Monster Hunter-sarja/pelit - Hirviömetsästäjien kohtauspaikka

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Monster-Hunter-575x300.png



Capcomin supersuosittu pelisarja on nykyään enemmän tai vähemmän miellettäväksi osana Nintendon pelikirjastoa ja sen vuoksi koenkin lähes fysiikan lakipykäläksi luoda Nintendo-aiheisen keskustelufoorumin alle Monster Hunter-topicin, ilman että se hukkaantuu "Muu peliaiheinen keskustelu"-tabien alle. Sarja tosiaan on tällä hetkellä eräänlaisessa risteyksessä sillä Capcomin ja Nintendon välinen yksinoikeussopimus loppui viime vuoden puolella ja tällä hetkellä Capcom voi siis valita mieluisensa julkaisualustan seuraavalle (ei Monster Hunter XX) sarjan pelilleen. Sonylla on kotikonsoleista suurin laitekanta vihreällä planeetallamme mutta sarja on iskostunut pelaajien selkärankaan kakkososan jälkeen nimenomaan käsikonsolipelinä joten jatkaako sarja 3DS:llä, ottaako Capcom riskin ja hyppää Switchin kelkkaan vai tekeekö pitkän linjan japanilaisfirma ns. Square-Enixit ja julkaisee pelin sekä PS4:lle että 3DS:lle?? Aika näyttää mutta nyt loppuu tällaiset behind the scenes-tason löpinät ja aletaan puhumaan itse pääasiasta.


Monster Hunter on siis pitkän linjan pelisarja jonka juuret ulottuvat aina 2000-luvun puolivälin hujakoille jolloin sarjan ensimmäinen osa julkaistiin PS2:lle. Japanin ulkopuolella homman nimi oli erittäinkin "tietäjät tietää" mutta emämaassaan peli oli sen verran kova menestys että jatkoa seurasi ja tämä jatko oli se joka räjäytti pankin. Pelisarjan toinen osa oli PS2:lla vain yksi jatko-osa muiden joukossa konsolin kultavuosien kulkiessa kohti vääjäämätöntä loppuaan mutta Sonyn uudelle käsikonsolille, PSP:lle, julkaistu versiointi toisesta Monster Hunterista räjäytti pankit ja galaksit atomeiksi. Peli möi nipponissa kuin häkä ja sen myötä myös Sonyn kilpailijansa DS:n jalkoihin jäänyt käsikonsoli otti vahvaa jalansijaa maan konsolimarkkinoilla. Pelisarjan toinen osa oli sen verran kova menestys että Wiin ja DS:n myynneillä rahassa kylpenyt Nintendo loikkasi apajille ja osti pelisarjan pääosiin itselleen yksinoikeusdiilin.

monhan3.jpg


Kolmelle eri alustalle julkaistu kolmas Monster Hunter-pääpeli tutustutti sarjaa entistä enemmän meille hölmöille länsimaalaisille mutta ihan vielä ei täällä nousevan auringon maan ulkopuolella voitu puhua sellaisesta suosiosta mitä sarja vastaanotti osa osalta kotimaassaan. Mutta aivan kuin Fire Emblem-sarjakin, koki myös Monster Hunter lopullisen läpilyöntinsä 3DS:n myötä. Nintendo julkisti vuonna 2013 sopimuksen jossa Capcom oli lupautunut tekemään seuraavat kolme vuotta sarjan pääpelit vain ja ainoastaan Nintendon huippukovaan nousuun hitaan alun jälkeen lähteneelle käsikonsolille ja tämä kannatti sillä Monster Hunter 4 eri muodoissaan (meillä paremmin tunnettu Monster Hunter 4 Ultimate-nimellä) oli se viimeinen silaus sarjan menestykseen. Peli möi kuin mansikka kesätorilla ja arvostelijat ympäri maailmaa olivat polvillaan.

Monster Hunter oli viimein breikannut läpi myös muualla päin maailmaa ja viime vuonna täällä lännessä kesällä julkaistu pelisarjan parhaat palat yhteen nitonut Monster Hunter Generations vain jatkoi sarjan voittokulkua.

monhunteaser-1467801170145_270h.jpg


Niille joille pelisarja ei ole vielä tuttu, lukekaa ihmeessä seuraava pieni pätkä tekstiä ja käykää sen jälkeen ostamassa vaikka Monster Hunter Generations. Pelisarja on siis toimintaroolipelielementeillä kyllästetty areena/questfest jossa on mukana myös yksinpelattava juonellinen kampanja (jopa sarjan ns. Best of-kokoelmana pidetyssä Generationsissa mutta siinä juoni on erittäin löyhä). Mukaan voi hypätä minkä pelin myötä tahansa sillä vaikka pääsarjan pelien nimissä onkin numerot, ovat jokainen sarjan peleistä oma tarinansa ja aiempiin peleihin viitataan yleensä vain olkaa kohauttaen tai sisäpiirivitsin myötä. Sarjan isoimmat tähdet ovat totta kai pelien hirviöt. Peleissä on mukana niin pienempiä hirviöitä kuin jättimäisiä pomotaisteluun verrattavissa olevia hirviöitäkin ja kaikki nämä monsterit ovat iso osa pelisarjan kaanonia sillä ne esiintyvät samoilla nimillään (joissain osissa myös uusin tempuin varustettuna) läpi koko pelisarjan. Jokaisessa pelissä toki löytyy tukuttain uusia hirviöitä aiempiin osiin nähden mutta esim. pelisarjan omat vastineet Kenille ja Ryulle, Rathalos ja Rathian, ovat pelisarjan yksi monista vakkarihirviöistä joiden tahti vaan kovenee peli peliltä.

Pelaajan pääasiallinen tehtävä Monster Hunter-peleissä on saalistaa näitä hirviöitä ja kehittää hahmoaan vahvemmaksi näiden hirviöiden voittamisesta kerryttämällä lootilla. Pelien alussa pieruverkkareihin verrattavissa olevilla varusteilla varustettu pelaaja aloittaa tehtävät toki pienimpien monsujen kurmottamisella tai ihan vaikka resurssien keräilyllä mutta ei mene kauaa kun tehtäväksi annetaan ensimmäinen isomman hirviön teilaaminen. Progressiivinen kehitys niin pelaajan taidoissa kuin varusteissakin on ilahduttavan taidolla tehty pelisarjan pelistä toiseen ja Monster Hunter-sarjan yksi hienouksista piileekin nimenomaan siinä että pelaajalle kerrotaan erittäin vähän kädestä pitäen mitään mitä pelissä pitäisi tehdä. Kaikki info on piilotettu pelin sisälle. Sarjan peleissä kerätään hillittömiä määriä loottia joita yhdistelemällä saa itselleen taisteluissa hyödyllisiä esineitä ja hirviöistä irtoavalla lootilla saa kehiteltyä itselleen parempia varusteita joka puolestaan mahdollistaa haastamaan isompia ja kovempia hirviöitä joilta puolestaan, arvasit oikein, saa entistä parempaa loottia. Kiehtova aspekti on myös se että isot hirviöt surmaamalla saa vähemmän irtaimistoa näistä irti kuin ne tainnuttamalla. Tainnutus onnistuu Pokémon-tyylisesti mörrimöykkyä kurmottamalla niin kauan että se uupuu jonka jälkeen se pitää houkutella ansaan ja tainnuttaa. Monstereilla ei ole ruudulla minkäänlaista elinvoimamittaria joten pelaajan on selviytymistaisteluidensa ohessa muistettava pitää silmällä hirviön antamia ulkoisia merkkejä uupumuksesta jonka jälkeen on vasta aika pohtia että miten saada mörkö ansaan ja tainnoksiin.

Yksin ei tarvitse tätä raskasta ja koukuttavaa taakkaa kantaa mukanaan sillä pelisarjan ehkä se isoin koukku on sen moninpeli. Maksimissaan neljä henkeä voi kokoontua nettipelin välityksellä yhteen "hirvi(ö)mettälle" ja näin ollen yhdistää voimansa ja voimavaransa yhteisen hyvän eteen. Mitä enemmän pelaajia lähtee reissuun, sitä enemmän loottia irtoaa myös hieman normitasoaan nostavista hirviöistä. Moninpelissä kannattaa myös miettiä tarkoin ryhmädynamiikkaa sillä taistelut voitetaan yleensä helpoiten erilaisia hahmoluokkia sisältävällä tiimillä. Menestys tulee huomattavasti helpommalla kun neljän miekkaa heiluttavan hahmon sijaan metsästysporukasta löytyy vaikkapa yksi healeri, yksi pitkältä matkalta osumaa tekevä, yksi perushahmo ja vaikka yksi raskaammalla aseella varustettu karpaasi. Mahdollisuuksia on monia ja se tästä hommasta tekeekin hauskan.

Monster-Hunter-Generations-Guide-2.jpg


Monster Hunter-yhteisö on myös varsin suopea ja kannustava ja itse muistelen yhä lämmöllä kun Generationsin aikoihin sain apua överilevelein varustelluilta sotaveteraaneilta erään hemmetin väkevän monsterin kaatamiseen kun oma hahmo heilutti lähinnä voiveistä ja oli pukeutunut pyöräilykypärään. Pari matsia myöhemmin omistin sen tason varusteet että pystyin jakamaan iloa ja auttamaan muita samassa tilanteessa olevia.

Nämä mainitut seikat ovat kuitenkin vasta se Monster Hunter-sarjan jäävuoren huippu. Peleistä löytyy niin paljon metatason mekaniikkoja että niiden selvittämiseen menee itsessään jo erittäin koukuttava ikuisuus. On aina hauskaa kuunnella niitä tarinoita joissa yli sata tuntia johonkin sarjan peliin upottanut uusi sarjan superfani ei ollut mitenkään tietoinen siitä että varusteisiin pystyy liittämään voimakiviä jotka unlockaavat varustekohtaisia erikoisominaisuuksia, tai vaikka että joku oli pelannut yli sata tuntia käyttäen vain yhtä hahmoluokkaa mutta olikin aloittanut pelaamaan jollain toisella hahmoluokalla vain todetakseen sen edellistä paremmaksi. Monster Hunter-peleissä voi ulkopuolisen silmiin ja korviin olla hitusen liian korkea aloituskynnys mutta kuten sanottua, se on äärimmäisen palkitsevaa puuhaa.

Mites täällä Fintendon foorumilla on hirviömetsästäjien laita? Onko joukossa tuhansien tuntien metsästäjäveteraaneja jotka kaatavat Howling Zinogreja ensitöikseen aamupalan yhteydessä? Entä onko joukossa vielä tähän loistavaan sarjaan tutustumattomia joita kiinnostaisi saada peleihin käytetyille rahoille kunnolla vastinetta satojen hauskojen ja koukuttavien pelituntien muodossa? Entä mitä olet mieltä pelisarjan menneisyydestä ja tulevaisuudesta? Sana on vapaa ja kaikesta sarjaan liittyvästä saa avautua.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Kaveriporukalla on tullut kaikki 3DS:n monhunit pelattu puhki. Voitaisiin pelata yhdessä joku kerta, jos Turun metsät kiehtovat.
 

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Pitkähkön linjan veteraani ilmoittautuu. Ensikosketukseni sarjaan tapahtui MH3:n myötä ja sarjaan on tullut sen jälkeen kulutettua lähes neljä tuhatta tuntia neljän pelin aikana (Tri, 3U, 4U ja Generations) ja on pitkälti syynä siihen, että olen joutunut lähettämään kertaalleen 3DS:ni huoltoon. Generationsia tulee edelleen pelattua kohtalaisen usein, ja mieluusti pelailen Fintendolaisten kanssa, mikäli täältä innokkaita metsästäjiä löytyy. Tämänhetkisenä proggiksena olisi saada loput pienet kruunut haalittua, jotta saisi virtuaalipippeliä kasvattavan 100% award ratingin.

4U:n myötä MH koki onlinessa melkoisen muutoksen kolmanteen sukupolveen verrattuna, joku voisi kutsua tätä "je suis monté/ich bin drauf"-efektiksi. Lyhyesti sanoen räjähdysmäisesti kasvaneen pelaajakunnan myötä tunnisti jo kaukaa uudemman pelaajan, ja näiden henkilöiden kanssa on tullut nähtyä ja koettua mitä mielenkiintoisimmat huntit. Tietäjät tietää, mistä puhun, ja voivat ehkä lukea rivien välistä, mitä oikeasti tarkoitan. Joka tapauksessa online on ehdottomasti pelin parasta antia, vaikka yksinkin hirviöiden lahtaaminen on ihan kelvollista ajanvietettä.

Mielenkiinnolla odotan, mikä Japanissa jo julkaistun MHXX:n kohtalo lännen puolella on. MHGen jäi kuitenkin kahden G-rank MH:n jälkeen lyhyen tuntuiseksi, ja ilmeisesti laajennuksessa on mukavasti uusia (ja vanhoja) hirviöitä sekä pari uutta tyyliä sekä Hunter Artteja. Veikkaan, että MHXX: länkkäri edition tulee vielä 3DS:lle, mutta toivon, että MH5 pysyy Nintendolla ja julkaistaan Switchille ja yhdistäisi handheld MH:n ja kotikonsoli-MH:n parhaat puolet.
 

Mauno

Jäsen
30.4.2017
192
Monster Hunter-yhteisö on myös varsin suopea ja kannustava ja itse muistelen yhä lämmöllä kun Generationsin aikoihin sain apua överilevelein varustelluilta sotaveteraaneilta erään hemmetin väkevän monsterin kaatamiseen kun oma hahmo heilutti lähinnä voiveistä ja oli pukeutunut pyöräilykypärään. Pari matsia myöhemmin omistin sen tason varusteet että pystyin jakamaan iloa ja auttamaan muita samassa tilanteessa olevia.
4U:n myötä MH koki onlinessa melkoisen muutoksen kolmanteen sukupolveen verrattuna, joku voisi kutsua tätä "je suis monté/ich bin drauf"-efektiksi. Lyhyesti sanoen räjähdysmäisesti kasvaneen pelaajakunnan myötä tunnisti jo kaukaa uudemman pelaajan, ja näiden henkilöiden kanssa on tullut nähtyä ja koettua mitä mielenkiintoisimmat huntit. Tietäjät tietää, mistä puhun, ja voivat ehkä lukea rivien välistä, mitä oikeasti tarkoitan.
Hmmm, siinäpä kaksi aika vastakkaista mielipidettä. Minulle on jäänyt traumat Tri:n online-communitystä, osaamattomat pelaajat joko potkittiin ulos huoneesta tai ignorattiin ja jätettiin hubiin... 3DS:n MH-peleissäkin on kyllä välillä nähnyt varsin nihkeitä persoonia. Neuvot menee helposti pätemisen tai kettuilun puolelle. En voi sanoa että tykkäisin try-hardeimmista MH-pelaajista.

Olen pelannut Tri:ä Uragaaniin asti sooloten GS:llä, jota en osannut silloin käyttää. Kävin onlinessa pari kertaa ja totesin ettei ollut minun juttu kun en vaan osannut. Myin pelin pois ja tartuin 2013 MH3U:hun, jota sitten soolosin aika tappiin yli 200 h. Opettelin pelin perusmekaniikat ja löysin aseet, joilla edelleen pitkälti mainin. Kun pelin alun sysisurkeista tutoriaaleista selviää edessä on pitkälti timanttia.

MH4U:ssa opettelin alusta lähtien pelaamaan muiden (pääasiassa tuttujen jäbien kuten Tinglen) kanssa. 3U:ta heikommat grafiikat oli vähän hölmö mutta nettipelin vuoksi varmaan pakollinen ratkaisu, mutta muuten 4U onkin mielestäni pelisarjan tähän asti paras osa. Aseiden balanssi toisaalta jäi myös kaihertamaan, koska eräänkin kerran sain ystävällisen neuvon vaihtaa hammeri charge bladeen, koska se nyt tekee parempaa KO damagea ja on OP as fuck. Eihän suinkaan pelaajan omalla preferenssillä ole väliä optimoinnin edessä... :oops:

Hammer on ikuinen suosikkini, sillä on hauska pelata. Joudun huonon asebalanssin vuoksi vaihtamaan dual bladeihin end gamessa, mutta ne eivät ole läheskään yhtä hauskat pelata ja Generationissa vieläpä tekevät tyyliin SnS:ää huonompaa elemental damagea.

Generations oli aika piskuinen fan service -peli, joka minustakin jäi vähän laihaksi ilman G-rankia. Stylet oli erittäin hauska mutta aavistuksen rikkinäinen lisä peliin. Adept style antaa liikaa anteeksi liian helpolla.
 

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Neuvot menee helposti pätemisen tai kettuilun puolelle

Tässäpä se ongelma onlinen puolella aika lailla tiivistyykin. Vielä 4U:ssa jaksoin neuvoa uudempia pelaajia, mutta etenkin englannin kielen paremmin osaavat tulkitsevat ystävälliset neuvotkin suoraan elitistiseksi nipottamiseksi, ja muita kieliä puhuville ei oma kielitaito riitä antamaan tipsejä. Tuosta Trin communitystä olen täysin samaa mieltä, että aika brutaalia meininkiä se oli uusia pelaajia kohtaan paikka paikoin, itsekin monet fudut ties mistä vähäpätöisistä syistä saaneena. Nykyään olen täysin tyytyväinen, kunhan pelikaveri osallistuu hirviön rökittämiseen edes jollain tavalla, mutta leechaamista (=basessa/alueen reunalla koko questin afkaamista) harrastavat saavat minut näkemään punaista.

Tuo tasapainottaminen on ikuinen ongelma MH:ssa, enkä usko, että Capcom saa koskaan aikaiseksi edes lähes tasapainoista Monster Hunteria. Etenkin mainitun hammerin kohtalo surettaa itseänikin, kolmannen sukupolven peleissä (etenkin Tri) Hammer oli vielä erinomainen valinta, mutta Charge Bladen myötä vanha kunnon leka on jäänyt taka-alalle. Generationsissa Capcom päätti vuorostaan pilata CB:n poistamalla kikkailumahdollisuuksia rankalla kädellä, mutta Hammer siitäkään huolimatta tuntunut paremmalta, koska SnS sai niin paljon KO-potentiaalia tyhjästä. Jos vähänkin on metatietoinen, jää pelaajalta helposti kokematta moni hauska ase antamatta niille edes mahdollisuutta, kun ase/strategia x tekee keskimääräisesti huntista puoli minuuttia lyhyemmän. Mielestäni kaikkia aseita kannattaa käyttää ja kokeilla, sekä tiedostaa, että tietyt aseet soveltuvat paremmin tiettyjen hirviöiden kaatamiseen. Laaja asevalikoima on loppuviimeksi monipuolistava eikä rajoittava tekijä.

Oma asesuosikkini on vaihtunut neljän pelin aikana tiuhaan tahtiin. Kolmannessa generaatiossa tuli pitkälti käytettyä perinteisiä blademaster-aseita, kuten Hammeria, Greatswordia sekä Long Swordia, 4U meni metaorjaillessa (ja uutuudenviehätyksessä) pitkälti CB/Glaive-linjalla, mutta Generationsissa tuli siirryttyä vahvasti Gunner-puolelle. Oikeastaan ainoa ase, jolle en koskaan ole erityisemmin lämmennyt, on Gunlance.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
801
Rovaniemi
Hyppäsin kelkkaan Trin julkaisun aikoihin, mutta joskus nelosen stoorin läpäisyn jälkeen iski pieni ähky ja pelaaminen on jäänyt sen jälkeen vähemmälle, vaikka kokeilin Generationsiakin. En erityisemmin välittänyt virus-monstereista, mysteerimetsästä ja muista uudistuksista, vaikka peli muuten olikin laatua. 3DS:n surkea resoluutio ja tikuttomuus heikensi myös hieman pelikokemusta. Tykästyin erityisesti Charge Bladeen, mutta lancet, hammer ja bowgunit ovat myös hauskoja välineitä.

Switchille MH-peli heti kiitos. Paremmin koneelle sopivaa sarjaa saa hakea.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
801
Rovaniemi

Ayy. Toivottavasti saadaan "Generations Ultimate" myös länteen, japania taitavat voivat kuitenkin napata eshopista.
 

Mustaviini

Lord of Multitaskin. Keeper of Stories
30.4.2017
12
Oulu
Toivottavasti graafista ulkoasua parannetaan huomattavasti 3DS-versiosta..... Ei tule tapahtumaan.

Kunhan resoluutio paranee.
 

Mauno

Jäsen
30.4.2017
192
Toivottavasti graafista ulkoasua parannetaan huomattavasti 3DS-versiosta..... Ei tule tapahtumaan.

Kunhan resoluutio paranee.
Pelkään samaa. En jaksa innostua yhtään ennen kuin ekat gameplay -trailerit on tulleet. MHX oli ihan hauska peli, mutta minusta oli alkujaankin vähän höhlää tehdä erillinen G-rank -versio pelistä, joka ei ole main series peli...

Paljon riippuu siitä onko peli lähinnä portattu Switchille ja parannettu resoluutiota vai tehty sitten jotain kattavampaa remonttia.
 

Mr. X

Jäsen
5.5.2017
70
MHX oli ihan hauska peli, mutta minusta oli alkujaankin vähän höhlää tehdä erillinen G-rank -versio pelistä, joka ei ole main series peli...

Typerämpää on julkaista peli jossa ei ole G-rankkia. Ja vaikka X/Generations on "spin-off" niin samaa paskaa se loppujen lopuksi on kuin "pääsarjan" Monster Hunterit.

Switch versio kuulostaa hyvältä ihan vain senkin takia, että 3DS ei ole kovin hyvä ohjaimena.
 

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Vahva ilmaisu, mutta tottahan se on, että G-rankitön Monster Hunter, etenkin kun kaksi viimeisintä (3U ja 4U) ovat sen sisältäneet, kielii vaan kiireestä saada jokin tuote pihalle ja oli selvä pettymys. Mieluummin olisin odottanut vuoden pidempään ja ottanut kerralla G-rankin sisältävän koko paketin.

Positiivista, että MHXX tulee Switchille. En usko Crapconin tuntien, että porttaukseen reson nostoa kummempaa jaksavat tehdä, mutta kieltämättä MH:ta pelaa mieluummin vaikkapa Pro-ohjaimella kuin 3DS:llä. Gameplay-kuvaa joka tapauksessa odotellessa.

E:
Ei kolmosessa tai nelosessakaan G-rankkia ensimmäisessä julkaisussa ollut

Puhunkin nyt länsijulkaisuista yksinomaan.
 
Viimeksi muokattu:

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Ei kolmosessa tai nelosessakaan G-rankkia ensimmäisessä julkaisussa ollut. En usko että Capcom pystyisi tekemään kolmea erilaista rankkia kerra samaan peliin ilman, että homma menisi Skyward Swordia pahemmaksi kierrätykseksi vailla uudistettuja monstereiden liikevalikoimia, varusteita yms.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Odotan itsekin mielenkiinnolla lisää tietoa Monster Hunter XX:stä. Olen pelannut sarjan osista ainoastaan Monster Hunter 3 Ultimatea 3DS:llä, mutta en ole pelannut peliä kovin pitkälle. Omistan ainoastaan alkuperäisen 3DS:n, joka ei ole toimintapainotteisissa peleissä kovin ergonominen käsilleni. Muutenkin pelin pelaaminen pienehköltä näytöltä ei ole ihanteellinen tapa pelata.

Olen kuitenkin kokeillut Ultimaten demoa Wii U:lla. Isolta näytöltä pelattuna peli tuntui huomattavasti paremmalta. Koska 3DS- ja Wii U -versiot ovat kuitenkin oleellisesti samat (nettipelin ja StreetPass -ominaisuuksien ulkopuolella), en kokenut Wii U -versiota tarpeelliseksi. Sen sijaan pelaisin mielelläni Monster Hunter Generationsia Switchillä. En ole pelannut Generationsia 3DS:llä, joten kokemus olisi minulle täysin uusi. Lisäksi uskon Switchin tarjoavan monella tavalla paremman kokemuksen. Switchin oma näyttö ja television näyttö ovat silmille huomattavasti miellyttävämpiä kuin 3DS:n pieni näyttö. Lisäksi pelin pelaaminen Pro Controllerilla tai Joy-Coneilla voittaa varmasti pelin pelaamisen 3DS:llä.

Switch on mielestäni erinomainen alusta Monster Hunterille. Sitä voi käyttää miellyttävästi kotikonsolina, mutta sen voi ottaa myös mukaan käsikonsolin tavoin. Laite tukee paikallista moninpeliä (kuten 3DS), joten Monster Hunteria voi pelata kaverien kanssa missä tahansa. Itse arvostan erityisesti laitteen ergonomisuutta ja sen isoa näyttöä, mutta lisäksi Switch tarjoaa merkittävästi enemmän tehoa kuin 3DS. Halutessaan Capcom voi tehdä pelistä huomattavasti näyttävämmän ja sulavamman kokemuksen kuin 3DS-versiosta. En kuitenkaan odota pelin ottavan Switchistä kaikkia tehoja irti.

En usko että Capcom pystyisi tekemään kolmea erilaista rankkia kerra samaan peliin ilman, että homma menisi Skyward Swordia pahemmaksi kierrätykseksi vailla uudistettuja monstereiden liikevalikoimia, varusteita yms.
Hauskaa, miten Skyward Sword toimii mielestäsi tapauksesta riippumatta esimerkkinä huonosta suunnittelusta. :rolleyes:
 

Mauno

Jäsen
30.4.2017
192
Olen G-rankittomista peleistä samaa mieltä kuin Tingle. Capcom tekee aina ensin Diamondin ja sitten vuoden päästä perään Platinumin, jotta se voi netota mahdollisimman paljon rahaa MH-munasuilta ja saa samalla lisäaikaa ja -resursseja pelien tuotantoon. Pelaajien kannalta tämä ei ole edes huono juttu, koska DLC:t on olleet reilusti ilmaisia ja toisaalta definitiinen G-rank -versio on aina tosi tiukka peli. Omistautuneimmille riittää aina tuoretta MH:ta pelattavaksi (ainakin japanilaisille).

Capcomille kyse on lähinnä valinnasta haluavatko tuoda perinteisesti japanilaisille markkinoille jätetyt pelit myös länteen. Markkinat on vissiin MH4U:n myötä lämmenneet niin että MHX tuotiin länteen. Minusta se on strategia, ei merkki kiireestä.

Edit: Haluaisin silti väittää ettei MHX ole pääsarjan peli, koska se on niin vahvasti MH4:n päälle rakennettu fanipalvelupeli. Kovasti olisin tahtonut että XX jää Japaniin ja seuraava julkistus olisi ollut jo MH5, mutta ehkä nuo haluaa kokeilla jäätä että kuinka moni vanhasta pelaajakunnasta lähtee uudelle konsolille ennen kuin tehdään isoja projekteja.
 
Viimeksi muokattu:

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Strategia tai kiire, sama asia siinä on taustalla. Eli dollarin kuvat silmissä.

Mutta kuten sanoit, ei asia varsinaisesti huono ole, koska pelattavaa piisaa. Kuitenkin MHXX tulee todennäköisesti maksamaan täyden pelin hinnan, omistaa pelaaja MHGenin tai ei, joka tässä eniten kuluttajan näkökulmasta nakertaa.

Vastaavankaltaisena esimerkkinä tuore MK8 Deluxe. Peli on periaatteessa sama kuin vanhakin, mutta pelissä on jonkin verran uutta pelattavaa, jolloin jo vanhemman version ostajalle tulee fiilis, että häntä "rangaistaan" suppeamman version ostamisesta. Etenkin, jos MHXX julkaistaan lännessä vain Switchille, eikä esimerkiksi 3U:n tyylisesti multiplättärinä, mahdolliset hinnanalennukset jo MHGenin hankkineille tuntuvat kaukaisilta toiveilta.

Mutta eipä tässä auta surkutella tai valittaa, ostan silti hinnasta riippumatta. Länsimaalaiset MH-diehardfanit syövät suoraan kädestä (myself included), jos uusi MH on tulossa. Siinä mielessä täytyy nostaa hattua Capcomille, että onnistuivat lämmittämään länsimarkkinat etenkin MH4U:lla, jotta voivat soveltaa japanilaisiin jo pidempiä aikoja käyttänyttä strategiaansa.
 
Viimeksi muokattu:

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Viikolla saatiin uskomattomia MonHu-uutisia kuin sitten myös hieman mieltä matalaksi vetäviä asioita. Aloitetaan negalla ensin (ja näköjään myös päätetään viesti alakuloisissa fiiliksissä mutta siitä lisää myöhemmin) ja ihmetellään Capcomin päätöstä olla tuomatta XX:ää länteen. Firma ilmoitti että ainakin omenapiirakkamanner jää ilman Switch-porttia ja näin ollen varmaan alkuperäinen 3DS-versiokin jää Trumpin valtakunnan ulkopuolelle. Euroopasta ei tietääkseni olla vielä sanottu mitään asiaan liittyen joten ei muuta kuin keräämään euroja kolehtiin ja kiristämään japseja että eivät saa enää koskea Muumeihin jos ei tuoreinta versiointia ala tänne tippumaan... edes siinä 3DS-version muodossa.

Sitten se megaton eli PS4:lle, PC:lle ja Xbox One-tuoteperheelle julkaistava upouusi pääsarjan peli Monster Hunter Worlds. Pulssi nousi lähelle kahtasataa kun peli sai ensiesityksensä Sonyn E3-pressissä ja kun olin saanut kiljuttua koko naapuruston hereille ja katsonut ensiesitysvideon toistamiseen, ei fiilis ollutkaan enää niin huipussaan. Eilisen pikaisen Capcomin järkkäämän Q&A-session fiilis on entistä pohdiskelevampi. Peli poistaa areenoilta aluejärjestelmän eli pelimaailma on saumaton. Onnea vaan niille jotka lähtevät alatasoisina yksin kaatamaan Deviljhoa ja pitäisi mennä turpasaunan jälkeen muutama parannusjuoma "toiselle alueelle". Kaukana ovat pian ne ajat. Tämä oleellisesti muuttaa myös pyydystettävien hirviöiden perässä juoksemisen. Kun aiemmissa peleissä osa strategiaa oli nimenomaan olla päästämättä ansaan kaapattavaa hirviötä karkuun areenan toiseen päähän lepäämään, poistuu tämän saumattomuuden myötä tämäkin aspekti. Lisäksi meno tulee kuulemma olemaan huomattavasti enemmän stealth-mekaniikkoihin pohjautuvaa (etenkin kun pelaat yksin) joten mitäs ihmettä täällä oikein tapahtuukaan? Isoja kysymyksiä jonka vuoksi en ole ihan niin innoissani kuin asiasta pitäisi olla. Mites muiden fiilikset Monster Hunter Worldista? XX:n Japan Only-meiningeistä ei varmaan tarvitse edes kysyä...
 

Dagoberto

Jäsen
1.5.2017
35
Capcomista on tullut viime aikoina hyvin oudot tuntemukset. Erikoisia ratkaisuja ja kommentteja Switchin suhteen. Tritä pelasin Wiillä paljonkin, mutta muuten sivusta seurannut sarjaa. Olen ollut siinä käsityksessä, että Monster Hunter toimii nimenomaan käsikonsoleilla parhaiten ja eikös tuo X ole jo käännetty englanniksi Generations-pelinä? Japan only Switch bundle konsolitarroineen näyttää muuten laiskuuden huipulta. En ole asiantuntija ja todennäköisesti aivan pihalla, mutta omat fiilikseni Worldistä on, että Capcom teki tyhmille länsimaille pelin, josta on riisuttu paljon MH-elementtejä.

Edit. Unohtui kysyä, että onko Double Cross importtaamisen arvoinen? Onko olemassa jotain guideja, joiden avulla peliä pystyä pelaamaan, vaikkei japania puhuisi sanaakaan?
 
Viimeksi muokattu:

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Youtubessa olen ainakin nähnyt joitain runeja, jossa kaveri pelaa MHXX:ää ja ilmeisesti jollain modilla saanut käännettyä tekstit englanniksi. Eli ainakin 3DS:llä se jollain tasolla pitäisi olla mahdollista, mutta sen tarkemmin en ole aiheeseen tutustunut.

Kieltämättä vähän harmittaa, ettei MHXX:ää olla näillä näkymin kääntämässä länteen. Eikä huvittaisi sitä keräilyrumbaa tehdä uudestaankaan, koska MHGen save lienee mahdoton transferoida japsiversioihin. Ehkäpä se pitää vain kiltisti odotella.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Ei riitä että Splatoon 2:sta tuli tänään Directin verran tavaraa ulos mutta myös tulevasta Monster Hunter Worldista saatiin puolituntisen verran pelikuvaa...


..joka ei ollut todellakaan sitä mitä Monster Hunteriltani odotin. Pääpaino näyttää olevan mättämisen sijaan siis erilaisissa survival- ja stealth-strategioissa ja meno kauttaaltaan tuntui koko ajan siltä että aiemmin armottomalla vaikeustasollaan ihastuttanutta sarjaa ollaan tuntuvasti yksinkertaistettu multiplattijulkaisun (peli tulee siis aiemmin ilmoitetun PS4:n sijaan myös Xbox Onelle ja PC:lle) nimissä. Damage indicatorit vilkkuu ruudulla vihollisia lyödessä, kentistä löytyy helaa palauttavia ötökkäpalloja ihan vaan pörräämässä ympäriinsä, joku helvetin assist-NPC jakelee alareunassa ohjeita ja vihjeitä alituiseen, varustusta voi vaihtaa kesken tehtävän... ei voi käsittää. Ainoa hieman kiimaa nostattava asia oli hirviöiden käytös toisiaan kohtaan ja sen animointi. Kun Rathalos tuli mestoille ja nosti toisen jättihirviön ilmaan, oli fiilinki aika korkealla mutta tämä ei riitä korvaamaan sitä paskaa fiilistä jonka gameplay-pätkä jätti.

Sanokaa vaan jääräksi mutta haluan perinteisen Monster Hunterini enkä näin paljon uudistuksia.