Yleinen peliaiheinen keskustelu

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Selventäisin vielä hieman postaustani siltä osin, että minun ei ollut tarkoitus analisoida esimerkiksi kappaleen tyyliä tai teemoja, vaan erityisesti tunnistaa rakenteellisia yhtäläisyyksiä pelimusiikissa. Ilmeisesti popkappaleen yleisin rakenne on:

INTRO - A - B - A - B - C - B - OUTRO.

A on säkeistö, B on kertosäe ja C on väliosa, esimerkiksi solo. Kertosäkeen ja säkeistön välissä voi olla "bridge" -kohta, joka toimii siltana osille. Säkeistö rakentaa tunnelmaa ja tukee kertosäettä, joka intensiivisimpänä osana määrittelee kappaletta. Merkittävin ero tyypilliseen pelikappaleeseen on siinä, että siinä missä popkappale perustuu säkeistön ja kertosäkeen (joilla on molemmilla selkeä rooli) vuorotteluun, pelikappaleessa ehkä yleensä kahdesta neljään erilaista kohtausta (intron lisäksi) muodostavat loopattavan kokonaisuuden. Kohtausten järjestys ja mahdollinen toisto vaihtelevat suuresti, vaikka hakemiani yleisiä rakenteita on. Pidemmän pelikappaleen rakenne on jotain tämäntapaista:

INTRO - A - B - C - B - D - LOOP INTRO

A B C ja D ovat tässä kaikki erilaisia (pituudessa ainakin vertailukelpoisia) kohtauksia. Joskus pelikappaleen kohtaukset voivat ottaa popkappaleen säkeistöä ja kertosäettä muistuttavia rooleja, mutta yleensä kohtauksen merkitys kappaleen kokonaisuuden kannalta on aika erilainen.

Kyllähän näitä lyhyitäkin looppeja löytyy:

No, peleissä on paljon lyhyitä looppeja, joita kutsutaan yleensä "jingleiksi", kuten tämä (kuolemattomuusteema Sonic Adventuresta). Jingle voi olla muukin lyhyt sävelmä, jota ei toisteta.
 
Viimeksi muokattu:

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Selventäisin vielä hieman postaustani siltä osin, että minun ei ollut tarkoitus analisoida esimerkiksi kappaleen tyyliä tai teemoja, vaan erityisesti tunnistaa rakenteellisia yhtäläisyyksiä pelimusiikissa. Ilmeisesti popkappaleen yleisin rakenne on:

INTRO - A - B - A - B - C - B - OUTRO.

A on säkeistö, B on kertosäe ja C on väliosa, esimerkiksi solo. Kertosäkeen ja säkeistön välissä voi olla "bridge" -kohta, joka toimii siltana osille. Säkeistö rakentaa tunnelmaa ja tukee kertosäettä, joka intensiivisimpänä osana määrittelee kappaletta. Merkittävin ero tyypilliseen pelikappaleeseen on siinä, että siinä missä popkappale perustuu säkeistön ja kertosäkeen (joilla on molemmilla selkeä rooli) vuorotteluun, pelikappaleessa ehkä yleensä kahdesta neljään erilaista kohtausta (intron lisäksi) muodostavat loopattavan kokonaisuuden. Kohtausten järjestys ja mahdollinen toisto vaihtelevat suuresti, vaikka hakemiani yleisiä rakenteita on. Pidemmän pelikappaleen rakenne on jotain tämäntapaista:

INTRO - A - B - C - B - D - LOOP INTRO

A B C ja D ovat tässä kaikki erilaisia (pituudessa ainakin vertailukelpoisia) kohtauksia. Joskus pelikappaleen kohtaukset voivat ottaa popkappaleen säkeistöä ja kertosäettä muistuttavia rooleja, mutta yleensä kohtausten merkitys kappaleen kokonaisuuden kannalta ovat aika erilaisia.



No, peleissä on paljon lyhyitä looppeja, joita kutsutaan yleensä "jingleiksi", kuten tämä (kuolemattomuusteema Sonic Adventuresta). Jingle voi olla muukin lyhyt sävelmä, jota ei toisteta.

Niin, siis Hong Kong -97:n ainoa musiikki on on tuo 3 sekunnin pätkä joka soi koko pelin ajan.

Pelimusiikki ei välttämättä muuten looppaa introon, riippuen tietysti siitä onko intro suoraan osa kappaletta vai ei, vaan oikeastaan tuohon A-kohtaan. Introon looppaamisen ongelmana on lähinnä se, että silloin kappale ei muodosta jatkuvaa kokonaisuutta, vaan alkaa aina alusta.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Ajattelinkin, että tuo kappale olisi jotenkin hassussa yhteydessä pelissä.

Kappale voi tietenkin loopata kohtaan A. On vaikea sanoa, kumpi on yleisempää, introon vai A:han looppaaminen, mutta laitoin malliin nyt noin. Jos intro tulee looppiin, se on usein jaettu looppamattomaan osaan, joka soi vain kun peli aloittaa ensin soittamaan kappaletta, ja (tyypillisesti) A-kohtaukseen johdattelevaan osaan, joka siis toistetaan. Jos kappale looppaa introon, usein siinä soitetaan uusia elementtejä loopattua, kuten tässä: intro, intro loopin jälkeen (Zelda BotW:in minipelikappale).
 
Viimeksi muokattu:

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Nintendo Switch 2017 pelit

ARMS
Splatoon 2
Pokkén Tournament DX
mario+rabbids kingdom battle
Just Dance 2018
NBA 2K18

Fifa 18
Fire Emblem Warriors
Lego Marvel Super Heroes 2
The Elder Scrolls V: Skyrim
Mario Odyssey
Xenoblade Chronicles 2
Payday 2
Rayman Legends: Definitive Edition
Sonic Forces
Steep
Dragon Ball Xenoverse 2?
One Piece: Unlimited World Red Deluxe Edition?


Nintendo Switch 2018 pelit

Kirby 2018
Yoshi 2018
Shin Megami Tensei
Fire Emblem
No More Heroes
Project Octopath Traveler
Starlink: Battle For Attlas



Nintendo Switch 2018-

Monster Hunter XX?
Metroid Prime 4
Pokémon RPG
Dragon Quest Heroes I & II?
Dragon Quest XI?


Tein nopeasti päästä listaa tulevista peleistä. varmasti jotain jäi muistamatta.

Indi peli lista olisi älyttömämpi tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Toivon että Switchille ilmestyisi joku hyvä räiskintä ja autopeli. Olisi jo grafiikan puolesta mielenkiintoista minkälaista jälkeä Switchille saisi aikaan tämän suuntaisissa peleissä eli nähtäisiin "realistisen" grafiikan antia. Varsinkin jos tekijä tiimi olisi lahjakasta porukkaa. Metroid prime 4 varmasti kyllä antaa osviittaa ensimmäisen genren osalta. Näissä kahdessa genressä myös Switchin ominaisuudet tuovat peleihin uusia ulottuvuuksia liiketunnistuksineen ja moninpeli mahdollisuuksineen. Tuollaista Goldeneyen tasoista tekelettä odotellessa ja Nintendon omaa Forzaa:grin: Toki uusi Wave race ja Excite truck kelpaisi myös vallan mainiosti.
 

Don

Demiurgi
30.4.2017
35
Viinikellari
Toivon että Switchille ilmestyisi joku hyvä räiskintä ja autopeli. Olisi jo grafiikan puolesta mielenkiintoista minkälaista jälkeä Switchille saisi aikaan tämän suuntaisissa peleissä eli nähtäisiin "realistisen" grafiikan antia. Varsinkin jos tekijä tiimi olisi lahjakasta porukkaa. Metroid prime 4 varmasti kyllä antaa osviittaa ensimmäisen genren osalta.
Onhan se aika putkiunelma odottaa uutta F-Zeroa, mutta sopisi kyllä täydentämään Switchin valikoimaa täydellisesti ajopelien osalta. Liitureiden kustomointi, on-linemahdollisuus ja vastaavat antaisivat ihan uudenlaista tuntua. Ihmeellistä ettei Nintendo ole herännyt tähän mahdollisuuteen, Falconin meemimäisyyttä voisi hyödyntää todella hyvin markkinoinnissa.

Ja nyt kun rupeaa tuntumaan että iso N ehkä jopa harkitsee fanien toiveita (Metroid!) niin ehkäpä mahdollisuus on olemassa.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Onhan se aika putkiunelma odottaa uutta F-Zeroa, mutta sopisi kyllä täydentämään Switchin valikoimaa täydellisesti ajopelien osalta. Liitureiden kustomointi, on-linemahdollisuus ja vastaavat antaisivat ihan uudenlaista tuntua. Ihmeellistä ettei Nintendo ole herännyt tähän mahdollisuuteen, Falconin meemimäisyyttä voisi hyödyntää todella hyvin markkinoinnissa.

Ja nyt kun rupeaa tuntumaan että iso N ehkä jopa harkitsee fanien toiveita (Metroid!) niin ehkäpä mahdollisuus on olemassa.

Minulla on sellainen kutina kanssa että fanien huutoihin vastataan Switchillä ja useita unohduksissa olleita sarjoja herätellään eloon uusimmalla konsolilla. Joten näen hyvinkin mahdollisena että nähdään directi jossa sininen kilpaajoneuvo kiitää huimaa vauhtia tulevaisuuden maisemissa loistavan musiikin taustalla pauhatessa.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Minulla on sellainen kutina kanssa että fanien huutoihin vastataan Switchillä ja useita unohduksissa olleita sarjoja herätellään eloon uusimmalla konsolilla. Joten näen hyvinkin mahdollisena että nähdään directi jossa sininen kilpaajoneuvo kiitää huimaa vauhtia tulevaisuuden maisemissa loistavan musiikin taustalla pauhatessa.

Switchiltähän löytyy jo paras F-Zero sitten F-Zero GX:n eli Fast RMX. Sakemannien työstämä överikaahailu ei ehkä omaa samaa persoonaa ja lorea kuin Nintendon koomassa useita vuosia ollut sarja mutta onnistuu siitä huolimatta olemaan aivan briljantti futuristinen ajelu.
 

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
  • Viestiketjun aloittaja
  • Staff
  • #34
Itse en Fast RMX:ää uskaltanut edes ostaa kun samoissa F-Zero himoissa menin sarjan ensimmäisenkin pelin ostamaan ja pettymään odotuksiini. Mennäänhän niissäkin lujaa, mutta pelin tuntuma on niin erilainen kuin vain voi olla ja edustaa ennemminkin Wipeoutin leiriä, mikä ei ole niin erityisesti mieleeni. Pelaan mielummin Thumperia jos haluan kokea silkkaa vauhdin hurmaa :P
 
Viimeksi muokattu:

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Switchiltähän löytyy jo paras F-Zero sitten F-Zero GX:n eli Fast RMX. Sakemannien työstämä överikaahailu ei ehkä omaa samaa persoonaa ja lorea kuin Nintendon koomassa useita vuosia ollut sarja mutta onnistuu siitä huolimatta olemaan aivan briljantti futuristinen ajelu.

Fast RMX tuli ostettua heti kun Botw:in olin läpäissyt. Loisto futuristinen överikaahailu kyseessä(reilu viisitoista tuntia tullut kaahailtua) mutta eihän tuo mielestäni pääse lähellekkään F-Zeroa vaikka hyvä peli onkin. Ohjaus erilainen,F-Zeron hahmot ja tunnelma puuttuu. Meneehän tuo pikkunälkään uutta F-Zeroa odotellessa. Lisää on luvassa kyseissen tyylin kaahailua kun tuo Redoutin julkaistaan Switchille.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
En tiedä kuuluuko tänne, mutta Super NES Classic Edition julkaistaan 29. syyskuuta tänä vuonna.

Tässä vielä kuvankin kera (Eurooppalainen versio):
H2x1_NintendoClassicMiniSNES_image912w.jpg

Sisältää seuraavat pelit:

Contra III: The Alien Wars™
Donkey Kong Country™
EarthBound™
Final Fantasy III
F-ZERO™
Kirby™ Super Star
Kirby’s Dream Course™
The Legend of Zelda™: A Link to the Past™
Mega Man® X
Secret of Mana
Star Fox™
Star Fox™ 2
Street Fighter® II Turbo: Hyper Fighting
Super Castlevania IV™
Super Ghouls ’n Ghosts®
Super Mario Kart™
Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars™
Super Mario World™
Super Metroid™
Super Punch-Out!! ™
Yoshi’s Island™
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Tässä vielä kuvankin kera (Eurooppalainen versio):


Sisältää seuraavat pelit:

Contra III: The Alien Wars™
Donkey Kong Country™
EarthBound™
Final Fantasy III
F-ZERO™
Kirby™ Super Star
Kirby’s Dream Course™
The Legend of Zelda™: A Link to the Past™
Mega Man® X
Secret of Mana
Star Fox™
Star Fox™ 2
Street Fighter® II Turbo: Hyper Fighting
Super Castlevania IV™
Super Ghouls ’n Ghosts®
Super Mario Kart™
Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars™
Super Mario World™
Super Metroid™
Super Punch-Out!! ™
Yoshi’s Island™

Aika mielenkiintoinen hyllynkoriste tulossa vielä timanttisen kovalla sisällöllä.
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Itse en Fast RMX:ää uskaltanut edes ostaa kun samoissa F-Zero himoissa menin sarjan ensimmäisenkin pelin ostamaan ja pettymään odotuksiini. Mennäänhän niissäkin lujaa, mutta pelin tuntuma on niin erilainen kuin vain voi olla ja edustaa ennemminkin Wipeoutin leiriä, mikä ei ole niin erityisesti mieleeni. Pelaan mielummin Thumperia jos haluan kokea silkkaa vauhdin hurmaa :P

Itse en ole kuin demoa Neosta pelannut, mutta kyllä se omasta mielestänikin oli melkoisen kaukana F-Zerosta.
 

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Eihän Sonic Mania:sta ole tulossa Switch:lle fyysistä versiota kun Konsolinet myy sitä 30e:lla?. Olen itse luullut että ei ole tulossa kuin digitaalisena..