Arvostelussa SteamWorld Heist II
Kosteaa strategiaa
Ruotsalaisen Thunderfulin SteamWorld-sarja on viihdyttänyt pelaajia eri genrejen parissa jo reippaan tovin. Parhaiten höyryrobottien seikkailuista tunnetaan kaiken aloittaneet Dig-kaivuupelit, mutta sarjaa on sittemmin yritetty laajentaa myös korttiroolipelien sekä tuoreimpana kaupunkinäpertelyn suuntaan SteamWorld Build -pelillä. Kahden ensimmäisen Digin välissä ilmestyi myös laadukas strategiarymistely SteamWorld Heist, jossa vihamielisiä koneita ammuskeltiin avaruuden joutomailla. Jatko-osassa skaala pienenee hieman, sillä Heist II:ssa seilataan tähtikartan sijaan vesillä. Jääkö uusi osa alkuperäisen varjoon, vai löytyykö seitsemältä mereltä uusia tuulia?
Seikkailu aloitetaan vaatimattomista oloista. Kuninkaalliset merivoimat ovat takavarikoineet kapteeni Leewayn sukellusveneen, jota lähdetään ryöstämään takaisin parin kaverin avulla. Käsipuoli Leeway ei osallistu itse toimintaan, vaan ohjaa miehistöään ja sukellusvenettään tehtävien läpi. Merten rauhaa ei uhkaa kuitenkaan ainoastaan merivoimien tyrannia, sillä puhtaasta vedestäkin uhkaa olla pula. Valtaosa maailman vedestä ruostuttaa höyryvoimalla toimivien robottien koneistoa, mutta ongelma ei tietenkään koske dieselillä toimivia sotilasrobotteja. Puhtaan veden etsinnästä kehkeytyy elämää suurempi tarina, jossa panokset kovenevat hetki hetkeltä.
Mainion kehyskertomuksen ympärille tarvitaan toki paljon muutakin, jotta kokemus on pelaamisen arvoinen. Pelattavuudesta ei ole tingitty, ja tarkkuutta vaativat vuoropohjaiset taistelutehtävät ovat edelleen isoin osa pelin viehätystä. Kentälle lähetetään kerrallaan yhdestä viiteen miehistön jäsentä, ja tavoitteena on usein joko tiettyyn pisteeseen eteneminen tai vihollisten hävittäminen pyssyt laulaen. Vaihtelevien päätavoitteiden lisäksi pakkaa sekoitetaan myös erilaisilla vihollistyypeillä ja monipuolisella kenttäsuunnittelulla. Tehtävillä on yleensä myös sivutavoitteita, joita suorittamalla saa parempia palkkioita kentän lopussa. Tehtävästä saatavaa arvosanaa heikentävät omien hahmojen kuolemat, eli aivan suuna päänä ei taisteluun kannata rynniä.
Pienen tilan kaksintaistelut, ylivoimaisten vihollisaaltojen keskelle sijoittuvat selviytymisosuudet ja aarteiden keräämistä painottavat kentät vaativat erilaisia kykyjä, ja hahmokehitykseen ja kustomointiin on panostettu toden teolla. Ensimmäisestä pelistä poiketen jokainen hahmo voi käyttää mitä tahansa asetta, ja asevalinta myös määrittelee hahmoluokan kullekin tehtävälle erikseen. Tehtävän aikana kerätyt kokemuspisteet siirtyvät suoraan valituille hahmoluokille, ja näillä avattavia kykyjä voikin käyttää rajoitetusti myös toisille ammateille kuuluvia aseita käyttäessä.
Kaikilla hahmoilla kannattaa pelata tasaisesti eri luokkien tasoa nostaen, sillä pienellä panostuksella kaikkeen saa jatkuvaan käyttöön paljon yleishyödyllisiä kykyjä. Laaja kykyvalikoima ja lukuisat esineet kranaateista panssareihin ja tähtäimistä nyrkkirautoihin takaavat sen, että hahmoista saa todella muokattua omaan pelityyliin sopivia. Hahmojen omia kykyjä ei myöskään sovi unohtaa, sillä ne ohjaavat vahvasti tietynlaisiin hahmoluokkiin panostamista. Esimerkkeinä erikoistumisesta toimivat Cornelius-robotin Abs of Steel -kyky, joka tekee robotista immuunin vahingolle yhden vuoron ajaksi ja pakottaa kaikki viholliset hyökkäämään häneen, sekä Wesleyn Grenadier-kyky, joka sallii kranaattien viskomisen ilman kalliiden toimintopisteiden käyttöä.
Jatko-osassa on lähdetty laajentamaan kaikkea, ja isoin osoitus tästä on maailmankartta. Tehtäviä ei valita tylsästi selaamalla tasovalikkoa, vaan ne on etsittävä itse avomereltä sukellusveneellä, jonka kaappaaminen takaisin miehistölle on osa ensimmäistä tutoriaalikenttää. Vesistöillä voi ajautua myös taisteluihin merivoimia ja muita vihollisaluksia vastaan. Kehno kapteeni menettää sukellusveneen upotessa tehtäviltä kerätyt palkkiopisteet ja päätyy lähimmälle lepopaikalle uuteen aamuun. Vesistöjen tutkiminen, robottien jututtaminen ja merelle sijoittuvat pomotaistelut toimivat loistavasti peliä rytmittävinä taukoina timanttiselle 2D-strategia-ammuskelulle.
SteamWorld-maailman steampunk-estetiikka ei lakkaa hämmästyttämästä, vaikka pelejä on takana jo runsaslukuinen määrä. Lukuisat erilaiset hahmodesignit, kepeä huumori ja koskettavia hetkiä sisältävä tarina yhdistettynä tarttuvaan ääniraitaan takaavat sen, ettei pelattavuuden tarvitse kannatella koko peliä harteillaan. Tekninen toteutuskin on kohdillaan, sillä en kohdannut vajaan 30 tunnin läpipeluun aikana lainkaan hidastelua tai bugeja. Kehuja sopii antaa myös vaikeusasteesta: perusvaihtoehtojen lisäksi vaikeustasoa voi säätää osa-alueittain meritaisteluiden ja strategianaksutteluiden pienistä yksityiskohdista lähtien.
Yhteenveto
SteamWorld Heist II on edeltäjänsä tapaan erinomainen ja persoonallinen strategiapeli, jonka parissa saa helposti kulumaan kymmeniä tunteja. Tiukka pelattavuus, monipuolinen hahmonkehitys ja erilaiset vaikeusastesäätimet takaavat sen, että mieleistä tekemistä riittää niin kokeneille pyssysankareille kuin strategiaummikolle. Heist II jatkaa Thunderful Gamesin menestystarinaa vakuuttavasti unohdettavan SteamWorld Buildin jälkeen, enkä malta odottaa seuraavaa höyrysaagaan kuuluvaa peliä. Onkohan Thunderful valinnut turvallisten jatko-osien tien?
Hyvää:
– Monipuolinen ja tarkka pelattavuus
– Audiovisuaalinen ilme
– Vaikeusastesäätimet
Huonoa:
– Lisää SteamWorldia joutuu odottamaan
”Höyryä koneeseen!”
Kiitokset fortysevenille arvostelukappaleesta.
SteamWorld Heist II
Alusta: Switch, (Win, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S)
Ilmestynyt: 8.8.2024
Kehittäjä: Thunderful
Julkaisija: Thunderful