Arvostelussa Mini Motorways

Moottoritie on kuuma

Muutaman vuoden takainen Mini Metro päästi pelaajat piirtelemään omia metroverkostojaan, mutta nyt on aika ottaa ympäristöystävällisyydessä askel taaksepäin ja lähteä suunnittelemaan tieverkostoja Mini Motorwaysin parissa. Vaikka liikennöintimuoto onkin vaihtunut, säilyttää Mini Motorways onneksi Mini Metron koukuttavan mutta yksinkertaisen pelattavuuden, keksimättä pyörää kokonaan uudelleen.

Lähtöasetelma on hyvin yksinkertainen. Los Angeles, Tokio, München tai joku muu pelin kaupungeista on infrastruktuuriltaan alkutekijöissään, eikä kartalla näy kuin yksittäisiä taloja ja kauppoja. Jokainen rakennus tai kohde edustaa tiettyä väriä. Punaisen talon asukkaat haluavat ajaa autoillaan vain punaisiin kohteisiin ja sinisen talon nallet matkustavat vain sinisiin paikkoihin. Tiedän ihmisiä, jotka ovat uskollisia joko Keskolle tai S-yhtymälle, mutta Mini Motorwaysin maailman asukkaat vievät konseptin äärimmilleen. Päivien edetessä uusia taloja ja asukkaiden päämääriä ilmestyy tyhjästä, joten pelaajan tehtäväksi jää talojen ja kohteiden yhdistäminen asettamalla tielaattoja ruudukkoon. Jos jokin ostoskeskus ei saa riittävästi asiakkaita tietyn ajan sisällä, se on pelin loppu.

Kaupungin asukkaat ovat onneksi fiksua porukkaa, sillä he löytävät tiensä perille, kunhan oman kodin ja kaupan välillä on jonkinlainen yhteys. Haaste tulee tasapainoilusta tien pituuden ja sijainnin välillä. Liian pitkät kiertotiet hidastavat matkantekoa, ja liian kovalla käytöllä olevat pätkät tukkivat liikenteen. Onneksi jokaisen viikon päätteeksi pelaaja saa lisää tielaattoja sekä mahdollisuuden valita kahden liikennettä helpottavan elementin väliltä, jotka voivat olla liikenneympyröitä, siltoja tai vaikka moottoriteitä. Liikenneympyrät sujuvoittavat ruuhkaisten risteysten toimintaa, mutta vielä arvokkaampia ovat moottoritiet, jotka mahdollistavat nopean yhteyden pitkänkin kantaman päässä toisistaan olevien kohteiden välille.

Tuppukylä kasvaa melko pian suurkaupungiksi, jossa on jopa viittä eri väriä näkyvissä. Uudet talot ja liikkeet ilmestyvät välillä epäsuotuisiin paikkoihin, jolloin liikennejärjestelyjä täytyy muuttaa lennosta. Onneksi ajan saa pysäytettyä ja tiet saa purettua kaikessa rauhassa, mikäli muutoksille tai kompromisseille tulee tarve. Myöhemmin aloittelevan kaupunkisuunnittelijan haasteeksi nousee myös tielaattojen vähyys. Jokainen tiepätkä vaatii yhden tielaatan, ja niitä saa lisää vain uuden viikon alkaessa. Helsingin jatkuvat tietyöt ovat suhteessa pieni juttu, sillä Mini Motorwaysissa kaupungin yleiskaava ehtii muuttua useampaan kertaan yhden viikon aikana.

Tekeminen ei Mini Motorwaysissa ihan heti lopu kesken. Koska päivittyvillä ennätyslistoilla tuettu pelattavuus on ylipäätänsä hyvin arcade-henkistä, on samoihin tasoihin palaaminen mielekästä. Pelattavuutta monipuolistaa se, että eri kaupungeilla on omia erikoisuuksiaan.  Zürichin vuorten läpi täytyy kaivaa tunneleita ja Manilaan talot ilmestyvät tiiviisiin ryppäisiin. Jos saa tasosta saa kerättyä riittävästi pisteitä, avautuu jokaiselle kaupungille ylimääräisiä haasteita. Joissain haasteissa diagonaaliset tiet vaativat kaksi kertaa enemmän tielaattoja, ja toisissa saa käyttöön kaksi kertaa enemmän liikennevaloja tai äärettömästi liikenneympyröitä. Myös päivittäin tai viikoittain vaihtuvia haasteita voi kokeilla.

Ulkoisesti Mini Motorways näyttää oikeastaan yhtä minimalistiselta kuin Mini Metrokin, mutta tyyliä viedään sopivasti eteenpäin tuomalla mukaan enemmän väriä ja hieman kolmiulotteisuutta valaistuksen myötä. Siinä missä Mini Metrossa junavaunujen määrä pysyi usein reilussa kymmenessä, Mini Motorwaysissa on kerralla liikkeellä autoja kymmenittäin tai jopa sadoittain. Ei siis liene yllätys, että isommissa kaupungeissa Nintendo Switch ei täysin pysy toiminnan perässä. Pienen hidastelun huomaa etenkin, jos yrittää poistaa ruuhkaista tiepätkää, jolloin peli joutuu miettimään hetken pähkäillessään kaikille kuskeille uusia reittejä päämääriinsä. Noin keskimäärin suorituskyky kuitenkin pysyy hyvällä tasolla. Ohjaus toimii pelissä moitteettomasti sekä ohjaimella että kosketusnäytöllä, joten peliin on helppo tarttua tilanteesta riippumatta.

Yhteenveto

Mini Motorways onnistuu edeltäjänsä tavoin tekemään pikkuruisten liikenneverkostojen luomisesta hauskaa ja koukuttavaa puuhaa. Pohjimmiltaan kyseessä on optimointiongelma, joka pakottaa jatkuvasti miettimään, mikä on nopein reitti kohteiden välille ilman, että yksittäinen tiepätkä ruuhkautuu liiaksi. Kaupungin rakentaminen toimivaksi kokonaisuudeksi jatkuvasti kasvavassa maailmassa vaatii yllättävän paljon jatkuvaa iteroimista ja strategista suunnittelua. Mini Motorways on kattava paketti lisähaasteineen ja huipputuloslistoineen, joten sitä on helppo suositella pieneen tai isompaankin pulmapelin nälkään. Olisiko Dinosaur Polo Clubin aika siirtyä seuraavaksi merille, taivaalle tai ehkä tähtienvälisiin matkoihin?

Hyvää:
– Koukuttava ja helposti opittava pelattavuus
– Runsaasti sisältöä eri kaupunkien ja vaihtuvien haasteiden muodossa
– Ohjaus toimii niin ohjaimella kuin kosketusnäytölläkin
– Selkeä, tyylitelty ja värikäs ulkoasu

Huonoa:
– Isommat kaupungit alkavat vähän hidastelemaan

Ai miten niin kaupunkisuunnittelu on vaikeaa?

Kiitokset Stride PR:lle arvostelukappaleesta.

Mini Motorways
Alusta: Switch, (Win, Mac, iOS)
Ilmestynyt: 11.5.2022
Kehittäjä: Dinosaur Polo Club
Julkaisija: Dinosaur Polo Club