Suomen parhaat Super Mario Maker 2 -kentät

TOP 35

Marion 35-vuotisjuhlan ja artikkelin ilmestymispäivänä vietettävän kansallisen juhlapäivän kunniaksi kahlasimme Fintendossa läpi satakunta suomalaisten tekemää Super Mario Maker 2 -kenttää. Toimitus laati näiden pohjalta top-listan kiinnostavimmista siniristilipulla kenttiä julkaisevista pelaajista esimerkkikenttineen. Listalle pääsivät automaattisesti kaikki eniten sydämiä profiililleen keränneet Mario-mestarit, mutta hävyttömimmät tykkäysfarmit jätimme ulkopuolelle. Lisäksi nostimme esiin muutaman vastikään pelin aloittaneen nousevan tähden. Uupuuko listalta omia suosikkejasi? Kerro niistä Fintendo-foorumilla, jota käyttävät myös monet tälle listalle yltäneet nimet.

Tässäpä olisi pelattavaa loppuvuodeksi!

35

Mursu

Tykkäyksiä: 75 | Maker ID: 2TB-DHJ-72G | Kenttä: Snowy Peak Climb | ID: BTW-QYC-WJG

Jos et pääse patikoimaan lumisille tuntureille, pelaa Snowy Peak Climbia. Yksi Super Mario Maker 2:n merkittävimmistä uudistuksista on mahdollisuus tehdä pystysuoria tasoja, jollainen myös Mursun tekemä kenttä on. Kentässä on käytetty runsaasti Super Mario 3D World -tyylin uniikkeja rakennuselementtejä, kuten erilaisia piikkiesteitä, puita ja kissapuku päällä kiipeiltäviä ritilöitä. Vastaan astelee tietysti myös talvisia vihollisia, ja Spiket vierittävät lumipalloja jyrkänteitä pitkin. Jos selviät ehjin nahoin huipulle asti, olet todellinen Ice Climber.

34

Mr. Arska

Tykkäyksiä: 80 | Maker ID: BFX-WNQ-R1G | Kenttä: Acorn Canyon | ID: QM4-5SJ-3TG

Mikä uusi power-up esiteltiin Wii U:n New Super Mario Bros. U:ssa? Vain kertaalleen nähty liito-oravapuku jää viileydessä pesukarhuasun ja lentoviitan varjoon, mutta Mr. Arska on luonut yhden parhaimmista unohdettua kykyä hyödyntävistä Mario Maker -kentistä. Oravannahka on yllättävän monipuolinen, sillä vaakasuoran liitämisen lisäksi se mahdollistaa seiniin tarttumisen. Kentän loppupuolella tulee myös käyttöä olkanapista aktivoitavalle pyrähdykselle, jolla voidaan nousta kesken lennon korkeammalle. Jos orava-asulla liitely ei ole tuttua, on Acorn Canyonin toinen puolisko yllättävän haastava, mutta samalla myös palkitseva.

33

Makzutheam

Tykkäyksiä: 105 | Maker ID: LMM-JW1-YJG | Kenttä: Don’t race without the Thwomp! | ID: KW4-61S-5LG

Thwomp on pitkästynyt paikallaan ärjymiseen ja haastaa Marion rehtiin juoksukilpailuun! Kilpakumppani on näkyy koko ajan ruudun yläosassa, Marion suunnistaessa samaan aikaan alapuolen sokkelossa. Jotta kentän voisi ylipäätänsä läpäistä, ei Thwompille saa hävitä vauhdissa. Thwomp jyrää palikoiden läpi koollaan, mutta pelaajan on käytettävä apuna Koopa-kilpikonnien kuoria, jotka palaavat osuman jälkeen tietysti aina lähtösuuntaansa…

32

rexroom

Tykkäyksiä: 160 | Maker ID: X2S-X1D-4XG | Kenttä: Don’t Touch That Button! | ID: X69-10Q-FNF

Älä koske punaiseen nappulaan, ei vaikka mieli tekisi! Olisipa tämän säännön noudattaminen niin helppoa. Rexroomin kentässä On/Off-napit on sijoiteltu niin ovelasti, että ensimmäisillä yrittämillä niihin koskee refleksinomaisesti, ja tämä johtaa tietysti kuolemaan putoamiseen. Kenttä näyttää huoneistomaiselta hotellilta, jonka kulkureittejä vartioivat Boo-haamut, joten ratkaisu piilee varovaisuudessa ja oikeassa ajoituksessa.

31

Rallisport

Tykkäyksiä: 240 | Maker ID: T19-0TL-H1H | Kenttä: Lavalake Fort | ID: V7R-PG3-18G

Rallisport on tehnyt massiivisen määrän kenttiä. Profiilin pisimmät ja vanhimmat kentät rankaisevat armottomasti virheistä, joten niiden kanssa tulee äkkiä hiki. Uudempia latauksia edustava Lavalake Fort on taas täysin toista maata. Se on varsin perinteikäs ja nopea Bowser-kenttä, jossa täytyy olla tarkkana Dry Bonesien liikkeiden ja muuttuvan laavatason kanssa. Oikealla ajoituksella hyppiminen tasanteelta toiselle on lasten leikkiä, kun vihollisten päälle voi hypätä putkessa. Laavan ollessa matalimmalla tasolla käyttöön avautuu linnan pohjakerros, mutta vain lyhyeksi ajaksi!

30

MetalJoshi

Tykkäyksiä: 250 | Maker ID: XLF-BWR-08G | Kenttä: Bullet Ryder | ID: 21V-N9G-MLG

MetalJoshi näyttää miten Super Mario Bros. 2 -mekaniikat mylläävät tutut säännöt uusiksi. Ykkös-Marioa pelatessa Banzai Billit putoavat niiden päälle hypätessä, mutta Bullet Ryderissä kenttä on pakko pelata alusta loppuun SMB2-sieni päällä. Tällöin irvistävistä jättiluodeista tuleekin liikkuvia tasanteita, joiden päällä voi tallustella turvallisesti. Koska luodit kuitenkin lentävät vain yhteen suuntaan, ei paikallaan kannata pysyä kauaa. Erittäin virkistävä taso, jota kannattaa testata, vaikka Super Mario Bros. 2 ei olisikaan muuten lähellä sydäntä. MetalJoshin muut tasot ovatkin sitten astetta vaikeampia.

29

Jzoli

Tykkäyksiä: 325 | Maker ID: BK8-699-4NG | Kenttä: Rayman Mario – Pink Plant Woods | ID: W49-RRX-64G

Jzoli on ladannut palvelimille seuraavaa Rayman-peliä odotellessa läjän leijunyrkin klassisimmista seikkailuista inspiraation saaneita kenttiä. Pink Plant Woodsia ja muita Jzolin viidakkomaisia kenttiä pelatessa unohtaa oikeasti hetkeksi pelaavansa Mario-peliä, sillä käännöstyö on tehty niin hyvin. Rayman-pelien tasosuunnittelu myös poikkeaa runsaasti perinteisestä Mario-kaavasta, mikä tekee Pink Plank Woodsista niin kiinnostavan pelattavan.

28

ville111

Tykkäyksiä: 350 | Maker ID: XJ5-HTB-8HF | Kenttä: Swinging in the Clouds | ID: XJ6-Y88-1VF

Fintendon toimitukseen kuuluvan ville111:n Mario Maker -portfolion parhaimmistoa edustaa Swinging in the Clouds, jossa hypitään heilurilta toiselle pää pilvissä. Vaikka pilveltä toiselle loikkaaminen kuulostaa vaaralliselta, ei kenttä onneksi kiusaa äkkikuolemilla aivan jokaisen heilurin alla. Momentumin ylläpitäminen on kuitenkin tärkeää, sillä tätä kenttää ei voi läpäistä vauhdittomalla ja liian varovaisella pelitavalla. Huijattiinkohan tällä kentällä muistelemaan fysiikan tuntien opetuksia?

27

BountyBar

Tykkäyksiä: 400 | Maker ID: XJY-5X1-0FF | Kenttä: Wigglers lava castle | ID: VCL-63J-KTG

Alas Bowser! Kaikkien rakastama Wiggler-matonen on ostanut oman linnan! Vai olikohan Bowser sittenkin linnan alkuperäinen rakennuttaja, sillä niin paljon tässä on samaa henkeä… Perinteisten linnamaisuuksien lisäksi Wigglerin linna sisältää liikkuvan raidehissin, jonka suuntaan pelaajan on vaikutettava. Kun sokkelomaisesta linnasta saa tarpeekseen, kannattaa kokeilla muita BoyntyBarin Normal-tason kenttiä.

26

kurotora

Tykkäyksiä: 405 | Maker ID: BWH-KXJ-W8G | Kenttä: Earthrise | ID: 139-BNV-MNG

Kurotora nimeää kenttänsä runollisesti lyhyillä nimillä, mikä saa pohtimaan, onko niiden takana kenties jokin syvällisempi merkitys. Oli miten oli, Super Mario Bros. 3 -teemainen Earthrise on ehdottomasti hänen lataamistaan kentistä kaikista viihdyttävin, jonka hupi moninkertaistuu nelinpelinä. Kurotoran kentät eivät ole kaikista helpoimpia, mutta niitä ei ole myöskään pilattu liiallisella pituudella. Esimerkiksi juuri Earthrise sisältää vihollisten kyllästämiä kohtia, jotka on mahdollista selvittää muutamassa sekunnissa power-uppeja säästellen, siinä missä kärsimättömämpi kilpakumppani paahtaa todennäköisesti suoraan surman suuhun.

25

JiiKoo

Tykkäyksiä: 425 | Maker ID: 4Q3-82H-77G | Kenttä: Bell Hill Zone – Act 2 | ID: R0M-SSD-PJG

Jiikoo does what Nintendon’t! Mitä jos Mario juoksisikin Sonic the Hedgehog -pelien tyyliä mukailevissa maisemissa? JiiKoo leikittelee tällä idealla kahden Bell Hill Zone -kentän verran. Aitoon Sonic-tyyliin Act 2 on mahdollista juosta läpi maanteiden ohella myös kattoja pitkin, eikä turvallisin reitti ole kaikista nopein. Marion kunto ei aivan riitä pää alaspäin ja seiniä pitkin juoksemiseen, mutta vauhti pysyy päällä Super Mario 3D Worldin työkalupakin turbomatoilla.

Gotta go fast!

24

Jussi P

Tykkäyksiä: 445 | Maker ID: KKC-Q22-DRF | Kenttä: Triol of Death | ID: 6KX-24D-HYG

Triol of Death on keskittymiskykyä ja hypyn korkeuden käsittelytaitoa testaava koettelemus, jossa ei turhia sieniä jaella, ja matka päättyy ensimmäiseen muutaman pikselin liian pitkään tai lyhyeen loikkaan. Onneksi etäisyyden arviointia helpotetaan hieman Mario Makerin välähdysefekteillä ja vaihtamalla liiskattavat Goombat tietyissä paikoissa Goombrateiksi. Jos onnistut läpäisemään tämän kentän, voit kutsua itseäsi Mario Maker -ekspertiksi, mutta Jussin muut kentät ovatkin sitten lähempänä super eksperttien vaatimustasoa…

23

Mazakala

Tykkäyksiä: 460 | Maker ID: V2Y-0SY-1NF | Kenttä: Deep Sea Exploration | ID: N8Q-LB0-82H

Lieneekö nimi enne, sillä Mazakala on elementissään vesikenttien parissa. Deep Sea Explorationissa uidaan syvissä vesissä aarteita etsiskellen ja Cheep Cheepejä väistellen. Hyvän Mario-vesikentän tekeminen on erittäin vaikeaa, sillä yleensä lopputulos muistuttaa osaamattomissa käsissä liikaa miinakenttää tai Flappy Birdiä, joiden pelaaminen ei ole pidemmän päälle hauskaa. Mazakala ei kuitenkaan kangistu kaavoihin, sillä ruudulla näkyy koko ajan jotain visuaalisesti kiinnostavaa, eikä Marion tarvitse navigoida merenelävien läpi pitkiä matkoja täysin alastomana. Ottakaa tästä mallia vertikaalisten tutkimuskenttien tekoon!

22

Mustaviini

Tykkäyksiä: 505 | Maker ID: L7R-53W-DHG | Kenttä: 1-4 Boom-Boom’s Very Own Castle | ID: CB1-XM9-2JF

Autoscrolleri ja nousevaa laavaa? Eihän sellainen kenttä voi olla hyvä! Mustaviini murtaa myytin Boom Boomin omalla linnalla. Tässä kentässä liikkuvia seiniä käytetään Marion kirittäjinä, eikä liian pitkiin pysähdyksiin ole varaa. Perinteiset Super Mario Bros. -linnakkeet eivät juuri koollaan ja arkkitehtuurillaan hurmaa, mutta Boom Boomin koti on massiivinen, minkä vuoksi ruutu liikkuu välillä myös vertikaalisesti. Vauhdikas kenttä kätkee sisälleen myös pieniä oikoreittejä ja kikkoja Boom Boomien nopeaan päihittämiseen.

21

Jukeboxi

Tykkäyksiä: 575 | Maker ID: GYS-R54-2PG | Kenttä: What if SMB3 goes Darkwing Duck? | ID: 4GN-QF5-2RG

Jos Jukeboxin kaizomaiset tasoloikkanirvanat kuluttavat nahan pois sormista, kannattaa hermoja leputtaa hetken NES-teemaisilla kentillä, jotka ovat myös ajalleen tyypillisesti vaikeita, mutta eivät mahdottomia. What if SMB3 goes Darkwing Duck? on nimensä mukaisesti NES:n Varjoankka-pelin pohjapiirroksia seuraava Mario-kenttä. Mariolla ei ole samanlaista tarttumakoukkua kuin Disneyn cooleimmalla hahmolla, mutta köynnöksissä ja heilureissa roikutaan aivan yhtä paljon kuin alkuperäisessäkin teoksessa. Todelliset sankarit keräävät talteen tietysti myös kaikki kahdeksan punaista kolikkoa, mikä on helpommin sanottu kuin tehty.

20

kehveli

Tykkäyksiä: 620 | Maker ID: L79-J24-W6G | Kenttä: Pyramidus Volcanicus | ID: 70C-Y8T-1TF

Muistatteko Super Mario 64:n Lethal Lava Landin? Uinuvan tulivuoren sisälle suunniteltu tasoloikkakenttä ei voi olla koskaan huono. Vai uinuuko se sittenkään? Ainakin nämä vuoren sisällä asuvat Koopat ovat kovin luisevia ja kalmankalpeita. Osa näistä kavereista kyllä tukkii tien varsin tehokkaasti. Kehvelin kentissä kuolema vaanii aivan nurkan takana, joten power-upeille tulee käyttöä. Pyramidus Volcanicuksessa pelaajan paras ystävä on Dry Bonesin kuori, jolla voi surffata laavan pinnalla ja tekeytyä elottomaksi luukasaksi. Selviätkö vuoren ytimeen ja takaisin ulos?

19

fluojn

Tykkäyksiä: 675 | Maker ID: H55-S9Y-BHG | Kenttä: Ghosts’n Goblins | ID: X6L-KMY-MXG

Retropelien ystävänä fluojn on ottanut tehtäväkseen klassikkokenttien kopioimisen Mario Makeriin. Aivan kaikki luomukset eivät ole kääntyneet Mario-muottiin muun muassa vihollisten käyttäytymiseroista johtuen, mutta kahdeksanbittisen Ghosts’n Goblins -toimintaloikinnan nimeä kantava taso on helmi. Erityisesti Mario-universumin lentävät viholliset sopivat kuin nakutettu Capcomin varhaisen kauhuhyppelyn tribuuttiin. Kaiken värikkään ja perinteisen Mario-sisällön keskellä suuria ja tummia tasanteita, vaihtuvia taustoja ja hyvän pomotaistelun sisältävä kenttä erottuu edukseen.

18

FlowBox

Tykkäyksiä: 700 | Maker ID: 921-0SP-THG | Kenttä: Plain Castle | ID: QF9-Q7R-WTG

FlowBoxin kädenjälki muistuttaa tämän listan tekijöistä ehkä kaikista eniten Nintendon alkuperäisiä tuotoksia. Plain Castle on nimensä mukaisesti tuiki tavallinen linnakenttä Bowsereineen ja tulipalloineen, mutta toteutuksensa puolesta se sopisi suoraan Super Mario Brosin pelikasetille. Sama emopelien henkeä kunnioittava simppeli tyyli jatkuu myös ulkoilmakentissä. Näissä kentissä Marion nokka osoittaa tiukasti oikealle kovia aikoja metsästäessä. Voitaisiinko saada näitä muutaman kokonaisen pelimaailman verran, kiitos?

17

Kaura

Tykkäyksiä: 725 | Maker ID: 6T9-629-LCG | Kenttä: OK Boom Boom | ID: 026-X99-64G

Kauran kentistä on vaikeaa nimetä parasta, sillä ne ovat lähes poikkeuksetta hauskoja pelattavia. Pelimekaanillisesti kekseliäin näistä lienee kuitenkin OK Boom Boom, jossa etenemiseen tarvitaan Marion perässä juoksevan Boom Boomin apua. Boom Boom toimii eräänlaisena sidekickinä, joka täytyy saada esimerkiksi pujahtamaan oikeaan rakoon, jotta Mario voisi ponnistaa hahmon pään päältä korkeammalle tasolle. Tehtävä muistuttaa hieman villieläimen kesyttämistä, sillä tekoälyn ajatuksista ei saa heti kiinni, ja lisäksi Boom Boom on pelin ainoa vihollistyyppi, joka liikkuu kuin rapu liukkaalla jäällä.

16

tummeli

Tykkäyksiä: 760 | Maker ID: NJ9-03P-PXF | Kenttä: A Game of Cat and Mouse | ID: L3N-4TN-1TG

Super Mario 3D Worldia on kiittäminen kissa-Bowserin (tuttavallisemmin Meowser) esittelystä. Tummelin luomassa A Game of Cat and Mouse -kentässä asetelma muistuttaa hieman Tom & Jerry -piirrettyä, jossa Mariolla on tietysti pakoon pinkovan Jerry-hiiren rooli. Meowser ei törmäile esteisiin kuten Tommy, mutta taitaa kuitenkin komediallisen ajoituksen kiipeämällä kömpelösti ruudulle milloin mistäkin suunnasta. Mutta jääkö aikaa tarpeeksi punaisten kolikoiden nappaamiseen? Kannattaa ehdottomasti kokeilla, sillä Meowser on yksi Mario Makerin veikeimmistä konnista.

15

Mr. Smile :)

Tykkäyksiä: 815 | Maker ID: S6W-89T-2SG | Kenttä: 4-4 Smuggling Ancient Treasures | ID: N38-M72-FKG

Mr. Smile on tehtaillut runsaslukuisen määrän kenttiä, joista lähes jokaisessa on kiinnostavia ideoita. Listalle päätyi Smuggling Ancient Treasures -niminen taso, joka sisältää sekä vertikaalisia että horisontaalisia osuuksia. Varastomaisen rakennelman päälle kapuamisen ja ilmalaivojen päällä hyppelyn ohella tavoitteena on löytää kolme punaista kolikkoa, jotka on piilotettu hoksottimia ja oikeaa ajoitusta testaaviin pulmahuoneisiin. Tasapainoilu loikinnan ja ongelmanratkonnan välillä pelittää, sillä pulmien nopeat uusintayritykset, vihollisten säästeliäs käyttö ja tornin turvatasanteet takaavat, ettei epäonnistuminen turhauta liikaa. Sinisten laivojen ja kullankeltaisen tornin yhdistelmä toimii, ja taustan myrskyisä sää tuo aarteenmetsästykseen jännittävää seikkailun tuntua.

 

14

Genkku

Tykkäyksiä: 1260 | Maker ID: X8C-4RR-Y4G | Kenttä: Honeyhop Havoc | ID: VMN-95X-K1H

Fintendon päätoimittajan suunnittelufilosofiassa yhdistyvät retropeleistä otettu inspiraatio, vaihtoehtoiset reitit ja piilotetut power-upit, joiden avulla kentän läpäiseminen onnistuu keneltä tahansa. Honeyhop Havoc on vertikaalinen seikkailu mehiläiskennon sisällä ja ulkopuolella. Tarkkasilmäisimmät voivat huomata yhtäläisyyksiä kentässä Super Mario Galaxy 2:n Honeyhop Galaxyn kanssa, mutta mehiläispuku on korvattu Mario Makerin puolella 3D Worldin kissa-asulla, joka mahdollistaa kiipeämisen kennon seinämiä pitkin. Visuaalisesti herkullisen kentän lopussa odottaa tietysti myös pomotaistelu hunajakennon valloittajaa vastaan.

13

Hirvi

Tykkäyksiä: 1315 | Maker ID: 4LV-SJW-B7G | Kenttä: Beat Bomb Cave | ID: 8R2-1T5-WCG

Hirvi on listan ainoa yhden kentän tekijä, mutta suuren määrän sydämiä kerännyt Beat Bomb Cave on sen verran fiksusti suunniteltu taso, että se ansaitsee maininnan. Kentän ensimmäinen puolisko on tutoriaalimainen osuus, jossa esitellään pommeilla automaattisesti päälle kytkettävien On/Off-palikoiden toiminta. Haastekäyrä kohoaa checkpointin jälkeen, mutta mokailusta saa silti syyttää vain omaa rytmitajuttomuutta. Oikeaan ajoitukseen ja rytmiin nojautuvat tasot eivät ole uusi idea, mutta tasapainoista Beat Bomb Cavea ei ole onneksi vaikeutettu keinotekoisesti liian tiukalla aikarajalla tai ärsyttävällä vihollisten sijoittelulla.

12

Jenome

Tykkäyksiä: 1380 | Maker ID: VW3-317-0JG | Kenttä: Parasite Park | ID: 6D4-Q0R-22H

Jos janoat pientä haastetta, uniikkeja ideoita ja laadukkaita kenttiä, kannattaa suunnata Jenomen portfolioon. Parasite Parkissa on peräti kaksi persoonallista piirrettä, jotka ovat tärkeässä osassa alusta loppuun asti. Heti kentän alussa opetetaan, kuinka piikkiesteiden läpi voidaan pujahtaa turvallisesti seinää halailemalla. Pääasiallisina vihollisina toimivat enemmän tai vähemmän aggressiiviset Wigglerit ja Thwompit, jotka kantavat päällään parasiitin kasvattamaa lihansyöjäkasvia. Pieni tarinallinen mauste ei ole koskaan pahasta Super Mario Makerissä, kerta luontityökalut mahdollistavat monenlaiset kokeilut.

11

Myy100

Tykkäyksiä: 1450 | Maker ID: 0DS-S60-80G | Kenttä: Fire Man’s Stage (Mega Man) | ID: GFJ-KB4-LSG

Myös useimmat Myy100:n kentät perustuvat retropeleistä napattuihin ideoihin. Tekijälle on nostettava hattua valinnoista mallipelien kohdalla, sillä esimerkiksi Zelda II– ja Mega Man -teemaiset pohjat toimivat yllättävän hyvin Marion fysiikoilla ja säännöillä. NES:n ensimmäisestä Mega Manista peräisin oleva Fire Manin kenttä tuntuu yllättävän virkistävältä, sillä se sisältää runsaasti kiipeämistä ja vasemmalle juoksemista. Kiipeilykohtaukset eivät ole liian pitkiä, ja vastaavasti myös alas tullaan nopeasti, mikä tekee kentästä erittäin nopeatempoisen ja hauskan pelattavan. Viholliset on korvattu mahdollisimman tarkasti alkuperäisiä ammuspatterneja noudattavilla Mario-serkuilla, mutta laavan ja liekkipylväiden ansiosta luomuksen tunnistaa silti Fire Manin kotiluolaksi.

10

Eskoko187

Tykkäyksiä: 2165 | Maker ID: YJM-NJ2-4TG | Kenttä: Scroll Flow | ID: 1YJ-M3N-7HG

Eskoko187:n bravuureita ovat alhaisen läpäisyprosentin kaizomaiset Mario-radat. Vaikka myös Scroll Flow vaikuttaa ensisilmäyksellä vaarallisen vaikealta, on se kuitenkin läpäistävissä muutamalla yrityksellä, kunhan keskittymiskyky riittää. Scroll Flow on nopeatempoinen esterata, jossa kirittäjänä toimii vasemmalta seuraava Thwomp-seinämä. Oikealta tulee taas vastaan leijuvia sahanteriä ja Bullet Billejä. Yksi virhe voi koitua Marion kohtaloksi, mutta kolikoiden ja nuolien ansiosta kenttä on helposti navigoitava, eikä kentässä vaadita onneksi pikselintarkkoja hyppyjä. Scroll Flow -lämmittelyn jälkeen onkin hyvä siirtyä piinaavampiin kenttiin…

9

Nepolga

Tykkäyksiä: 2950 | Maker ID: L3M-6NR-BHG | Kenttä: SMB4: It’s About Time | ID: QR1-SMN-9NF

Moni oman elämänsä rakennusmestari on yrittänyt tehdä Super Mario Makerissä aikamatka-aiheista kenttää. Tämä on yllättävän vaikeaa, sillä lopputuloksena on useimmiten turhauttava aikalooppi tai väsynyt kopio jostain paremmin suunnitellusta luomuksesta. Nepolga on hyödyntänyt aikatemppuja useammassa kentässä, joista ehdottomasti hauskin on SMB4: It’s About Time. Kentän nimi viittaa tietysti vastikään ilmestyneeseen Crash Bandicoot 4:ään, jossa aikakikkailu on yksi uusista pelimekaanikoista. Kentässä hypitään kahden maailman välillä, joista toinen on hidastettu ja matalapainovoimainen versio reaalimaailmasta. Putoavien POW-palikoiden päälle loikkaamisessa on pieni oppimiskäyrä, mutta ajoituksen iskostuttua selkärankaan on SMB4 mitä mainioin taso. Ottaakohan Nintendo kopin trendistä seuraavaan isoon Mario-peliin?

8

Doggeri

Tykkäyksiä: 3855 | Maker ID: 9SL-KKV-NMF | Kenttä: Watery Playground 1-2 | ID: L9S-CRF-BPG

YouTubeen Mario Maker -videoita tekevä Doggeri pitää erityisesti vaikeista kentistä, mutta Watery Playground edustaa designiltaan vanhan liiton SMB3-meininkiä. Loistavasti speedrunnaamiseen sopiva taso sisältää useita eri reittejä, jotka joko nopeuttavat matkantekoa tai vievät rahakätkön tai power-upin luokse. Harvakseltaan Mario-peleissä nähtävä sammakkopuku on käytettävissä, mutta lisävoimat ja aikaa myös menettää helposti, jos sammakon erikoinen loikka ei pysy hallinnassa. Harjoitus tekee kuitenkin mestarin, eikä näin hyvän tason pelaaminen monta kertaa putkeen tai muita pelaajia vastaan harmita yhtään.

7

Hakala

Tykkäyksiä: 10575 | Maker ID: NGQ-CT1-MGF | Kenttä: 2-3 Sand Castles and Windy Hassles | ID: SR5-3XH-9CG

Jos kaipaat rentoa pelattavaa ja mahdollisimman paljon Nintendon omien luomusten näköisiä kenttiä, kannattaa laittaa Hakalan profiili seurantaan. Hakala ryhmittelee kentät pieniin teemamaailmoihin, joista kannattaa pelata läpi ainakin komean näköiset aavikkokentät, jotka alkavat numerolla 2. Nintendon omat hiekkamaailmat ovat kaksiulotteisissa Mario-peleissä masentavan samankaltaisia, sillä maasto on aina tasaista ja taivaalla irvistelee perinteisesti vihainen aurinko. Hakalan kentissä tervetullutta korkeuden vaihtelua on luotu dyyneillä ja raunioilla. Sand Castles and Windy Hasslesin öinen tausta tuo myös kivaa vaihtelua paahtavaan kuumuuteen.

6

Lassikko

Tykkäyksiä: 12760 | Maker ID: 33R-DK4-6TF | Kenttä: Link’s Mad Dash | ID: RN7-T20-SMF

Monet Lassikon kentistä perustuvat yhden yksinkertaisen idean ympärille, jota käytetään useampaan kertaan luovalla tavalla. Link’s Mad Dash on Super Mario Maker 2:n Zelda-päivityksen jälkeen ilmestynyt kenttä, jossa pelaaja ohjastaa Linkin muodon ottanutta pelihahmoa. Link pyrähtää juoksuun miekka tanassa painamalla alas ja pitämällä Y-nappia pohjassa. Tällöin peli muuttuu autorunnerimaiseksi pikajuoksuksi, joka päättyy äkkiä seinään törmätessä tai rotkoon pudotessa. Konseptia voisi kuvailla kehittyneemmäksi versioksi Mario Makerin joka toisen profiilin 20 sekunnin On/Off-juoksuja. Kannattaa ehdottomasti kokeilla myös muita Lassikon lyhyitä ja hauskoja kenttiä!

5

Tinglemies

Tykkäyksiä: 13000 | Maker ID: BHF-YPX-8MF | Kenttä: Pirates of the Curry Bean | ID: WD6-4XB-DKG

Tinglemiehen profiilista löytyy useita kenttiä, joita voisi kuvailla parhaiten nintendomaisten ideoiden isommin ajatelluiksi versioiksi. Pirates of the Curry Beanissa hypätään jättikokoisten Super Mario Bros. 3:n ilmalaivojen kyytiin. Runsaslukuisen miehistön jäseninä toimivat mechakoopat, jotka lisättiin peliin viimeisessä päivityksessä. Koska mechakoopat ovat tavallisesti harvinainen näky, näyttää currypapujen alus kiehtovalta. Suurikokoiset kentät kätkevät sisälleen tietysti myös piilotettuja power-uppeja ja muita pieniä salaisuuksia. Myös Tinglemiehen laajempaan kokoelmaan kannattaa tutustua profiililinkin maailmankartan kautta.

4

HippyAino

Tykkäyksiä: 13800 | Maker ID: 7P5-PG9-HBG | Kenttä: The Gardener and the Skeleton Tree | ID: XQ3-02F-KFG

Hippy-Ainon kenttiä ihastellessa saattaa unohtaa pelaavansa Mario-peliä. Jo esikatselukuvakkeet kertovat, että tässä on käsillä jotain erikoista. The Gardener and the Skeleton Tree ja monet muut Ainon luomuksista ovat ehkä Mario Makerin visuaalisimpia kenttiä. Aino käyttää kentissään runsaasti esimerkiksi raideviivoilla rakennettuja geometrisia kuvioita ja luo tietynlaisen tunnelman taustoja vaihtelemalla. Jokaisella kentällä on myös jonkilainen tarina, jota kerrotaan kommentteihin upotetuilla piirroksilla, mutta tasot eivät ole pelkästään visuaalista karkkia, sillä niissä harrastetaan myös rentoa aarteiden ja kytkimien etsintää. Vaikka Ainon parhaat kentät ovat pitkähköjä, ovat ne silti ehdottomasti pelaamisen arvoisia, eivätkä ne ole edes vaikeita.

3

ZoneVD

Tykkäyksiä: 49550 | Maker ID: SJG-RTT-80G | Kenttä: Lighthouse of Alexandria | ID: KXC-FPS-GFF

YouTube-kanavastaan ja Super Mario Bros. 3 -speedruneista tunnettu ZoneVD on paukuttanut Nintendon palvelimille laadukkaita Mario-kenttiä tiuhaan tahtiin. Paras tapa tutustua ZoneVD:n tuotantoon on pelata tietysti läpi 40 tasoa kattava kartta, joka sisältää niin helppoja kuin haastavia ja speedrunnaamiseen kannustavia kenttiä. Portfolion uniikein idea lienee oikean maailman seitsemästä muinaisesta ihmeestä inspiraation saanut kenttäsarja. Aleksandrian Faroksen majakan sisä- ja ulkopuolelle rakennettu kenttä on mitä mainioin luomus kokeiltavaksi, sillä se sisältää tasaisen vaikeuskäyrän, ja lopussa odottaa vielä metroidimainen pakokohtaus!

2

Petteri

Tykkäyksiä: 80900 | Maker ID: JGK-XHH-MLG | Kenttä: TrollBusters 3: Stranger Things | ID: 0VQ-407-4LG

Petteri venyttää omissa kentissään Mario Makerin pelimoottorin ja säännöt äärirajoille. Mestarinikkarin kruununjalokivi on TrollBusters-trilogia, jonka kaikki kolme osaa ovat testaamisen arvoisia. TrollBusters-kentät ovat ensinäkemältä erittäin yksinkertaisia suoritettavia, mutta muutaman askeleen jälkeen ruudulla tapahtuu aina kummallinen käänne. Mario voi esimerkiksi kadota hetkellisesti taustagrafiikan taakse tai selvitä varmalta näyttävästä kuolonloukosta, eikä pelaajan tarvitse välttämättä edes koskea ohjaimeen! Kaikki hämmentävät silmänkääntötemput tehdään huumorin voimin, eikä pelaajan aikaa tuhlata tappavalla vihollisspämmillä tai millintarkoilla loikintaosuuksilla. TrollBusters-tasojen pariin ei kannata kuitenkaan hypätä suoraan heti ensimmäisellä käynnistyskerralla, sillä vitsien ymmärtämiseksi on syytä kärsiä ensin parin tunnin ajan Endless-pelitilan keskiverrosta tauhkasta.

1

Evilmoomin

Tykkäyksiä: 85500 | Maker ID: CH0-DDD-1HG | Kenttä: The Groke | ID: WY5-N3S-MSF

Super Mario Maker 2:n suosituin suomalaistekijä on Evilmoomin. Kakkossijan haltijan tavoin myös Evilmoominin kentät poikkeavat perinteisestä Mario-kaavasta. Evilmoomin on onnistunut ”pelillistämään pelin”, sillä hänen käyttäjäprofiilinsa muistuttaa hieman YouTube-sivua, joka sisältää värikkäitä ja klikkaamaan houkuttelevia esikatselukuvia. Luettelosta löytyy esimerkiksi Mario Makerin säännöillä toteutettu Tetris-klooni, moniosainen Mario vs. Luigi -virtuaalisarjakuva ja monia muitakin kokeilullisia kertomuksia. Esimerkkitasoksi valikoitui The Groke, joka on tummanpuhuva tribuutti Muumilaakson Mörölle. Kyseisessä kentässä on vähän tavallistakin tasoloikintaa, mutta hauskinta siinä on ehdottomasti lukea hämmentyneiden amerikkalaispelaajien kommentteja.