Monster Hunter-sarja/pelit - Hirviömetsästäjien kohtauspaikka

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Mooman

Uusi jäsen
11.7.2017
1
MH3U Wii U:lle on mun ensimmäinen MH peli, ja valitettavasti näyttää vähän siltä, että se voi olla viimeinenkin, ellen sitten hanki 3DS. Switchin ostaisin varmaan heti, jos toi XX vaan julkaistaan Englannin kielisenäkin, ajatus kaiken uuden oppimisesta Japanilaisella tekstillä ahdistaa, vaikka netissä näyttää olevan paljon puhetta siitä että MH peleissä ei tarvita muuta kuin miekka ja hirviö. Mutta mites se online pelaaminen?

Jos joku vielä pelaa tuota 3U:ta niin liittykää seuraan vaan, itellä takana 2 500 tuntia, eikä enää pitkä matka tohon mystiseen HR999 titteliin. Nykyään vähän hankalaa löytää huonetta, jossa ei tarvitse puhua Saksaa tai Ranskaa, joten tahti on hidastunut aika rajusti ja itse en aina jaksa kaikkia hankalia tapauksia katsella. Siis omat huoneet usein täyttyy erittäin ärsyttävistä tyypeistä jotka rutisee joka asiasta ja melkein häätää niitä mukavampia pelaajia pois...

MH World näyttää muuten ihan hyvältä, mutta kaikissa videoissa mitä olen nähnyt, se pelaajahan juoksee karkuun koko ajan, sitten käyttää ympäristöä mahdolllisenä ansana että pääsee vähän lapsimään miekalla, paikoillaan olevaa hirviötä. 3U:ssa itse ainakin vihaan sitä että spämmätään shokki ja pitfallia, ihan vaan että ei tarvitse varsinaisesti taistella niitä örkkejä vastaan.

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Woldin betaa on tullut hakattua melkoisella antaumuksella ja kaikki se pelko mitä peliä kohtaan oli ennakkomatskuista ja joidenkin fanien pettyneistä tuhahteluista johtuen...

...on luojan kiitos poissa. Muutoksista huolimatta siis peli on sitä ihanaa tuttua Monster Hunteria.

Näistä mainituista muutoksista on mainittava ensin tuo avoin kartta joka toimii aivan poskettoman hyvin. Selkäranka oli tottunut siihen että kun myllyttelet hirviötä ja satutkin ottamaan nokkiisi, ei muuta kuin muutama metri munaravia pois kiihkeimmän toiminnan keskeltä viereiseen karttaruutuun, potionia naamariin ja kuin uutena miehenä/naisena takaisin myllyihin. Nyt tuo on historiaa sillä veren makuun päässyt jättimörkö jatkaa kurmottamista vaikka kuinka siirtyisi kivikolta nurmikolle ja ainoastaan maastoon piiloutuminen tai kauas kaukaisuuteen suoritettu perääntyminen, toimii enää hengähdys-/parannus/teroitustaukona. Pieni varjopuoli hommassa onkin sitten tämä kirjaimellinen kolikon kääntöpuoli eli kun osat vaihtuvat ja ihminen ottaa paikkansa ravintoketjun huipulta. "Ennen vanhaan" monsteri siirtyi karttaruudulta toiselle ja lentäessä tai kaivautuessa maahan pystyi jopa warppaamaan aivan tyystin toiselle puolelle pelialuetta. Nyt hirviötä pystyy saumattomissa maailmoissa seuraamaan jatkuvasti ja rangea sisältävillä aseilla kurittamaan jatkuvalla syötöllä tämän pyrkiessä klenkaten karkuun tuskaisen korinan säestämänä. Kävisi melkein sääliksi ellei olisi käynyt itse useita kertoja lähellä kuolemaa kun mokoma paskiainen käytti pelihahmoa puruleluna. Loppujen lopuksi kartan avoimuus on hyvä uudistus vaikka toivonkin että pelin lopullisessa versiossa on jonkinlainen optio ottaa hirviöiden löytämiseen tehty helpotus (tulikärpäset jotka näyttävät suuntaa) pois päältä ja löytää jättiörkit ihan vaan jalanjälkien tjms. perusteella.

Myös hirviöiden nappaaminen elävänä on pienten muutosten kourissa. Kansa on tottunut kömpelöhköjen ansaverkkojen virittämiseen ja niiden jättämiseen monsterin sekä pelihahmon väliin, tavoitteena että mönkiäinen tyhmänä astuu tähän ansaan jonka jälkeen loottimäärät lasketaan kymmenissä. Nyt on tämä muuttunut ihan vapaasti tähdättävään ja spämmättävään verkkoon joka on käypä ratkaisu kun otetaan huomioon pelin tyystin vanhoista päivistä muuttunut engine jonka johdosta hirviöiden askellus maastossa ja ympäristössä ei ole enää niin kulmikasta. Maastoista ja ympäristöstä kun päästiin puhumaan niin pelimaailma on luonnollisesti huomattavasti komeammalla mallilla isoilla konsoleilla kuin 3DS:n pikkuruisen ruudun läpi katseltuna. Tykinruokahirviöiden ja muiden maailman elikoiden hauras elo on komeaa katseltavaa paitsi lentävien otusten taivasrajassa liitely joka näyttää siltä että 2D-spritet on sinne lyöty ihan jostain muualta kuin itse pääpelistä. Nintendomainen esimerkki tilanteen havainnollistamiseen voisi olla vaikka N64:n Smash Brosin Silph Co.-levelin taustalla liitelevä Fearow joka kolmen freimin ja 24 pikselin animaatiollaan näytti aika irralliselta muuhun peliin verrattuna. Toivottavasti fiksaavat tämän vian valmiiseen peliin... ensiksi mainittu siis, jälkimmäisen kanssa taidetaan peli olla jo hävitty.

Tehomyllyillä pelaaminen vahvistaa myös tehomyllyt itse pelissä ja kahden isomman hirviön yhteenotto on aina hienoa katseltavaa. Homma on toki skriptattua kuin teatterimuotoon tehty Half-Life mutta jotain törkeän siistiä siinä on kun olet vetelemässä viimeisiä hengenvetoja turpakäräjien aikana ja yhtäkkiä pimeydestä kurittajasti kimppuun syöksyy vähintääkin saman kokoluokan mörrimöykky ja näiden kahden kolossin taistellessa paremmuudesta voitkin itse lääkitä helat tappiin ja teroittaa työkalut seuraavaa erää varten.

Lootin kerääminen on edelleen samaa vanhaa tuttua joskin maastosta ei silmämääräisesti enää kaikkia resurssilähteitä erota. Lähempi tarkastelu yleensä tuo ruutuun pop-upin joka kertoo että nappia painamalla saa kyseisestä pläntistä jotain hyödykettä irti. Jotkut resurssit hohkaavat värikkäinä maassa joten nokka turpeessa ei tarvitse pelimaailmaa nuohota.

Kaikkia aseluokkia en vielä päässyt kokeilemaan koska niitä kuuluisaa kahta en vaihda (Turun Sinappi ja Dual Blades) mutta en ainakaan kanssametsästäjiltä kuullut mitään isompaa nillitystä mahdollisista nerffauksista tjms.

Kaiken kaikkiaan tilanne on se että pöksyissä on hankala pysyä ennen ensi perjantain julkkaria. Vanhaa kunnon hirviönmetsästystä on taas luvassa muutamalla uudella tempulla jotka eivät ainakaan pelikokemusta laita huonompaan suuntaan.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Monster Hunter Generations Ultimate (eli XX) länteen 29. elokuuta. Aikailun vuoksi ainakin oma kiinnostukseni on tosin kääntynyt enemmän MH Worldin PC-porttaukseen, joka ilmestyy joskus syksyllä.

Lähde

Norsukampa

Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Aivan liian myöhään totta tosiaan. Worldia melkein 200h... tai siis 20h jos avopuoliso kysyy, pelanneena voi olla aika rankka tiputus ”vanhan koulukunnan” Monster Hunter-gameplayn pariin. Ostan julkkarissa vain koska Capcom mutta muuten en varmaan tule pelaamaan.

Nintendolta myös näppärä veto laittaa tälle länsijulkaisu sillä saavatpahan yhden pelin lisää tälle muutaman pelin listalle, jolla hehkuttavat maksullisia nettipalveluitaan. Olisi myös aika nintendomainen suoritus jos kaikki Worldiin hurahtaneet ja sarjaan sitä kautta tutustuneet pelaajat, ostaisivat nyt kaikessa MonHu-huumassaan tämän pelin, sekä konsolin.

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Kieltämättä tämän kanssa meni aivan liian kauan. Alkuperäinen MHXX julkaistiin 3DS:lle jo maaliskuussa 2017, ja Switchin versiokin ehtii täyttämään vuoden ennen kuin Generations Ultimate saapuu kauppojen hyllylle.

Mutta tunnollisena fanipoikana tämän kaiken aikailunkin keskellä jaksaa pysyä tyytyväisenä. Olin satavarma vuoden vaihteessa, kun pelistä ei kuulunut silloin vieläkään mitään, että länsijulkaisua ei koskaan saadakaan. Olisi todella kiinnostavaa tietää ylipäätään syy aikailuun, koska loogisempaa olisi minusta ollut puskea ensin Generations Ultimate viimeisenä neljännen sukupolven MH:na ulos ennen uuteen sukupolveen eli Worldiin siirtymistä. Onneksi en MH-himoissani MHXX:ää hankkinut, vaikka ajatus kävikin useasti mielessä.

Samaan hengenvetoon pakko kysäistä rontti vuosineljännes Worldin julkaisun jälkeen, kun alkuhuuma alkaa olla takanapäin, että onko teos kaiken hypen arvoinen? Kiinnostaisi nimittäin kovasti, mutta toistaiseksi pelin alustoista johtuen olen lykännyt ostopäätöstä.

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Koskahan nähdään se Monster Hunter joka on suunniteltu Switchille alusta loppuun? Siittä olen aika varma että sellainen on kehityksessä. Muutenkin toivoisi että tuo Capcomi panostaisi myös Switchiin ja toisi sille edes muutaman exlun niiden kuuluisien porttauksien sijaan. Ei sillä, myihän tuo Street Fighter 2:kin älyttömän hyvin Switchille odotuksiin nähden.

Norsukampa

Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Samaan hengenvetoon pakko kysäistä rontti vuosineljännes Worldin julkaisun jälkeen, kun alkuhuuma alkaa olla takanapäin, että onko teos kaiken hypen arvoinen? Kiinnostaisi nimittäin kovasti, mutta toistaiseksi pelin alustoista johtuen olen lykännyt ostopäätöstä.
Kyllä se on sen verran maittava teos että kuten sanoin tähän länkkäri-XX:n julkaisuun liittyen, voi olla aikas hankala palata takaisin vanhaan ja kieltämättä erittäin tönkköön MonHu-käyttikseen jossa teroituskivet ja potionit pitää herran pieksut sentään itse craftata tai että kentät ovat rajattu lataustaukorajoin alueisiin...

Ainoa miinus Worldissa, joka puolestaan tulee olemaan XX:n iso etu, on hirviövalikoima. Worldin rosteri on tälläkin hetkellä aika kohtalainen, joten XX:n monipuolisempi katras tulee taatusti maistumaan pitkän breikin jälkeen. Ei kun eihän minun pitänyt koko peliä edes ostaa!!!!

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Oikein kiva peli jossa sisältö ja haaste ei ole aiempien osien tasolla. 70 pelitunnin jälkeen olin kaikki tehtävät tehnyt ja jätin pelin hyllyyn. Parasta pelissä on entistä eläväisempi ekosysteemi. Isoja hirviöitä on aina useampi kentällä, ja kun ne spontaanista ottavat toisistaan mittaa voi pelaaja vain ihastella luonnon kauneutta :)

Napsuh

Uusi jäsen
24.8.2018
2
Siellä olis MHGU:sta demo eShopissa ladattavana ollut nyt noin viikon. Nyt kun sitä on useampana iltana mättänyt, niin pakko todeta ettei tuu enää ikinä palattua MonHun pariin 3ds:llä...