Pilvipelaamisen tulevaisuus

Mitä on odotettavissa uusilta palveluilta?

Pilvipelaaminen on tulevaisuutta, joka on täällä. Alueellisista netti-infran nopeuseroista johtuen pilvipalveluiden täysi potentiaali on vielä lunastamatta, mutta esimerkiksi 5G:n leviäminen tekee alasta yhden kiinnostavimmista kasvavista markkinoista tällä hetkellä. Pilvipelaaminen mullistaa pelaamisen, kun kalliita konsoleja ja näyttöjä ei enää tarvita, latausajat ovat lyhyitä ja peliohjaimen voi kiinnittää suoraan televisioon tai mobiililaitteeseen. Tietojenkäsittely tapahtuu suurissa palvelinkeskuksissa, eikä pelaajan tarvitse enää valita pelkästään Nintendon, PlayStationin tai Xboxin väliltä, vaan lempipelejään voi pelata useimmiten kuukausimaksun hinnalla – kunhan tarjolla on tarpeeksi tehokas ja nopea nettiyhteys.

Pilvipelaamisen lupaavimpia tulokkaita tänä vuonna ovat Googlen Stadia, Nvidian GeForce Now, Amazonin Luna sekä Microsoftin xCloud. Nähtäväksi jää, mikä näistä palveluista osuu kultasuoneen ja on seuraava pilvipelaamisen Netflix tai Spotify. Online-pelaaminen on monelle konsolitkin kaukaa kiertäville tuttua, sillä esimerkiksi pokeri tai nettibingo on jo pitkään ollut saatavilla niin koneelle kuin mobiiliin. Pilvipelit vaativat palveluntarjoajilta erittäin laadukasta infrastruktuuria, jotta pelaaminen onnistuu täysin verkon välityksellä viiveettä ja yhtä laadukkaasti kuin pelkällä PC:llä tai konsolilla. Kuukausihinnat eri palveluntarjoajilla vaihtelevat 10-30 euron molemmin puolin riippuen kuinka kattavan jäsenyyden haluaa. Ennen palveluntarjoajan valitsemista on kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota pelivalikoiman ohella teknisiin vaatimuksiin. Eri palveluntarjoajilla on omat vaatimuksensa niin käyttöjärjestelmiin, yhteyksien nopeuteen (minimi 10-15 Mbps) sekä ohjaimiin. Internet-yhteys ja järjestelmävaatimukset kannattaa käydä huolellisesti läpi, jotta pelaaminen onnistuu ilman viivettä ja mahdollisimman terävällä kuvanlaadulla.

Pilvipelaamisen makuun voi päästä myös Nintendo Switchin kautta, sillä suomalaisen Remedyn Control Ultimate Edition – Cloud Version on tuotu saataville tänä syksynä. Controlin striimaustekniikasta on vastannut suurten nimien sijaan hieman tuntemattomampi Ubitus K. K. Fintendon testissä suomalaispeli pyöri niin mallikkaasti, että Switchin pilvikokeiluille soisi jatkoa. Controlia voi testata ilmaiseksi noin 10 minuutin ajan ennen ostopäätöksen tekemistä. Seuraava suurempi pilvipeli lienee 2021 ilmestyvä Hitman 3, joka on pelattavissa Switchillä ainoastaan pilven kautta. Seuraavien mainittujen palveluntarjoajien lisäksi on lukuisia muitakin, mutta näillä pääsee ainakin alkuun oman striimausalustan valinnassa:

Google Stadia

Googlen Stadia haluaa olla “pilvipelien Netflix”. Se tarjoaa noin kympillä kuussa lukuisia eri pelejä PUBG:stä Celesten kaltaisiin indiehitteihin. Kuitenkin vain osa peleistä sisältyy kuukausimaksuun ja Baldur’s Gate 3:n ja Cyberpunk 2077:n kaltaiset uudet pelit ovat erikseen normaalihintaisia. Aikaisemmin pelaamiseen tarvittiin Chromecast Ultra -mokkulaa, mutta tietyt Android-mallit ja Chrome-selaimen uusin versio tukevat Stadiaa jo suoraan. Googlella on myös suunnitelmia mahdollistaa peliin hyppääminen YouTube-videota klikkaamalla.

Nvidia GeForce Now

Grafiikkajätti Nvidian siirtyminen pilvipelaamisen tarjoajaksi on ollut järkevä liike, sillä yrityksellä on kova valttikortti kilpailijoitaan vastaan. Parasta on, ettei esimerkiksi aiemmin Steamista ostetuista peleistä tarvitse maksaa uudelleen, sillä Nvidia antaa pelata samoja pelejä täysin ilmaiseksi GeForce Now’n kautta. Palvelun pelikirjasto on jo nyt varsin kattava, tunnin mittaiset sessiot ovat ilmaisia ja se sisältää myös paljon ilmaisia pelejä. Pidempiä sessioita tai parempaa graafista suorituskykyä mielivät voivat valita reilun vitosen kuussa maksavan jäsenyyden.

Amazon Luna

Amazon Luna on varsin tuore tulokas, jonka jäsenyydestä pääsevät nauttimaan vasta ne onnekkaat, jotka ovat saaneet kutsun. Amazonin yhteistyö peliyhtiö Ubisoftin kanssa sekä yli 100 pelin tarjonta tekee Lunasta kovan luokan haastajan muille pilvipelipalveluntarjoajille. Onkohan Jeff Bezosilla suunnitelmia Twitch-livestriimauspalvelun tai Amazon Primen hyödyntämiselle Lunan markkinoinnissa?

Microsoftin xCloud

Pitkään odotettu Project xCloud on ollut Microsoftin pelinavaus pilvipelaamisen markkinoille ja horjuttanut vakavasti Googlen Stadiaa kovassa kisassa pelaajien suosiosta. XCloud on tarkka sen järjestelmävaatimuksissa ja Xbox Game Pass Ultimate -jäsenyyden lisäksi tarvitset bluetooth-ohjaimen sekä yli 10 Mbps:n latausnopeuden.

Lopulta tärkeintä pelien striimauspalvelun valinnassa on pelivalikoima sekä pelaamisen helppous. Kuukausihinnat eivät päätä huimaa ja säästöä tulee, kun laitteistoa ei tarvitse jatkuvasti päivittää, mutta pelaaminen ei ole vielä mahdollista missä tahansa teknisistä rajoitteista johtuen, eikä palveluita voi sanoa vielä yhtä helppokäyttöisiksi kuten Netflixiä tai Spotifyä. Myös pelijäteillä on ongelmia yhteistyön aikaansaamisessa, kuten voi päätellä esimerkiksi Microsoftin xCloudin ja Applen välisestä oikeusjupakasta, kun Microsoft haluaisi tuoda alustansa iOS-käyttäjien ulottuville.

Tekniikka ja verkkopalvelimet kehittyvät jatkuvasti ja suunta on rajaton, mitä tulee pilviteknologian käyttöön – tärkeintä on pysyä kuulolla ja ajan hermolla. Mielenkiinnolla odottakaamme siis pilvipelaamisen seuraavia harppauksia. Ainakin se on varmaa, että kilpailu on kovaa ja suurimmat jätit syövät helposti pienimmät pois markkinoilta. Kiinnostavaa on nähdä myös, miten käy pelikonsolien. Onko levyasemien katoamisen jälkeen seuraavaksi raudan vuoro, vai jääkö pilvipelaaminen vain maksulliseksi lisäpalveluksi?