Arvostelussa Phoenotopia: Awakening
Legendan uusi herääminen?
Jos jokin ilmiö pitäisi nimetä edustamaan vuosituhannen alun internet-kulttuuria, niin Flash-pelit ovat osuva valinta. Laatu oli vaihtelevaa, mutta ilmaispeleillä oli oma yleisönsä. Yksi näistä peleistä on Phoenotopia, joka tosin julkaistiin vasta vuonna 2014 muun muassa Newgrounds-sivustolla. Phoenotopia löysi oman fanikuntansa, minkä johdosta peli päätettiin rakentaa kokonaan uusiksi Awakening-lisänimellä Nintendo Switchille ja tietokoneille. Onko tämä erityisesti Zeldasta vaikutteita ottanut seikkailu kuitenkaan sängystä ylösnousemisen arvoinen?
Phoenotopia Awakeningin päähenkilö on Gail-niminen tyttö, joka päätyy pelastamaan maailmaa alien-invaasiolta kuin paraskin roolipelisankari konsanaan. Pienestä Panselo-tuppukylästä matka käy läpi avarien niittyjen, isojen kaupunkien ja muinaisten temppelien, kun kotikylän väestö kaapataan mystisesti, pelkästään nuorison jäädessä pitämään järjestystä kylässä. Pelin lukuisat ympäristöt ovat täynnä ihmisiä, joiden roolien käsikirjoitus on sopivassa määrin humoristista, mutta vakavammista tilanteista ei myöskään dramatiikkaa puutu. Jos Phoenotopia jossain loistaa, niin kiehtovan maailman rakentamisessa.
Pelattavuudeltaan Phoenotopiaa on luontevaa verrata NES:lle julkaistuun The Legend of Zelda II: The Adventure of Linkiin. Jos vertauskuva säikäyttää, niin voin lohduttaa julistamalla Phoenotopian oppi-isäänsä paremmaksi peliksi. Suurin osa ajasta vietetään sivustapäin kuvatuilla alueilla, mutta maailmankartta on ylhäältäpäin kuvattu. Maailmankartalla liikkuessa vastaan tulee vihollisia, joihin törmääminen aloittaa pienimuotoisen haasteen, josta tosin voi juosta karkuun jos ylimääräiselle kahisevalle ei ole tarvetta. Phoenotopia tarjoaa sopivassa suhteessa niin tasoloikintaa, vihollisten mätkintää kuin alueiden tutkimistakin.
Vastaantulevia vihollisia vastaan Gail omaa mailan, mutta jokainen isku mailasta tai muista esineistä kuluttaa kohtuullisen pätkän energiamittaria. Tämä on koko Phoenotopian taistelujärjestelmän ydin, sillä nappien hakkaaminen päämäärättömästi ei ole toimiva ratkaisu. Haastetta pelissä riittää joidenkin makuun kenties liikaakin, sillä jo muutama tavallinen vihollinen voi syödä elämäpalkin hälyttäviin lukemiin, etenkin jos aseiden käytön kannalta välttämätön energia loppuu kriittisellä hetkellä. Kesken taisteluiden voi syödä ruokaa elämän parantamiseksi, mutta taisteluiden tuhinassa se on haastavaa, sillä prosessi voi viedä ruuasta riippuen pitkiäkin aikoja. Toisinaan jo muutaman vihollisen armoille joutuminen voi turhauttaa, mutta rankaisevan vaikeusasteen kanssa oppii elämään oppimalla vihollisten liikeradat. Tosin jos peli tuottaa liikaa vaikeuksia, on mukana myös Accessibility-valikko, josta saa aktivoitua muutaman helpotuksen, kuten mahdollisuuden nautiskella ruokaa valikosta käsin tai mailalyöntien kuluttaman energian poistamisen.
Matkan edetessä Gail saa onneksi niin enemmän energiaa kuin elämääkin, tehokkaampia aseita ja parempia haarniskoja unohtamatta. Varusteita on tarjolla vain kourallinen, joten kovin syvällistä kustomointia ei Phoenotopialta kannata odottaa, mutta kevyt hahmonkehitys on joka tapauksessa tervetullutta. Sen sijaan eri luolastoista löytyvät esineet pääsevät hyötykäyttöön niin taisteluissa kuin pulmanratkaisussakin aitoon Zelda-tyyliin. Ritsa, seiväs sekä muut esineet antavat myös syyn palata menneille alueille uusien aarteiden ja haasteiden perässä.
Phoenotopian tähtihetkiä ovat luolastot, joissa majailee tietysti myös pomovastustajia. Isot limanuljaskat, hiekassa uiskentelevat lohikäärmeet ja avaruudesta tulevat soturit ovat sopivan monipuolisia esteitä, minkä lisäksi niiden monivaiheiset liikesarjat antavat pelaajalle mahdollisuuden kehittyä. Pomot ovat haastavia, mutta yksittäiset viholliset tarjoavat paljon tyydyttävämpiä otteluita kuin useamman vihollisen ryppäät ympäri maailmaa. Harmillisesti pomojen kohdalla Phoenotopian suurin ongelma myös nostaa päätään. Pelin tallennusjärjestelmä nimittäin on jopa liiankin pelkistetty, jokaisen kuoleman kadottaessa kaiken edistymisen. Tämä koskee myös pomovastuksia edeltäviä tarinapätkiä, jotka pitää katsoa joka kerta uudelleen. Näiden keskusteluiden ohittaminen olisi tervetullut mahdollisuus, mutta ylipäätänsä hieman joustavampi tallennusjärjestelmä tekisi pelille terää. Aktivoidut sivutehtävät ja käydyt keskustelut voisivat hyvin säilyä kuolemista huolimatta.
Phoenotopia: Awakeningin Flash-juuret eivät näy pelissä tippaakaan, sillä kokonaan uusittu pikseligrafiikka on värikästä, sopivan yksityiskohtaista ja laadultaan konsistenttiä. Ympäristöjä on ilo tutkia, kun niitä on myös ilo katsoa. Musiikkiraita ansaitsee myös erityismaininnan, sillä se on alusta loppuun puhdasta kultaa, oli kyseessä sitten tarttuvat rallatukset tai kauniit pianokappaleet koskettavien kohtausten aikana. Tekniseltä toteutukseltaan moitittavaa ei juuri ole, sillä myös suorituskyky pysyy sulavana koko pelin ajan. Ja pituuttahan seikkailulla riittää, sillä Phoenotopia: Awakeningiin on helppo upottaa jopa parikymmentä tuntia aikaa. Kiitettävä pituus miltä tahansa peliltä, mutta erityisesti verrattain pienen kehittäjän indiepeliltä.
Yhteenveto
Phoenotopia: Awakening kuuluu jokaisen vanhan liiton Zelda-fanin hankintalistalle, jos vain sen tarjoaman ankaran haasteen kestää. Zelda II -vaikutteet ovat vahvasti läsnä, mutta peli ei tunnu päivääkään vanhentuneelta, vaan sen sijaan hyvin viimeistellyltä. Alueiden suunnittelu, tarinan ja dialogin käsikirjoitus ja pomovastukset ovat ensiluokkaisia, minkä lisäksi peliä on ilo katsoa ja kuunnella. Tallennusjärjestelmän puutteet saattavat välillä turhauttaa, mutta kokonaisuutena Phoenotopia: Awakening on loistava zeldavania, joka tavoittaa toivottavasti vanhojen fanien lisäksi uusiakin rohkeita pelaajia.
Hyvää:
– Upea ulkoasu ja äänimaailma
– Elävät ympäristöt ja tutkimisen hauskuus
– Haastetta riittää…
Huonoa:
– …ehkä liikaakin, tehden pelistä välillä turhauttavan
– Muinainen tallennusjärjestelmä
Jos Zelda II olisi hyvä peli…
Kiitokset Cape Cosmicille arvostelukappaleesta.
Phoenotopia: Awakening
Alusta: Switch, (Win)
Ilmestynyt: 3.9.2020
Kehittäjä: Cape Cosmic
Julkaisija: Cape Cosmic