Sandbox-pelin ohjeet

Tervetuloa Sandboxin pariin! Sandbox on eräänlainen rakenteluun keskittyvä kenttäeditori,
joka mahdollistaa monenlaisten värkkien kasaamisen. Idea lähti liikkeelle siitä, kuinka
osaavat ihmiset kykenivät tekemään muun muassa Super Mario Makerissa ja Minecraftissa
monenlaisia aparaatteja, kuten laskimia. Päätinkin tehdä oman tulkintani ideasta.

Sandboxin pelaaminen onnistuu nuolinäppäimillä sekä X- ja Z -näppäimillä. Z-näppäimellä
voit vaihtaa valittua esinettä tai toimintoa, joka on korostettuna alareunan esinepalkissa. X-
näppäimellä puolestaan voit asettaa esineen karttaan tai joidenkin esineiden kohdalla vaihtaa
esineen suuntaa, jos kartan ruudussa on jo entuudestaan sama esine.

Sandboxin valintapalkki sisältää seuraavat esineet tai ominaisuudet:
– Tauko (pause): Asettaa pelin tauolle, jolloin tykit eivät ammu, eivätkä ammukset liiku. Sallii
kuitenkin objektien asettelemisen kartalle myös tauolla.
– Pyyhekumi (eraser): Poistaa ruudussa olevan esineen
– Palikka (block): kiinteä palikka, jota yksikään luoti ei voi läpäistä
– Tykki (turret): ampuu joka sekunti yhden ammuksen. Voi ampua joko ylös, alas, oikealla tai
sivulle. Voit vaihtaa tykin suuntaa valitsemalla tykin kuvakkeen ja painamalla sitä samassa
karttaruudussa useasti. Jos tykki ottaa osumaa ammuksesta, se vaihtaa suuntaansa
(rotaatiolla: oikea->ylös->vasen->alas->oikea). Tämä mahdollistaa monenlaiset kikat.
– Kimmotin (bouncy): Kimmottaa tulevat ammukset takaisin lähtösuuntaansa.
– Numeronäyttö (counter): Koko pelin suola, jos minulta kysytään. Numeronäytön numero
kasvaa yhdellä, kun siihen osuu ammus. Numeron 9 jälkeen näyttö palaa numeroon nolla ja
ampuu yhden ammuksen suoraan ylöspäin. Tämä mahdollistaa helposti mm. digitaalisten
sekuntikellojen kasaamisen, laskujeni mukaan jopa yli 10^500 sekuntiin asti pienellä
kikkailulla!
– Tuuli (wind): Muuttaa ammuksen suunnan tuulen suunnan mukaiseksi. Tuulen suuntaa voi
vaihtaa tykkien tapaan valitsemalla valintapalkista tuulen ja yrittämällä asettaa sen kartalla
olevan tuulen paikalle.
– Jakaja (splitter): Jakaa ammuksen kolmeen osaan. Ampuu tulosuuntaan nähden yhden
ammuksen eteenpäin sekä kaksi ammusta kohtisuoraan menosuuntaa vastaan. Mahdollistaa
monenlaiset temput, mukaanlukien pelin suorituskyvyn tuhoamisen tekemällä silmukkoja.
– Väriruutu (color panel): Jokaisen ammuksen kohdalla vaihtaa väriään. Välittää ammuksen
eteenpäin menosuuntaansa.

Huomioita:
– Tällä hetkellä peli sallii 600 ammusta kerralla.
– Ruudukon koko on 64×64. Vierekkäin on siis 4 ruutua niin pysty- kuin vaakasuunnassakin
(kokoa 16×16).
– Jakaja-silmukat voivat näkyä suorituskyvyn laskussa.

Tekijä: ville111

PICO-8 Cartridge



Reset Reset
Pause Pause
Fullscreen Fullscreen
Toggle Sound Sound