Aloittelijan Monster Hunter 4 -opas

Capcomin Monster Hunteria pidetään vaikeasti lähestyttävänä ja grindauspainotteisena pelisarjana. Sarjan uusimmassa osassa, Monster Hunter 4 Ultimatessa, kehitystiimi on pyrkinyt loiventamaan korkeaa aloituskynnystä esimerkiksi asekohtaisilla aloitustehtävillä, mutta kymmenmetrisiä hirviöitä vastaan taisteleminen ja erilaisten materiaalien etsiminen omatoimisesti voi osoittautua silti hankalaksi ensimmäistä Monster Hunteriaan pelaavalle henkilölle. Tässä oppaassa annan vinkkejä aseluokkien hallintaan, varusteiden luomiseen ja metsästysretkille valmistautumiseen.

Metsästyskaravaanilta vastaanotettavat tehtävät voidaan jakaa muutamaan eri kategoriaan: hirviöiden tappamiseen, kaappaamiseen ja karkoittamiseen, sekä resurssien keräilyyn. Keräilytehtävissä pelaajalle annetaan tavoitteeksi toimittaa tiettyjä esineitä tukikohtaan. Keräilyreissuilla tutustuu parhaiten metsästysalueen karttaan ja pienempiin riistaeläimiin, minkä vuoksi noviisin kannattaa kokeilla näitä tehtäviä ensimmäisenä. Lisäksi ötököitä, metalleja ja yrttejä ei voi olla koskaan liikaa. Metsältä mukaan kertyviä resursseja hyödynnetään aseiden ja panssarien päivittämiseen, sekä erilaisten voimajuomien ja pommien luomiseen. Voimakas ase ja kestävä varustus ovat tärkeitä alati voimistuville pedoille pärjäämiseen, mutta tehtäviin on syytä tuoda muutakin mukanaan.

Omat juomat mukaan

Vaikka tehtävien alussa voikin käydä hakemassa metsästysleirin sinisestä laatikosta tarvikkeita, kannattaa mukaan ottaa myös kylien kaupoista ostettavaa tai vaihdettavaa tavaraa. Kalastustehtävissä auttavat ylimääräiset syötit, jolloin ei kulu aikaa uusien etsimiseen. Lisäksi keräilyreissujen ilmaiset hakut ja haavit voivat rikkoutua, jolloin kannattaa ostaa vahvempia, ylimääräisiä työkaluja.

Helppojen hirviöiden hakkaamiseen tai helposti löydettävien esineiden etsimiseen keskittyviin tehtäviin eivät täydet varustepussit ole kuitenkaan välttämättömiä. Näihin tehtäviin riittävät yleensä leiriltä saatavat varusteet ja samalla säästyy tilaa ylimääräiselle kerättävälle materiaalille. Kun eri metsästysalueet käyvät tutuiksi, voi esimerkiksi kartan ja soihdut jättää pois tilaa viemästä.

Ylimääräisiä palauttavia juomia, teroituskiviä, ansoja, pommeja ja lihaa kannattaa taas ottaa mukaansa, mikäli aikoo taistella isompaa hirviötä vastaan. Tavaroita voi myös yhdistellä, esimerkiksi tavallisen energiaa palauttavan potionin ja hunajaa yhdistämällä saadaan tehokas Mega Potion. Aina tarpeellisia ansoja saadaan kun yhdistetään kaupasta ostettavan Trap Toolin kanssa Thunderbug, tai Spider Webistä ja Ivy-yrtistä saatava Net. Muita hyödyllisiä tavaroita ovat esimerkiksi myrkytystilan poistava Antidote ja kuumuuden- ja kylmänsietokykyä parantavat Cool Drink ja Hot Drink.

Vaikka ison pedon listiminen päättyisi kolmeen kuolemaan ja epäonnistumiseen, ei kannata heti luovuttaa. Toisella kerralla hirviön liikkeet ovat tutumpia ja mukaan voi varata enemmän aputarvikkeita. Lisäksi jos hahmon kuolema on lähellä ja tarvikkeet lopussa, voi keikan aina lopettaa kesken (Abandon Quest), tällöin saa takaisin myös kaikki käytetyt tavarat. Tehtävissä voi olla myös jokin välitavoite (Sub Quest), jonka suorittamalla tukikohtaan saa lisää varusteita ja keskeyttämiselläkin saa pienen palkinnon mukaansa. Yksinpelissä on pientä apua pelaajan tukena taistelevista kissoista ja moninpelissä muut pelaajat voivat auttaa heikossa hapessa olevaa pelaajaa lainaamalla esimerkiksi ylimääräisiä potioneja. Muiden ihmisten kanssa pelatessa kannattaa kuitenkin vältellä korkeatasoisiin monstereihin keskittyviä huoneita, mikäli oman panssarin puolustusarvo on vielä liian matala.

Samuraista sniperiin

Monster Hunter 4 Ultimatessa on 14 eri aseluokkaa, joista kaksi on sarjassa ennennäkemättömiä. Tarinan alussa pelaajan varustelaatikosta löytyy yksi kappale jokaista asetyyppiä. Aseet eroavat toisistaan huomattavasti pelityyleiltään ja jokaiselle löytyy varmasti mieluinen tappoväline. Pelaaja voi halutessaan erikoistua tietyn aseen käyttöön tai sitten opetella useamman eri aseen pelityylin. Ylivoimaista aseluokkaa ei ole olemassa, vaikka voikin vaikuttaa siltä, että jollain tietyllä asetyypillä päihittää monstereita nopeammin kuin toisella. Kyse on enemmän pelaajan osaamisesta, jotkin aseluokat voivat olla vaikeampia hallita.

Aseisiin liittyvät voimakkaasti erilaiset elementit, kuten tuli ja jää sekä status-efektit, kuten myrkky ja halvausefekti. Joihinkin monstereihin tietyt elementit ja efektit tehoavat paremmin kuin toisiin. Hirviöiden heikot kohdat ja parhaiten niitä vastaan toimivat elementit kannattaa selvittää internetin oppaista.

Sword & Shield

Sword & Shield tunnetaan aloittelijalle hyvin sopivana aseena, sillä sen perusliikkeet ovat helppoja. Lisäksi apuna on kilpi, jolla voi torjua monstereiden hyökkäyksiä. Pelkkään torjumiseen ei kannata turvautua, sillä aseen keveydestä johtuen monstereiden hyökkäysten väistelykin on helppoa.

Sword & Shield on myös ainoa aseluokka, jolla voi käyttää inventaarion tavaroita, vaikka ase olisi vedetty esiin iskemistä varten. Kaikilla muilla luokilla aseen joutuu laittamaan hetkeksi pois käytöstä esimerkiksi juomista tai pommin heittämistä varten.

Great Sword

Valtava Great Sword on hidas, mutta osaavissa käsissä erittäin tuhovoimainen ase. Aloittelijalle Great Sword voi tuntua kömpelöltä, mutta kun iskunsa oppii ajoittamaan oikein, saa miekalla katkottua helposti esimerkiksi monstereiden hännät ja hirviöiden heikkoihin kohtiin tähtäämällä hoituvat tehtävätkin nopeasti. Great Swordia voi käyttää myös kilpenä.

Great Sword -pelaajien on syytä hyödyntää aseen latausliikettä, joka kasvattaa yhden lyönnin voimaa moninkertaisesti. Latauksen hyödyntäminen ei kuitenkaan ole kovin yksinkertaista, sillä lyönnin aloittaminen täytyy ajoittaa oikein. Latauksessa on eri tasoja, joiden vaihtuminen ilmaistaan pienenä välkähdyksenä aseessa. Toinen välkähdys takaa vahvimman lyönnin, mikäli välkähdys menee ohi, ei miekka saa hyökkäysbonusta.

Long Sword

Samuraimiekkoja muistuttavat Long Swordit ovat usein aloittelijoiden suosiossa. Long Swordit ovat kevyitä ja niiden liikkeet ovat nopeita, mutta pelaaja on usein alttiina hirviöiden hyökkäyksille mikäli väistöliikkeet unohtuvat. Long Swordin erikoisuus on niin sanottu “Spirit Combo”. Miekan terävyyden vieressä näkyy mittari, joka täyttyy aina kun miekalla osuu johonkin monsteriin. Mittaria kulutetaan R-nappia rämpyttämällä voimakkaan combon suorittamiseen. Combon viimeinen isku kannattaa saada perille asti, jotta mittarin taso nousisi.

Long Sword -pelaajien kannattaa kuitenkin hieman katsoa mihin miekallaan huitoo. Moninpelissä Long Swordin leveillä liikkeillä voi kaataa ja ärsyttää helposti muita hirviön kimpussa olevia pelaajia.

Dual Blades

Tämä erittäin nopealiikkeinen asetyyppi muistuttaa hieman Sword & Shieldiä, mutta kilpi on korvattu toisella miekalla. Jotkin Dual Bladet mahdollistavat myös kahden eri elementin pitämisen miekoissa. Aseluokan nopeuden ansiosta Dual Bladet sopivat myös erinomaisesti esimerkiksi monsterin nukuttamiseen status-efektin avulla.

Dual Bladeilla on hieman Long Swordin tavoin iskuilla täytettävä hyökkäysvoimaa tehostava palkkinsa. Palkkia voi kuitenkin täyttää ja hyödyntää vain aktivoimalla ensin R-napista Dual Bladejen “Demon Moden”, jolloin aseen liikkeet muuttuvat vielä astetta näyttävämmäksi. Demon Mode kuluttaa kuitenkin aseen terävyyttä ja stamina-palkkia nopeasti. Dual Bladet sopivat hyvin aloittelijoille, mikäli aseluokan nopeus ei ole liikaa.

Switch Axe

Taistelukirveestä napin painalluksella miekaksi muuttuva Switch Axe on myös varsin helppokäyttöinen ja mielenkiintoinen ase. Perusliikkeiden tekeminen on helppoa ja nopeilla sivuhypyillä ja kuperkeikoilla tapahtuva väistely on sujuvaa.

Voimakasta miekka-muotoa kannattaa käyttää kun hirviö on pitkään paikoillaan maksimaalisen vahingon aiheuttamiseksi. Miekkaa ei voi käyttää koko aikaa, sillä sille on oma mittarinsa, jonka palkin pudottua nollaan täytyy miekka ladata uudelleen käyttövalmiiksi.

Lance

Mikäli jatkuva kuoleminen ärsyttää, kannattaa kokeilla Lancea. Lancen etuna ovat hieman taitoa ja ajoitusta vaativat vastahyökkäykset ja hyvin iskuja torjuva kilpi. Lance-käyttäjät eivät kuitenkaan voi tehdä samanlaisia nopeita väistöliikkeitä kuin muiden luokkien pelaajat.

Vastahyökkäys tehdään painamalla R:ää ja A-nappia pohjassa hirviön hyökätessä. Oikein ajoitettu liike torjuu hyökkäyksen ja pistää hirviötä peitsellä heti perään. Normaalien pistojen lisäksi Lancella voi myös tehdä lyhyen pyrähdyshyökkäyksen, jonka käyttöä kannattaa välttää ainakin moninpelissä, sillä liikkeellä voi kaataa vahingossa kumoon muita pelaajia, se kuluttaa aseen terävyyden nopeasti, eikä se ole edes kovin vahva liike.

Gunlance

Gunlance muistuttaa käytöltään pitkälti Lancea, mutta se vaihtaa vastahyökkäykset ladattavaan tykkiin. Gunlancen pistosarjoihin voi yhdistellä mielensä mukaan peitsen kärjestä ammuttavia laukauksia.

Gunlancen erikoisuus on erittäin voimakas Wyvern Fire -lataus, joka tehdään paikaltaan kilpiasennossa seistessä ja painamalla A- ja X-näppäimet pohjaan. Wyvern Fire kuluttaa huomattavasti enemmän aseen terävyyttä verrattuna tavallisiin laukauksiin, eikä sitä voi käyttää jatkuvasti. Varmista siis osuvasi Wyvern Firella varmasti kohteeseen ennen sen käyttöä.

Hammer

Hammer-pelaajat keskittyvät usein moukaroimaan hirviöiden päitä ja muita materiaalia ja palkintoja pudottavia hirviöiden osia. Päähän iskut keskittämällä voidaan Hammerilla nimittäin saada hirviöltä taju hetkeksi kankaalle, jolloin avautuu tilaisuus helppoihin jatkohyökkäyksiin. Häntiä ei Hammerilla kuitenkaan voi leikata.

R-nappia pohjassa pitämällä kulutetaan stamina-palkkia ja ladataan Hammeria voimakkaita iskuja varten. Lataushyökkäyksiä on useita erilaisia ja niiden voimalla voi kiusata myös muita pelaajia. Muut pelaajat kannattaa huomioida erityisesti pyörimisliikettä ja voimakasta paikaltaan tehtävää täyteen ladattua lyöntiä käytettäessä.

Hunting Horn

Hunting Horn on erikoinen, hieman Hammeria muistuttava aseluokka, johon on yhdistetty soitin. Eri näppäinyhdistelmiä tekemällä syntyy eri nuotteja ja löytämällä oikeita nuottisarjoja voi soittaa itselleen ja muille pelaajille erilaisia status-boosteja, kuten lyhyitä voiman ja puolustuksen nousutiloja, tai maan töminän tai tuulen negatoimisen. Hunting Horneilla on erilaisia soitettavia nuotteja.

Hunting Horn -pelaajat ovatkin oivia apulaisia moninpelissä, sillä soittamisen lisäksi aseella voidaan myös hakata monstereita Hammerin tyyliin, mutta ilman ladattavia liikkeitä.

Light ja Heavy Bowgun

Bowgunit eroavat huomattavasti edellisistä aseista, sillä useimmilla aseilla pyritään lähikontaktiin petojen kanssa, kun taas bowguneilla pysytellään hieman kauempana. Bowgunit ovat erilaisia kaupasta ostettavia tai itse tehtäviä ammuksia käyttäviä tykkejä.

Erilaiset bowgunit sisältävät eri ominaisuuksia, kuten tuen erilaisille ammuksille, sarjatulen tai kilven. Koon perusteella bowgunit voidaan luokitella kevyksi tai raskaiksi. Kevyttä bowgunia on tietysti nopeampi kantaa ja ladata kuin raskasta, mutta tulivoimaltaan se ei ole niin tehokas. Raskailla bowguneilla voi taas ampua paikaltaan polviasennosta monstereiden ruumiinosia rikki jatkuvasti ladattavalla tulituksella.

Bowguneista on hyvin monimuotoiseen pelaamiseen. Kevyillä bowguneilla pelatessa voi toimia esimerkiksi muita pelaajia auttavassa lääkintämiehen roolissa hieman Hunting Hornin tapaan, ampumalla pelaajia parantavilla ammuksilla tai myrkyttämällä monsterin status-ammuksilla. Raskaista bowgunieista koostuvilla tiimeillä ja oikein valituilla panoksilla hirviöt voivat taas kaatua nopeammin kuin osaa odottaa.

Bow

Jousipyssy on bowgunien tapaan etäältä käytettävä aseluokka. Bowille ei tarvitse ostella erillisiä ammuksia, sillä nuolia voi ampua loputtomasti ja eri pyssyillä voi käyttää rajatun määrän erikoisnuolia, jotka toimivat erityyppisten bowgunin panosten tavoin. Nuolien voimaa voi tehostaa lataamalla niitä pidempään. Mitä kauemmin nuolta pitää venytettynä, sitä vahvempi siitä tulee. Venytyksen tuoma voima ilmaistaan tasoina, joiden nousemisen huomaa aina lyhyestä välähdyksestä aseessa.

Jousipyssyn tehokas käyttäminen vaatii kuitenkin jo jonkin verran taitoa, sillä parhaan hyödyn aseesta saa selvittämällä hirviöiden heikot kohdat ja tähtäämällä nuolet niihin. Bow-, ja Bowgun-pelaajat joutuvat käyttämään erityisiä Gunner-luokan panssareita, joiden puolustusarvot ovat yleensä pienempiä kuin kontaktiaseiden Blademaster-seteissä.

Charge Blade

Charge Blade on Monster Hunter 4 Ultimatessa debyyttinsä tekevä aseluokka. Kyseessä on jonkin verran Switch Axen ja Sword & Shieldin ominaisuuksia yhdistelevä asetyyppi. Perusmuodossaan Charge Blade toimii kilpenä ja miekkana, jolla voidaan kerätä energiaa hirviöiltä viisiportaiseen mittariin. R- ja X-napit pohjaan painamalla miekka ja kilpi muuttuvat kirveeksi, jolla kerätty energia voidaan ottaa käyttöön voimakkaita iskuja varten.

Haittapuolena energiapalkin tyhjentymisen jälkeen aseen joutuu lataamaan käyttövalmiiksi uudestaan, sillä muuten miekan terä alkaa kimpoilla kohteista.

Insect Glaive

Toinen pelin uusista aseluokista on perinteisistä aseista edukseen erottuva Insect Glaive. Ase koostuu kahdesta osasta; hirviöiltä liikkuvuus-, puolustus-, hyökkäys ja elinvoimaa keräävästä liikkuvasta ötökästä ja ilmavaliikkeisestä kontaktisauvasta. Molempia osia voi päivittää asesepän luona erikseen.

Monster Hunter 4 Ultimatessa kaikilla aseluokilla on mahdollista hypätä isojen petojen selkään hyökkäämällä kielekkeeltä tai seinämältä, mutta vikkeläliikkeisellä hyönteissauvalla sama on mahdollista tehdä myös R- ja B-painikkeilla aktivoitavalla uniikilla hyppyliikkeellä.

Muodin huipulle

Ensimmäiset metsästyspanssarinsa voi tehdä vaikka sekalaisista kokoelmaan kertyvistä tavaroista, mutta pidemmälle edetessä kannattaa alkaa kiinnittää huomiota enemmän kokonaisuuksiin, sillä erinimiset metsästyssetit tuovat mukanaan myös erilaisia kykyjä. Viidestä eri sarjasta kootut haarniskat eivät todennäköisesti tuo yhtään lisäkykyjä ja näyttävät vielä rumilta.

Näin ollen aloittelijan kannattaa keskittyä yhden sarjan varusteisiin, sillä kokonaisten settien lisäkyvyt tuovat esimerkiksi lisää hyökkäysvoimaa, nopeamman ansojen asettamisen tai immuniteetin myrkylle ja kuumuudelle. Haarniskat parantavat myös kestävyyttä tiettyä elementtiä vastaan, esimerkiksi tulielementin Rathian-lentoliskosta koottu varustus toimii parhaiten liekkejä sylkeviä hirviöitä vastaan. Haarniskan tiedoista ilmenee myös, mille elementille se on heikko. Rathian-panssaria kantava hahmo ottaa enemmän vahinkoa esimerkiksi Khezu-hirviön sähköpalloista.

Varusteita tehdessä kannattaa myös hieman suunnitella, mitä aseita tulisi haarniskan kanssa mahdollisesti käytettyä. Jos aikoo pelata esimerkiksi Hammerilla, ei kannata tehdä Guard-kyvyn lisäävää, eli kilven tehoa parantavaa settiä, sillä Hammer ei hyödy siitä ollenkaan. Sen sijaan Hammerin kanssa yhteen pelaa esimerkiksi iskujen latausta nopeuttava, Focus-kyvyn antava varustus. Kykyjen taitopisteitä voi lisätä myös resursseista koottavilla jalokivillä ja kivistä louhittavilla talismaaneilla.

Kokonaisen metsästyssetin luomiseen kuluu jonkin verran enemmän aikaa kuin sekalaisten osien tekemiseen, mutta yhden monsterin grindaaminen ja tiettyjen materiaalien hankinta on kuitenkin aina ollut osa Monster Hunteria.

Monster Hunter 4 Ultimate
Alusta:
3DS
Ilmestynyt: 13.2.2015
Kehittäjä: Capcom
Julkaisija: Nintendo

Artikkeli julkaistu alun perin IGN Suomessa.
Lue myös arvostelu.