Palauteketju

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Voiko tässä ketjussa antaa palautetta artikkelien/arvostelujen sisällöstä?

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
801
Rovaniemi
Anna tulla vaan. Vaihtoehtoisesti voit käyttää peleihin liittyviä aiheita tai somekanavia.

Teknisesti olisi mahdollista luoda automaattisesti kommentoitava aihe jokaiselle artikkelille, mutta tämä vaatisi hieman vaativaa tietokantojen kanssa kikkailua. Toinen vaihtoehto olisi aktivoida blogin oma kommenttikenttä, mutta siihen ei ole suoraan mahdollista kommentoida foorumitunnuksella, vaan Wordpressin tapauksessa pitäisi käyttää jonkinlaista ennakkomoderointia, se ei taas kannusta kovin aktiiviseen keskusteluun.

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Pidän kovasti historiikkien lukemisesta, ja myös kirjoittamisesta, ottaen huomioon että olen parikin niitä kirjoittanut. Oli siis mielenkiintoista lukea Metroidin kohdalta lyhyt historiikki, koska itselleni kyseinen sarja on jäänyt vähän vieraaksi, vaikka pääsarjan pelit olenkin läpi pelannut vähintäänkin kerran. Tuossa julkaistussa historiikissa sellaisen toiveen tekisin, että sitä viimeisissä luvuissa esiintynyttä feminismiä voisi jättää vähemmälle. Mielestäni politikointi peliartikkeleissa on totaalisen turhaa, varsinkin jos pelin alkuperäiset tekijät eivät ole ideaansa poliittiseksi kannanotoksi tarkoittaneet.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
801
Rovaniemi
Fintendo julkaisee myös vierailijoiden kirjoittamia artikkeleita, myös tämä oli sellainen. Toki tässäkin artikkelissa oli pieniä, minun tekemiä päivityksiä ja lisäyksiä. Tämä ei ollut puhdas historiakeskeinen artikkeli, vaan myös kirjoittajan omat mielipiteet tulivat hieman esille. Omasta mielestäni viimeiset kappaleet olivat hyvin kirjoitettuja, joten jätin ne mukaan. Näen itse niissä enemmän pohdintaa Metroidin vaikutuksesta populaarikulttuurin ja pelikehitykseen. Blogin puolella ei ole jatkossakaan tarkoitus julkaista vahvoja, poliittisia kannanottoja.

Ping @Norsukampa

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Näen itse niissä enemmän pohdintaa Metroidin vaikutuksesta populaarikulttuurin ja pelikehitykseen.

Tämä on nimenomaan se mistä Metroid tullaan ajasta ikuisuuksiin muistamaan ns. isossa kuvassa. Pelit itsessään olivat ja ovat loistavia mutta Metroidin isoin perintö pelaavaan ja vähemmän pelaavaan maailmaan on nimenomaan se että se oli nörttipoikien maailmassa ensimmäinen peli jossa naispuolinen päähahmo esitettiin noinkin vahvana hahmona. Viittaus siihen että tulevat Metroid-pelit eivät enää tule samanlaista impactia maailmaan tekemään mitä tulee naishahmoihin niin se on totta (koska peleissä vahvat ja tasavertaisena esitetyt naishahmot on niin arkipäivää jo) ja ei edes asia mihin enää kukaan kiinnittää huomiota.

Mitä puolestaan tulee koko tekstin päättäneeseen kursivoituun lainaukseen niin se on tylyydestään huolimatta kiva lisäys Metroid-aiheiseen blogiin sillä se on yksi sarjan kuuluisimpia lausahduksia ja sarjan kaanonin perusteella aika lailla se lause joka teki päähahmosta (joka siis on "vain nainen") niinkin kovan luun millaisena hahmo on läpi historiansa esitetty.

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Jotkin kohdat tässä postauksessa voivat olla ehkä itsestäänselvyyksiä, mutta yritin ilmaista asian selkeästi.
Tuossa julkaistussa historiikissa sellaisen toiveen tekisin, että sitä viimeisissä luvuissa esiintynyttä feminismiä voisi jättää vähemmälle. Mielestäni politikointi peliartikkeleissa on totaalisen turhaa, varsinkin jos pelin alkuperäiset tekijät eivät ole ideaansa poliittiseksi kannanotoksi tarkoittaneet.

Näen itse niissä enemmän pohdintaa Metroidin vaikutuksesta populaarikulttuurin ja pelikehitykseen. Blogin puolella ei ole jatkossakaan tarkoitus julkaista vahvoja, poliittisia kannanottoja.

Minusta on vähän hassua määritellä tämän tyylinen hahmoanalyysi tekstissä poliittiseksi. Poliittiset teemat koskevat hyvin konkreettisia yhteiskunnallisia kysymyksiä, joihin poliitikoilla (ei viihdeteollisuudella) on suoraa valtaa. Esimerkiksi pelihahmojen syvällisyys tai samaistuttavuus (yleisiä teemoja, joista puhutaan) eivät liity juurikaan politiikkaan. Itse kirjoituksessa on tosin saatu ehkä vahingossa aiheesta poliittisen kuuloinen puhumalla hieman oudosti muun muuassa "naisten asemasta peleissä". Jotkin kohdat antavat ikään kuin käsittää, että sarjan meriitti olisi tasa-arvon ajaminen pelihahmojen välillä (sen sijaan, miten ja millä tavoin se vetoaa pelaajiin). Ongelma on toki enimmäkseen kielellinen, ja pointti välittyy kyllä.

Hitusenkin feministiseksi tulkitut aiheet nähdään (tyypillisessä) pelaajayhteisössä varmaankin poliittisina, koska ne aiheuttavat hurjan voimakkaan vastareaktion. Näiden asioiden luonteen poliittisuus johtuu siis osittain tavasta, jolla niistä keskustellaan, koska arkikielessä poliittinen käsitetään yleensä "kiisteltynä". Julkaisijat saavat kuitenkin hyvin pitkälti riippumatta minkäänlaisista politiikan ja demokratian keinoista päättää peliensä sisällöstä kuten asiakkailleen parhaaksi näkevät. Feministinen kritiikki videopeleistä saatetaan nähdä laajalti pelaajayhteisöissä "politiikan tunkeutumisena videopeleihin" ja sen seuraaminen "asiakasvastaisena". Jos julkaisija kuitenkin kehittää peliä opittuaan saamastaan kritiikistä, ratkaisua ei tietenkään tehdä politiikan vuoksi, vaan juuri asiakkaiden. Eikö ole outoa pitää epäuskottavana, että julkaisija on aidosti kiinnostunut laajentamaan valitsemansa pelin vetovoimaa (esimerkiksi).

Feministisiksi laskettavia teemoja voi käsitellä pelikirjoituksessa tekemättä siitä poliittista, koska ne teemat ovat pääasiallisesti hyvin epäpoliittisia. Miltei mikä tahansa tarkempi analyysi esimerkiksi hahmojen designeista, luonteista tai rooleista voisi muutoin olla tekstiin kuulumatonta, jos se on sitä joidenkin lukijoiden mielestä.

Fintendo sanoi:
Samus, siro nainen, myllytti massiivisia hirviöitä tavalla, johon vain superhaarniskoihin pukeutuneet karskit avaruusmariinimörssärit olivat siihen mennessä pystyneet.

Mutta eikö Samus toisaalta juuri ole, öh, superhaarniskaan pukeutunut karski "mörssäri", vaikka ei varsinaisesti avaruusmariini?

Viimeksi muokattu:

Hynät/Rahat & Ruplat

Adamantiumluuranko
7.5.2017
140
Hyvää tekstiä tuossa yllä. Aika uniikki lumihiutale saa olla, jos jollain tavalla tuosta artikkelin ”feminismistä” otti itseensä, tai näki sen millään tavalla häiritsevänä.

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Nyt kun Fintendo on ollut jonkin aikaa auki, ajattelin laittaa omia kommentteja sivustosta. Itse yhteisö vaikuttaa siirtyneen hyvin uuteen osoitteeseen, ja foorumi tuntuu hyvin samanlaiselta kirjoituspaikkana kuin NoF:in foorumi. Foorumille on ehkä ominaista se, että viesti voi mennä kuinka syvälle aiheeseen hyvänsä olematta liian raskasta tekstiä sopiakseen keskusteluun, eikä se ei ole muuttunut. Sivun ulkoasu on vähän tylsä ja minimalistinen. Fintendo-logosta olisi miltei mahdoton päätellä kysessä olevan Nintendo-pelisivusto pelkän designin perusteella. Minulle tulee mieleen tuosta pienestä logosta kulmassa jokin tietojenkäsittely-yhtiö, tai jotain! Eikö muuten foorumin ikoneissa voisi olla ne klassiset sienet NoF:sta? Niistä välittyisi heti, että foorumi käsittelee Nintendoa. Mielestäni sivuston ulkoasun pitäisi olla hauskempi/söötimpi ja jollain tavalla sanoa "Nintendo".

Se, miten foorumi on kytketty arvosteluja ja artikkeleita julkaisevaan pääsivuun, muistuttaa minua paljon NC:stä/Levelistä. Oikeastaan välillä tuntuu siltä kuin NC ja NoF olisivat yhdistyneet, mikä ei ole varsinaisesti huono juttu.

Discord toimii yllättävän hyvin foorumin ohessa. Vaikka olen aika usein foorumilla, postaan tyypillisesti aika harvoin, koska en jotenkin ole sitä tyyppiä, että tekisin lyhyitä postauksia kaikesta mieleen juolahtavasta. (Ei sillä, että siinä olisi jotain väärää.) Discordiin sopii hyvin erilaiset huomautukset, lyhyet kommentit ja nopeampi, tiivis keskustelu, jollaista ei välttämättä kävisi foorumilla. Toisinaan Discordissa käydään myös keskustelua, joka sopisi minusta paremmin foorumille. Discord-keskustelu unohtuu nopeasti, jolloin hyvä aihe voi jäädä pienelle huomiolle. On erikoista, miten ryhmäkeskustelun luonne muuttuu riippuen siitä, ketkä milloinkin ovat aktiivisia siinä. En voi kieltää, ettenkö tuntisi välillä oloani hieman ulkopuoliseksi (toisin kuin foorumilla). Sama voi päteä moneen käyttäjään aina joskus riippuen senhetkisistä aiheista ja ilmapiiristä. Keskustelu on käynyt myös tosi kiinnostavissa aiheissa. Foorumilla ja ryhmäkeskustelulla on oma merkityksensä.

Fintendon Google-prioriteetti vaikuttaa muuten nousseen ihan viime aikoina, mikä ei tosin ole yllättävää. Aluksi hakusanoilla "nintendo foorumi" piti muistaakseni selata hakutuloslistaa hieman löytääksen sivun (ja silloinkin löytyi vain yksittäinen ketju Nintendo-sanan ansiosta). Nyt sivu tulee ensimmäisenä ja useina hakutuloksina.

Viimeksi muokattu:

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
801
Rovaniemi
Hyvää palautetta ja tällaista kaipaan myös lisää.
Sivun ulkoasu on vähän tylsä ja minimalistinen. Fintendo-logosta olisi miltei mahdoton päätellä kysessä olevan Nintendo-pelisivusto pelkän designin perusteella. Minulle tulee mieleen tuosta pienestä logosta kulmassa jokin tietojenkäsittely-yhtiö, tai jotain! Eikö muuten foorumin ikoneissa voisi olla ne klassiset sienet NoF:sta? Niistä välittyisi heti, että foorumi käsittelee Nintendoa. Mielestäni sivuston ulkoasun pitäisi olla hauskempi/söötimpi ja jollain tavalla sanoa "Nintendo".
Myönnän olevani itse heikkona minimalismiin ja "syy" Fintendon muotokieleen. Arvostan itse selkeää luettavuutta ja mobiiliystävällisyyttä pitkälle. PHPBB ja SimpleMachines-foorumit näyttävät mielestäni hieman vanhanaikaisilta.

Ulkoasussa on otettu mallia pääasiassa Switchin modernista käyttöliittymästä ja eshopista. Foorumin viesti-ikonit perustuvat Switchin päävalikon grafiikkaan. Tämä sinisen sävy on lähes sama mitä sinisessä joyconissa. Kokeilin myös käyttää välillä Switchin punaista ja harmaatakin enemmän, mutta sinivalkoisuus oli miellyttävämpi ja sopi yhteen sivun nimen kanssa. Tavallaan on ehkä hyväkin, että sivusto erottuu hieman Nintendon virallisesta punavalkoisesta linjasta. Olen yhtä mieltä siinä, että harmaaseen taustagrafiikkaan voisi esimerkiksi lisäillä himmeitä tähtiä ja sieniä, tätä ei vaan ole saatu vielä onnistuneesti tehtyä. Ainakin foorumille on tarkoitus lisätä myös uusia teemoja (koska se on helppoa), käytännössä minulla olisi jo valmiina parenneltu yöteema ja purppurasävyinen teema.

Myös logo on minun kyhäämäni. Siihen voisi tietysti lisätä jonkin pienen symbolin oheen, mutta toistaiseksi ei ole keksitty mitään villimpää vaihtoehtoa. Muutenkin olen ollut ehkä turhan varovainen virallisen taiteen käytöstä viestinnässä.

Se, miten foorumi on kytketty arvosteluja ja artikkeleita julkaisevaan pääsivuun, muistuttaa minua paljon NC:stä/Levelistä. Oikeastaan välillä tuntuu siltä kuin NC ja NoF olisivat yhdistyneet, mikä ei ole varsinaisesti huono juttu.
Tarkoitus olisi vielä lisätä blogin ja foorumin integraatiota sitten kun ehditään. Mikäli täältä löytyy innokkaita kirjoittajia satunnaisille arvosteluille tai artikkeleille, niin minulle kannattaa pistää viestiä. Toistaiseksi sisällöstä on vastannut kourallinen hyypiöitä (vaikka jäseniä ylläpidossa onkin virallisesti enemmän).
Discord toimii yllättävän hyvin foorumin ohessa. On erikoista, miten ryhmäkeskustelun luonne muuttuu riippuen siitä, ketkä milloinkin ovat aktiivisia siinä. En voi kieltää, ettenkö tuntisi välillä oloani hieman ulkopuoliseksi. Sama voi päteä moneen käyttäjään aina joskus riippuen senhetkisistä aiheista ja ilmapiiristä. Keskustelu on käynyt myös tosi kiinnostavissa aiheissa. Foorumilla ja ryhmäkeskustelulla on oma merkityksensä.
Discord on kasvanut Suomen pelaajapiirissä niin kovasti, että se on hyvä olla vaihtoehtona foorumille kuten sanoit, sillä kirjoittelu ei kiinnosta kaikkia. Itse olen kokenut ulkopuolisuuden ongelmana silloin, kun olen koittanut liittyä jälkijunassa johonkin suureen ja valmiiksi muotoituneeseen yhteisöön. Toivottavasti esim. kannustaminen Discordin käyttöä peliseuran hakemiseen auttaisi tähän uusilla jäsenillä.
Fintendon Google-prioriteetti vaikuttaa muuten nousseen ihan viime aikoina, mikä ei tosin ole yllättävää. Aluksi hakusanoilla "nintendo foorumi" piti muistaakseni selata hakutuloslistaa hieman löytääksen sivun (ja silloinkin löytyi vain yksittäinen ketju). Nyt sivu tulee ensimmäisenä ja useina hakutuloksina.
Sivusto on kävijä- ja käyttäjämääriltään vielä varsin pieni, mutta hallintapaneelissa on tehty hieman hakukoneoptimointia. Lisäksi Google nosti hiljattain HTTPS-suojattujen ja mobiiliyhteensopivien sivujen näkyvyyttä.

• Tykkää
Reaktiot: AXU

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
Mario-viikolla on puskettu paljon mielenkiintoisia artikkeleita. Kiitos niistä. Haluan kuitenkin muistuttaa, ettei Mario ole enää Nintendon mukaan putkimies. :wink::NotLikeThis:

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
801
Rovaniemi
Fintendon käyttäjäkysely 2017

Kokoan tähän joulukuisen käyttäjäkyselyn tulokset ja kommentoin niitä, muutkin saavat vapaasti lainata. Kelvollisia vastauksia tuli 44 kpl (mikä on huomattavasti vähemmän kuin esim. Odyssey-kisassa), suoranaisia kirjallisia ehdotuksia annettiin aika vähän. Lisäksi muutamassa palautteessa pisteiden sijoittelu näytti aika hakuammunnalta, mutta otin nekin mukaan. "En osaa sanoa" -ääniä ei huomioitu keskiarvoissa, muutamissa kohdissa niitä oli yli puolet äänistä.

wcvEiGi.png

JqrksAX.png

KPmzeOa.png

Kommentti:
Valtaosa vastaajista on tullut Nintendo Klubin kautta ja rekisteröitynyt foorumeille. Sinänsä ihan ok, etteivät pelkästään kilpailun perässä olleet vierailijat sotkeneet statistiikkaa. Twitter-paukutus on kannattanut, sillä sieltä on tullut uutta väkeä. Etenkin ex-klubilaisille Fintendon foorumi on tärkein osa palvelua. Discord on käyttäjänumeroissa oikeasti hieman edellä, mutta joukossa on paljon lurkkaajia. Moni käyttää vain toista keskustelukanavaa.

Blogissa ei vierailla välttämättä joka päivä, sillä siellä julkaistaan sisältöä muutenkin kerran kaksi viikossa. Joulukalenteri ja kisat lisäsivät hallintapaneelin perusteella mukavasti päivittäisiä kävijämääriä, kalenteria kiiteltiin myös parissa kirjallisessa kommentissa. Ajatuksena on panostaa blogissa laatuun määrän sijaan. Esimerkiksi Nintendo-uutisten kirjoittaminen suomeksi näillä kävijämäärillä ei ole kovin kannattavaa, sillä samat jutut tulisivat tunteja ulkomaalaisten julkaisujen jälkeen ja kävijäkunta taitaa varmasti englannin hyvin. Huomattavasti vähemmän aikaa vaatii linkkien jakaminen somekanavilla ja foorumilla. Kattavampaa uutispalvelua ei ole koskaan toivottu.

Maksullista lisäjäsenyyttä ei olla ainakaan tällä hetkellä toteuttamassa. Vastausten perusteella sille vaadittaisiin ainakin jotain vastiketta tai halvempaa vuosimaksua. Täyden maksumuurin taakse sisältöä en tulisi koskaan laittamaan, vaan se avautuisi kaikille esim. muutaman viikon kuluessa. Muitakin tukivaihtoehtoja on pyöritelty, kuten paitashoppia, josta jäisi Fintendolle muutama euro per myyty tuote. Blogissa on pieniä mainoksia, joten adblockin pois päältä laittamalla kirstuun kilahtaa euro tai kaksi (true story) kuussa. Jos rahaa kertyisi jostain, niin se mahdollistaisi esim. pienet serveripäivitykset, ylimääräiset arvonnat tai karkkirahat toimitukselle.

Arvioi Fintendo.fi-sivua ja sen sisältöä (1 täysin eri mieltä, 4 täysin samaa mieltä). Keskiarvoissa ei huomioitu EOS-ääniä.

1. Blogin sisältö on kiinnostavaa KA: 3,29
2. Artikkelit ja arvostelut ovat laadukkaita KA: 3,31
3. Blogissa julkaistaan sisältöä sopivaan tahtiin KA: 3,43
4. Artikkeleilla pitäisi olla oma kommenttikenttä KA: 3,11
5. Julkaistut videot ovat kiinnostavia KA: 2,86

6. Julkaistut videot ovat laadukkaita KA: 3,26
7. Videoita julkaistaan sopivaan tahtiin: 3,11
8. Teemaviikot ovat onnistuneita (Esim. Splatoon-viikko, Mario-viikko) KA: 3,39
9. Ulkoasu on selkeä KA: 3,62
10. Fintendo.fi latautuu tarpeeksi nopeasti KA: 3,70
11. Mainokset eivät häiritse KA: 3,70

Kommentti:
Olen laatinut blogijutuille tietynlaiset laatukriteerit ja ohjeet. Minä tai joku muu ylläpidosta käy jokaisen tekstin läpi ja yleensä muokkaa niitä hieman. Vaikka kukaan ei äidinkielen maisteri vielä olekaan, niin ainakin omasta mielestäni artikkelit ovat kielellisesti varsin laadukkaita, etenkin jos vertaa moniin muihin suomalaisiin harrastusblogeihin. (Toki nuo minun muutaman vuoden takaiset tekstit voi jättää omaan arvoonsa...) Myös videoissa on eräänlainen kuratointi, eli mitä tahansa linkkejä ei julkaista. Omia videoita voisi lähetellä meille useamminkin. Kiinnostavuudessa on sen sijaan vähän kehitettävää, itse luen tämän niin, että arvostelupainotteinen sisältö kaipaisi seuraksi jotain spesiaalimpaa.

Erillisen kommenttikentän tarpeellisuus keräsi ääniä molemmista päistä. Käytännössähän juttujen linkkejä voi jo kommentoida FB:ssä ja Twitterissä, mutta kukaan ei tee niin. Nimettömän tai FB-tunnuksilla kirjauduttavan kentän voisi lisätä artikkeleihin nappia painamalla, mutta toisaalta haluaisin ohjata keskustelua enemmän foorumille (moderoinninkin vuoksi) tai käyttää foorumitunnuksia tunnistautumiseen. Xenforo-foorumisoftan 2.0-versio kuumottelee jo, mutta se rikkoisi kaikki nykyiset integroinnit. Palataan joskus myöhemmin asiaan.

Blogin ulkoasua ja nopeutta kehuttiin paljon, mikä oli minulle pieni yllätys. Mainoksia ei voi oikeastaan vähentää, sillä seuraava askel olisi niiden poistaminen kokonaan. Ne saa kuitenkin pois adblockilla, mikäli ne ärsyttävät. Jossain vaiheessa myös blogille saatetaan tehdä oma yöteema.

Arvioi foorumin ulkoasua ja toimivuutta (1 täysin eri mieltä, 4 täysin samaa mieltä). Keskiarvoissa ei huomioitu EOS-ääniä.

1. Foorumia on helppo käyttää KA: 3,67
2. Foorumin väriteemat ovat hyviä KA: 3,58
3. Foorumin aiheluettelo on selkeä KA: 3,41
4. Foorumi on sopivan aktiivinen KA: 2,97
5. Käyttäjät ovat asiallisia KA: 3,63

Arvioi Discordin ulkoasua ja toimivuutta (1 täysin eri mieltä, 4 täysin samaa mieltä). Keskiarvoissa ei huomioitu EOS-ääniä.

1. Discordia on helppo käyttää KA 3,81
2. Discordin aiheluettelo on selkeä KA: 3,60
3. Discordin käyttäjät ovat asiallisia KA: 3,42

Kommentti:
Asiallisuus-kysymyksellä koitettiin kartoittaa yleistä viihtyvyyttä, tarvittaessa modet puuttuvat asiohin, mutta näin ei ole onneksi montaa kertaa tarvinnut tehdä. Foorumin alueluettelosta on tullut välillä palautetta ja sitä tullaan jossain välissä sorkkimaan. Esim. Osto ja myynti -alue ja Tekninen tuki ovat nousseet esille. Pelkästään paria aihetta varten erillisiä alueita ei kuitenkaan kannata tehdä. Kyselyn aloituspäivämäärän jälkeen foorumille on tullut jo 3 uutta teemaa. Lisää ei ole ainakaan lähiaikoina tulossa.

Aktiivisuuteen voi vaikuttaa jokainen, mielestäni foorumi on vähän piristynyt joulukuussa.

Seuraatko Fintendon sosiaalisen median tilejä? (Twitter tai Facebook)

Kyllä: 55,8%
Ei: 44,2 %

Arvioi Fintendon viestintää ja läsnäoloa eri medioissa (1 täysin eri mieltä, 4 täysin samaa mieltä). Keskiarvoissa ei huomioitu EOS-ääniä. (Näissä kysymyksissä EOS oli paljon)

1. Fintendon Twiter on tarpeeksi aktiivinen KA: 3,00
2. Twitter-tilin sisältö ja viestintä on onnistunutta KA: 3,22
3. FB-sivu on tarpeeksi aktiivinen KA: 2,81
4. FB-sivun sisältö ja viestintä on onnistunutta KA: 3,19
5. Fintendolla pitäisi olla Instagram-tili KA: 2,27
6. Fintendolla pitäisi olla Snapchat-tili KA: 1,53

7. Fintendolla pitäisi olla oma Youtube-kanava KA: 3,14
8. Fintendon pitäisi järjestää tai tukea livestriimejä KA: 3,04

Kommentti:
Sometilejä kannattaa seurata, sillä seuraajien määrä vaikuttaa suoraan esim. arviokappaleiden saantiin joiltain julkaisijoilta. (Enemmän seuraajia --> enemmän sisältöä blogiin.) Oletan tosin, ettei moni Ei-vastaaja omista kumpaakaan tiliä, esim. Facebookin käyttö on omassa tuttavapiirissäni laskussa. Fintendon FB on keskittynyt enemmän sivun oman sisällön jakamiseen, kun taas Twitterissä on vähän vapaampi tyyli. FB-tiedotusta voidaan lisätä, mutta se on vain vähän vaivalloisempi palvelu lisätä linkkejä ja kuvia. Fun fact: Muutamassa vastauksessa Facebookin aktiivisuus oli arvioitu neloseksi ja Twitter ykköseksi hieman nurinkurisesti (?).

Instagram ja Snapchat saivat aikamoisen tyrmäyksen, eikä niitä olla edes harkittu vakavasti. Omaa YouTube-sisältöä toivottiin enemmän ja sitä on suunniteltu. Luultavasti videoita tehtäisiin "kausimaisesti" esim. 5 - 10 jaksoa kerrallaan etukäteen ja julkaistaisiin sitten viikoittain. YouTuben puolella saatettaisiin kokeilla erilaisia ohjelmaideoita. Ainakin yhdessä palautteessa ehdotettiin myös fintendolaisten pelisessioiden kuvaamista.

Discordiiin on lisätty jo Livestream-botti, joka postailee jäsenten ja valikoitujen Nintendo-aiheisten Twitch-striimien linkkejä automaattisesti.

Kiitokset kaikille vastanneille, aavistin tulokset pääasiassa oikein ja niiden perusteella tehdään jotain muutoksia vuoden aikana.

Viimeksi muokattu:

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Olen ajatellut, että foorumilla olisi hyvä olla "Yleinen videopelimusiikkikeskustelu".

Foorumilla on jo ketjuja, joihin voi postata pelimusiikista, mutta muiden ketjujen aihe rajoittaa postausta. "Arvostele edellisen pelimusiikki" on toimiva konsepti, mutta se ei anna esitellä kappaletta ja kommentoida sitä itse, mikä voisi olla vielä mielekkäämpää joillekin. Yleisissä on musiikkiketju, mutta sen aihe on ehkä liian laaja, ja musiikkiketjun mieltää helposti liittyvän erityisesti populaarimusiikkiin. Yleiseen videopelikeskusteluun voi kirjoittaa pelimusiikista, mutta etenkin erityisen raskas postaus musiikista tuntuu hassulta siellä.

Pitäisikö foorumille aloittaa ketju yleiselle keskustelulle pelimusiikista?

Viimeksi muokattu:

testudo80

Jäsen
8.12.2018
47
Helsinki
Hei,

Tämä on ensimmäinen viestini. Kirjoitan uuden Nintendo-pelaajan näkökulmasta.

...

Foorumille tarvitaan ehdottomasti ketju otsikolla: Nintendo

Ketjun pitäisi olla kiinnitetty. Aiheena kaikki vähinkään merkittävät uutiset koskien yritystä. Työpaikkailmoituksista uuden Switch mallin arvailuihin. Pitäisi olla 1.viestissä jotenkin pähkinän kuoressa mikä tekee Nintendosta Nintendon. Uniikki juttu, nyt Jobsin kuoleman jälkeen mielestäni merkittävämpi yritys kuin Apple.

...

Toinen kiinnostava ketju voisi olla sellainen jossa jokainen kertoisi kuinka kauan on ollut Nintendo fani ja mistä hetkestä kaikki alkoi. Miksi Nintendo pelit ovat erilaisia tai aivan omassa luokassaan pelimaailmassa. Viestiin voisi lisätä omat TOP-5 pelit, perusteluineen. Olisi myös kiinnostava tietää pelaako kyseinen henkilö muitakin pelejä, konsoleita, pc:tä. Tavallaan sellainen ketju, jossa myös käyttäjät tulevat toisilleen tutuiksi. Nyt fintendosta saa hieman sen kuvan uutena käyttäjänä, että aika sisäänpäinkääntynyt yhteisö, vaikka asia on varmasti päinvastoin.

...

Sitten jo etusivulla pitäisi olla valikko Nintendo TOP 100 pelit. Päivittyvä lista kaikkien aikojen parhaista Nintendo peleistä. Samaan tapaan kuin Leffatykissä. Olisi hienoa jos listoja olisi joskus useampi, siis samantyylinen hakutoiminto kuin Leffatykillä. Esim. valitse sarja, huom vain suurimmat sarjat. Eli voisin valita Mario Kartin, ja hakisi kaikki sarjan pelit. Sitten siinä olisi arvosana perässä. Muuttuva lista jos aikanaan julkaistaan uusi. Alusta näkyisi selkeästi nimen vieressä.

...

Mainostaminen muualla. Teillä on erinomainen DISCORD-kanava, mutta se täytyisi kertoa kaikille Suomessa. Onko SEUL sivuilla, murossa, io-tech, jne.

...

Ainiin... ja jokaisessa postauksessa tuo aika milloin kirjoittanut. Minusta häiritsevä ja jopa "turha" tieto viestissä.

Huom! vain ideoita.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
801
Rovaniemi
Kiitos viestistä, aika moneen ehdotukseen on jo tarjolla vastaus.

Foorumille tarvitaan ehdottomasti ketju otsikolla: Nintendo

Ketjun pitäisi olla kiinnitetty. Aiheena kaikki vähinkään merkittävät uutiset koskien yritystä. Työpaikkailmoituksista uuden Switch mallin arvailuihin. Pitäisi olla 1.viestissä jotenkin pähkinän kuoressa mikä tekee Nintendosta Nintendon.
Minusta kaiken mahdollisen Nintendo-keskustelun käyminen yhdessä aiheessa on vähän huono idea. Aiheita voivat kuitenkin tehdä kaikki, eivät pelkästään ylläpitäjät, eli jos sinulla on mielessä hyvä keskustelun idea, niin tuumasta vain toimeen.

Switch-aiheisille uutisille on jo ketju.
3DS alkaa olla vastaavasti jo ehtoopuolella.
Toinen kiinnostava ketju voisi olla sellainen jossa jokainen kertoisi kuinka kauan on ollut Nintendo fani ja mistä hetkestä kaikki alkoi. Miksi Nintendo pelit ovat erilaisia tai aivan omassa luokassaan pelimaailmassa. Viestiin voisi lisätä omat TOP-5 pelit, perusteluineen. Olisi myös kiinnostava tietää pelaako kyseinen henkilö muitakin pelejä, konsoleita, pc:tä. Tavallaan sellainen ketju, jossa myös käyttäjät tulevat toisilleen tutuiksi. Nyt fintendosta saa hieman sen kuvan uutena käyttäjänä, että aika sisäänpäinkääntynyt yhteisö, vaikka asia on varmasti päinvastoin.
Pelilistauksiin on jo yksi aihe.
Itsestään voi kertoa esittelyketjussa, jonka linkki löytyy myös alapalkista.

Sitten jo etusivulla pitäisi olla valikko Nintendo TOP 100 pelit. Päivittyvä lista kaikkien aikojen parhaista Nintendo peleistä. Samaan tapaan kuin Leffatykissä. Olisi hienoa jos listoja olisi joskus useampi, siis samantyylinen hakutoiminto kuin Leffatykillä. Esim. valitse sarja, huom vain suurimmat sarjat. Eli voisin valita Mario Kartin, ja hakisi kaikki sarjan pelit. Sitten siinä olisi arvosana perässä. Muuttuva lista jos aikanaan julkaistaan uusi. Alusta näkyisi selkeästi nimen vieressä.
Etusivulla julkaistaan tällä hetkellä Sata parasta Nintendo -peliä artikkelisarjaa. Sitä varten kyseltiin mielipiteitä myös foorumilaisilta. Listaa on ajatus tarkastella todennäköisesti muutaman vuoden välein, kunhan uusia pelejä ilmestyy tarpeeksi. Esim. IGN taitaa päivittää omaa pelilistaansa neljän vuoden välein. Yksittäistä juttusarjaa ei välttämättä kiinnitetä yläpalkkiin, mutta eiköhän se etusivun suosittelupalkeissa näy kun valmistuu.

Pelitietokannan päivittäminen ja jokaisen pelin arvosteleminen voi olla aika työläistä, ellet sitten tarkoita käyttäjäarvioita, joita olen tutkinut jonkin verran, mutta tekninen toteutus on vielä vaiheessa. Olen yrittänyt etsiä tulevien Switch-pelien kalenterisyötettä, mutta jokaisessa löytämässäni on ollut jotain puutteita. (Ei EU-päivämääriä, vain vähän pelejä, syötteen päivittäminen loppuu joskus...)

Mainostaminen muualla. Teillä on erinomainen DISCORD-kanava, mutta se täytyisi kertoa kaikille Suomessa. Onko SEUL sivuilla, murossa, io-tech, jne.
Itse en ylläpitäjänä pitäisi siitä, jos joku rekisteröityy jollekin toiselle foorumille vain mainostaakseen omaa sivuaan. Onko se edes sallittua Murossa (Otavamedia) tai IO Techissä? Fintendo ei ole SEUL:n jäsen, eikä tietääkseni mikään muukaan suomalainen pelimedia. Jos siellä on jokin paikka, jonne saa linkin laittaa, niin kerro. Verkkomainostamiseen ei ole erityisemmin varaa tällä hetkellä.

Joskus olen jonkun Nintendo-aiheisen keskustelun bongannut Murossa, jossa oli linkki myös Fintendoon. Itse en paljoa muilla foorumeilla käy enää, eikä allekirjoituslinkeistäkään ole paljoa hyötyä, jos viestejä ei postaile jatkuvasti. Yhteistyöarvostelut suomalaisten youtubettajien kanssa ovat sellaisia, joita haluaisimme tehdä enemmän.

Ainiin... ja jokaisessa postauksessa tuo aika milloin kirjoittanut. Minusta häiritsevä ja jopa "turha" tieto viestissä.
Mielestäni tämä on ihan hyödyllinen tieto. Ilman sitä tämäkin palaute olisi voinut mennä ohi.

Viimeksi muokattu:

Mewtwolover

Mewtwo FTW!
5.7.2017
10
Jyväskylä
Noissa Nintendo TOP 100 pelit -artikkeleissa voisi Windowsiin viittaavan PC-lyhenteen korvata Win-lyhenteellä, se olisi selkeämpää ja sitä käytetään muuallakin yleisesti. Tuo PC-lyhenne tässä yhteydessä on sitäpaitsi muinaisjäännös ajalta jolloin Maceissa oli erilainen rauta kuin PC:issä. Nykyäänhän Mac on raudaltaan PC niin kuin Linux- ja Windows-koneetkin.

Viimeksi muokattu:

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
801
Rovaniemi
Minkäs takia mää sain bannit discord servulta?
Viikon banni rasismisävytteisen keskustelun lietsomisesta ja kun edellisestäkään lomasta ei ollut kulunut kauaa. Carl-botin pitäisi kyllä lähettää asetusten mukaan ilmoitus privalla, mutta ilmeisesti ei tule läpi, jos se prosessoi bannin liian nopeasti.

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Mikäli keskustelu on väärässä paikassa, niin sen saa siirtää muualle. Ajattelin tämä olevan luontevin alue otsikon keskustelulle.

Kuten olemme varmasti kaikki huomanneet on Foorumin keskustelut ja aktiivisuus vähentyneet nollaan. Olisikin mukavaa kuulla muiden mietteitä foorumin tulevaisuudesta ja nykyiseen tilanteeseen johtaneista syistä. En sano, että itse olisin täällä mikään aktiivisin jäsen, mutta siitä huolimatta foorumin hiljentyminen on itselleni harmin paikka.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
801
Rovaniemi
Siirsin palauteketjuun.
Olisikin mukavaa kuulla muiden mietteitä foorumin tulevaisuudesta ja nykyiseen tilanteeseen johtaneista syistä. En sano, että itse olisin täällä mikään aktiivisin jäsen, mutta siitä huolimatta foorumin hiljentyminen on itselleni harmin paikka.
Jengi tykkää Discordista enemmän ja ei välitä kirjoittaa samoja juttuja uudestaan tänne varmaan ykkössyy. Siellä on ollut aina enemmän aktiivisia käyttäjiä ja Discord avataan useammin muidenkin ryhmien vuoksi.

Yleisesti ottaen somepalvelut, Reddit, Discord, Whatsapp, Snapchat ja vastaavat ovat syöneet parin viimeisen vuoden aikana monta pienempää foorumia. Kynnys lähettää viestejä pikaviestisovelluksilla on pienempi kuin kirjautuminen foorumeille. Omasta mielestäni on myös vähän nihkeää pakottaa ihmisiä rekisteröitymään foorumille esim. jtn. peliturnausta varten. Ehkä myös Nintendo-rintamalla on ollut vähän hiljaisempaa suurempien julkaisujen osalta.

Jack

Viikin kreivi
3.5.2017
140
Jengi tykkää Discordista enemmän ja ei välitä kirjoittaa samoja juttuja uudestaan tänne varmaan ykkössyy. Siellä on ollut aina enemmän aktiivisia käyttäjiä ja Discord avataan useammin muidenkin ryhmien vuoksi.

Aivan. Itselleni Discord on jäänyt etäiseksi eikä tuollainen alusta oikein sovi omaan käyttööni. Tässä on jo ennestään tarpeeksi keskusteluita ja sovelluksia joiden merkkiäänet piippailevat ja punaiset pallerot vievät huomion kaikesta. Foorumit ovat olleet siitä hyviä, että siellä voi pyöriä silloin kuin haluaa ja silti pysyä keskusteluissa mukana.