Super Smash Bros. Ultimate

Keskustelu osiossa Switch, aloittajana Genkku, 9.3.2018.

  1. Norsukampa

    Norsukampa "His coconut gun, can fire in spurts" Toimitus

    Juuri tuo RNG on se mikä omasta mielestäni balansoi hahmoa juuri sen verran, että Garon mainitsemat yltiövahvat iskut eivät tunnu enää maailman epäreiluimmalta asialta. Ainoa minkä voisi hahmossa nopeastikin patchailla, on MP-mittarin täyttönopeus, joka voisi olla inan hitaampi, jotta tuo balansointi osuisi aivan napakymppiinsä.

    Isompi pettymys on sitten hahmon oma kenttä, joka on sitä Smashin tylsintä antia, eli vuoristorata-ajelu. Kivoja visuaaleja taustalla, mutta eipä niitä ehdi matsin tuoksinnassa ihailemaan. Vähän samaa vikaa siis mitä mm. New Donk Cityssäkin, joka olisi mielestäni toiminut paljon paremmin ihan vaan kiinteänä kenttänä jonka taustalla olisi sitten voinut tapahtua vaikka ja mitä. Musiikitkaan eivät olleet ihan sieltä mistään mielenkiintoisimmasta päästä, ja midi-musaahan siellä taas oli mikä sai vienoa hymyä huulille. On se vaan periaatteen mies.

    Kaiken kaikkiaan Hero on omaan makuun paljon parempi kuin äärimmäisen tylsäksi osoittautunut Joker, jolla puolestaan kenttä ja musat ovat virkaveljeään paremmat. Nyt sitten alkaakin pitkä ja tuskaista odotus Banjo-Kazooieta silmällä pitäen. Parivaljakko on jo ilmestynyt siihen Smashin nettisivujen hienoon bannerikuvaan joten nautitaan nyt siitä ennen kuin loka-marraskuussa saadaan hahmo pelattavaksi asti. Heihachia sitten vaan paljastamaan niin kuin olisi jo Nintendo!
     
  2. Norsukampa

    Norsukampa "His coconut gun, can fire in spurts" Toimitus

    Nämähän menikin sitten ihan nappiin eiku?!?

    Heihachin saapuminen saattaa nyt kestää hieman kauemmin kun Terry Bogardin myötä tappelupelie vieraat on hetkeksi aikaa pannassa, mutta tosiaan tuo Banjo...

    Jotenkin en tykkää hahmosta laisinkaan. Sen tuntuma on jotenkin hassu sekoitus heavyweightiä ja normaalipainoista, ja moveset on jotenkin oudon epätasainen. Side-special on toki hemmetin hieno kapistus kaikkine taktisine nyansseineen, mutta kaikki nämä kranaattien ulostamiset ja Mega Manin hernepyssyäkin vaimeammat munien ampumiset eivät vaan jotenkin istu taisteluun. En tiedä mitä pro-piireissä ollaan mieltä karhun ja linnun toilailuista mutta ainakin itse olen hieman pettynyt, joskin hemmetin iloinen että hahmo tilpehööreineen on vihdoin osa Smashin rosteria, ja vuosien tauon jälkeen taas relevantti asia. Mitä niihin mainittuihin tilpehööreihin tulee niin ne kyllä maistuvat. Musiikit ovat niin mahtavat mitä odottaa saattoikin ja etenkin Kirkhopen läsnäolo lämmittää mieltä. Myös itse leveli on oikeinkin kiva, sisältäen hauskan visuaalisen kikan jollaista ei Smashissa olla ennen nähty. Ehdottomasti parempi kuin Heron vuoristorata-ajelu DQXI-maisemissa, mutta jää hieman Jokerin visuaalisen tykittelyn perään.

    Hahmona tosiaan Banjo jää aika alas omassa "uusien hahmojen (aiempaan peliin verrattaessa) rankingissani".

    1. Piranha Plant
    2. Simon/Richter
    3. Ridley
    4. Hero
    5. King K.Rool
    6. Banjo-Kazooie
    7. Incineroar
    8. Inkling
    9. Joker
    10. Isabelle

    Terryä sitten odottelemaan ensi kuussa ja alkuperäissuunnitelman viimeinen hahmo paljastettaneen Game Awardseissa tai tammi-helmikuun Directissä? Olisiko nyt aika uuden Capcom-hahmon?
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2019
  3. Rush

    Rush Hovifyysikko Super Fintendo

    Vihapuhetta ja propagandaa!
     
  4. Garo

    Garo Jäsen

    Banjolla pelailu ei oikein maistu itsellenikään. Laskisin suurimmaksi syyksi surullisen matalat hypyt, jotka eivät vain tunnu hyviltä, vaikka kolmaskin on olemassa. Vähän harmi, että tuollainen pikkujuttu syö peli-iloa, koska hahmon iskut ovat suurimmaksi osaksi niin animaatioiden kuin käytännöllisyydenkin puolesta mukavia käyttää.

    Nyt kun Norsukampa heitti aiheenpoikasta, niin tässäpä oma "uusien hahmojen ranking" pienillä selityksillä:

    1. Ridley
    Vaikka Ridleytä viedään komboilla kentän laidasta laitaan, vahva edgeguardaaminen ja valtavat hitboxit paikkaavat asiaa. Vei jopa kaikkia hahmoja katsoessa ykkössijan jo Meleestä asti siellä keikkuneelta Ganondorfilta. Enkä minä edes kerjännyt Ridleytä pelattavaksi!
    2. Piranha Plant
    Henk. koht. vastaukseni monille pelin ärsyttävimmistä hahmoista. Specialeilla saa usein vastustajan liikkumaan juuri kuten tahtoo, minkä jälkeen voi myhäillä itsekseen "all according to keikaku".
    3. Simon/Richter
    Myöhäisemmät nousijat listalla. Miekkahahmoilla "spacetus" ei ole oikein koskaan maistunut, mutta ruoskalla sopivan välimatkan pitäminen tuntuu jotenkin tyydyttävämmältä. Ristille, vihkivedelle ja kirveellekin on toki töitä, kuten meemeissä todetaan. Simon on tietenkin tosimiehen valinta.
    4. Hero
    Herossa vetoaa ehkä juuri poikkeavuus useimmista miekkahahmoista. Rakastan esim. up air -potkua ja manapisteiden sanelemaa pelityyliä, joka pakottaa välillä lähelle ja sallii välillä etäisyyden ottamisen. Kaclang-loitsu on muuten onnettaren suosiessa hyvä tapa välttyä täysin ainakin Snaken, Pitin ja Bowserin final smasheilta, jotka antavat aikaa ainakin kahteen listarulettiin.
    5. Isabelle
    Villager ei ole koskaan ollut suosiossani, mutta Isabellen harvat erot saavat pään kääntymään. N-air ja up tilt tuntuvat paremmilta, side special on omaperäisempi ja down specialia voi käyttää vapaammin.
    6. King K. Rool
    Vähän myöhäisempi nousija tämäkin, mutta perinteisempien raskassarjalaisten alkaessa tympiä arvostus nousi. Lukuisat erikoisuudet, kuten mahapanssari, yhdistetty counter/reflector ja hautaavat iskut antavat mahdollisuuksia kaikenlaiseen kivaan.
    7. Incineroar
    Oli alkuun ylempänä, mutta nykyisin tulee pelattua harvemmin. Syy voi osin olla yleisimmässä peliseurassa, joka tuppaa olemaan hyvin välttelevää sorttia. Pelin hitaimmalla hahmolla ei ole kiva olla koko ajan se perässä kipittävä osapuoli. Voisi muuten olla K. Roolin ja Isabellen edellä.
    8. Joker
    Ihan mukava hahmo, ja esim. tavallinen up special on tosi hauska. Tällaiset vikkelät ja kombopohjaiset hahmot harvemmin kuitenkaan ovat käytetyimpiäni. Jos itse koen hahmon ärsyttäväksi vastustajana, omakin pelaaminen sillä jää joskus vähemmälle. Ultimatessa tämän kohtalon kokivat Jokerin lisäksi ainakin Palutena ja Greninja.
    9. Banjo & Kazooie (Selitys alussa)
    10. Inkling
    Sääli panna Inkling pahnan pohjimmaiseksi, koska uusista hahmoista se oli toivotuin lisäykseni Ultimateen. Samat ongelmat kuin Jokerin kanssa, minkä lisäksi hahmo tuntuu jotenkin tylsältä. Saa kaipaamaan Smash 4:n custom-liikkeitä, jotka joidenkin hahmojen kohdalla lisäsivät peli-iloa rutkasti.

    Terrystä olen varovaisen innostunut, vaikka hahmo onkin tuttu vain katsomon puolelta. Etukäteen on tietty paha sanoa, kuinka paljon tulee hahmolla pelaamisesta tykkäämään, mutta olisin tyytyväinen, jos Terrystä tulisi edes toiseksi pelatuimpani tähänastisista dlc-hahmoista.
     
    Rush tykkää tästä.
  5. Rush

    Rush Hovifyysikko Super Fintendo

    Heitetään huvikseen omakin ranking uusista hahmoista. Ei siis kilpailullista tier listiä, tai edes "miten hyvin tämä hahmo onnistui"-ranking, vaan puhtaasti henk.koht. mieltymykseni pelaamisen kannalta.

    1. Isabelle
    Itsellenikin yllättäen alunperin "turhan" oloisesta hahmosta kehittyi niin kutsuttu "taskuhahmo", jolla tykkään säännöllisesti pelailla rentoja matseja. Erityisen yllättävää tämä oli, koska Villagerista en pidä ollenkaan. Kilpailullisesti ajatellen hahmo on aika huono, kiitos hitauden ja huonon frame datan ja epävarmojen tappo-optioiden, mutta koiralta löytyy muuta hauskaa lelua, joilla saada vastustaja tilttaamaan. Uptilt ja upairit combottavat kivasti, joten niillä saa paljon damagea aikaiseksi. Lloyd toimii hyvin edge guardaamisessa ja huolimattomat vastustajat juoksevat siihen yllättävän herkästi. Fair on hyvä spacetustyökalu ja onki on vaan hulvaton edgeguardaus- ja välillä neutral mix up-väline.

    2. Hero
    Hero on uskomattoman hauska hahmo pelata hupimatseissa. Tyypilliset game planit voi heittää ikkunasta ja vaan luottaa RNGeesuksen ohjaavaan käteen. Herolla pelatessa naurua ei voi pidätellä.

    3. Simon/Richter
    Ainoat tulokkaat, jotka oikeasti halusin peliin (vaikka Banjo&Kazooie ovat myös paikkansa ansainneet). Alkupäivinä flirttailin ajatukselle ottaa Castlevaniat maineiksi, mutta se ajatus jäi aika pian. Siltikin vampyyrinmetsästäjät ovat aika hauskoja pelata asettamalla projectileilla ansoja, ja yrittäen rankaista vastustajan optioita ruoskalla. Richter > Simon

    4. Piranha Plant
    Piranha Plant on lähes täydellinen trollaushahmo, mielestäni. Hahmon konsepti on naurettava, paikka Smashissa vähintäänkin kyseenalainen, ja sen julkaisu esim. Waluigin ja (silloin) Banjon yli vaan nauratti epäsopivuudellaan. Pelissä hahmo ei ole kovin hyvä, mutta omaa tarpeeksi omituisia työkaluja, joilla tiltata vastustaja. Piranha Plant täyttää viimein sen trollihahmon slotin, jonka valitessa voi osoittaa henkisen dominanssinsa vastustajan ylitse.

    5. Incineroar
    Incineroar on jälleen yksi suoraansanoen ei-toivottu tulokas, josta devitiimi mustalla magialla onnistui vääntämään ihan hauskan pelattavan hahmon. Kissalla on myös omaa flairia smasheja seuraavissa taunteissa.

    6. Inkling
    Nyt alamme laskeutua territoriolle, jossa en enää erityisemmin nauti hahmoilla pelaamisesta. Tai eihän pelissä oikeasti ole kuin ihan pari hahmoa, joista en ollenkaan pidä, mutta tästä alemmilla hahmoilla pelaan lähinnä silloin kun ne tulevat Random-nappulasta. Inklingiä pyörittelin vähän aikaa "secondaryna", mutta hylkäsin sen lopulta. Voi olla etten tajua hahmon pelityyliä, mutta omissa käsissä tämä mustekala tuntui todella harmittomalle. Nykyään ei hahmoa tule edes ajateltua.

    7. Joker
    Jokeria on hauska katsoa, mutta ei omaan käteen oikein satu jostain syystä. Arsene on mielenkiintoinen mekaniikka paperilla, mutta käytännössä se ei ehkä toimi ihan niin hyvin, sillä sen läsnäolo siirtää usein pelin dynamiikan siihen, että vastustaja haluaa kampata tai pelata ultravarovasti. Arsenen down-b on myös hieman liian tuju sen älyttömän pitkän rangen ansiosta.

    (7.5. Hero
    Kilpailullisesta näkökulmasta Hero on mielestäni aika huonosti suunniteltu hahmo, mahdollisesti jopa pelin huonoin. Tämä ei tarkoita, että Hero olisi heikko tai liian vahva. En myöskään kannata hahmon bannaamista sen "epäkilpailullisuuden" takia (sitä on todella esitetty). Tuollaiset väitteet ovat naurettavia. En myöskään ajattele hahmoa turhana kokeiluna, oikeastaan päinvastoin olen tyytyväinen, että Hero tuli vähän ravistelemaan kilpaskeneä. Näistä puolustuksista huolimatta Heron design on mielestäni fundamentaalisti aika rikkinäinen, enkä koe sen soveltuvan konsistenttiutta vaativaan kilpapelaamiseen. Hahmo ei ole turvallinen valinta. Lisäksi RNG-mekaniikat eivät ole kovin hyvin toteutettuja, erityisesti critit ovat aika kyseenalainen mekaniikka. Äärimmäisessä hädässä Herolla voi olla muita korkeampi comeback-mahdollisuus, mutta en kyllä silti itse ikinä vakavissani poimisi Heroa turnausmatsissa.)

    8. Banjo&Kazooie
    Ei varsinaisesti mitään kaksikkoa vastaan, mutta niiden pelityyli ja työkalut eivät vaan naksahda omalla kohdallani, enkä omaa erityistä tunnesidostakaan niihin.

    9. King K. Rool
    Myönnettäköön, että K.Roolissa on tietynlaista eläimellistä voimaa. Mutta Donkey Kong on pelissä, ja pelaisin apinoiden kuninkaalla mieluummin.

    10. Ridley
    Haluaisin pitää Ridleystä, mutta ei ristus, hahmon heikkoudet ovat vain liian tuntuvia. Ridley on älytöntä comboruokaa, eivätkä sen vahvat iskut vaan kompensoi sen painoluokkaa ja hitautta. Lisäksi lahoan siihen, että lentoliskolla on vain kaksi ilmahyppyä, ja sen up-b:n vaivaiset neljä etenemiskulmaa tuntuvat tarkoitukselliselle vittuilulle.
     
  6. bËst

    bËst Jäsen

    Työnnetäänpä oma lusikka tähänkin soppaan. Kuitenkin paha karma on itseni kironnut sillä, että pelaan pelin kaikkia hahmoja (poislukien hahmot, jotka alkava B-kirjaimella, jatkuvat triplavokaalilla ja päättyvät suomalaisen tytön nimeen.). Ja tämä nimenomaan kilpailullisella tasolla. Joskin meininki on samaa myös party -elementeissä.

    1. Piranha Plant
    - Aluksi itkin kyyneliä, miten tämä kukankuvatus päätyi peliin ohi WaLuigin. Mutta sitten hahmon todellinen potentiaali löytyi ja kaikesta siitä paskamullasta kasvoi kukkanen, jolla nykyään ensisijaisesti turnauksissa huidon menemään. Neutral B on koko jutun juuri ja terälehti.

    2. Banjo -Kazooie
    - Päätin olla periaate Banjo-main, mutta en ole vielä hahmon syvintä luonnetta saanut omittua. Paras ääninäyttely anygays riittää korkealle approoville

    3. Joker
    - Tultuaan oli selkeä maini ja ykkösnyrkki. Pelityyli vain sopi omaan alkukantaiseen melee-mentaliteettiini niin hyvin. Tästä statuksesta Joker tippui, mutta doublesia en muilla pahemmin suostu enää edes pelaamaan. Mahtava hahmo smash-pelien parhaassa formaatissa.

    4. Isabelle
    - Rob-counter ja U-tilt. Ja tauntit vastustajan henkiseen kidutukseen. Lempinimeltään kleltainen persereikä on omaan makuuni suurin yllättävä uudessa rosterissa

    5. King K. Rool
    - Pelin neitsytkuukausina dominoiva hahmo omissa käsissäni. Sittemmin jäänyt aika marginaaliseksi tällä pelaaminen. Jotain kierolla lailla hauskaa hahmossa silti on.

    7. Inkling
    - Inkling on paperilla paras hahmoni, mutta sen metatyyli ei vain istu ollenkaan omaan tapaani pelata tätä peliä. Passiivinen poke-hahmo jolla ehkä pelin veikein movementti. Sääli, että hahmon potentiaali itselläni tyssää siihen että jaksan ihan maksimissaan yhden kokonaisen matsin pelata tällä ns. "oikeaoppisesti".

    8. Richter
    - Tavaraspammia. Hauskat liikkeet ja ns. camp hahmoksi mutta uskomattoman ongelmallinen itselleni pelata vastaan. Richteri on ainoa oikea castlevania.

    9. Ridley
    - Samae Koskisen laulun sanoja lainatakseni: Pelkkä läski mulkku

    10. Hero
    - Hahmo, johon pätee kuulu smash -ideologia: As Sakurai ment it to be. Mitä partympi elementti, sitä hauskempi hahmolla on pelata, joskin silloinkin sillä voittaminen vain harmittaa. Designin pohjalta katsottuna Hero olisi täydellinen lisäys Mario Partyyn, mutta smashissa täysi outo lintu. Let Geesus take the wheel.
     
  7. Norsukampa

    Norsukampa "His coconut gun, can fire in spurts" Toimitus

    Terry oli kyllä kiva tuttavuus ja ehdottomasti kärkipäätä mitä näihin aiemmissa viestissä tehtyihin tulokasrankkauksiin tulee. Hahmo itsessään on kiva sekoitus kevytsarjalaisen ketteryyttä, ja mörssärien iskuvoimaa, ja onhan sinnekin saatu kiva pieni gimmick mukaan tämän GO!-mekaniikan myötä. Seuraavaan Smashiin voisi luulla että kaikille hahmoille tulee tällainen omanlaisensa gimmick, joka nyt on nähty aika lailla kaikilla näillä DLC-hahmoilla (Jokerin oma Persona, Banjon sulkalukema, Heron MP-mittari taikoineen) kuin myös vanhoillakin hahmoilla (Little Macin voimamittari, Cloudin Limit Break -mittari).

    Terryn kauneus on kuitenkin paljon suuremmassa kokonaisuudessa. Oikeastaan Terry ei edusta vain omaa pelisarjaansa, vaan koko SNK:ta. 50(!!!!) musiikkikappaletta joiden joukossa myös SNK:n muistakin peleistä ja pelisarjoista musaa, Terryn uudessa kentässä väkeä myös ei-Fatal Furysta ja Spirit-listaltakin löytyy tuttuja naamoja pelitalon historian lehdiltä.

    Loistava paketti kerrassaan ja toivon mukaan kuukauden päästä Game Awardseissa saadaan tammi-helmikuussa julkaistava hahmo julki. Haluan vaan Monster Hunterin, paljoa en mielestäni pyydä...
     
    Garo tykkää tästä.
  8. Garo

    Garo Jäsen

    "Hattu-Kentsu" vaikutti Sakurain selittämänäkin pelottavan monimutkaiselta, kuten Ryu ja Ken, mutta todellisuudessa kompleksisuutta ja uskollisuutta alkuperäissarjalle on viilattu juuri sen verran alaspäin, että hahmosta pääsee helpommin jyvälle: normaali-iskuilla ei ole eri tasoja napin pohjassa pitämisestä tai läheisyydestä vastustajaan riippuen, ja hyppykaarta pystyy hallitsemaan paremmin. Alkuhuumassa on paha ruveta listapaikkaa vielä pohtimaan, mutta parin tunnin mättöjen perusteella Terrystä voisi tulla jopa vakiohahmo. Hauskinta mitä itse sain selville on, että Buster Wolfin voi canceloida Final Smashiin. Ehdottomasti paras tapa päättää matsi.

    Loppulesotus: tein Sakurait ja vedin Classic Moden Terryllä kylmiltäni tuloksella 9.9. Noh, ei liene sieltä vaikeimmasta päästä.