Arvostelussa Code Name: S.T.E.A.M.

Aben vanha höyrykone

Muutama vuosi sitten Nintendon omistama Intelligent Systems loi Nintendo 3DS:lle timanttisen kovan strategiapelin Fire Emblem Awakening, ja studion portfolioon kuuluu myös mainion Advance Wars. Nyt uutta saman genren hittiä yritetään muovata kuvitteelliselle 1800-luvun edistyneen höyryteknologian aikakaudelle sijoittuvasta Code Name: S.T.E.A.M.:sta.

S.T.E.A.M.:n tausta-asetelma on todella herkullinen. Avaruusolennot hyökkäävät kuningatar Viktorian hallitsemaan steampunk-Englantiin ja apuun saapuvat amerikkalainen sotasankari Henry Fleming ja ilmalaivaa ohjastava presidentti Lincoln. Fleming värvätään Yhdysvaltain salaiseen S.T.E.A.M.-agenttiryhmään, jonka monenkirjavat jäsenet pohjautuvat valtion historiaan ja kirjallisuuteen. Pelaaja tutustuu Flemingin lisäksi muihin Yhdysvaltojen sisällissodan legendoihin, kuten John Henryyn ja Tom Sawyeriin, mutta joukkoon kuuluu myös yllättäviä satuhahmoja esimerkiksi Mikä-Mikä-Maan ja Ihmemaa Ozin maailmasta.

Yksinpelikampanja on jaettu episodeihin, joista jokainen sisältää muutaman parikymmentä minuuttia kestävän kentän. Useimmissa tasoissa pelaajan tehtävänä on saada vähintään yksi S.T.E.A.M.-agentti ruudutetun kentän maalialueelle, mutta avaruuden muukalaiset pistävät tietysti kapuloita rattaisiin. Tie voittoon ei ole välttämättä kovin suoraviivainen, sillä välillä pelaajan täytyy saattaa ensin turvaan tekoälyhahmoja tai tuhota iso pomovastustaja maalin edestä.

Höyrytiimiin maksimissaan neljä agenttia ja tietokoneen ohjastamat avaruusoliot liikkuvat pelialueella vuorotellen. Jokaisella hahmolla on oma pääase, vaihdeltava kakkospyssy ja erikoiskyky, joita hyödynnetään kamppailuissa muukalaisten kanssa. Askelien ottaminen kentällä ja aseen käyttäminen kuluttavat tosin kunkin hahmon rajallista höyryvarastoa. Omat siirrot on syytä suunnitella huolella, sillä aseilla tähtääminen on tarkkaa puuhaa, ja jotkin avaruusolennot pystyvät myös ampumaan ilman ennakkovaroitusta sankarin kulkiessa suoraan näkökenttään. Pelaajalla on vastavuoroisesti mahdollisuus torjua hyökkäyksiä säästämällä höyryä vihollisten vuoroa varten.  Pelimekaniikka muistuttaakin Fire Emblemin sijaan hitusen enemmän Xcomia.

Täydellinen kentän läpäisy on harvinaista herkkua ensimmäisellä kerralla, sillä kuolema korjaa agentit helposti ohilaukauksien tai huonon sijoittelun takia. Kaikkien sankareiden kaatuessa kenttä täytyy aloittaa alusta tai edellisestä tallennuspisteestä. Peli tarjoaa ennen tehtävän alkua suositeltua ryhmää ja aseistusta, mutta tiimin koostumuksella ja varusteilla on myös jonkin verran varaa taktikoida. Ykkös- ja kakkosaseet kuluttavat eri määriä höyryä, ja niitä on useita erilaisia tainnutuskivääristä tuhovoimaiseen kranaatinheittimeen. Osa sankareista voi kantaa vain lähitaisteluaseita. Hahmojen erikoiskyvyilläkin on myös merkitystä, sillä kentästä riippuen kiipeilykyvystä voi olla enemmän hyötyä kuin parannusvoimasta. New 3DS:n omistajat voivat vielä skannata pelattavaksi Fire Emblem -sarjan amiibo-figuurit ja hyödyntää tähtäämisessä ylimääräistä ohjaustikkua.

Ulkoasultaan Code Name: S.T.E.A.M. muistuttaa klassisia supersankarisarjakuvia. Suoraviivaista juonta kuljetetaankin eteenpäin animoiduilla sarjakuvaruuduilla ja puhekuplilla. Grafiikka on paikoin simppeliä ja rosoista, mutta se on silti kokonaisuudessaan tyylikästä. On tosin hieman sääli, ettei satuhahmoista ja sarjakuvamaailmasta oteta kaikkea irti. Agentit kuittailevat alkuperistään hieman toisilleen, mutta taustat ja persoonat jäävät silti hämäriksi kirjallisuutta vähemmän tunteville. Kaikista etäisimmiksi jäävät kuitenkin muukalaisrodun edustajat, joiden designissa ei ole mitään omaperäistä, eikä invaasiolla vaikuta olevan järkevää selitystä.

Pakettiin sisältyy myös kolme eri pelimuotoa tarjoava paikallisesti ja verkossa toimiva moninpeli, mutta jälkimmäisen olemassaolo on melko yhdentekevää pelaajapulan vuoksi. Myöhäisenä iltana netistä löytyi vain yksi Deathmatch-pelaaja ja peli katkesi välillä yhteysongelmiin. Kahdessa muussa tilassa keräillään kilpaa mitaleja tai rymistellään yksinpelissä pienessä roolissa olevalla A.B.E.-robotilla. Pientä eloa verkkoon voi syntyä tulevaisuudessa Nintendon järjestämistä turnauksista.

Yhteenveto

Code Name: S.T.E.A.M.:n täysi potentiaali jää lunastamatta. Vuoropohjaiset taistelut ovat toimivia ja haastavia, mutta pidemmän päälle itseään toistavia. Satumaailman hahmojen mielikuvituksellisempi hyödyntäminen tekisi kampanjatilasta myös paljon mielenkiintoisemman seurattavan. Ihmemaa Ozin ystävät saattavat nauttia pienistä viittauksista, mutta muille Fire Emblem Awakening on edelleen Nintendo 3DS:n strategiapelien ykkönen.

Hyvää:
– Sarjakuvamainen ulkoasu
– Haastavuus

Huonoa:
– Etäiseksi jäävät hahmot
– Nettipelin pelaajakato

Fire Emblemin tekijöiden uutuuspeli täyttää taskustrategioiden ystävien nälän.

Arvostelu julkaistu alun perin IGN Suomessa.

Code Name S.T.E.A.M.
Alusta:
3DS
Ilmestynyt: 15.5.2015
Kehittäjä: Intelligent Systems, Nintendo SPD
Julkaisija: Nintendo