Switchin parhaat metroidvaniat

TOP 12

Jos minun pitäisi valita yksi peligenre ylitse muiden, olisi valinta harvinaisen selvä. Tutustuin ensimmäistä kertaa Metroid-sarjaan Metroid Fusionin myötä, ja sen jälkeen tutkimispainotteinen scifi-sarja on ollut aina lähellä sydäntäni. Yhdessä kaksiulotteisten Castlevania-seikkailuiden kanssa Metroidit ovat luoneet metroidvania-nimellä tunnetun alikategorian. Näissä peleissä päästään tutkimaan laajoja ja avoimia maailmoja, etsitään kätkettyjä salaisuuksia sekä tyypillisesti avataan uusia etenemistä helpottavia kykyjä pelihahmon käyttöön. Vielä toistaiseksi Switchin omistajat eivät ole päässeet nauttimaan uusista Metroideista tai Castlevanioista, mutta lukuisien indiekehittäjien ansiosta laitteen pelikatalogissa on tarjolla jo valtava määrä erilaisia metroidvanioita. Nostan esiin tusinan verran suosikkejani tästä alati kasvavasta valikoimasta.

12

Toki Tori 2+

Ilmestynyt: 2018 | Alusta: Switch (Wii U, Linux, Mac, Win, PS4)

Two Tribesin hengentuote Toki Tori 2 on kirjaimellisesti tämän listan outolintu, sillä siinä ohjastetaan hyvin rajallisen määrän liikevaihtoehtoja tuntevaa kananpoikasta. Tori pystyy vain visertämään sekä täristämään maata, eikä hän opi koko seikkailun aikana yhtäkään uutta kykyä. Voiko peliä edes kutsua metroidvaniaksi? Se riippuu ihan siitä, mitä genren peliltä vaatii.

Toki Tori 2:n maailma on jaettu osiin, mutta niiden välillä on useita yhteyksiä. Vaikka Tori ei opikaan uusia temppuja seikkailun aikana, niin pelaaja oppii. Aikaisemmin luoksepääsemättömiltä vaikuttavat alueet ovatkin lopulta täysin saavutettavissa, kun muilla alueilla opitut kikat pääsevät hyötykäyttöön. Teoriassa nämä temput voisi löytää vahingossa jo ensimmäisellä kerralla, joten matka pelin läpi voi vaihdella paljonkin pelaajakohtaisesti.

Toki Tori 2:n värikäs ja suloinen ulkoasu voi helposti hämätä, sillä kyseessä on pirullisen vaikea pulmapeli. Myönnän, että en ole päässyt peliä läpi, sillä menetin motivaation sitä kohtaan parin kinkkisen pähkinän parissa. Pelaamani osuus sisälsi kuitenkin todella kekseliästä mekaniikkojen soveltamista. Jos pidät haastavista pulmapeleistä, Toki Tori 2 on vilkaisemisen arvoinen tuote. Mielenkiintoiselta peliltä ei kannata kuitenkaan odottaa räjähtävää toimintaa tai valtavaa kasaa erilaisia kerättäviä parannuksia.

11

Xeodrifter

Ilmestynyt: 2018 | Alusta: Switch (3DS, Wii U, Win, PS4, Vita) | Fintendo: 2,5/5

Nykyään Atooina tunnetun Renegade Kidin kehittämä Mutant Mudds on yksi omista suosikeistani indietasoloikista puhuttaessa. Mutant Muddsin uniikein piirre on usean eri syvyystason välillä hyppiminen, mutta itse kentät ovat hyvin suoraviivaisia. Voisiko Mutant Muddsin ideat kuitenkin sisällyttää myös metroidvaniaan? Tähän kysymykseen vastaa myönteisesti saman kehittäjän luomus, Xeodrifter.

Xeodrifter on monella tavalla hyvin minimalistinen kokemus. Pelin maailma on jaettu neljään planeettaan, jotka ovat melko avoimia ja yksilöllisiä mutta samalla melko pieniä. Pomotaisteluita on jokaisessa maailmassa ainakin pari kappaletta, mutta kaikki pomot ovat saman vastuksen muunnelmia. Onneksi pelin kiinnostavat power-upit pelastavat, sillä eri syvyystasojen välillä hyppiminen tai supernopeudella laavan yli juoksentelu ovat toimivia mekaniikkoja. Xeodrifterin paras puoli on kuitenkin monipuolinen aseen kustomointi. Maailmaa tutkimalla voi ansaita aseen päivittämiseen käytettäviä pisteitä, joita voi sijoittaa yhteen useista eri ominaisuuksista. Halutessaan voi esimerkiksi panostaa joko ammusten nopeuteen, tulitahtiin tai niiden aaltoliikkeeseen riippuen vastassa olevista vihollisista.

Xeodrifterin heikkoudet tulevat ilmi vain parituntisessa kestossa, ympäristöjen samankaltaisuudessa sekä pomotaistelujen toistossa. Peli voi välillä myös turhauttaa tarkistuspisteiden ollessa yhtä harvinaisia kuin vesilätäkkö Saharassa, mutta pomovastustajia ennen on onneksi mahdollisuus varmistaa edistymisensä säilyminen. Pieneen tutkimusmatkailun nälkään Xeodrifter ei ole kuitenkaan huono valinta, sillä se tarjoaa haastavaa ja parhaimmillaan palkitsevaa toimintaa.

10

Blaster Master Zero

Ilmestynyt: 2017 | Alusta: Switch (3DS)

Monet pelaajat muistelevat Nintendo Entertainment Systemille julkaistua Blaster Masteria lämmöllä. Tämä Sunsoftin kehittämä avoin seikkailu sisälsi niin ylhäältäpäin kuvattua räiskintää kuin sivuttaissuunnasta kuvattua alueiden koluamista. Pelin päähenkilö Jason on kadottanut lemmikkisammakkonsa Fredin mystiseen kuoppaan, joten hän lähtee sammakon perään vain löytääkseen todella päheän auton, Sophia kolmannen. Matka sammakon löytämiseksi jatkuu yhä syvemmälle maan syövereihin joko auton ratissa tai apostolinkyydillä tilanteesta riippuen.

Inti Createsin kehittämä Blaster Master Zero on eräänlainen sarjan uudelleenkäynnistys, mutta se on päällisin puolin hyvin samankaltainen alkuperäisen pelin kanssa. Alueet ovat lähes identtisiä, ja toiminta on samankaltaista, tosin muutamalla elämänlaatua kohottavalla parannuksella höystettynä. Mukaan on kuitenkin heitetty riittävästi uutta, kuten ladattavana lisäsisältönä julkaistuja hahmoja muista sarjoista, joten Zeroa ei voi kutsua pelkästään remasteriksi. Miltä kuulostaa koko pelin läpäiseminen Shovel Knightilla hänen omilla työkaluillaan? Se on täysin mahdollista.

Blaster Master Zero ei ole mielestäni metroidvania-genren kärkipäätä, mutta sen läpäisee kertaalleen joka tapauksessa mielellään. Peli alkaa tuntua muutaman tunnin jälkeen jokseenkin kaavamaiselta, sillä kaikkien alueiden rakenne on hyvin samankaltainen eikä pakkaa sekoiteta riittävästi. Sen sijaan pelin asejärjestelmä ansaitsee ison kiitoksen. Uusia ja entistä tehokkaampia aseita avautuu käytettäväksi keräämällä kapseleita, mutta jokainen osuma näkyy yhden aseen menetyksenä. Järjestelmä kannustaa välttämättään kaikki mahdolliset iskut ja tekee taisteluista sopivan kuumottavia. Ylhäältäpäin kuvatut ammuskeluosuudet sekä perinteisempi tasohyppely joko jalan tai Sophian kyydissä toimivat yhdessä todella hyvin, joten Blaster Master Zero on harkitsemisen arvoinen seikkailu.

9

Shantae and the Pirate’s Curse

Ilmestynyt: 2018 | Alusta: Switch (3DS, Wii U, Win, Fire OS, PS4, XOne)

WayForward on siitä mielenkiintoinen indiestudio, että se on ollut toiminnassa jo lähes 30 vuotta ja kehittänyt pelejä muun muassa Game Boy ‑konsoleille. Shantae on yksi WayForwardin tunnetuimmista sarjoista, ja Switchillekin sarjan pelejä löytyy peräti kaksi kappaletta. Näistä Pirate’s Curse on kuitenkin ainoa aito metroidvania, eikä se todellakaan jätä kylmäksi.

WayForwardin pelit ovat tunnettuja etenkin poikkeuksellisen sulavista animaatioistaan, ja Pirate’s Curse ei ole poikkeus. Vaikka pelin hahmojen ulkoasu saattaakin herättää mielipiteitä puolesta ja vastaan, on pikseligrafiikka silti suorastaan upean näköistä, ja maailma näyttää todella elävältä. Pirate’s Cursen maailma on jaettu useampaan saareen, joista jokainen on hyvin uniikki tapaus. Jake Kaufmanin loistava musiikkiraita ansaitsee myös ison peukutuksen.

Toisin kuin muissa Shantae-peleissä, Pirate’s Cursessa ei ole lainkaan hahmolle tyypillisiä transformaatioita, vaan sen sijaan Shantae saa käyttöönsä kasan piraattivarusteita. Käytännössä meininki on kuitenkin samankaltaista, sillä eri varusteet antavat käyttöön uusia kykyjä niin taisteluihin kuin ympäristön tutkimiseen. Jos Shantae ei ole sarjana tuttu, on Pirate’s Curse loistava paikka aloittaa.

8

A Robot Named Fight!

Ilmestynyt: 2018 | Alusta: Switch (Linux, Mac, Win) | Fintendo: 4/5

Onko se Super Metroid vai kenties jotain ihan muuta? Matt Bitnerin kehittämän A Robot Named Fightin ottamat vaikutteet ovat jo ensimmäisellä vilkaisulla selvät, sillä peli muistuttaa vahvasti SNES-klassikkoa niin pikselitaiteensa kuin jokseenkin leijuvan pelituntumankin puolesta. Pinnan alla piilee kuitenkin hyvin erilainen kokemus.

Jos A Robot Named Fightia pelaa sokkona, ei välttämättä edes huomaisi pelin olevan roguelite. Joka pelikerralla uudelleen arvotusta maailmasta huolimatta kerättävillä esineillä on aina vähintään yksi oikea löytämisjärjestyksensä. Jotta voi edetä syvemmälle planeetan syövereihin, saattaa tarvita esimerkiksi kykyä polttaa palavat ovet. Vaihtoehtoina voi olla vaikkapa lienkinheitin tai palavat ammukset, mutta kyseinen parannus saattaa olla lukittuna toisenlaisen esteen taakse. Pelin maailman rakentamisesta vastaava algoritmi varmistaa, että alueet on aina mahdollista läpäistä, mikä mahdollistaa todella mielenkiintoiset mutta teemalle uskottavat ympäristöt.

A Robot Named Fightin maailma on jokaisella yrityksellä yleispiirteisesti melko samankaltainen, mutta kattava valikoima erilaisia varusteita tekee pelistä todella koukuttavan ja monipuolisen. Läpipeluut ovat aika nopeita, joten aina tekee mieli ottaa vielä yksi yritys uusien esineiden tai pomovastusten perässä. Pelin oletuksena melko leijuvien fysiikoiden ei kannata antaa hämätä, sillä erilaisista varustekombinaatioista johtuen pelistä voi muovautua jokaisella pelikerralla hyvin erilainen seikkailu.

7

Guacamelee! Super Turbo Championship Edition

Ilmestynyt: 2018 | Alusta: Switch (Wii U, Linux, Mac, Win, PS3, PS4, Vita, X360, XOne)

Mitä syntyy, kun yhdistetään kanadalainen studio ja metroidvania? Ilmeisesti meksikolaisteemainen Guacamelee, jonka DrinkBox Studios kehitti alkujaan jo vuonna 2013. Aivan tavallinen kaduntallaaja Juan muuttuu mystisen maskin ansiosta luchador-painijaksi, joka lähtee pelastamaan Carlos Calaca ‑luurangon kaappaamaa ihastustaan. Loistavan pelin ainekset alkavat jo olla kasassa!

Guacameleen nimestä ja painimaskeista voi jo päätellä, että käsivoimin tappelemiseen on panostettu. Seikkailun edetessä Juan saa yhä useampia iskuja käyttöönsä, jolloin lopulta vihollisten hakkaaminen muistuttaa tappelupelin pelaamista erilaisine komboineen ja tekniikoineen. Eri iskut on myös otettu osaksi kenttäsuunnittelua, sillä etenemistä on usein rajoitettu liikearsenaalin avulla esimerkiksi vaatimalla korkeuksiin nousevaa kohokoukkua uusien sfäärien saavuttamiseksi. Useat pelin huoneet muistuttavat eräänlaisia esteratoja, joissa hahmon kyvyt pääsevät todelliseen testiin.

Siinä missä Guacamelee kenties häviää melko suoraviivaisessa maailmassaan, voittaa se persoonassaan, sillä peli erottuu edukseen iloisen sarjakuvamaisella ulkoasulla sekä meksikolaisteemaisella hahmokaartilla. Mukaan on lisäksi sekoitettu iso kasa viittauksia muihin videopeleihin kaikkien videopelinörttien päiviä piristämään. Guacamelee sai hiljattain myös jatko-osan, mutta sitä en ole ehtinyt vielä aloittamaan.

6

Axiom Verge

Ilmestynyt: 2017 | Alusta: Switch (Wii U, Linux, Win, Mac, PS4, Vita, XOne)

Jos robotit tai meksikolaiset painijat eivät kiinnosta, niin kenties Thomas Happin huikean yksilösuorituksen eli Axiom Vergen scifi-henkinen olemus maistuu. Jo pikaisella vilkaisulla on ilmiselvää, että peli on ottanut vahvasti vaikutteita NES:n Metroidista, mutta Axiom Verge on paljon enemmän kuin pelkkä halpa kopio. Päähenkilönä toimiva fyysikko Trace labratakkeineen liikkuu nimittäin hieman eri tavalla kuin akrobaattinen Samus, minkä lisäksi pelin tarina saattaa aiheuttaa tajunnan laajentumisia tai vähintäänkin päänsärkyä.

Axiom Verge loistaa etenkin valtavan asevalikoimansa ansiosta. Maailmaan on kätketty monenlaisia kykyjä, mutta monet aseet ovat täysin vapaaehtoisia kerättäviä. Mikä parasta, eri aseilla on hyvin erilainen tuntuma. Jos räjähtävät ammukset eivät miellytä, niin kenties sähköinen tussari tai liekinheitin toimivat? Eri aseita on hauska käyttää, ja niillä saa mukavasti vaihtelua taisteluihin. Etenkin taisteluissa massiivisten pomojen kanssa eri aseiden käyttäminen voi joko auttaa tai hankaloittaa urakkaa merkittävästi. Vaikka ulkoasu on kuin suoraan kasibittiseltä Nintendolta lainattua, peli sisältää myös hieman modernimpia ominaisuuksia, kuten kunnollisen kartan.

Axiom Verge ei kuitenkaan ole pelkkää auringonpaistetta ja sateenkaaria, sillä peli on parhaimmillaan todella synkkä ja jopa jokseenkin ahdistava kokemus. Lisäksi kaikista hyvistä puolistaan huolimatta on pakko myöntää Axiom Vergen maailman toistavan itseään melko paljon, sillä huoneet näyttävät hyvin samankaltaisilta. Pelin keskinkertainen ratkaisu pikamatkustukseen ei myöskään paljoa auta asiaa, sillä valtavassa maailmassa tulee ravattua edestakaisin todella paljon oikean tien ollessa hakusessa. Puutteistaan huolimatta Axiom Vergeä voin kuitenkin suositella lämpimästi etenkin Metroidien ystäville.

5

SteamWorld Dig 2

Ilmestynyt: 2017 | Alusta: Switch (3DS, Linux, Mac, Win, PS4, Vita, XOne) | Fintendo: 4,5/5

Mainariseikkailu SteamWorld Dig oli ruotsalaiselle Image & Formille oikea kultakaivos, joten oli vain ajan kysymys, milloin studio julkaisisi jatko-osan pelille. Ensimmäistä osaa voi vain hädin ja tuskin kutsua metroidvaniaksi, sillä se on kokonaisuutena hyvin suoraviivaisesti etenevä. Uusia varusteita peli tarjosi käytettäväksi runsaasti yhä syvemmälle kaivautuessa, mutta käytäviä tarvitsi vain harvoin palata ylöspäin uusien reittien avautuessa. Jatko-osa sen sijaan on paljon kunnianhimoisempi.

SteamWorld Dig 2:n maailma ei ole ensimmäisen osan tapaan pelkästään yksittäinen kaivoskuilu, vaan se koostuu useammasta kuilusta, myös maan pinnalla olevasta kaivoskylästä sekä kuilujen välisistä yhteyksistä. Ensimmäisen Digin satunnaisuus on heitetty romukoppaan mineraalien sijoittelua lukuun ottamatta, sillä alueet ovat käsin suunniteltuja. Kokoluokaltaan kakkososa on huomattavasti alkuperäistä suurempi, mikä näkyy maailman koon ohella myös hahmonkehityksessä. Mikä parasta, entistä avoimempi maailma antaa metroidvanioille tyypillisesti syyn palata myös vanhoille alueille.

SteamWorldiin kätketyt esineet, kuten heittokoukku tai höyrypommit, avaavat usein uusia reittejä, mutta lisäksi SteamWorld Dig 2 sisältää hieman syvällisempää varusteiden päivittämistä. Hieman Hollow Knightin amulettien tapaan pelissä voi löytää piirustuksia uusille kyvyille sekä ottaa niitä käyttöön hammasrattaita vastaan. Omasta mausta ja pelin tilanteesta riippuen eri kyvyt ovat hyödyllisiä omilla tavoillaan, joten järjestelmä on mukavan joustava. Joskus arvokkaan veden säästäminen voi olla ensisijaisen tärkeää, ja joskus on hyödyllisempää sijoittaa rattaat mineraalivarojen kantokyvyn kasvattamiseen. SteamWorld Dig 2 on valtava harppaus ensimmäisestä, joten tätä mahtavaa peliä ei kannata ohittaa.

4

Yoku’s Island Express

Ilmestynyt: 2018 | Alusta: Switch (Win, PS4, XOne)

Jos pimeät onkalot ja avaruusasemien steriilit käytävät alkavat jo pänniä, voi Yoku’s Island Express tarjota kaivattua vaihtelua. Yoku-lantakuoriainen aloittaa pienestä koostaan huolimatta toimensa posteljoonina valtavalla saarella, mukanaan vain pallonsa sekä oma sisukkuutensa. Metroidvaniana Yoku’s Island Express ei ole ihan perinteisimmästä päästä, sillä pelattavuus on sekoitus pinball-tyylistä pallon laukaisua liipaisimilla sekä avointa tutkimusmatkailua.

On nostettava hattua sille, kuinka Yoku’s Island Expressin maailma on onnistuttu säilyttämään yhtenäisenä ja sulavan sinkoilun mahdollistavana. Latausruutuja ei tarvitse tuijottaa, sillä koko kartta on tutkittavissa ilman turhaa odottelua. Flippereistä tuttu pelattavuus on tuotu erinomaisesti osaksi maailmaa. Liipaisimia, puskureita ja erilaisia kouruja on kaikkialla, mikä tekee pallon lennättämisestä viihdyttävää. On jopa yllättävän tyydyttävää nähdä, kuinka pallo lentää juuri oikeaan paikkaan tarkan liipaisimen käytön ansiosta!

Yoku’s Island Expressin värikäs tunnelma tuo hymyn huulille, mutta oli lisäksi ilahduttavaa huomata maailman eri alueiden olevan vahvasti kytköksissä toisiinsa useammankin reitin kautta. Jo aikaisemmin vierailluille alueille kannattaa palata, sillä uuden kyvyn saaminen avaa uusia reittejä ja salaisuuksia kaikkialla. Aikaisemmin pieneen lampeen hädin tuskin kiinnitti huomiota, mutta sukelluskyvyn oppimisen jälkeen kyseinen pieni lampi onkin ovi tuntemattomiin ja uusiin seikkailuihin.

3

Dead Cells

Ilmestynyt: 2018 | Alusta: Switch (Linux, Mac, Win, PS4, XOne) | Fintendo: 4,5/5

The Game Awardseissa vuoden 2018 action-peliksikin nimetty Dead Cells on tässä listassa poikkeuksellinen nimi, sillä en sanoisi sen olevan kovin perinteikäs metroidvania. Roguelite-tyylisen pelin satunnaisgeneroitu maailma on haaroistaan huolimatta verrattain lineaarinen, ja se on lisäksi jaettu kenttiin. Monet genrelle tyypilliset vaatimukset kuitenkin täyttyvät, sillä kenttiin on kätketty runsaasti salaisuuksia sekä parempia aseita kerättäväksi. Lisäksi tietyistä kentistä voi löytää loitsuja, joiden avulla menneissä sekä tulevissa maastoissa saattaa avautua uusia kulkuväyliä.

Dead Cellsin kehittäjä Motion Twin on hionut etenkin toimintaosuudet kunnolla. Taistelut ovat tyydyttäviä, sillä jokainen isku sisältää sopivan annoksen voimaa ja ohjaus on aina todella responsiivinen. Toiminta yltyy paikoitellen todella hektiseksi, sillä vihollisia parveilee eri reittien varrella enemmän kuin tarpeeksi. Pelin animaatiot ansaitsevat myös erityismaininnan, sillä ne ovat varmasti työtä vaatineesta pikseligrafiikasta huolimatta poikkeuksellisen sulavia.

Eri aseita on valtava määrä, ja niistä jokaista on ilo käyttää. Satunnaiselementit koskevat myös aseiden kantamia erikoiskykyjä. Eräs miekka saattaa sytyttää viholliset liekkeihin, kun taas toinen heittää jokaisella iskulla pienen pommin eteenpäin. Erilaisten yhdistelmien kokeileminen on hauskaa ja antaa pelille rutkasti uudelleenpeluuarvoa. Mukana on aimo annos haastetta, joten loppuun asti selviäminen vaatii enemmän kuin yhden yrityksen. Allekirjoittaneelta kului yli kaksikymmentä tuntia tarinan läpäisyyn, enkä silloinkaan nähnyt läheskään kaikkia puolia pelistä. Uusien aseiden ja kykyjen avautuessa Dead Cellsistä tulee yhä monipuolisempi ja hauskempi, joten melko hitaan alun ei kannata antaa lannistaa!

2

Iconoclasts

Ilmestynyt: 2018 | Alusta: Switch (Linux, Mac, Win, PS4, Vita) | Fintendo: 4,5/5

Metroidvanioita on monenlaisia, eivätkä niiden kaikkien universumit ole yhtä avoimia ja monimutkaisia. Esimerkiksi Metroid Fusion on verrattain lineaarinen ja tarinapainotteinen peli, mutta se toimii omanlaisena kokemuksenaan erinomaisesti. Joakim Sandberg ‑niminen mies on ottanut vaikutteita juuri Metroid Fusionin tyylistä peliin, joka loistaa etenkin tarinansa sekä kiehtovan maailmansa ansiosta.

Iconoclastsin tarina on puhutteleva, sillä se käsittelee teemoinaan niin tiedettä, uskomuksia kuin elämänkatsomustakin. Samus Aranin serkkutyttöä muistuttava päähenkilö Robin toimii mekaanikkona maailmassa, jossa kyseisen työn harjoittaminen on kielletty ilman mystiseltä Äidiltä saatua erillislupaa. Kapinahenkinen Robin kokee kuitenkin auttavansa maailmaa omalla tavallaan, minkä johdosta hän lähteekin paljastuttuaan pakoon jakoavain kädessään. Iconoclastsin maailmassa tutustutaan moniin erikoisiin kulkijoihin, jotka antavat pelille paljon persoonaa.

Sandberg loistaa tarinankerronnan ohella erityisesti maailman suunnittelussa. Tarkasti valvottu maailma ei ole kaikista avoin, mutta se sisältää loistavasti suunniteltuja pulmia ratkottavaksi. Jakoavain, tainnutuspistooli ja oma järki pääsevät pelin parissa hyötykäyttöön. Myöskään toimintaosuuksia ei sovi unohtaa, sillä etenkin pomotaistelut tarjoavat räväkkää toimintaa varustettuna mahtavalla musiikkiraidalla. Iconoclasts on ehdottomasti yksi genren timanteista.

1

Hollow Knight

Ilmestynyt: 2018 | Alusta: Switch (Linux, Mac, Win, PS4, XOne) | Fintendo: 5/5

Ei ole yhtä metroidvaniaa ylitse muiden, mutta australialaisen Team Cherryn kehittämä Hollow Knight kuuluu ehdottomasti genren parhaimmistoon. Vain harva peli yltää maailman koossa ja suunnittelussa Hollow Knightin tasolle, sillä lääniä Hallownestissä on kuin metsää Suomessa, minkä lisäksi avoin ympäristö kätkee sisälleen runsaasti salaisuuksia löydettäväksi. Pelaajan ohjastama nimetön ötökkäritari omistaa aluksi vain uskollisen mutta tehottoman miekkansa, mutta lopulta ritarista kehittyy voimakas ja haastavissa pomotaisteluissa karaistu öttiäinen.

Eräs Hollow Knightin kiinnostavimmista puolista on sen erikoinen karttajärjestelmä. Oletuksena kartta ei tarjoa kovin paljoa apua, sillä jo pelaajan oma sijainti on tuntematon. Kartta ei päivity reaaliajassa, sillä uudet alueet ilmestyvät näkyviin vasta ritarin levätessä penkeillä. Pelaajan ei kuitenkaan tarvitse tarpoa pimeydessä pelkästään oman muistinsa varassa, sillä kaupasta saa ostettua parannuksia karttaan. Järjestelmän hienous piilee siinä, että se antaa pelaajalle vapauden valita, kuinka paljon apua hän haluaa.

Toinen Hollow Knightin kohokohta on hahmonkehitys sekä pomovastukset. Hallownestin pimeille käytäville on kätketty kokonaan uusien kykyjen lisäksi charm-esineitä, joiden avulla omia sotavarusteita voi muokata monipuolisesti. Kerralla mukaan mahtuu vain muutama amuletti, joten pelaajan pitää tehdä valintoja ja uhrauksia tilanteen mukaan. Pelin lukumäärältään runsaat pomovastukset tarjoavat niin paljon haastetta, että omaa varustustaan pitää oikeasti miettiä.

Matka jatkuu aina vain

The Mummy Demastered, Dandara, Guacamelee 2, Chasm, Alwa’s Awakening… lista vain jatkuu. Metroidvanioiden joukko on laaja ja nopeasti kasvava, eikä minullakaan ole ollut mahdollisuutta niistä kaikkien kokeilemiseen. Genrellä on niin paljon ystäviä niin pelaajien kuin kehittäjienkin puolella, että sen tulevaisuus vaikuttaa erittäin valoisalta. Uutta Metroid Primeä tai seuraavaa hitiksi nousevaa indiepeliä odotellessa onkin hyvä mahdollisuus tutustua nyt listalla oleviin tai listan ulkopuolisiin peleihin, sillä aina riittää uusia maailmoja tutkittavaksi. Metroidvanian lonkero on pitänyt minut otteessaan jo vuosien ajan, eikä ote ole hellittämässä ainakaan ihan hetkeen.