Sata parasta Nintendo-peliä

TOP 60–41

Sadan parhaan Nintendon julkaiseman tai Nintendo-alustalle ilmestyneen pelin listan luominen on äärimmäisen vaikeaa, sillä konsoleille on ilmestynyt tuhansia pelejä, ja jokaisella pelaajalla on omat suosikkinsa. Fintendossa järjestettiin kesällä 2018 Power Rankings ‑nimeä kantanut äänestys, jossa pyydettiin yhteisön jäseniä peukuttamaan pelejä paremmuusjärjestykseen. Toimituksen jäsenet pisteyttivät parhaiten PR-äänestyksessä menestyneet pelit, ja lopulliset keskiarvot laskettiin yhteen siten, että toimituksen ja yhteisön äänillä oli molemmilla noin 50 prosentin painoarvo. Joidenkin pelien sijoituksista raati oli lähes yksimielinen, mutta voimakasta hajontaa saattoi esiintyä myös kärkinimien kohdalla.

Äänestyskriteereissä painotettiin pelin laatua, innovatiivisuutta, ajattomuutta ja historiallista merkitystä. Listalle otettiin myös kourallinen vähäisemmälle huomiolle jääneitä ”jokereita”, jotta useampi pelisarja pääsisi esille. Listalle ei hyväksytty myöhemmin ilmestyneitä kokoelmia, Virtual Console ‑käännöksiä tai ainoastaan graafisia päivityksiä sisältäviä uudelleenjulkaisuja. Artikkelisarja ilmestyy viidessä osassa. Pelin nimen viereen on merkitty lopullisen sijan lisäksi ilmestymisvuosi ensimmäisellä Nintendo-alustalla Euroopassa sekä sijoitus ensimmäisessä Fintendo PR:ssä, jos peli ylsi siinä sadan kärkeen.


60

Hollow Knight

Ilmestynyt: 2018 | Alusta: Switch (Mac, Linux, Win, PS4, XOne) | Fintendo PR1:

Metroidvania on lajityyppi, josta ei Nintendon konsoleilla ole puutetta. Kaksiulotteisia Metroid- ja Castlevania-sarjojen pelejä muistellaan miltei poikkeuksetta lämmöllä, joiden tunnelmaa lukuisat indiestudiot ovat pyrkineet jäljittelemään erityisesti 2010-luvulla. Modernin indietuotannon parhaasta päästä on australialaisen Team Cherryn Hollow Knight, joka on yksi lempipeleistäni koskaan.

Hollow Knightissa pelaaja ohjastaa nimetöntä ötökkää, joka laskeutuu tutkimaan Hallownestin kuningaskunnan saloja. Alun mitäänsanomaton hyppää ja lyö ‑liikearsenaali kehittyy matkan aikana monipuoliseksi kykyvalikoimaksi, jota voi muokata mieleisekseen Charm-esineiden avulla. Hallownest on maailmana todella laaja ja monipuolinen synkkine hämähäkinpesineen ja kimaltelevine kristalliluolineen, ja keräiltävää sälää löytyy tietysti kaikkialta. Tarinaa ei kerrota suoraan, vaan pelaajan tulee tutkia maailmaa ja jututtaa sivuhahmoja muodostaakseen kuvan maailman menneisyydestä. Mielestäni Hollow Knight edustaa metroidvaniaa puhtaimmillaan ja jokaisen pelaajan tulisi ainakin kokeilla tätä modernia mestariteosta. Runsaasti ladattavaa lisäsisältöä saanut peli myös hinnoiteltu rikollisen vaatimattomasti.

Veeti Kainulainen

59

Lylat Wars (Star Fox 64)

Ilmestynyt: 1997 | Alusta: N64 (Wii, Wii U, 3DS) | Fintendo PR1: 67

”Do a barrel roll! Hey, Einstein, I’m on your side! Use the boost to get through! Can’t let you do that, Star Fox!” Juustoinen käsikirjoitus, erinomaisesti roolitetut ääninäyttelijät ja Nintendo 64:n äänipiiri loivat kymmeniä legendaarisia one-linereita, mutta Lylat Wars oli myös pelillisesti onnistunut. Jopa niin onnistunut, että peliä pidetään yhä mittatikkuna kaikille uusille Star Fox ‑seikkailuille sekä myös yleisesti kolmiulotteisille arcaderäiskinnöille. Vaikka Nintendo onkin yrittänyt keksiä tähtiketun pyörää jälkikäteen uudelleen muutamaan otteeseen, palataan jossain vaiheessa silti aina takaisin alkuperäiseen muottiin. Kun kontrollit, moninpeli ja hämmentävä avaruusooppera onnistuttiin ohjaamaan kerralla kunnolla, niin vaikeaahan se on pistää paremmaksi.

Ville Polvela

58

Sonic Mania

Ilmestynyt: 2017 | Alusta: Switch (PS4, XOne, Win) | Fintendo PR1:

Sonic Mania on täydellinen esimerkki siitä, kuinka vanhan pelin uudelleenlämmittäminen kuuluisi tehdä. Alkuperäiset Mega Driven Sonicit ovat yhä rakastettuja pelejä, mutta GBA:n ensimmäisen Sonic Advancen (2002) ilmestymisen jälkeen tuttu tyyli jätettiin pitkäksi aikaa telakalle.

Jos vanhemmat Sonicit ovat yhtään tuttuja, on siili heti täydessä kontrollissa Sonic Maniaa aloittaessa. Sonic Mania lainaa paljon sarjan suosituimmista osista, mutta peli ei kuitenkaan tunnu ennalta koetulta, sillä kenttien arkkitehtuuri on täysin uutta. Mukana on sekä vanhoja että uusia kenttäteemoja, mutta esteiden sijoittelupaikat ovat aivan uusia. Kirjaimellisesti kaikki toimivat osat koko sarjasta on tuotu Maniaan jollain tavalla. Esimerkiksi Sonic Manian vesikentistä löytyy jokaisen vanhan Sonic-pelin vesimaailmojen parhaat elementit kuin myös kenttähasardit. Kaiken lisäksi valikoissa ei kulu turhaa aikaa, sillä seuraavaan tasoon jatketaan kuin lennosta.

Mikäli Sonic on uusi tuttavuus, voi peliin olla hieman vaikeampi päästä aluksi sisään. Sonic Mania Plus ‑päivitys vastaa tähän hätään, sillä siinä oleva Mighty the Armadillo ‑hahmo on luotu pääasiassa uusia pelaajia varten, kiitos hieman helpotetun ja anteeksiantavamman pelityylin.

Toni Soininen

57

Diddy Kong Racing

Ilmestynyt: 1997 | Alusta: N64 (DS) | Fintendo PR1: 67

Diddy Kong Racing on ehdottomasti täysin omanlaisensa teos, vaikka sydämeltään karting-peli onkin. Se ei mielestäni taistele esimerkiksi Mario Kartin kanssa samoissa kategorioissa. Diddy Kong Racing on ehdottomasti paras yksinpelattava karting-peli, joka on koskaan tehty. Mario Kart on luonut mainetta moninpelinä, mutta Nintendonkin kannattaisi ehkä kääntää katse Rare-rallin suuntaan, sillä Donkey Kongin apinatoverin mukaan nimetty peli sisältää sellaisen tarinatilan, josta yksikään myöhemmin ilmestynyt kilpa-ajopeli ei ole onnistunut pistämään paremmaksi.

Kyseisessä yksinpelitilassa tutkitaan maailmaa kuin 3D-tasoloikan tapaan, etsien muun muassa uusia ratoja sekä haasteita. Jokaisessa maailmassa on tietyt tehtävät, jotka tulee tehdä, ja niiden jälkeen pelaaja pääsee osallistumaan uniikkiin pomotaisteluun. Diddy Kong Racingissä satunnaiselementit eivät ärsytä, sillä värikoodatut ilmapallot sisältävät vain tiettyjä esineitä. Pelaajien väliset erot tulevat siis selkeämmin esille, mutta ajoneuvosta riippuen ajolinjat eivät ole jokaisella kuskilla samanlaisia.  Kisoja voidaan käydä auton lisäksi niin ilmatyynyaluksella kuin lentokoneellakin. Mario Kart 8 ja Sonic & All-Stars Racing Transformed eivät siis olleet ensimmäisiä kart-pelejä, joissa kilpailtiin maalla, merellä ja ilmassa.

Toni Soininen

56

Advance Wars

Ilmestynyt: 2001 | Alusta:  GBA (Wii U) | Fintendo PR1: 60

Muinaisina aikoina ennen miekkojen, keihäiden ja kirveiden valtakautta sotaa käytiin vielä alkukantaisesti konekivääreillä, tankeilla ja pommikoneilla, mutta teknologian kehityksen myötä moiset vekottimet ovat jääneet Intelligent Systemsiltä unohduksiin. Nintendon hurmaavan sotastrategiasarjan ensimmäinen moderni osa vakuutti kaikki lähestyttävyydellään ja piristävällä tulkinnallaan tavallisesti värivähäisestä genrestä. Ilmeestään huolimatta peli tarjoaa kuitenkin syvälliset puitteet sodankäynnin syövereihin erittäin kompakteissa ja selkeissä ruutupohjaisissa kivi-paperi-sakset-taisteluissa, jotka yhdistettynä vuoropohjaiseen liikkumisformaattiin luovat suorastaan shakkimaiset lähtökohdat.

Taistelukentät itsessään ovat myös todella suuressa roolissa taktiikan suhteen ja tarjoavat loputtomasti mielenkiintoisia asetelmia yhteenottoihin, ja mikä parasta, pelin omalla editorilla jokainen pääsee suunnittelemaan omat kieroimmat kenttänsä. Toimiva moninpeli, loputon määrä karttoja ja lukuisat lisäpelitilat pitävät pelaajan pitkään tyytyväisenä, mutta vastustajien tölkkirykelmien MD Tankilla pamauttamisen tuoma tyydytys riittää jo itsessään palaamaan jopa ihan ensimmäisen Advance Wars ‑pelin pariin.

Oskari Vartia

55

DuckTales

Ilmestynyt: 1990| Alusta: NES (GB) | Fintendo PR1: 57

Onnistuneen lastenohjelman merkki oli ainakin 90-luvun taitteessa sarjaan linkittyvä videopeli. Siinä missä nykyään useimmat lisenssipelit voi suoraan heittää roskakoriin, Nintendo Entertainment Systemille julkaistut Disney-pelit olivat pääsääntöisesti täyttä laatua. Tämä ei ole sinänsä mikään yllätys, sillä pelien takana oli Mega Manilla kannuksensa luonut Capcom.

Suomessa Ankronikkanakin tunnettu DuckTales on pääsääntöisesti todella napakkaa tasohyppelyä, johon on sekoitettu hieman alueiden tutkimista sekä aarteiden etsimistä. Kovin pitkäksi läpipeluukokemusta ei voi kuvailla, mutta kyseessä on joka tapauksessa laadukasta loikintaa hyppykepillä pomppivan Roope Ankan ja kumppaneiden seurassa. Nykyään DuckTalesin voi myös kokea osana Disney Afternoon Collectionia, joka saapunee toivottavasti Switchillekin jonain päivänä. Toinen vaihtoehto on tutustua WayForwardin loistavaan DuckTales Remasterediin, jonka kautta NES-klassikko on tuotu nykypäivään suorastaan upeilla animaatioilla sekä laadukkaalla ääninäyttelyllä.

Ville Kovanen

54

Mario Kart 64

Ilmestynyt: 1997 | Alusta: N64 (Wii, Wii U) | Fintendo PR1: 50

Mario Kart löi läpi yhtenä kaikkien aikojen moninpeleistä Nintendo 64:n neljän ohjainportin ansiosta. Monille Nintendo 64 ‑versio on se kaikista rakkain ajopeli, ja ottihan sarjan toinen osa kieltämättä ison kehitysloikan eteenpäin SNES:n pikselirallista, ja se toimi myös innoittajana kymmenille muille maskottihahmoja sisältäville kaahailupeleille. Mario Kart 64 ei ollut vielä aivan täysin kolmiulotteinen peli, vaikka Nintendo onnistui sellaisen mielikuvan loihtimaankin kamerakulman ja polygonimallien esiinmarssin avulla. Uudet kilparadat olivat entistä monipuolisempia. Lähes jokaisessa pelin 16 radassa Moo Moo Farmista Rainbow Roadiin on jotain uniikkia, minkä vuoksi Mario Kart 64 on ansainnut klassikkostatuksen.

Mario Kart 64 jäi historiankirjoihin myös pelinä, joka esitteli ykköskuskia jahtaavan pahamaineisen sinisen kilven…

Ville Polvela

53

Super Mario 3D World

Ilmestynyt: 2013 | Alusta: Wii U | Fintendo PR1:

Super Mario 3D Land jakaa paljon mielipiteitä, mutta minuun se iski kuin kuuma veitsi margariiniin. Olin innoissani Nintendon julkistaessa hieman erilaisen 3D-Marion Wii U:lle, eikä Mario-tehdas tälläkään kertaa pettänyt. 3D World on alusta loppuun puhdasta tasoloikintaa, joka esittelee jatkuvalla syötöllä uusia ideoita. Mukana on myös hieman New Super Mario Bros. ‑sarjan tyyliin toimiva moninpeli, joka mahdollistaa pelin pelaamisen neljän pelaajan ja neljän erilaisen hahmon voimin. 3D World parantaa oikeastaan kaikilla osa-alueilla uuden tyylin esitelleestä 3DS:n Super Mario 3D Landista sekä sisältää uutena erikoiskykynä kissapuvun, mutta huomio pysyy silti suoraviivaisessa tasohyppelyssä. Jotkut pitävät Super Mario 64:n tyylisestä avoimesta seikkailusta, mutta mielestäni kaksi- ja kolmiulotteisten Marioiden suunnittelufilosofiaa yhdistelevä 3D World kuuluu ihan yhtä lailla 3D-Marioiden eliittiin.

Ville Kovanen

52

GoldenEye 007

Ilmestynyt: 1997 | Alusta: N64 | Fintendo PR1: 57

GoldenEye 007 oli brittiläiselle Rarelle todellinen kultamuna. Kaupallisesti erinomaisesti menestynyt peli ei ollut ainoastaan hyvä James Bond ‑lisenssipeli, sillä se oli ilmestyessään myös yksi edistyksellisimmistä konsoliräiskinnöistä. Agenttihengen mukaisesti viholliset pystyi yllättämään hiippailemalla, minkä lisäksi sillä oli merkitystä, mihin ruumiinosaan osui aseella. Jos Mario Kart 64 toimi nelinpelattavien ajopelien pioneerina, niin GoldenEye teki saman tempun räiskintäpelien puolella. GoldenEye synnytti muun muassa screencheat-ilmiön eli toisen pelaajan ruudun vakoilun oman edun saamiseksi. Moninpelissä oli mahdollista pelata kymmenillä elokuvista ja kirjoista tutuilla hahmoilla, joista monet muistavat erityisesti kuuluisaa hattuaan viskelevän Oddjobin. Oma suosikkini moninpelitiloista on edelleen The Man with the Golden Gun, jossa ainoastaan yhden pelaajan hallussa olevalla kultaisella aseella napsitut tapot merkitsevät.

GoldenEyestä julkaistiin remake Wiille Activisionin johdolla 2010. Uusintaversio onnistui kopioimaan alkuperäisteoksen tunnelman yllättävän hyvin, vaikka Pierce Brosnanin kasvot vaihtuivat Daniel Craigiin ja toimintaosuuksiin lisättiin käytettäväksi muutama raskaampi konetuliase. Peliä pystyi pelaamaan myös verkossa joko Wiimoten ja Nunchukin yhdistelmällä tai klassisilla padikontrolleilla.

Ville Polvela

51

Mario Kart: Double Dash!!

Ilmestynyt: 2003 | Alusta: GCN | Fintendo PR1: 51

Omissa kirjoissani Mario Kart: Double Dash!! taitaa sijoittua niukasti Mario Kart ‑listan kakkossijalle. Sneikkaaminen eli jatkuva luisuminen, myös suorilla, on eräs pelin tärkeimmistä ja hauskimmista mekaniikoista. Koska GameCube-ohjain on niin mukava kädessä, ei analogitikun vatkaamisesta ja nappien hakkaamisesta tule missään vaiheessa ongelmaa.

Double Dash!! on Mario Kart ‑sarjassa uniikki osa siksi, että ajoneuvoissa istuu kaksi kuskia samaan aikaan. Valittavat autot ja saatavat esineet riippuvat osittain valitusta parivaljakosta. Lisäksi pelaaja pystyy pitelemään samanaikaisesti kahta esinettä, joiden välillä vaihtelu lisää peliin uudenlaisen taktisen elementin. Myös tämän pelin suola on moninpeli, jota pystyy pelaamaan yhteistyössä ja jopa paikallisessa lähiverkossa. Double Dashin Battle-tila on yksi sarjan parhaista. Uusista pelitiloista erityisesti Bob-Omb Battle oli parhaimmillaan huikeaa ilotulitusta kymmenien pommien räjähtäessä putkessa.

Tommi Koivusilta

50

Probotector (Contra)

Ilmestynyt: 1990| Alusta: NES (arcade, Wii, Wii U, PS4, X360, mobiili- ja PC-porttauksia) | Fintendo PR1: 53

Kasarin ja ysärin taitteessa olivat vielä pelien definitiiviset versiot löydettävissä kolikkopelihalleista, kun konsoleille julkaistiin hieman karsitumpia versioita. Euroopassa Probotectorina mutta paremmin Contrana  tunnettu peli oli tähän kaavaan virkistävä poikkeus, ja peli muistetaankin ennen kaikkea loisteliaasta NES-versiostaan. Tehtävänä Contrassa on pelastaa maailma avaruuden valloittajilta diplomatian sijaan tuliluikkuja käyttäen. Päälle puskee vihollista ja ammusta kaikista mahdollisista ilmansuunnista, ja kun yksi osuma riittää pelaajan surmaamiseen, tarjoaa peli kutkuttavan vaikean haasteen. Tämän haasteen ei kuitenkaan kannata antaa pelottaa, sillä Contra toimii jokaisella osa-alueellaan kuin unelma – 30 vuotta julkaisunsakin jälkeen voi Contran laittaa peluuseen ja nauttia siitä ihan ilman nostalgialasejakin. Ja kunhan vain muistaa ”sen legendaarisen huijauskoodin”, ei hiuksiakaan tarvitse repiä päästä.

Miikka Lehtonen

49

Mega Man 9

Ilmestynyt: 2008 | Alusta: Wii (Switch, Win, PS3, PS4, X360, XOne, Android, iOS | Fintendo PR1: 46

Teräväpiirtokonsolien aikakausi oli täydessä vauhdissa vuonna 2008, ja jopa lapsenkengissä ollut nettikauppojen aikakauden indieskene pyrki enemmän kiiltoon kuin sieluun. Sitten paikalle rämäytti Capcom, joka yllätti kaikki esittelemällä latauspelin, joka oli ulkoasunsa puolesta paluu vuosikymmenien päähän. Japanilaispelitalo oli päättänyt elvyttää rakastetuimman hahmonsa uudelleen eloon, ja mikä olisikaan parempi tapa kuin tuoda Mega Man takaisin tismalleen siinä kuosissa, jossa hahmo aikoinaan maailmalle esiteltiin?

Yhdeksäs Mega Man on erittäin loistelias tribuutti ”vanhoille hyville ajoille”, sisältäen samalla muutamia uusiakin ideoita, kuten futuristisista osista kootun Galaxy Manin sekä sarjan ensimmäisen naisrobottimestarin Splash Womanin. Yleisesti ottaen ysin kenttäsuunnittelu on vähintään listalla aiemmin esiintyneiden Mega Manien tasolla ja välillä jopa niiden yläpuolella. Mega Man 9 oli Capcomilta rohkea mutta onnistunut veto sekä samalla peli, joka osoitti, että klassinen sininen pommittaja toimii ihan yhtä hyvin 2000-luvullakin.

Miikka Lehtonen

48

Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars

Ilmestynyt: 1994 (JP), 2008 (EU) | Alusta: SNES (Wii, Wii U) | Fintendo PR1: 46

Mariosta kuoriutuu kertaheitolla roolipelisankari, kun hänet viskataan yhteen hurjimmista seikkailuistaan, joka kuljettaa tasoloikkamestaria ympäri Sienivaltakuntaa kohti uutta, tuntematonta uhkaa. Matkalla Mario kohtaa monia uusia kasvoja, jotka auttavat putkimiestä monin tavoin. Nintendon yllättävä yhteystyöprojekti Squaren kanssa poiki mullistavan roolipelikokemuksen, jonka parissa viihtyy helposti tovin jos toisenkin. Vaikka kulttimainetta nauttiva Super Mario RPG ei nähnytkään aikoinaan päivänvaloa Euroopassa SNES:llä, voi sen nykyään hankkia vaivatta Wii U:n eShopista tai vaihtoehtoisesti löytää SNES Classic Minin valikoimasta. Marion ja kumppaneiden ensimmäinen roolipeli on ainutlaatuinen osa Mario-historiaa, jonka hyvä vastaanotto petasi tietä Paper Mariolle ja Mario & Luigi ‑sarjalle.

Antti Nikkilä

47

Pokémon Diamond, Pearl & Platinum

Ilmestynyt: 2007 | Alusta: DS | Fintendo PR1: 44

Pokémon on kasvanut ja kehittynyt valtavasti ensimmäisistä peleistä lähtien, pelin hengen muuttuessa vain vähän. Sinnohiin keskittyvä Pokémon Platinum edustaa vielä aikaa, jolloin aitoon seikkailemiseen ja omaehtoiseen tutkimiseen vielä rohkaistiin, ja näihin osa-alueisiin Game Freak myös panosti vahvasti. Sinnohin alue on laaja ja rönsyilevä, ja se sisältää kaikkialla pieniä sekä isompia kuriositeetteja ynnä muita salaisuuksia, jotka kannustavat antamaan pelaajan uteliaisuudelle vallan. Seikkailua on säestämässä suunnattoman persoonallinen ja taidokkaasti toteutettu soundtrack, jonka parissa sarjan hovisäveltäjät ovat viimein tuntuneet päässeen irti kahleistaan ja antaneet kaikkensa.

Maailma on luonnollisesti täynnä taas pokémoneja, jotka koostuvat neljännessä sukupolvessa tasapuolisesti täysin uusista otuksista, vanhoista tuttavuuksista sekä vanhoja suosikkilinjoja elävöittävistä uusista evoluutioista. Pelimekaanisestikin DS-peleihin tehtiin tärkeitä muutoksia liikkeiden uudistuneella physical & special ‑jaolla sekä monilla pienemmillä uudistuksilla, jotka tekivät mörköjen kehittämisestä ja seikkailusta koukuttavampaa kuin koskaan.

Oskari Vartia

46

Metroid Prime 2: Echoes

Ilmestynyt: 2004 | Alusta: GCN (Wii) | Fintendo PR1: 52

Maailma järisi, kun ensimmäinen Metroid Prime yllätti koko peliteollisuuden kunnianhimoisuudellaan ja tunnollisuudellaan sarjan hengelle. Menestyksen aalloilla surffaava tiimi oli itsevarmuutta pullollaan, mikä näkyy kaikkialla Metroid Prime 2: Echoesissa – mutta ennen kaikkea pelin pimeämmässä ja vakavammassa sävyssä. Aetherin ja sen varjoversion välinen dynamiikka verhoaa koko maailman salaperäisyyteen ja luo uhkaavan ilmapiirin perinteisesti turvallisillekin alueille, mikä on pelaajan odotuksilla leikittelevää designiä parhaimmillaan. Aetherin pimeälle puolelle astuminen on aidon painostavaa, ja sieltä pois selviäminen luo aikaan syviä helpotuksen huokauksia, mikä alleviivaa vahvasti Retron onnistunutta maailmajakoa.

Tiiviisti suunnitellut kartat ja suoraviivaistettu backtracking poistavat seikkailusta ja salaisuuksien etsimisestä turhan kuonan pois. Samuksen laajentuva arsenaali sisältää toinen toistaan siistimpiä tykkejä ja kykyjä, joiden ansiosta on äärimmäisen suuri ilo kohdata yksi pelimaailman vakuuttavimmista kokoelmista pomotaisteluita, jotka ovat muun pelin lailla täynnä immersiivistä hurmosta. Metroid Prime 2 on allekirjoittaneen kaikkien aikojen suosikkipeli.

Oskari Vartia

45

Mario Kart DS

Ilmestynyt: 2005 | Alusta: DS (Wii U) | Fintendo PR1: 31

Vielä vuoden 2005 alkupuolella käsikonsoleilla päästiin nauttimaan ainoastaan GBA:n kaksiulotteisesta Mario Kart: Super Circuitista, sillä kolmiulotteiset osat edustivat ainoastaan Nintendon kotikonsoleilla. Kaikki muuttui kuitenkin Mario Kart DS:n julkaisun myötä. Kyseessä on monessakin mielessä hyvin erityinen pala sarjan historiaa. Sen lisäksi, että peli oli ensimmäinen kolmiulotteinen käsikonsoli-kartti, Mario Kart DS oli myös ensimmäinen Nintendon kehittämä peli, joka sisälsi vakavasti otettavan nettipelitilan. Paikallinen moninpeli toimi jopa vielä paremmin kahdeksan DS:n välillä ja ainoastaan yhdellä pelikortilla, ja yksinpelaajille riitti tekemistä Mission Moden kanssa. Kokonaisuutena Mario Kart DS on erinomainen paketti, vaikka nykypäivänä peli saattaakin tuntua aavistuksen vanhentuneelta.

Ville Kovanen

44

Super Mario Bros. 2

Ilmestynyt: 1989 | Alusta: NES (3DS, Wii, Wii U) | Fintendo PR1: 30

Meille länkkäreille jatko-osa yhdelle maailmankaikkeuden tärkeimmistä videopeleistä on sangen erilainen kokemus edeltäjäänsä verrattuna. Kaikki on uutta Super Mario Bros 2:n maailmassa ykkösosaan verrattaessa, ja tämä on vain ja ainoastaan hyvä asia. Kun se aito ja alkuperäinen Super Mario Bros. 2 (meillä tunnettu nimellä Lost Levels) tuntuu lähinnä ensimmäisen klassikkopelin vaikeammalta lisäosalta, on Super Mario Bros. 2 todellisen jatko-osan tuntuinen. Kakkosessa esille pääsevät paremmin Marion lisäksi velipoika Luigi, prinsessa Peach ja linnasta ulos päässyt Toad. Jokainen hahmo loikkii hieman eri tavoin, ja kaikkea on isommin ja enemmän, aivan kuin kunnollisessa jatko-osassa pitääkin. Vaikka länsimaalaista kakkososaa haukutaankin välillä epä-Marioksi, ei se tarkoita sitä, että kyseessä olisi mitenkään huono peli. Super Mario Bros. 2 on edelleen erittäin hyvännäköinen ja erilainen tasoloikinta, sillä ykkösestä poiketen hahmon nokka ei osoittanut aina itää kohti. Laadukkaita konsoliloikintoja on paljon, ja Super Mario Bros. 2 kuuluu ehdottomasti tähän joukkoon. Ja hei, ilman tätä peliä Sienivaltakuntaan sijoittuvat seikkailut voisivat olla Shy Guy ‑hahmoja ja Birdoa köyhempiä.

Miikka Lehtonen

43

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

Ilmestynyt: 2013 | Alusta: 3DS | Fintendo PR1: 59

Zelda-sarjan aikajana on aiheuttanut enemmän harmaita hiuksia kuin Ocarina of Timen vesitemppeli, mutta yksi asia on varmaa: A Link to the Past ja A Link Between Worlds ovat samaa jatkumoa. Samalle maailmankartalle sijoittuvat seikkailut muistuttavat toisiaan radikaalisti, mutta eroja on havaittavissa molempien pelien hyväksi. A Link Between Worlds rikkoi perinteistä Zelda-kaavaa esittelemällä esinekaupan, josta pelaaja pystyy ostamaan tai vuokraamaan esineitä, joita tarvitaan luolastojen pulmien ratkaisussa. Uusi tapa hankkia tavaroita mahdollisti aiempaa vapaamman lähestymistavan ja rikkoi lineaarista suorittamista. Perinteisten tartuntakoukkujen ja jousipyssyjen lisäksi Link sai käyttöönsä uudenlaisen kyvyn muuttua seinämaalaukseksi. 2D-elementin hallinta lisäsi muuten isometrisesti kuvattuun peliin uuden ulottuvuuden tutkittavaksi, ja kikkaa hyödynnettiin monipuolisesti niin pulmissa kuin pomotaisteluissa.

A Link Between Worlds on näillä näkymin jäämässä 3DS:n ainoaksi pääsarjan yksinoikeus-Zeldaksi, mutta ainakin DS-osiin verrattuna laatu korvaa määrän. 3DS-peli tarjoaa hienon pelikokemuksen niin nostalgikoille kuin täysin uusille pelaajille.

Veeti Kainulainen

42

Bayonetta 2

Ilmestynyt: 2014 | Alusta: Wii U (Switch) | Fintendo PR1: 57

Luojan kiitos Nintendo tarjoutui rahoittamaan Bayonetta 2:n kehityksen. Kakkososa ei ollut edeltäjänsä tapaan mikään valtava myyntimenestys – mutta sitäkin laadukkaampi toimintaseikkailu. Pelin kontrollit ovat jonkin sortin taikurin suunnittelemat, sillä kaikki toimii kuin rasvattu, vaikka nimikkohahmo viihtyy erilaisten kulkupelien puikoissa ja osaa muuntautua vielä eläimeksikin. Eikä unohdeta myöskään kymmeniä erilaisia aseita! Mutta miten ihmeessä tiheäkarvaiset hirviödesignit ja kiiltävät peilipinnat näyttävät niin upeilta, vaikka peli pyörii ”vain” lukitulla 720p-resoluutiolla? Polttakaa Platinum Gamesin velhot roviolla!

Bayonetta 2:n erinomaisuudesta johtuen äänestin pelin nimikkosankaritarta taannoin myös Smash Ballot ‑taistelijaäänestyksessä. Noitarouvasta tulikin lopulta yksi Smash Bros. for Wii U:n dominoivimmista hahmoista. Bayonetta 3:n on varmistettu olevan kehityksessä Nintendo Switchille.

Ville Polvela

41

Donkey Kong Country

Ilmestynyt: 1994 | Alusta: SNES (GBC, GBA, N3DS, Wii, Wii U) | Fintendo PR1: 41

90-luku oli villiä aikaa. Monet pelit taistelivat toisiaan vastaan puhtaasti grafiikan avulla, eikä moni arvannut käytännössä ainoastaan Battletoads-peleistä tunnetun Raren varastavan kaikkea huomiota Donkey Kong ‑lisenssin kanssa. Donkey Kong Country on lineaarinen 2D-tasoloikkapeli ”kolmiulotteisilla” hahmospriteillä. Tämä on siinä mielessä hauska aspekti, että tänä päivänä Donkey Kong Countryn viimeiseen asti viilattu ulkoasu on pelin vähiten kirkkain puoli suurempien resoluutioiden tuodessa rosoiset yksityiskohdat esille. Tasoloikkana Donkey Kong Country on erittäin maanläheinen. Kaikki Raren toteuttamat asiat on hoidettu hyvin. Musiikit ovat jumalaiset, miltei jokaisessa apinasaarelle sijoittuvassa kentässä on oma ideansa, ja kontrollit ovat mainiot.

Ensimmäinen Donkey Kong Country on ikoninen SNES-peli ja erinomainen startti uudelle pelisarjalle.

Toni Soininen