Arvostelussa Tomodachi Life

Tamagotchien ihmiskoe

Prinsessa Zelda tanssii yhdessä huoneistossa balettia Arnold Schwarzeneggerin kanssa. Naapurissa Kimi Räikkönen uneksii lankakeristä. Puistossa Barack Obamalla ja Conan O’Brienillä on käynnissä rap-battle. Samaan aikaan Gabe Newell on aikeissa kosia Samus Arania. Tervetuloa Tomodachi Lifeen.

Tomodachi Life on Nintendon näkemys virtuaalisesta nukkekodista, jota asuttavat 3DS:lle luodut tai QR-koodeista ladatut Mii-hahmot. Aivan aluksi pelaajan on nimettävä ukkeleidensa kotisaari ja siirrettävä oma avatar sinne ensimmäiseksi asukkaaksi, minkä jälkeen saarella voi puuhastella vapaasti mitä haluaa: lisätä uusia asukkaita, täyttää näiden toiveita, ostella vaatteita, järjestää tapahtumia rannalla ja paljon muuta.

Keskiössä on pelaajan ja Mii-asukkien välinen vuorovaikutus. Hahmoja luodessa näille valitaan ulkonäön lisäksi vipuja vääntelemällä puhesyntetisaattori-ääni ja keskeisimmät luonteenpiirteet, jolloin asukeille saadaan erilaisia persoonallisuuksia. Temperamentit vaikuttavat merkittävästi hahmojen käyttäytymiseen ja saavat aikaan koomisia tilanteita. Johtajan piirteillä siunattu Obama on esimerkiksi koko ajan liikkeessä ja itsevarma keskusteluissa, kun taas Newell mieluummin pohdiskelee asioita ja pelaa itsekseen golfia.

Pelaaja auttaa tapahtumissa ratkaisemalla saaren asukkaiden ongelmia ja kasvattamalla samalla näiden onnellisuuspalkkeja. Mii-ukkelit voivat pyytää eräänlaisena jumalana toimivalta pelaajalta esimerkiksi ruokaa, asusteita, virikkeitä tai apuja naapurisuhteiden vaalimisessa. Hahmoja ei kuitenkaan tarvitse syöttää tai käyttää jatkuvasti pesulla The Simsin tyyliin, eikä toiveiden huomiotta jättämisestä rangaista mitenkään. Teoista palkitaan erilaisilla esineillä ja aktiviteetteja tarjoavilla rakennuksilla, jotka avautuvat käytännössä jo ensimmäisen illan aikana.

Hahmot voivat solmia jopa parisuhteita vastakkaisen sukupuolen kanssa ja saada lapsia. Hauskana ideana pelissä on myös mahdollista laskea onnistumisprosentteja sopiville pareille. Miit eivät kykene itsenäiseen päätöksentekoon, vaan hyväksyttävät kaiken aina ensin pelaajalla, mutta ne voivat kuitenkin touhuta saarella vapaasti harrastustensa parissa, minkä seuraaminen on todella hauskaa. Huumori ilmenee muutenkin vahvasti esimerkiksi hahmojen ilmeissä, neljännen seinän rikkomisena ja Nintendon historiaan liittyvissä keräilyesineissä.

Tiettyihin kellonaikoihin saarella tapahtuu myös pieniä erityistapahtumia. Aamupäivällä myydään erikoistavaroita ja iltapäivällä on mahdollista pelata vanhoja vuoropohjaisia roolipelejä parodioivaa Tomodachi Questia. Lisäksi kauppojen hyllyt vaihtuvat päivittäin. Valitettavasti vaihtelua ei ole kuitenkaan tarpeeksi, sillä Mii-ukkojen huolet ja niiden kanssa pelattavat muistipelin ja kuva-arvoituksen kaltaiset minipelitkin tulevat tutuksi jo muutamassa tunnissa. Esimerkiksi Nintendon toinen elämäsimulaattori, Animal Crossing, tarjoaa paljon enemmän päivittäistä tekemistä yksityiskohtaisemman asuntojen sisustamisen ja juhlapäivien tapahtumien myötä.

Yhteenveto

Tomodachi Life sopii parhaiten matkalle ja muutamien minuuttien pelihetkiin. Täyden hinnan tuotteeksi siinä on tuskin tarpeeksi sisältöä aikuiselle, mutta lasten keskuudessa Mii-hahmojen virtuaalinen nukkekoti, pukuleikit ja rakkauslaskuri voivat olla hitti.

Hyvää:
– Kahjot tilanteet
– Nintendon itseironia

Huonoa:

– Toistaa itseään erittäin pian

Tomodachi Lifen huumori naurattaa vähän aikaa.

Arvostelu julkaistu alun perin IGN Suomessa.

Tomodachi Life
Alusta:
3DS
Ilmestynyt: 6.6.2014
Kehittäjä: Nintendo SPD
Julkaisija: Nintendo