilaiselta Jamesiin verrattuna ja Emilyn hahmo tuo myös erilaisen näkökulman pelin juoneen.
     
    Artzei ja Myy100 tykkäävät tästä.
  10. Artzei

    Artzei Nuija

    Hyödyntääkö peli millään tavoin 3DS:än laitteisto-ominaisuuksia, siis kosketusnäytön lisäksi, niin kuin esim.
    gyroskooppia, Wi-Fiä, SpotPassia, internettiä, varsinaista steroskooppista 3D -kuvaa, NFC:tä jne?

    Entä 3DS:än lisälaitteet, kuten vaikka Circle Pad Pro?
     
  11. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Muistan, että tutkin projektin alkuvaiheessa Nintendo 3DS -konsolin kehityskirjastoa ja laitteisto-ominaisuuksia. En kuitenkaan löytänyt niistä suunnitelmiini sopivia ominaisuuksia.

    Ainoat Moonboundissa käyttämäni laitteisto-ominaisuudet ovat pad-kontrollit ja pelitallennukset (save data). Harkitsin aluksi pitkään kosketusnäytön käyttöä pelissä. Huomasin kuitenkin pian pelin ohjelmoinnin aloittamisen jälkeen, että pelin yksinkertaiset valikot toimivat oikein hyvin ristiohjaimella. Päätin lopulta jättää myös kosketusnäytön pois pelistä. Moonboundissa ei käytetä myös 3DS-konsolin lisälaitteita.

    Julkaisen myöhemmin tänään uutta materiaalia pelistä.
     
  12. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Ajattelin julkaista tänään Moonboundista uudenlaista materiaalia : Spriteanimaatioita ja äänitehosteita. Seuraavat gif-animaatiot ovat suurennettuja versioita pelissä käytettävistä spriteanimaatioista.

    Pelaajan aluksen laskeutumisanimaatio :

    [​IMG]
    Desert needler :

    [​IMG]

    Trogor berserker :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Trogor fungus (Voin jo luvata, että tulette vihaamaan tätä vihollista! :wink:) :

    [​IMG]

    Ice elemental :

    [​IMG]

    Moonbound-pelissä on yhteensä yli 80 äänitehostetta, joista julkaisen nyt kymmenen kappaletta Dropboxin Sound_effects-hakemistossa :
    https://www.dropbox.com/sh/7thyv5ff6k5wsjn/AAASLJ9bjCe0tFwzWkMS3q9wa?dl=0

    Pelin kehitystyö on edistynyt todella hyvin kolmen viime kuukauden aikana. Julkaisen huomenna ensimmäisen screenshotin pelin Trogor-kuusta.
     
    Tingle, Garo ja Myy100 tykkäävät tästä.
  13. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Trogor-kuun taso 3-2 Hard-vaikeustasolla :

    [​IMG]

    Trogor-kuun tasojen taustagrafiikat ovat juuri valmistumassa. James Aldrin on ylittämässä kuvassa lentämiskyvyn avulla kiehuvan kuumaa jokea. Kuvassa näkyy myös neljä Trogor-kuun vihollista : Primal slime (vaaleanvihreä lima), sniper catfish (oranssi kala), Trogor berserker (vihreä humanoidiolento) ja Trogor fungus (valkoinen sieniolento).
     
  14. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Toinen juuri kaappaamani kuva Trogor-kuusta tasolta 3-1 Normal-vaikeustasolla :

    [​IMG]

    Emily Sharpe ampuu kuvassa hyökkäävää Trogor berserkeriä.
     
    Tingle tykkää tästä.
  15. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Pelin ensimmäisen Kerrex-kuun taustagrafiikat valmistuivat tänään, joten ajattelin julkaista siitä ensimmäisen screenshotin. Kerrex on happosuon peittämä pieni kuu, jota asuttavat pääasiassa erilaiset limaolennot.

    Kerrex-kuun taso 1-2 Normal-vaikeustasolla :

    [​IMG]

    Kuvassa näkyy kolme Kerrex-kuun vihollista : Primal slime (vihreä lima, joka esiintyy myös Trogor-kuussa), acid slime (vihreänkeltainen lima) ja predator slime (violetti lima).
     
  16. ville111

    ville111 Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö Toimitus

    Ihan hyvältä näyttää! Pienenä kehitysehdotuksena jonkinlainen varjostus voisi tehdä eri vihollisista ja muista kappaleista helpommin erottuvia taustasta. Nyt kuva on melko lattea, eikä tarjoa juurikaan syvyysvaikutelmaa.
     
  17. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Voisin aloittaa positiivisella uutisella : Moonboundin Amerikassa julkaistava versio on valmistumassa noin kuukauden päästä. Pelin Euroopan versio tulee olemaan lähes identtinen Amerikan version kanssa. Joudun tekemään sitä varten oman sähköisen ohjekirjan, mistä täytyy tuottaa myös Nintendon vaatimusten mukaisesti pakollinen ranskankielinen versio. Ajattelen, että pelin Euroopan versio voisi valmistua ehkä jopa viikossa.

    Pelin graafisen tyylin muuttaminen on jo käytännössä mahdotonta projektin ollessa loppusuoralla, koska siitä aiheutuisi aivan liikaa työtä. Projektin ainoana ongelmana viime kuukausien aikana on ollut veljeni kiireisyys, minkä vuoksi pelin grafiikan tuottaminen on ollut hidasta. Pelin graafinen tyyli on tietoinen valintani. Varjojen käyttäminen pelihahmoissa olisi myös aiheuttanut useista syistä paljon ongelmatilanteita.

    Voin kuitenkin sanoa, että peli näyttää paremmalta liikkeessä. Kaikki pelin pelaajahahmot, viholliset ja esineet ovat animoituja, mikä saa ne erottumaan peliä pelatessa staattisesta taustagrafiikasta. Pelin viholiset liikkuvat jatkuvasti, mikä tekee niiden havaitsemisesta helpompaa. Pelissä käytetään myös paljon tausta- ja efektianimaatioita, jotka elävöittävät pelin grafiikkaa.

    Haluan tuottaa pelistä trailerin, mutta siihenkin liittyy ongelmia. Käyttämäni 3DS-kehityslaitteet voivat kaapata pelistä videota, mutta videon kaappaaminen on erittäin hidasta ja pelin äänet eivät tallennu videolle. Hyvän ja realistisen pelikuvan kaappaaminen on hankalaa, koska peliä täytyy pelata kaappauksen aikana kuin hidastetussa filmissä. Pelin musiikki ja äänitehosteet pitää lisätä paikoilleen traileriin videoeditoinnin aikana. En osaa tehdä traileria itse. Veljeni osaisi tehdä pelin trailerin, mutta hänellä ei ehkä ole aikaa sen tekemistä varten. Tutkin lähiaikoina muita vaihtoehtoja trailerin tekemistä varten.
     
  18. Genkku

    Genkku ¯\_(ツ)_/¯ Ylläpidon jäsen

    Toimita mail@fintendo.fi muutaman minuutin edestä pelikuvaa (eri kentistä) ja vähintään minuutin pituinen pelibiisi tai kaksi, niin katson voinko tehdä jotain. Ääniefektejähän ei tarvitse, jos laittaa soimaan vain biisin taustalle.

    Suosittelisin myös vaikka Twitterin tai FB-sivun luomista pelille ja screenshottien / giffien / musiikin jakaamista vaikka kerran päivässä englanniksi hashtagien kanssa (Picture of the day), jos haluaa jotain halpaa markkinointia tehdä.

    PS. Tämä dialogifontti on aika hirveä luettava ja liian ohut, itse käyttäisin esim. jtn. retrohenkistä pikselifonttia.
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 21.3.2021
  19. ville111

    ville111 Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö Toimitus

    Tässä vaiheessa 3DS:n elinkaarta voi jo turvallisin mielin käyttää hieman raflaavampia otsikoita, joten pelin mainostaminen "3DS:n joutsenlauluna" ja huomion kiinnittäminen siihen että 3DS saa vielä pelejä voi olla ihan validi markkinointistrategia.

    Tai näin ainakin ajattelisin, mitäänhän en markkinoinnista oikeastaan tiedä. :HerpDerp:
     
    Garo, Jack ja Genkku tykkäävät tästä.
  20. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Ajattelin julkaista lisää materiaalia pelin Kerrex-kuusta.

    Taso 1-3 Hardcore-vaikeustasolla :

    [​IMG]

    Predator slimen spriteanimaatio :

    [​IMG]
    Dropbox-linkistä löytyy nyt myös Kerrex-kuun musiikki (Moonbound_OST_01_Kerrex.mp3, pituus 03:02), joka sopii mielestäni loistavasti kuun tunnelmaan. Sain projektin alkuvaiheessa musiikissa olevista kuplimisäänistä idean lisätä pelin tasoihin erilaisia tausta-animaatioita.

    Moonboundin kehitystyö oli viime viikolla pysähdyksissä neljän päivän ajan, koska olin sairaana. Sain eilen pelin Amerikan version sähköisen ohjekirjan tehtyä valmiiksi. Kirjoitin siihen paljon enemmän sisältöä kuin olin suunnitellut.

    Pelin viidennen Rakh-kuun taustagrafiikat ovat juuri valmistumassa. Julkaisen siitä ensimmäisen screenshotin ensi viikolla.
     
    Garo tykkää tästä.