Yleinen peliaiheinen keskustelu

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
En ehkä konsolin parhaaksi RPG:ksi sanoisi, mutta TWEWY oli kyllä aika kelpo peli. Calling soi joskus päässä ilman syytä. Pelimekaniikat sai myös tosiaan plussaa DS:n kaksiruutuisuuden hyödyntämisestä, vaikka olikin alkuun lähinnä hämmentävä.
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
En kyllä itsekkään kauheasti koskaan lämmennyt TWEWY:lle ja lopetinkin sen pelaamisen mutta vuosi tai pari sitten palasin sen pariin ja läpäisin. Kyllähän se taistelusysteemi on melko mielenkiintoinen ja soundtrack on aika vahva mutta siihen ne kehut sitten jäävät. Tottakai pisteitä voi antaa siitä settingistä mutta ei se minulle mitään henkilökohtaisesti antanut ja hahmoille en koskaan lämmennyt.
 

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
  • Viestiketjun aloittaja
  • Staff
  • #64
Meillä ei ole mitään yleistä pelimusiikkiaihetta niin isketään tänne: Overclocked Remix on taas julkaissut uuden albumin, tällä kertaa A Link to the Pastin pohjalta ja on toistaiseksi ollut aivan mieletöntä settiä *_* Kannattaa ehdottomasti kuunnella läpi.

EDIT: aaaaaaaa kermaiset kappaleet vain jatkuvat, ei voi kylliksi korostaa kuinka hyvä tämä onnnnnnnn
 
Viimeksi muokattu:

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Pelimusiikkeihin liittyen muuten. VGL ollessaan Helsingissä joitakin vuosia sitten, oli elämys jollaista en ollut ennen kokenut. Nyt päästäneen lähelle sillä Finlandia talolla on nannaa tarjolla 20.9.2017

https://www.finlandiatalo.fi/fi/tulevia-tapahtumia - Alhaalta löytyy sellainen nanna kuin Video Game Collective
 

Kuruwin

Epätoivon lähetti
Toimitus
3.5.2017
393
Niinhän se tuli ja tosi hyvältä maistuu. Jonkun sortin bugi on minun Switch versiossa, kun ei Home nappi toimi kunnolla kun peli on päällä.

Kaverin luona pelattiin tuota ja session alussa havaittiin sama ongelma. Kaveri onnistu yksinpelissä jäämään jumiin myöskin johonkin seinään kentän lopussa (lopulta se hahmo ilmeisesti teleporttaantu pois ja kentä meni läpi) ja moninpelissä tapahtui sitten myöskin samanlaisesti mutta sillä kertaa pysyvästi. Muitakin pikku bugeja havaittiin joten päivitykselle on kyllä tosiaan aihetta.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
En ole pelannut vielä Sonic Maniaa, mutta siinä riittää kommentoitavaa markkinointimateriaalinkin pohjalta. Postaus keskittyy sisältöön. Sarja on pirstottu varmaankin demografia-keskeisen ajattelun johdosta kolmeen brändiin (klassinen, "moderni" ja Boom) mielestäni kömpelöin tuloksin. Pelattavuudeltaan erilaisissa julkaisuissa ei ole oikeastaan mitään erikoista, mutta sarja on nyt hajautettu rajusti myös sisältöpuolella. Sonic Mania osoittaa hyvin, mikä uusissa Sonic-peleissä on pielessä sisällön suhteen.


Minusta Sega ei ole vähään aikaan julkaissut Sonicista mitään niin laadukasta kuin tämä markkinointipätkä (pelin intro). Animaatiossa käsitellään hahmoja erinomaisesti. Sega on vienyt moderneissa julkaisuissa hahmot kohti eräänlaisia liioiteltuja versioita itsestään. Hahmojen persoonallisuus tuntuu pakotetulta (tai jopa lapselliselta), kun se ilmenee ylimääräiseltä tuntuvan ja usein köyhän dialogin kautta. Maniassa hahmotetaan, mikä tekee Sonicista vaikuttavan hahmon, ja kuvataan muiden hahmojen persoonallisuus ja suhde Soniciin aidosti kiinnostavalla tavalla (kuten pienillä, hauskasti animoiduilla eleillä). Hahmot on piirretty ja animoitu mestarillisesti. Sega ei enää käsittele ison budjetin julkaisussa hahmoja tällaisella huolella ja taidolla.

Idea jonkinlaisista Robotnikin robottikenraaleista on aika hyvä ja tuntuu suoralta jatkeelta sarjan tarinalle Knucklesin jälkeen. Hahmodesignit ovat myös onnistuneet. Sonic toimii parhaiten, kun tarinassa vastakkainasetellaan luonto (Sonic) ja Robotnikin konemaailma hyvänä ja pahana. Monissa uusissa peleissä uhka on liian abstrakti, ja tarinallisesti tuntuu kuin hahmot olisivat ajautuneet eräänlaisen crossover-asetelman kautta johonkin vieraaseen maailmaan, tai muuta sellaista. Kaikilla hahmoilla pitää olla selkeä ja tarpeellinen rooli. Nykyään Sega laittaa peliin hahmoja epäkoherentisti ja hyvin kevyin perustein. Ei riitä, että suosikkihahmo on mukana. Tällaisessa pelissä sisällön suhteen kaikissa ratkaisuissa on hyvä olla kiinnostava idea takana.

Toivottavasti Nintendolla on Mario Mania kehityksessä Switchille.
 
Viimeksi muokattu:

Myy100

Jäsen
1.5.2017
376
^Tuskin Mario Makerin jälkeen. Eiköhän Super Mario Galaxy 3 ole todennäköisempi.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Anyways, tuli tuossa vihdoinkin tilattua Ebaysta (Suomesta kun en löytänyt halvalla) Conductive Foam (mikä ihme onkin suomeksi) kun alkoi kyllästyttämään tämä Nintendo Switchin Left Joycon-ohjain jossa huono yhteys. Sitä siis laitetaan Joyconin sisälle ja tekee yhteydestä paremman. Toivottavasti toimii, kuulemma aika monella auttanut tuo.

Kerrohan auttoiko? Itsellä toimii moitteetta kyllä kumpikin pari mutta noita viallisia kuulu olevan liikkellä. Ostitko muuten konsolin julkaisussa?
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
^Tuskin Mario Makerin jälkeen. Eiköhän Super Mario Galaxy 3 ole todennäköisempi.

Nintendo ottaisi hyvin suuren riskin siirtämällä 2D-Marion julkaisua Switchillä kauas. Täytyy muistaa, että 2D-Mario on ehkä tärkein yksittäinen lippulaivasarja Nintendon kotikonsolien historiassa, eikä ole syytä olettaa, ettei niin olisi myös jatkossa. Super Mario Bros. -pelit määrittelivät NES-ilmiötä, ja New Super Mario Bros. Wii myi 30 miljoonaa kappaletta, mikä on enemmän kuin molemmat Super Mario Galaxyt ja Super Mario 3D World yhteensä. Jos jokin peli liikuttaa Nintendon konsolia, se on 2D-Mario.

Nintendon veteraanikehittäjät saattavat kyllä (virheellisesti) tulkita, että Super Mario Maker korvaa 2D-Mariota. Super Mario Maker käyttäjän luomaan sisältöön keskittyvänä pelinä/sovelluksena on hyvin erilainen kokemus kuin uusi Super Mario Bros -peli. Kenttien luominen tai käyttäjien (usein pulmapohjaisten) kenttien pelaaminen on tietenkin hyvin eri asia kuin kolikkopelihenkinen toimintapeli. Käyttäjän luoma sisältö ei myöskään korvaa uutta, ammattimaista sisältöä, joka on keskeisimpiä myyntipointteja uudessa pelissä kuten 2D-Mario.

Sonic Manian tyylinen projekti voisi olla kiinnostava Mario-pelinä, vaikka ison budjetin 2D-peli olisi paras ratkaisu. Sonic Maniassa näyttäisi olevan hyvin laadukasta uutta sisältöä (toisin kuin New-SMB-sarjassa), mutta lisäksi vierailu klassisissa 2D-maailmoissa voisi toimia Mariossa, ehkä jopa paremmin kuin Sonicissa. Peli muistuttaisi ehkä hieman Super Mario Allstarsia mutta olisi enimmäkseen kokonaan uusi kokemus.
 
Viimeksi muokattu:

Luffymcduck

Virtual Boy
27.6.2017
21
Sitten kun Switchille aikanaan tulee uutta 2D Mariota niin toivon että se on vähemmän New Super Mario Bros ja enemmän kuin Donkey Kong Country Tropical Freeze. Mark Brown hoitakoon perustelut, meen syömään iltapalaa.

Mulle kelpaisi myös Mario Makerin jatko-osa:

Super Mario Maker 2: Slopes
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Nintendo ottaisi hyvin suuren riskin siirtämällä 2D-Marion julkaisua Switchillä kauas. Täytyy muistaa, että 2D-Mario on ehkä tärkein yksittäinen lippulaivasarja Nintendon kotikonsolien historiassa, eikä ole syytä olettaa, ettei niin olisi myös jatkossa. Super Mario Bros. -pelit määrittelivät NES-ilmiötä, ja New Super Mario Bros. Wii myi 30 miljoonaa kappaletta, mikä on enemmän kuin molemmat Super Mario Galaxyt ja Super Mario 3D World yhteensä. Jos jokin peli liikuttaa Nintendon konsolia, se on 2D-Mario.

Nintendon veteraanikehittäjät saattavat kyllä (virheellisesti) tulkita, että Super Mario Maker korvaa 2D-Mariota. Super Mario Maker käyttäjän luomaan sisältöön keskittyvänä pelinä/sovelluksena on hyvin erilainen kokemus kuin uusi Super Mario Bros -peli. Kenttien luominen tai käyttäjien (usein pulmapohjaisten) kenttien pelaaminen on tietenkin hyvin eri asia kuin kolikkopelihenkinen toimintapeli. Käyttäjän luoma sisältö ei myöskään korvaa uutta, ammattimaista sisältöä, joka on keskeisimpiä myyntipointteja uudessa pelissä kuten 2D-Mario.

Sonic Manian tyylinen projekti voisi olla kiinnostava Mario-pelinä, vaikka ison budjetin 2D-peli olisi paras ratkaisu. Sonic Maniassa näyttäisi olevan hyvin laadukasta uutta sisältöä (toisin kuin New-SMB-sarjassa), mutta lisäksi vierailu klassisissa 2D-maailmoissa voisi toimia Mariossa, ehkä jopa paremmin kuin Sonicissa. Peli muistuttaisi ehkä hieman Super Mario Allstarsia mutta olisi enimmäkseen kokonaan uusi kokemus.

Periaatteessa samaa mieltä, mutta SMM tuntuu jotenkin ajaneen 2D-Super Marion umpikujaan - mihin lisäksi paikallaan junnaava NSMB-sarja, missä ei ole sisältöä nimeksikään. Nintendon pitäisi panostaa mielikuvitusta ruokkivaan maailmaan, mutta en ole ihan varma onko näillä tähän kiinnostusta, kun 3D näyttäisi olevan se mikä Nintendoa itseään kiinnostaa.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Periaatteessa samaa mieltä, mutta SMM tuntuu jotenkin ajaneen 2D-Super Marion umpikujaan

Vaikutelma siitä, että 2D-Mario on ajettu umpikujaan, johtuu kyllä lähinnä kehittäjien mahdollisesta suhtautumisesta. ("Nyt pelaajat voivat tehdä omat kenttänsä; mitä me voimme oikeastaan enää lisätä tähän?") Mitään oikeaa estettä sarjan kehittämiselle ei kuitenkaan ole. Kenttäeditori klassisiin peleihin (vaikkakin muokattuihin) ei tietenkään sulje pois uutta, modernia osaa.

Nintendolla vallitsee ymmärtääkseni käsitys, että pelaajat eivät halua nähdä Marion muuttuvan sisällöltään (siis 2D-pelien). He tuntuvat olettavan pelin perustuvan nostalgiaan punaisista kuorista ja tulikukista ja että sisällön muuttaminen jotenkin särkisi hiotun täydellisyyden. Todellisuudessa sisältöön aletaan selvästi kyllästyä. New Super Mario Bros. (DS) oli vielä huippusuosittu, koska sarjan oltua pitkään tauolla vanha sisältö vielä toimi "nostalgiapommina". Sen jälkeen sama sisältö on vienyt merkittävästi pelin arvosta. Maailman laajentaminen ja uuden sisällön luominen ei edes sulkisi pois tärkeimpiä nostalgisia elementtejä.
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Vaikutelma siitä, että 2D-Mario on ajettu umpikujaan, johtuu kyllä lähinnä kehittäjien mahdollisesta suhtautumisesta. ("Nyt pelaajat voivat tehdä omat kenttänsä; mitä me voimme oikeastaan enää lisätä tähän?") Mitään oikeaa estettä sarjan kehittämiselle ei kuitenkaan ole. Kenttäeditori klassisiin peleihin (vaikkakin muokattuihin) ei tietenkään sulje pois uutta, modernia osaa.

Nintendolla vallitsee ymmärtääkseni käsitys, että pelaajat eivät halua nähdä Marion muuttuvan sisällöltään (siis 2D-pelien). He tuntuvat olettavan pelin perustuvan nostalgiaan punaisista kuorista ja tulikukista ja että sisällön muuttaminen jotenkin särkisi hiotun täydellisyyden. Todellisuudessa sisältöön aletaan selvästi kyllästyä. New Super Mario Bros. (DS) oli vielä huippusuosittu, koska sarjan oltua pitkään tauolla vanha sisältö vielä toimi "nostalgiapommina". Sen jälkeen sama sisältö on vienyt merkittävästi pelin arvosta. Maailman laajentaminen ja uuden sisällön luominen ei edes sulkisi pois tärkeimpiä nostalgisia elementtejä.

Näin tuntuvat asian näkevän - enkä siis itse tarkoittanut etteikö uutta osaa voitaisi tehdä, vaan nimenomaan tuota Nintendon suhtautumista asiaan.
Ei NSMB nostalgiapommi ollut, vaan pelin sisältö oli vielä siihen aikaan ihan uutta ja jännittävää. Ongelmat sarjan suhteen ovat tulleet vasta sen jälkeen kun NSMB-maailmaa ei ole laajennettu mitenkään, pikemminkin päinvastoin kun NSMB-elementtejä on tuotu 3D-sarjaan.