Arvostelussa We Love Katamari REROLL + Royal Reverie

Ja pallo pyörii vaan

Yhden konseptin tai pelimekaniikan ympärille rakentuvat pelit ovat yleensä joko todella yksinkertaisia tai vaikuttavan monimutkaisia. Yhtä liikettä tai temppua voidaan kehittää ja hioa tavoilla, jotka yllättävät pelaajan, tai sitten peruspelattavuus on niin toimivaa, että toimivan idean toistaminen isommassa skaalassa ja uusissa ympäristöissä riittää. Bandai Namcon arkistosta ajoittain esiin nouseva kulttisarja Katamari on oiva esimerkki jälkimmäisestä, sillä sarjan yksinkertainen ja muuttumattomana pysynyt peruskonsepti on vienyt pelaajia mukaansa jo PlayStation 2 -aikakaudelta asti. Mutta riittääkö vientiä myös PS2-ajoilta peräisin olevalle We Love Katamarin uusioversiolle?

We Love Katamari on sarjansa toinen osa, jonka tarina on suoraa jatkoa ensimmäiselle pelille. Kaiken Kosmoksen kuninkaan hajottamat tähdet ja kuu saatiin ensimmäisessä pelissä takaisin paikoilleen taivaalle, mutta taivaankappaleita puuttuu silti melkoinen määrä. Monarkkia hämmentää myös ensimmäisen pelin saavuttama suuri suosio, ja pelaajan päätehtävänä onkin pyöritellä katamari-palleroita neljättä seinää rikkoville alkuperäisen Katamari Damacy -pelin NPC-faneille. Tämän ohella kuningas muistelee myös nuoruuttaan ja suhdetta isäänsä, ja tätä tarinakaarta laajennetaan hieman REROLLin uuden sisällön puolella.

Katamarin idea on yksinkertainen: piskuinen pelihahmo pyörittelee palloa, joka kerää mukaansa kaiken tarpeeksi pienen irtaimen rullatessaan sen yli. Katamarin kasvaessa myös palloon tarttuvien esineiden koko kasvaa, ja tästä tuleekin iso osa pelin viihdyttävyydestä. Alkupelin pyyhekumit ja liimatuubit vaihtuvat melko äkkiä kukkaruukkuihin ja pensaisiin, ja loppujen lopuksi talotkaan eivät ole liian suuria tullakseen osaksi kaunista katamaria. Tavoitteena on yleensä kasvattaa katamari tarpeeksi isoksi tietyn ajan sisällä, ja pelikenttä tietenkin laajenee palleron kasvaessa. Tavoitteen saavutettuaan pelihahmo ojentaa katamarin kunkulle, jonka voimilla romupallosta syntyy uusi universumia täydentävä taivaankappale.

Katamarin ohjaaminen on kahden tikun taitolaji, joka alkaa sujua alkukankeuksien selvittämisen jälkeen melko sulavasti. Nopeiden käännösten ja pyrähdysten käyttö auttaa monissa tiukemmissa paikoissa ja maksimikokoisia katamareja metsästettäessä, mutta peruspelaajalle riittää rauhallisempikin tahti. Nappuloiden painelemiselle ei ole juuri tarvetta, ja onkin ilahduttavaa nähdä näin yksinkertaisten kontrollien toimivan. Palloa ei voi edes hyppyyttää, vaan katamarin kasvattaminen tarpeeksi suureksi on ainoa keino selvitä jyrkkien seinämien yli. Peliympäristöissä on jonkin verran vaihtelua, ja erityisesti skaalan kasvaessa reitti lastenhuoneesta talonjyrääjäksi antaa hyvää perspektiiviä omien taitojen kehittymisestä. Myös ohikulkijoiden reaktiot ja hiljalleen absurdeiksi muuttuvat katamarin kyltymättömän kasvun polttoaineena toimivat oliot aiheuttavat hilpeyttä.

Tavallisten koonkasvattamistasojen lisäksi mukana on myös mukavasti erilaisia haasteita. Kenttiin on piilotettu uusia pelattavia hahmoja sekä asusteita avaavia lahjapaketteja, joiden etsiminen tuo tasoihin lisää tekemistä. Monipuolisempia haasteita ovat muun muassa mahdollisimman monen tulikärpäsen kerääminen, tietyn koon saavuttaminen ilman ruudulla näkyvän kokomittarin apua, tai liekehtivän katamarin hengissä pitäminen palavaa materiaalia keräämällä. Tässä kunnostautuu erityisesti REROLL-versioon lisätty Royal Reverie -osio, jossa pelaaja pääsee ohjaamaan itse Kosmoksen kunkkua tämän nuoruudessa. Uusia kenttiä on viisi, ja niiden tavoitteet tuovat hymyn huulille kekseliäisyydellään. Lyhyehkö lisäsisältö toimii sekä tarinallisessa että pelillisessä mielessä, ja se tarjoaa myös veteraaneille pienen lisäsyyn hankkia vajaat kolmekymppiä kustantava päivitetty Switch-käännös.

We Love Katamarin ulkoasu on miellyttävän psykedeelinen ja simppeli. Asetuksista voi kytkeä päälle ja pois niin PS2-alkuperäisjulkaisulle uskollisemman kuvatilan, kuin päivitetyt tekstuurit ja hahmomallit. Taustamusiikki on todella tarttuvaa rallatusta, ja kaikkiin kenttiin saa vieläpä valita mieluisensa ääniraidan! Tekniseltä toteutukseltaan hidastelua esiintyy lähinnä latausruuduissa, joita on remakessa yllättävän paljon jopa kenttien keskellä isommalle alueelle siirryttäessä.

Yhteenveto

We Love Katamari REROLL + Royal Reverie on onnistunut uudelleenversiointi, joka tuo kepeän kulttiklassikon laajemman yleisön saataville pienillä sisältö- ja ulkoasupäivityksillä. Kovin pitkää tai mullistavaa pelikokemusta ei kannata odottaa, sillä lopputeksteihin voi selvitä alle viidessä tunnissa. Tekemistä ja kerättävää on kuitenkin tämän jälkeenkin, ja Katamarin pelaamisesta jää aina hymy huulille. Mukaan saa halutessaan myös kaverin, jos kilpailu tai ylimääräinen kaoottisuus kiinnostaa.

Hyvää:
– Uniikki tunnelma
– Simppeli ja toimiva pelattavuus

Huonoa:
– Päivityksiä ja uutta sisältöä saisi olla enemmänkin

”Maailma on pallo!”

Kiitokset Bandai Namcolle arvostelukappaleesta.

We Love Katamari REROLL + Royal Reverie
Alusta: Switch, (Win, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S)
Ilmestynyt: 2.6.2023
Kehittäjä: Monkeycraft
Julkaisija: Bandai Namco