
Capcomin supersuosittu pelisarja on nykyään enemmän tai vähemmän miellettäväksi osana Nintendon pelikirjastoa ja sen vuoksi koenkin lähes fysiikan lakipykäläksi luoda Nintendo-aiheisen keskustelufoorumin alle Monster Hunter-topicin, ilman että se hukkaantuu "Muu peliaiheinen keskustelu"-tabien alle. Sarja tosiaan on tällä hetkellä eräänlaisessa risteyksessä sillä Capcomin ja Nintendon välinen yksinoikeussopimus loppui viime vuoden puolella ja tällä hetkellä Capcom voi siis valita mieluisensa julkaisualustan seuraavalle (ei Monster Hunter XX) sarjan pelilleen. Sonylla on kotikonsoleista suurin laitekanta vihreällä planeetallamme mutta sarja on iskostunut pelaajien selkärankaan kakkososan jälkeen nimenomaan käsikonsolipelinä joten jatkaako sarja 3DS:llä, ottaako Capcom riskin ja hyppää Switchin kelkkaan vai tekeekö pitkän linjan japanilaisfirma ns. Square-Enixit ja julkaisee pelin sekä PS4:lle että 3DS:lle?? Aika näyttää mutta nyt loppuu tällaiset behind the scenes-tason löpinät ja aletaan puhumaan itse pääasiasta.
Monster Hunter on siis pitkän linjan pelisarja jonka juuret ulottuvat aina 2000-luvun puolivälin hujakoille jolloin sarjan ensimmäinen osa julkaistiin PS2:lle. Japanin ulkopuolella homman nimi oli erittäinkin "tietäjät tietää" mutta emämaassaan peli oli sen verran kova menestys että jatkoa seurasi ja tämä jatko oli se joka räjäytti pankin. Pelisarjan toinen osa oli PS2:lla vain yksi jatko-osa muiden joukossa konsolin kultavuosien kulkiessa kohti vääjäämätöntä loppuaan mutta Sonyn uudelle käsikonsolille, PSP:lle, julkaistu versiointi toisesta Monster Hunterista räjäytti pankit ja galaksit atomeiksi. Peli möi nipponissa kuin häkä ja sen myötä myös Sonyn kilpailijansa DS:n jalkoihin jäänyt käsikonsoli otti vahvaa jalansijaa maan konsolimarkkinoilla. Pelisarjan toinen osa oli sen verran kova menestys että Wiin ja DS:n myynneillä rahassa kylpenyt Nintendo loikkasi apajille ja osti pelisarjan pääosiin itselleen yksinoikeusdiilin.

Kolmelle eri alustalle julkaistu kolmas Monster Hunter-pääpeli tutustutti sarjaa entistä enemmän meille hölmöille länsimaalaisille mutta ihan vielä ei täällä nousevan auringon maan ulkopuolella voitu puhua sellaisesta suosiosta mitä sarja vastaanotti osa osalta kotimaassaan. Mutta aivan kuin Fire Emblem-sarjakin, koki myös Monster Hunter lopullisen läpilyöntinsä 3DS:n myötä. Nintendo julkisti vuonna 2013 sopimuksen jossa Capcom oli lupautunut tekemään seuraavat kolme vuotta sarjan pääpelit vain ja ainoastaan Nintendon huippukovaan nousuun hitaan alun jälkeen lähteneelle käsikonsolille ja tämä kannatti sillä Monster Hunter 4 eri muodoissaan (meillä paremmin tunnettu Monster Hunter 4 Ultimate-nimellä) oli se viimeinen silaus sarjan menestykseen. Peli möi kuin mansikka kesätorilla ja arvostelijat ympäri maailmaa olivat polvillaan.
Monster Hunter oli viimein breikannut läpi myös muualla päin maailmaa ja viime vuonna täällä lännessä kesällä julkaistu pelisarjan parhaat palat yhteen nitonut Monster Hunter Generations vain jatkoi sarjan voittokulkua.

Niille joille pelisarja ei ole vielä tuttu, lukekaa ihmeessä seuraava pieni pätkä tekstiä ja käykää sen jälkeen ostamassa vaikka Monster Hunter Generations. Pelisarja on siis toimintaroolipelielementeillä kyllästetty areena/questfest jossa on mukana myös yksinpelattava juonellinen kampanja (jopa sarjan ns. Best of-kokoelmana pidetyssä Generationsissa mutta siinä juoni on erittäin löyhä). Mukaan voi hypätä minkä pelin myötä tahansa sillä vaikka pääsarjan pelien nimissä onkin numerot, ovat jokainen sarjan peleistä oma tarinansa ja aiempiin peleihin viitataan yleensä vain olkaa kohauttaen tai sisäpiirivitsin myötä. Sarjan isoimmat tähdet ovat totta kai pelien hirviöt. Peleissä on mukana niin pienempiä hirviöitä kuin jättimäisiä pomotaisteluun verrattavissa olevia hirviöitäkin ja kaikki nämä monsterit ovat iso osa pelisarjan kaanonia sillä ne esiintyvät samoilla nimillään (joissain osissa myös uusin tempuin varustettuna) läpi koko pelisarjan. Jokaisessa pelissä toki löytyy tukuttain uusia hirviöitä aiempiin osiin nähden mutta esim. pelisarjan omat vastineet Kenille ja Ryulle, Rathalos ja Rathian, ovat pelisarjan yksi monista vakkarihirviöistä joiden tahti vaan kovenee peli peliltä.
Pelaajan pääasiallinen tehtävä Monster Hunter-peleissä on saalistaa näitä hirviöitä ja kehittää hahmoaan vahvemmaksi näiden hirviöiden voittamisesta kerryttämällä lootilla. Pelien alussa pieruverkkareihin verrattavissa olevilla varusteilla varustettu pelaaja aloittaa tehtävät toki pienimpien monsujen kurmottamisella tai ihan vaikka resurssien keräilyllä mutta ei mene kauaa kun tehtäväksi annetaan ensimmäinen isomman hirviön teilaaminen. Progressiivinen kehitys niin pelaajan taidoissa kuin varusteissakin on ilahduttavan taidolla tehty pelisarjan pelistä toiseen ja Monster Hunter-sarjan yksi hienouksista piileekin nimenomaan siinä että pelaajalle kerrotaan erittäin vähän kädestä pitäen mitään mitä pelissä pitäisi tehdä. Kaikki info on piilotettu pelin sisälle. Sarjan peleissä kerätään hillittömiä määriä loottia joita yhdistelemällä saa itselleen taisteluissa hyödyllisiä esineitä ja hirviöistä irtoavalla lootilla saa kehiteltyä itselleen parempia varusteita joka puolestaan mahdollistaa haastamaan isompia ja kovempia hirviöitä joilta puolestaan, arvasit oikein, saa entistä parempaa loottia. Kiehtova aspekti on myös se että isot hirviöt surmaamalla saa vähemmän irtaimistoa näistä irti kuin ne tainnuttamalla. Tainnutus onnistuu Pokémon-tyylisesti mörrimöykkyä kurmottamalla niin kauan että se uupuu jonka jälkeen se pitää houkutella ansaan ja tainnuttaa. Monstereilla ei ole ruudulla minkäänlaista elinvoimamittaria joten pelaajan on selviytymistaisteluidensa ohessa muistettava pitää silmällä hirviön antamia ulkoisia merkkejä uupumuksesta jonka jälkeen on vasta aika pohtia että miten saada mörkö ansaan ja tainnoksiin.
Yksin ei tarvitse tätä raskasta ja koukuttavaa taakkaa kantaa mukanaan sillä pelisarjan ehkä se isoin koukku on sen moninpeli. Maksimissaan neljä henkeä voi kokoontua nettipelin välityksellä yhteen "hirvi(ö)mettälle" ja näin ollen yhdistää voimansa ja voimavaransa yhteisen hyvän eteen. Mitä enemmän pelaajia lähtee reissuun, sitä enemmän loottia irtoaa myös hieman normitasoaan nostavista hirviöistä. Moninpelissä kannattaa myös miettiä tarkoin ryhmädynamiikkaa sillä taistelut voitetaan yleensä helpoiten erilaisia hahmoluokkia sisältävällä tiimillä. Menestys tulee huomattavasti helpommalla kun neljän miekkaa heiluttavan hahmon sijaan metsästysporukasta löytyy vaikkapa yksi healeri, yksi pitkältä matkalta osumaa tekevä, yksi perushahmo ja vaikka yksi raskaammalla aseella varustettu karpaasi. Mahdollisuuksia on monia ja se tästä hommasta tekeekin hauskan.

Monster Hunter-yhteisö on myös varsin suopea ja kannustava ja itse muistelen yhä lämmöllä kun Generationsin aikoihin sain apua överilevelein varustelluilta sotaveteraaneilta erään hemmetin väkevän monsterin kaatamiseen kun oma hahmo heilutti lähinnä voiveistä ja oli pukeutunut pyöräilykypärään. Pari matsia myöhemmin omistin sen tason varusteet että pystyin jakamaan iloa ja auttamaan muita samassa tilanteessa olevia.
Nämä mainitut seikat ovat kuitenkin vasta se Monster Hunter-sarjan jäävuoren huippu. Peleistä löytyy niin paljon metatason mekaniikkoja että niiden selvittämiseen menee itsessään jo erittäin koukuttava ikuisuus. On aina hauskaa kuunnella niitä tarinoita joissa yli sata tuntia johonkin sarjan peliin upottanut uusi sarjan superfani ei ollut mitenkään tietoinen siitä että varusteisiin pystyy liittämään voimakiviä jotka unlockaavat varustekohtaisia erikoisominaisuuksia, tai vaikka että joku oli pelannut yli sata tuntia käyttäen vain yhtä hahmoluokkaa mutta olikin aloittanut pelaamaan jollain toisella hahmoluokalla vain todetakseen sen edellistä paremmaksi. Monster Hunter-peleissä voi ulkopuolisen silmiin ja korviin olla hitusen liian korkea aloituskynnys mutta kuten sanottua, se on äärimmäisen palkitsevaa puuhaa.
Mites täällä Fintendon foorumilla on hirviömetsästäjien laita? Onko joukossa tuhansien tuntien metsästäjäveteraaneja jotka kaatavat Howling Zinogreja ensitöikseen aamupalan yhteydessä? Entä onko joukossa vielä tähän loistavaan sarjaan tutustumattomia joita kiinnostaisi saada peleihin käytetyille rahoille kunnolla vastinetta satojen hauskojen ja koukuttavien pelituntien muodossa? Entä mitä olet mieltä pelisarjan menneisyydestä ja tulevaisuudesta? Sana on vapaa ja kaikesta sarjaan liittyvästä saa avautua.