Foorumipeli: Kalosin kaappaus!

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Saapuessaan paikan päälle meteli ja meininki on täysin uudella tasolla. Flaren kätyreitä on ympäri taloa, mutta Liiganeuvosto miehittää uloskäynnit varmasti ja tehokkaasti. Eräässä huoneessa Flaren tutkijat penkoivat läpi 300 vuoden takaisesta sodasta kertovia ainutlaatuisia niteitä. Perimätiedon mukaan sota päättyi molemminpuoliseen tuhoon, ja tuhon aiheuttaja on edelleen tuntematon. Voisiko Flare-ryhmä olla tuomiopäivän aseen perässä?

Operaatio onnistui!

Pistetilanne:

Liiganeuvosto: 2
Flare-jengi: 1

Manne, ole hyvä ja julkista ministeriehdokkaasi! (Huom: Artzei ja Rush eivät ole valideja ehdokkaita.)

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Artzeilta tuli yksi molempia lappuja. Haluaako mestari kertoa että minkä lapun heitti pois?

Seuraavalla operaatiolla taitaa olla taas kohtalaiset tsänet kaatua 3x flaren nostoon, kun ainakin kaksi liigakorttia on heitetty pois, mutta en pitäisi epärealistisena odottaa että kolmekin olisi pois pelistä.

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Hmhm. Itsekin vähän veikkaan, että ainakin yksi kolmesta operoineesta mestarista on livauttanut ylimääräisen liigakortin poistoon, joka omaa operaatiotani ajatellen ei tietenkään kuulosta kovinkaan lupaavalta. Mutta koska oletuksella 3L5F ainakin yhden liigakortin nostaminen on todennäköisempää kuin suora 3F, on tilanne vielä suhteellisen hyvä.

Koska mielestäni valintatilanteen asettaminen ministerille on tällä operaatiolla tärkeintä ja ko. tavoite perustuu puhtaasti tuuriin, ei periaatteessa ole väliä, kenet otan mukaani. ville111 ei toistaiseksi ole ollut operaatiolla, eikä hänen mestarivuoronsa ole vielä hetkeen tulossa, joten otan luonnollisesti hänet mukaani tiedonjyvästen toivossa.

Suora 3F on toki potentiaalinen sylkäisy naamalle, mutta porkkanapäille yksikin liigakortti seassa pakottaa joko liigalle 3-1 johdon tai jopa kahden pahiksen paljastumisen.

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Noh, kai sitä voisi lähteä leikkiin mukaan. Njrss:n ja Mannen epäonnistunut vuoro hieman kummittelee mielessäni, mutta kenties se menee rng:n piikkiin. Kolmen Flare-kortin nosto on tosiaan melko epätodennäköistä, joten olen varovaisen optimistinen vuorosta. Jos sieltä sattuu tulemaan kaksi punaista korttia minulle, niin se samalla paljastaa suurella todennäköisyydellä jotain Mannesta.

Suora 3F on toki potentiaalinen sylkäisy naamalle, mutta porkkanapäille yksikin liigakortti seassa pakottaa joko liigalle 3-1 johdon tai jopa kahden pahiksen paljastumisen.
Hmm, en ole aivan varma, miten epäonnistunut operaatio paljastaisi kaksi pahista. Vai viittaatko ihan vain siihen, että epäonnistunut operaatio asettaisi meidät molemmat negatiiviseen valoon?

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Mikä operaatio sitten seuraavana meneekin punaiselle, saa mestari käyttöönsä scopen. Ensimmäisen kierroksen perusteella mieluummin tarkistaisin Mannen tai NJRSS:n, kuin antaisin scopen jommalle kummalle heistä. Siksi tulen äänestämään tätä paria vastaan.

ville111

Toimitus
30.4.2017
646
Mikä operaatio sitten seuraavana meneekin punaiselle, saa mestari käyttöönsä scopen. Ensimmäisen kierroksen perusteella mieluummin tarkistaisin Mannen tai NJRSS:n, kuin antaisin scopen jommalle kummalle heistä. Siksi tulen äänestämään tätä paria vastaan.
Tämä on itse asiassa ihan hyvä pointti, olinkin unohtanut koko Scopen. Periaatteessa minulla ei ole kovin vahvoja perusteita epäillä Mannea, mutta olisiko parempi odottaa varmuuden vuoksi vaikka Rushin tai bËstin mestarivuoroon? Ihan yhtä hyvin hekin voivat olla Flarelaisia, mutta ainakin heidän historiansa on tällä hetkellä puhtaampi.

Pitää miettiä, mutta kuulisin ihan mielelläni muiden mietteitä asiasta.

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Genkun ehdotus kiinnostaa. Toki Mannea vastaan ei ole tällä hetkellä ole mitään syyllistävää aineistoa olemassa, mutta luonnollisesti ottaisin Scopen mieluummin itse kuin antaisin sitä muualle. Tietenkään en bustaa operaatioita tarkoituksella, mutta senkin suhteen ainoa henkilö johon voin 100% varmasti luottaa on minä itse. Jos RNG on suotuisa ja operaatio saadaan läpi, voidaan mun puolesta antaa bËstin vastuulle scopen käyttö.

En laita ääntä vielä pelinvetäjälle, mutta tällä hetkellä nojaan Mannen mestarivuoroa vastaan vain ja ainoastaan sen takia, että jos sieltä nousee seuraavaksi 3 flarea, saisin scopen itse.

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Hmm, en ole aivan varma, miten epäonnistunut operaatio paljastaisi kaksi pahista. Vai viittaatko ihan vain siihen, että epäonnistunut operaatio asettaisi meidät molemmat negatiiviseen valoon?

Tarkoitin vain sitä, että yhdelläkin liigalla sinun tuskin tekisi mieli lähteä valintatilanteessa pelaamaan Flarejen pussiin, sillä paljastuisit itse ja samalla voisin tarkistaa Scopella jonkun muun henkilöllisyyden, mahdollisesti toisen Flaren. That being said, pieni kapinahenki operaatiota vastaan ilman vahvoja perusteita viittaisi vähän siihen, että läpi mennessään vain suora 3F pilaisi operaation ja edellä mainittu on pelkkää spekulaatiota. 3F:stä puheen ollen, Artzein korttinosto kielii siitä, että pakan suhde saattaa olla 2L6F, jolloin operaation epäonnistuessa Scope saattaa mennä yhtä hyvin hukille, jos mestarivuoroni ohitetaan, ks. Rushin perustelut.

Pointtina kuitenkin se, että ykköskierroksen ministerinä epäonnistuminen ja tätä kautta Scopen "menettämisen" uhka on sen verran köykäinen peruste mestarivuoroni ohittamiseen, että kehottaisin miettimään, onko operaation vastustajilla välttämättä puhtaat jauhot pussissaan.

E:
Rushin alla olevaan kommenttiin kommenttia: eipä sekään erityisen ideaali tilanne ole, mikäli tässä meikäläinen tai kuka tahansa jää, ehkä jopa koko loppupeliksi, semiharmaalle alueelle ilman varsinaista luottoa, jonka jälkeen Rushin uskottavuus ja samalla scopetuskohteensa kokee kolauksen, kun operaatio mahdollisesti epäonnistuu. Tämähän olisi juuri se tilanne, mikä edistäisi nimenomaan Flarejen agendaa, kun useampi pelaaja tuntuu epäilyttävältä. Toki sitä ei voi kiistää, etteivätkö Rush ja bËst olisi neutraalein silmin pisteet tuoneina ministereinä luotettavampia, mutta mielestäni on vähän liian aikaista alkaa "varmistella" ja kikkailla mestarivuorojen kanssa, kun kukaan ei ainakaan omasta mielestäni ole täysin luottamuksen arvoinen.

Viimeksi muokattu:

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Liiganeuvoston kannaltahan oleellinen kysymys ei niinkään ole se, onko Manne luotettava (etenkin koska tätä on hyvin vaikea argumentoida suuntaan tai toiseen). Todellinen kysymys on se, että onko Manne luotettavampi Scopen käyttäjä kuin seuraavat mestarivuorolaiset (minä ja bËst). Etenkin koska pakassa saattaa hyvinkin olla vain 2 liigakorttia jäljellä, on mielestäni optimaalisinta ottaa seuraavalle operaatiolle mestari, jolla on varaa ottaa vastaan 3x flare nosto ja silti saada tilanteesta hyötyä irti.

Yhtään en halua, että kommenttini otettaisiin epäluottamuslauseena Mannea kohtaan, sillä sitä sen ei ole tarkoitus olla. Omasta näkökulmastani vaan yksinkertaisesti olen paras valinta Scopen käyttäjäksi, mutta en tietenkään voi tätä muille todistaa muulla kuin teoilla. Haluan että neuvosto äänestää minun, Mannen ja bestin keskuudesta mestariksi sen, keneen on eniten luottoa jos Scope tulee käytettäväksi. Jos neuvosto haluaa luottaa Manneen, minun täytyy vain hyväksyä tulos ja toivoa, että kaveri oikeasti on meidän puolella.

ville111

Toimitus
30.4.2017
646
Joo, ei tässä kukaan varmasti ole vielä Mannea tervaamassa. Sen sijaan yritän ainakin itse tehdä jatkuvasti riski-arvioita siitä, kuka on luotettavimman oloinen tällä hetkellä. Toki keskustelu on siitä hieman ennenaikaista, että todennäköisyydet eivät edes taida olla kolmen Flare-kortin puolella, joten mikäli mestari ja ministeri hoitavat hommansa hyvin, pitäisi liigapisteen olla todennäköinen. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö olisi järkevää varautua pahimpaan ja tehdä tästä "pahimmasta" mahdollisimman informatiivinen.

Tällä hetkellä kallistun EI-äänen puolelle tästä operaatiosta, ja mahdollisesti myös seuraavasta. Jotenkin Rush vaikuttaa pelottavan innokkaalta Scopen omistajaksi, mikä ei toki välttämättä tarkoita yhtään mitään. Jos minulta kysytään, odottaisin ehkä bËstin mestarivuoroon asti, mutta olen kyllä valmis menemään myös Mannen kanssa johtoportaalle jos näin äänestetään.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Itse kanssa kallistun negatiiviseen näkökulmaan. Mutta tilanteen ollessa vielä puhtaasti auki ja lojaaliudet makaavat mikin missäkin, niin keskustelujen käyminen, äänten ja valintojen tekeminen antaa mielestäni enemmän informaatiota kuin silmitön "joo joo, sinne vaan. Tuokaa piste kotiin prkl" -mentaliteetti.

Tähän ajatelmaan perustin myös edellisen kierroksen kielteisen ääneni, vaikka tiesin kovin yksin sen mielipiteen kanssa jääväni. + kun Rushia syvälle silmiin katsoin männä viikonloppuna niin havaitsin pelottavaa polttoa hänen katseessaan.

Mutta niin tai näin. Neljällä pelaajalla on suhteellisen puhtaat näytöt tällä hetkellä, joskin sitä suurempi on myös varautuneisuus tilanteen kokonaisuuteen. Entä jos ekalla kierroksella RNG olikin pahalla tuulella ja kaksi liigalaista olivat siinä uhreina? Entä jos tämä antoikin myöhemmillä kierroksilla Flareille helpon polun pelata liigakortteja ja ostaa luottamusta? Mene ja tiedä mikä sitten on todellisuus korttienkaan suhteen.

Mutta itse tällä hetkellä koen, että riskitekijä on ollut läsnä nimen omaan ensimmäisellä kierroksella. Voin olla täysin väärässäkin, mutta jostakin on lähdettävä. Näin ollen kallistun myös siihen, että tämä kierros skipataan. Ja mitä Silph Scopeen tulee, niin jos se tänne asti eksyy, niin mieluusti kuulen muiden pelaajien näkökulmia, keneen se kohdistettaisiin.

Suurin kysymys onkin, että voinko välttää Nostalgiatrippitraditiota omalla mestarivuorollani? Tuntuu väärältä olla ottamatta Rushia mukaan ekalla valinnallani, vaikka pelottavan katseen minuun loikin.

Veizen

Muusikonrenttu, Game Master
Toimitus
30.4.2017
371
Turku
Äänestys on päättynyt.

njrss: KYLLÄ
Genkku: EI
Artzei: KYLLÄ
Manne: KYLLÄ
Rush: EI
bËst: EI
ville111: EI

Mestari-ministeripari Manne-ville111 ei mene läpi.

Epäonnistuneet äänestykset: 1/3

Rush, ole hyvä ja ilmoita ministeriehdokkaasi. (Huom: Artzei ei ole validi ehdokas.)

Rush

Hovifyysikko
Super Fintendo
1.5.2017
560
Jyväskylä
Pitkään ja hartaasti asiaa mietittyäni päätän nimetä ministeriksi Mannen. Ettei jää liian paha mieli vuoron ohittamisesta.

Mutta toisaalta en keksinyt kovin paljon parempaakaan ministeriä. Äskeinen äänestys tuntui jakautuneen kahteen leiriin, ja tavoitteenani on nyt yrittää pureutua näistä toiseen kiinni. Onko Manne (tai ville111) Flarelainen, jonka puolesta muut Flaret äänestivät? Vai äänestikö Flare nimenomaan Mannea ja villeä vastaan, koska halusivat skipata liigalaisten vuorojen yli? Tai ehkä kaikki ovat vain hämmentyneitä ja täysin kujalla? Näihin kysymyksiin yritän ministerivalinnallani etsiä vastauksia. Koen, että helpointa on aloittaa myönteisesti äänestäneestä porukasta. Kuitenkin artzei on lukossa, ja njrss on todennäköinen Scopen kohde (jos sen joudun käyttämään), joten luulen saavani enitten informaatiota irti ottamalla Mannen mukaan.

Pahoittelut bËstille perinteiden rikkomisesta, mutta en vain kykene perustelemaan valintaasi kaikkien siihen sisältyvien riskien yli. Olet kuitenkin seuraavana mestarivuorossa ja olet jo ollut operaatiolla, joten antaisin liikaa vaikutusvaltaa pelin kulusta teikäläiselle.

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
Kieltämättä jännä tulos ja tekisi mieli amislogiikalla laskea 1+1 ja todeta kolmen flaren löytyvän jommasta kummasta leiristä. :TheySeeMeRollin:
Toisaalta Rushin kapina- ja scopeinnokkuus nostaa hieman kysymysmerkkejä, mutta toisaalta Rush myös pelaa ja perustelee kantansa aivan kuin itse olisin tehnyt, niin pakko kai se on antaa mahdollisuus.

ville111

Toimitus
30.4.2017
646
Hmm, olen tällä hetkellä hieman epävarma tilanteesta. Toisaalta Rushin perustelu on täysin järkevä, ja siirto vaikuttaa potentiaalisesti informatiiviselta. Toisaalta taas Rush oli aikaisemmin hyvin innokas saamaan Scopen käsiinsä. Syyllistyn varmaan jälleen tilanteen ylitulkitsemiseen, mutta tässä saattaisi olla huonolla tuurilla katastrofin ainekset käsillä. Tai sitten ei.

Noh, on ehkä turha odotella ikuisuuksiin, sillä muuten peli ei etene mihinkään. Kävi miten kävi, vuoro paljastaa varmasti jotakin, mutta mietin joka tapauksessa kantaani vielä yön yli.

Manne

MonHun-masokisti
Super Fintendo
30.4.2017
188
Tampere
Tässähän tosiaan olisi aika sopiva jakauma vetää suoraan porukka Flareihin ja liigalaisiin aika lailla kummin päin tahansa äänestyksen perusteella.

Olen otettu ministerin kunniasta, mutta kerran jo failanneena ministerinä olleena olisin aika helppo kohde työntää syvemmälle suohon, mikäli Rushilla sattuisi tällaiset aikeet olemaan mielessä. Periaatteessa Rush voisi samaan syssyyn naulata njrss:nkin valheellisesti Flareksi Scopen avulla, mikäli njrss onkin vain epäonnen kohteeksi joutunut liigalainen.

Jätän vielä äänestämättä, koska haluaisin kuulla ensin bËstiltä, ketä hän on ajatellut ottavansa ministerikseen, jos tämäkin operaatio äänestettäisiin nurin. Mieluusti kuulisin myös (lyhyttä) kommenttia viime äänestyksessä minun lisäkseni kyllää äänestäneiltä.

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Olen kaavoihin kangistunut ja ilman aitoa logiikkaa ottaisin perinteisesti first turn agenttini Rushin.

Ei vaan, käytännön tasolla en oikein tiedä, kenen puoleen kangistuisin. Ehkä koittaisin hakea Genkun kanssa toista pistettä. Niin tai näin, tähän äänestykseen varmaan kallistun myöntävästi. Kyseenalaistan suuresti Rushin Scopen käyttäjänä ja voisin luottaa täysin itseeni sen haltijana. Eri asia luottaako muut.

Kuitenkin varmaan tässä votessa haluaisin puoltaa. Pidän korttien tuomaa bolemiikkia pahempana kuin Scopen ajautumista henkilölle x. Joten haluaisin saada kortti-todennäköisyydet kiertoon ennen omaa mestari-vuoroani. Itse siis uskon, että liiga-kortteja on mennyt roskiin väitettyä enemmän.