Mikkis ja Nipa ne yhteen sopii
Hankkikaa huone!
”Viholliseni vihollinen on ystäväni.” Tämä kuuluisa, sodissakin käytetty lausahdus on tällä hetkellä pinnalla pelialalla. Sonyn saavutettua ylivoiman konsolimyynneissä ovat kaksi kilpailevaa tahoa lyöneet hynttyyt enemmän tai vähemmän yhteen. Microsoft ja Nintendo ovat virallistaneet bromanssinsa jo viime vuoden puolella alustojen välistä moninpeliä hehkuttavilla, yhteisillä Fortnite– ja Minecraft-markkinointimateriaaleilla, mutta huhujen mukaan suhde saattaa syventyä tulevaisuudessa Xboxin muuttuessa konsolibrändistä alustariippumattomaksi pelipalveluksi. Käynnistellään dieselillä käyvä kristallipallo ja katsotaan, muuttuuko toistaiseksi yksipuoliselta flirttailulta vaikuttanut suhde tiiviimmäksi yhteistyöksi.
Peruskuluttajalle ensimmäinen ja näkyvin asia tällaisessa mammuttitason yhteistyössä ovat totta kai peli-IP:t. Konsolieksklut ovat näinä päivinä isossa kuvassa ne asiat, jotka johtavat ostopäätöksen tekemiseen eri laitteiden välillä, ja mikä olisikaan hienompaa kuin Xbox-fanipoikien ensimmäiset kosketukset Nintendon värikkäisiin ja persoonallisiin yksinoikeuspeleihin tai Nintendo-kiihkouskovaisten tutustuttaminen Microsoftin laatikosta kaivettuihin tummasävytteisiin toimintapeleihin. Xbox-pelurien ei silti kannata alkaa tilailemaan vielä niitä Mario-paitoja, sillä Nintendo on tässä tapauksessa se osapuoli, joka osaa hangata vastaan.
Switch myy jo nyt erinomaisesti Nintendon omien tähtimaskottien voimalla, ja Marion loikkaaminen Xboxille aiheuttaisi loven jenejä Nintendolle takovan rautapuolen myynteihin, ainakin niin kauan kuin kaksi jättifirmaa toimivat eri yksikköinä. Microsoftille taas kelpaisi Nintendon vetoapu erityisesti Japanissa, jossa amerikkalaisyhtiön konsolit myyvät vain muutamia tuhansia kappaleita viikossa. Halot, Forzat ja muut ovat nousevan auringon maassa lähinnä tusinatavaraa, mutta menisivätkö ne kaupaksi Nintendon avustuksella? Japanissa Nintendon sana on käytännössä laki, joten jos Nintendo saisi jollain lailla sisällytettyä mainontaan ja markkinointiinsa Microsoftin länsimaissa kansansuosiota nauttivat sarjat, voisi diilistä hyötyä kumpikin osapuoli. Kannattaa muistaa, että Minecraft-kuosinen New 3DS on jo tapahtunut.
Tälle kaikelle vastineeksi Nintendo voisi hyvinkin vaatia itselleen haluttuja herkkuja Microsoftin laarista. Rare Replay on peli(kokoelma), jota monet pelaajat ovat toivoneet Nintendon pelikirjastoon heti pelin julkistamisesta lähtien, eikä suotta, sillä vastasihan Rare monista SNES:n ja Nintendo 64:n kovimmista yksinoikeuksista. Brittifirman pitkän historian lähes täydellisesti niputtavasta kokoelmapaketista uupuu vain muutama rakastettu nimike, joiden oikeudet jäivät tiukasti Nintendolle kuuluisan omistuskaupan jälkeen. Pienen sopimuskikkailun myötä Rare Replay saisi uuden elämän Switchillä, ja pakettiin kuuluisivat tietysti studion kulta-aikana syntyneet Donkey Kong ‑pelit. Taannoinen Cupheadin Switch-version ilmestymisilmoitus paljastaa, että Microsoftilla on pelisilmää.
Microsoftin teknisesti vaativat yksinoikeuspelit eivät taatusti pyörisi Switchillä sellaisenaan, mutta sekin onnistuisi varmasti Microsoftin suunnittelupyödällä lojuvan xCloud-pilvistriimauksen avulla. Pelejä on kuitenkin mahdollista tuoda myös Xbox Onen parhaan ominaisuuden eli Game Pass ‑latauspalvelun kautta. Kyseessä on kuukausimaksun hinnalla tautisen suuren valikoiman pelejä sisältävä palvelu, joka terästäisi Switchin tarjontaa erityisesti vanhempien pelien osalta. Tehot riittävät etenkin viime konsolisukupolven pelien rullaamiseen, ja ne sopisivat linjassa hyvin yhteen Switchillä yleisten, vanhempien uusiojulkaisujen kanssa. Muutama kymmenen miljoonaa potentiaalista uutta asiakasta, joilta nyhtää kymmenen euroa joka kuukausi miellyttäisivät varmasti Phil Spencerin mieltä.
Tiiviissä yhteistyössä Nintendo hyötyisi eniten kuitenkin Xbox Livestä, jos japanilaiset vain pystyvät nielemään oman ylpeytensä. Nintendo on edelleen valovuosia jäljessä Sonyn ja Microsoftin verkkopalveluita, ja Xbox Liven teknologian ja ominaisuuksien myötä kiusallinen välimatka kapenisi huomattavasti. Crossplay-tuotteissa toimiva mutkaton kommunikaatio kaverilistoineen, ilman ylimääräisiä mobiilisovelluksia? Ylipäätänsä toimivat ja nopeat peliserverit? (Terkkuja Smash Ultimaten verkkoveijareille.) Siinä kaksi tärkeintä asiaa, jotka moni Switch Onlinesta maksava pelaaja ottaisi konsolille mielellään. Saisihan Switchillä myös PowerPointit pyörimään näppärästi.
Kukaan ei tiedä, miten kauan tätä yhteistyökuviota on kulisseissa sorvattu, mutta onko sille välttämättä tulevaisuudessa edes tarvetta? Tällä hetkellä E3-pressinkin perunut markkinajohtaja Sony takertelee kiinnostavien PS4-pelien laskevan julkaisutahdin, odotettua laimeammin käynnistyneen VR-villityksen sekä crossplay- ja sensuurisotkujen kanssa. Switch on tasoittanut puntteja melkoisesti ja noussut indieväen suosikkivimpaimeksi, ja aggressiivisesti palveluitaan markkinoiva Microsoft valmistautuu tulevaan investoimalla pilveen ja pelistudioihin. Jos markkinat kääntyvät seuraavan konsolisukupolven lähestyessä selvästi enemmän suotuisaksi jommallekummalle osapuolelle, saattaa toinen löytää selästään puukon, kun toinen päättää jatkaa omillaan. Oli miten oli, sitä ennen toivottavasti saadaan Banjo pelattavaksi hahmoksi Smashiin, millään muulla ei tässä mahdollisessa kumppanuudessa ole niin väliä.
Julkaistu alun perin Pelaajaboardcastin sivustolla.