Suomalainen Moonbound-peli tulossa Nintendo 3DS -konsolille!

Keskustelu osiossa Nintendo 3DS ja mobiili, aloittajana Tenzen78, 29.4.2018.

  1. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Hei kaikille!

    Olen suomalainen Nintendo-kehittäjä ja olen saanut luvan Nintendolta julkaista teille tietoja Moonboundista, joka on ensimmäinen itse kehittämäni Nintendo 3DS -peli :

    ---
    Title : Moonbound
    Platform : Nintendo 3DS eShop Games (Nintendo 3DS Download Software)
    Genre : Action
    Nintendo Exclusive : Yes
    Languages (Game) : English
    Languages (eManual) : English (USA-versio)
    Peripherals : None (3DS-konsolin lisälaitteet, esim. Circle Pad Pro)
    Touch Screen : Not used
    Stereoscopic 3D : Not used

    Project Summary : Moonbound is a challenging 2D arcade action game that forces the player to make quick decisions under pressure. The player controls an astronaut who is returning to Earth after completing a geological survey mission in the Beta Iridian solar system. The astronaut's ship is suddenly damaged
    by an explosion! The energy crystals that are used as the ship's main power source are ejected out of the ship and land on six different moons. The player must return all of the remaining crystals to the ship to be able to return to Earth.
    ---

    Moonbound julkaistaan useasta eri syystä vain Nintendo eShopissa Nintendo 3DS -konsolilla. Peli toimii kaikilla 3DS-konsolin malleilla (Nintendo 3DS, Nintendo 3DS XL, Nintendo 2DS, New Nintendo 3DS, New Nintendo 3DS XL ja New Nintendo 2DS XL). Peli julkaistaan todennäköisesti ensin Amerikassa, mutta kehitän pelistä tietysti myös Euroopassa toimivan version.

    En voi valitettavasti kertoa pelistä tällä hetkellä enempää, mutta voin paljastaa siitä lähiaikoina lisää tietoja. Nintendon täytyy ensin hyväksyä kaikki pelistä julkaistavat tiedot tai muut materiaalit. Moonbound-projektilla on jo pitkä historia, jota voin avata myöhemmin.
     
    RetroFly, Artzei, Garo ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Genkku

    Genkku ¯\_(ツ)_/¯ Ylläpidon jäsen

    Tällä ei ole mitään linkkiä Earthboundiin? :p

    Muista sitten laittaa pari koodia mail@fintendo.fi :ItPrintsMoney:
     
  3. ville111

    ville111 Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö Toimitus

    Vaikuttaa ainakin kuvauksen perusteella ihan kiinnostavalta! En tiedä, onko kyseessä suoraviivainen tasohyppely vai jonkin sortin Metroidvania, mutta herätit kuitenkin mielenkiinnon. Haastavia 2D-toimintapelejä ei koskaan voi olla liikaa! Noin ylipäätänsä suomalaisia 3DS-pelejä ei taida olla kovin montaa markkinoilla.
     
  4. ville111

    ville111 Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö Toimitus

    Tuli tällainen lyhyehkö uutinen vastaan GoNintendon sivuilla. Ihan hyvä homma, että pelisi saa hieman julkisuutta jo varhaisessa vaiheessa!
     
  5. Artzei

    Artzei Nuija

    Onko mahdollista toivoa jonkunlaista porttausta pelistä sitten hamaassa tuleivaisuudessa? (Esim. Nintendo Switch, PS4, Xbox One, Steam jne.)
    Tietysti on hyvä ensin odottaa, että miten peli pärjää 3DS:llä ensin, kuhan muuten vaan kyselen.
     
  6. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Moonboundilla ei ole mitään yhteyttä Earthbound-klassikkopeliin. Omistin Super Nintendo -konsolin 90-luvulla ja pelasin sillä useita kymmeniä pelejä, mutta en ole koskaan pelannut Earthboundia. Olin kuullut Earthboundista, mutta tutustuin peliin tarkemmin vasta tänään. Olen suunnitellut Moonboundiin oman juonen ja pelimaailman.

    Voin ehdottomasti lähettää teille useammankin latauskoodin, kun saan niitä Nintendolta pelin julkaisuvaiheen loppupuolella. Olisin hyvin kiitollinen kaikesta mahdollisesta näkyvyydestä pelilleni. Projekti on edennyt hyvin, mutta joudun tekemään vielä paljon töitä, että saan pelin kehitettyä valmiiksi. Tiedän myös kokemuksesta, että pelin julkaisuprosessi kestää vähintään 2-3 kuukautta.
     
    Garo ja RetroFly tykkäävät tästä.
  7. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    En odottanut, että näkisin Moonboundin uutisissa muualla näin pian. Kiitos linkistä!
     
  8. ville111

    ville111 Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö Toimitus

    Tästä voi kiittää varmaankin Genkkua, joka jakoi uutisen Fintendon Twitter-tilillä.
     
  9. Maac

    Maac Uusi jäsen

    Hello! I saw a post where said that a mysterious game is in development for 3DS and I decided to see the original source of that post, so i get here.
    I have to say that the game concept looks great, I love 2D Action Games and can't wait for play it. Congratulations for your efforts, i hope Moonbound will be a great game. By the way, I saw your project thanks by a spanish website called Nintenderos, a website dedicates to Nintendo news. (Btw, i am mexican). Anyways, don't give up with your proyect! (Sorry for write in english, i don't know finnish)
     
    Tenzen78 ja Garo tykkäävät tästä.
  10. Mewtwolover

    Mewtwolover Mewtwo FTW!

    Nintendo saisi jo lopettaa tuon pelleilyn ja julkaista pelit kaikkialla samanaikaisesti niin kuin muutkin.
     
  11. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    En usko, että kehittäisin Moonboundista versioita muille laitealustoille. Voisin kertoa tarkemmin syistä, miksi Moonbound julkaistaan vain Nintendo 3DS -konsolille :

    1. Pelin tekninen toteutus : En ole kehittänyt Moonboundia Unityllä, vaan C++-ohjelmoinnilla. Olen käyttänyt pelin ohjelmoinnissa 3DS-konsolin virallista kehityskirjastoa ja pelin toiminta on sidottu hyvin vahvasti 3DS-konsolin tekniseen toimintaan ja rajoitteisiin, mikä tekee sen porttaamisesta erittäin vaikeaa. Joutuisin käytännössä ohjelmoimaan Moonboundin uudelleen, jos haluaisin saada sen toimimaan toisella laitealustalla. Tämän toteutustavan etuna on, että peli toimii kaikilla 3DS-konsolin malleilla.

    2. Laitealustojen väliset tekniset erot ja pelin suunnittelu : Nintendo 3DS on kannettava konsoli, jossa on kaksi matalan resoluution näyttöä (esim. ylänäyttö 400 x 240 pikseliä) ja mm. hyvin rajattu muistin määrä. Pelistä olisi hankala tehdä versiota esim. PC:lle (Steam) yhdelle näytölle ja Full HD -resoluutiolle mm. pelin graafisen tyylin ja toteutuksen takia. Joutuisin myös suunnittelemaan mm. pelin tasot uudelleen.

    3. Pelin Nintendo eShop -julkaisuun liittyvät asiat : Olen jo ilmoittanut pääasiassa pelin porttaamisen vaikeuden takia Nintendolle, että Moonbound julkaistaan yksinoikeudella Nintendo 3DS -konsolilla. En tiedä, voinko (tai haluanko) enää perua tätä päätöstä. Yksinoikeudesta on myös etuja (esim. eShop Exclusive -logo pelin mainosbannerissa).

    4. Käytettävissä olevat resurssit : Pelin porttaaminen vaatisi minulta uusien taitojen ja laitealustojen opettelua sekä pelin uusien versioiden kehitystyöhön tarvittavaa aikaa ja rahaa. Joutuisin suostuttelemaan myös muut projektiryhmän jäsenet pelin porttaustyöhön.

    Haluaisin kuitenkin kehittää myöhemmin Moonboundin jatko-osan toiselle laitealustalle. Pelin jatko-osan kehittäminen olisi käytännössä paljon helpompaa kuin sen porttaaminen. Toivon, että voit ostaa pelin 3DS-konsolille, jolloin tuet samalla tulevia peliprojektejani.
     
    Garo ja ville111 tykkäävät tästä.
  12. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Thank you very much for your kind words and support! Your post gives me more motivation to keep working.

    I sent more information about the game to Nintendo last week. I'll post the information to this thread after it has been reviewed and approved. Stay tuned!
     
    ville111 tykkää tästä.
  13. Artzei

    Artzei Nuija

    Onko pelille mitään tarkkaa julkaisupäivää mielessä? Olisiko ihan kesäjulkaisu vai meneekö ens vuoden puolelle?
    Tietää vaan sitten jotenkin varautua siihenkin, mikäli sit enään muistan edes koko juttua.
     
  14. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Moonboundin tarkka julkaisupäivä selviää vasta pelin julkaisuvaiheen loppupuolella. On tärkeää huomioida, että pelin Amerikan ja Euroopan versioilla on omat julkaisuprosessinsa. Saan viettää koko kesän neljän seinän sisällä pelin kehitystyön parissa. Arvioin, että pelin Euroopan version julkaisu venyy hyvin todennäköisesti ensi vuoden alkupuolelle.
     
  15. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Voin vihdoinkin julkaista teille lisää tietoja Moonboundista :

    ---
    Game features :
    * Survive through over 30 levels of challenging 2D arcade action!
    * Encounter different enemies and environmental hazards on six moons
    * Two game modes - Story Mode and Arcade Mode
    * Four difficulty levels - Easy, Normal, Hard and Hardcore
    * Level selection - Start a new game at any level
    * Music player - Listen to all of the game's music tracks

    Other game information :
    - Nintendo eShop genres : Arcade, Action
    - Number of players : 1 player
    ---

    Ilmoitin nämä tiedot Nintendolle tietämättäni väärällä tavalla, mikä aiheutti sekaannusta ja viivästytti niiden julkaisua. Voin jo luvata, että peli sisältää kaikki game features -listalla olevat asiat, joita pidän peliprojektin minimitavoitteena.

    Moonboundin pääasiallinen pelimoodi on Story Mode, jossa pelin juoni etenee pelaajan hahmon ja aluksen tietokoneen välisen keskustelun avulla. Pelin juonessa on viittauksia asioihin, jotka voisivat toimia lähtöpisteinä tuleville peleilleni. Suoraviivainen Arcade Mode sopii uusien high score -pisteiden metsästykseen.

    Pelissä on neljä vaikeustasoa eri tasoisille pelaajille. Hardcore-vaikeustaso tarjoaa armottoman kovan haasteen kokeneillekin pelaajille. Pelaaja voi aloittaa level selection -valikon kautta uuden pelin miltä tahansa tasolta, joten pelaaja ei voi koskaan jäädä jumiin yhdelle tasolle. Pelaajat voivat myös pelata sen avulla uudelleen suosikkitasojaan.

    Saavutan projektissa hyvin pian pisteen, jossa voin pelata koko pelin läpi alusta loppuun. Pelistä puuttuu tällä hetkellä kokonaan enää kolme tasoa. Pelin tasot ja pelimekaniikat alkavat siis olla hyvässä kunnossa, mutta pelin grafiikassa ja äänitehosteissa on vielä paljon työtä.
     
    Artzei ja Garo tykkäävät tästä.
  16. Garo

    Garo Jäsen

    Miten eri vaikeustasot eroavat toisistaan pelillisesti?
     
  17. Artzei

    Artzei Nuija

    Siitä onki jo aikaa, kun viimeeksi tästä projektista on kuullut. Eteneekö toivon mukaan hyvinkin?
     
  18. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    Pahoittelut todella pitkästä kommunikaatiokatkoksesta!

    Olen käyttänyt tähän mennessä Moonbound-pelin kehittämiseen yli 1700 työtuntia. Joudun kuitenkin ilmoittamaan teille, että pelin kehitystyö on edelleen melko pahasti kesken. Moonbound on laajuudeltaan ylivoimaisesti suurin peliprojekti, jonka olen päättänyt toteuttaa. Aliarvioin viime vuoden keväänä pelin valmistumiseen tarvittavan työmäärän. Halusin tästä huolimatta tuottaa peliin jonkin verran suunniteltua enemmän sisältöä, joka parantaa pelin uudelleenpeluuarvoa. Pelin grafiikan ja äänien tuottamisessa oli ongelmia viime vuoden puolella. Jouduin myös muuttamaan alkuvuoden aikana Tampereen sisällä uuteen asuntoon, koska edelliseen asuntooni oli tulossa laaja ja todella hankala remontti. Muuttaminen viivästytti lopulta projektia kahdella kuukaudella.

    Moonboundin kehittäminen on edistynyt muuton jälkeen todella hyvin. Pelin pelattavuus on hyvässä kunnossa. Olen ohjelmoinut suuren osan Story Moden sisällöstä peliin. Pelin musiikit ovat jo lähes valmiit ja pelin äänitehosteista on tuotettu hieman yli puolet. Olen ohjelmoinut kaikki tähän mennessä tuotetut äänitehosteet peliin. Eniten työtä on jäljellä pelin tasojen ja pelihahmojen grafiikan parantamisessa.

    En halua arvioida vielä pelin julkaisuajankohtaa, koska olin aivan liian optimistinen edellisessä arviossani. Teen hurjasti töitä kesän aikana ja yritän saada pelin tehtyä valmiiksi ennen tämän vuoden loppua.
     
    Wilbur wals, Artzei, Irmeli poika ja 1 muu käyttäjä tykkäävät tästä.
  19. Artzei

    Artzei Nuija

    Onko mahdollista sitten saada jonkinlainen pelattava demo, siis tietenkin kunhan peli alkaa olemaan kutakuinkin lähellä loppulinjaa?
    Jos tulee demo, niin varmaan syksy-talvi ajalle taitaa mennä?
     
  20. Tenzen78

    Tenzen78 Nintendo-kehittäjä

    En halua kehittää pelistä demo-versiota, koska sen tuottaminen vaatisi minulta paljon ylimääräistä työtä, mikä viivästyttäisi entisestään pelin lopullisen version valmistumista ja julkaisua.

    Pelin demo-versioiden julkaisu Nintendo eShopissa on työlästä, koska niiden täytyy käytännössä läpäistä Nintendon valmiiden pelien hyväksymis- ja julkaisuprosessi. Pelin markkinointimateriaalien (mm. pakollinen Nintendo eShopin kuvamateriaali) pitäisi myös olla tämän vuoksi valmiina paljon tavallista aikaisemmin. Moonboundin nykyinen kehitystilanne tekisi myös aikaisemmin julkaistavan pelattavan demon tekemisestä hankalaa.