Kingdom Hearts -sarja Nintendon alustoilla

Ei ole suuri salaisuus, että pidän Kingdom Hearts -sarjasta poikkeuksellisen paljon. Sarjan tarina, pelattavuus sekä ikimuistoiset ympäristöt ja hahmot ovat aina vetäneet minua puoleensa. Kingdom Hearts -sarjan juuret ovat vahvasti Sonyn Playstation-konsolien luona, mutta se ei tarkoita, etteikö Nintendo olisi ollut myös vahvasti läsnä sarjan menneisyydessä. On hyvä muistaa, että jo toinen sarjan osa julkaistiin alkujaan Nintendon kannettavalle tehomasiinalle, Game Boy Advancelle.

Sarja on varmasti useimmille pelaajille etäisesti tuttu, mutta lyhyt esittely voi olla tarpeellinen. Kingdom Hearts -sarja yhdistää Square Enixin luoman Final Fantasy -maailman ja Disneyn universumin pakettiin, joka sisältää uniikin tarinan sekä runsaasti uusiakin hahmoja. Tämä vaikuttaa kieltämättä todella erikoiselta yhdistelmältä, mutta se toimii yllättävän hyvin. Sarjan osat ovat alusta alkaen olleet toimintaroolipelejä, joissa sarjan päähenkilöt taistelevat pahuutta vastaan Keyblade-nimisillä miekoilla.

Nintendon konsoleilla on toistaiseksi neljä Kingdom Hearts -sarjan osaa. Nämä ovat Kingdom Hearts: Chain of Memories, Kingdom Hearts: 358/2 Days, Kingdom Hearts Re: Coded ja tuoreimpana Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance. Tässä tekstimuurissa käyn läpi näiden pelien historiaa, niiden keskeisiä piirteitä sekä niiden vaikutusta sarjan tulevaisuuteen. Yritän vältellä tarinaan liittyviä spoilereita, jotta sarjasta kiinnostuneet voivat halutessaan tutustua siihen puhtaalta pöydältä.

Kingdom Hearts: Chain of Memories

Alkuperäinen Kingdom Hearts menestyi hyvin, ja sille alettiin nopeasti kehittää jatko-osaa. Monet pelaajat toivoivat mahdollisuutta pelata Kingdom Heartsia kannettavalla konsolilla, erityisesti Game Boy Advancella. Sarjan luoja, Tetsuya Nomura, otti haasteen vastaan. Kehitystyön hedelmänä syntyi Kingdom Hearts: Chain of Memories. Maailmassa oli vihdoin kaikki hyvin, koska Kingdom Hearts oli rantautunut kannettaville alustoille.

Luonnollisesti täyden kolmiulotteisen Kingdom Hearts -kokemuksen tunkeminen Game Boy Advancelle olisi ollut lähes mahdotonta, joten pelin keskeisiin mekaniikkoihin piti tehdä huomattavia muutoksia. Sarjan perinteinen taistelusysteemi korvattiin kortteihin perustuvalla järjestelmällä, joka painotti vahvasti korttien strategista käyttöä ja niiden ketjuttamista comboiksi tai Sleight-erikoisiskuiksi. Maailmat sijoitettiin verrattain pieniin huoneisiin, mitä selitettiin myös tarinallisilla syillä: peli sijoittuu mystiseen Castle Oblivioniin, jossa päähenkilö Sora kohtaa muistoissaan olevia maailmoja ja hahmoja. Jotkut voivat väittää tämän olevan hyvä tekosyy vanhojen maailmojen kierrättämiseen.

En valitettavasti ole itse päässyt kokeilemaan alkuperäistä Chain of Memoriesia. Sen sijaan olen pelannut pelin täysin kolmiulotteista uusioversiota, Kingdom Hearts Re: Chain of Memoriesia, joka julkaistiin Euroopassa ensimmäistä kertaa Kingdom Hearts HD 1.5 ReMixin (PS3/PS4) osana. Pelit ovat kuitenkin periaatteeltaan hyvin samankaltaisia, ja niiden taistelujärjestelmä ja rakenne ovat lähes identtisiä.

Mitä uutta Chain of Memories toi sarjaan? Peli toi luonnollisesti mukanaan uusia hahmoja, kuten mystisen Organization XIII:n jäsenet. Tämän lisäksi peli esitteli monia tulevissakin sarjan osissa esiintyviä hyökkäyksiä Sleight-iskujen myötä. Pelimekaanisesti Chain of Memories on kuitenkin hyvin uniikki osa. Pelin korttimekaniikkaa ei ole käytetty Chain of Memoriesin jälkeen, vaikka mobiililaitteille julkaistu Kingdom Hearts: Unchained χ hyödyntääkin hieman samankaltaista järjestelmää. Tämä ei ole pelkästään huono asia, sillä nimenomaan eroavaisuuksiensa ja omituisuuksiensa johdosta Chain of Memories on tänäkin päivänä kokemisen arvoinen peli puutteistaan huolimatta. Pelaajat jäivät kuitenkin odottamaan hieman perinteisempää Kingdom Heartsia kannettaville konsoleille…

Kingdom Hearts: 358/2 Days

Chain of Memoriesin jälkeen julkaistua Kingdom Hearts II:ta ei valitettavasti nähty Nintendon konsoleilla. Sen jälkeen odotus seuraavaa sarjan osaa kohtaan oli kuumeinen. Monet sarjan fanit odottivat Kingdom Hearts III:n tuloa. Noh, sitä he saavat odottaa ainakin vuoteen 2018 asti (jolloin Kingdom Hearts II:n julkaisusta on yli 12 vuotta). Kauan odotetun kolmosen sijasta Square Enix päätti tehdä kolme eräänlaista spin off -peliä sarjaan. Näistä ensimmäisenä julkaistiin Kingdom Hearts: 358/2 Days Nintendo DS:lle. Tämä hirviömäisesti nimetty peli oli askel perinteisempään suuntaan, jos vertailun kohteena on Chain of Memories. Joka tapauksessa peli myös rikkoi kaavaa useilla osa-alueilla.

Vaikka 358/2 Days julkaistiin Kingdom Hearts II:n jälkeen, sijoittuu peli kronologisesti Chain of Memoriesin ja kakkosen väliin. Tämän lisäksi pelissä seurataan täysin eri päähenkilön tarinaa kuin aiemmissa osissa, lisäksi mystinen Organization XIII on isossa roolissa. 358/2 Daysin tarina on Kingdom Heartsin kirjoissa uniikki, mutta keskeisimmät mielenkiinnon kohteet keskittyvät pelin pelattavuuteen.

Ykkös- ja kakkososan jälkeen 358/2 Daysin taistelujärjestelmää hieman yksinkertaistettiin, mutta se toimii joka tapauksessa melko hyvin. Pelin hahmonkehityspuoli puolestaan on hyvin omalaatuinen. Toisin kuin sarjan aikaisemmissa osissa, keskitytään DS-debyytissä tehtävien suorittamiseen, mikä on tarinan kannalta täysin luonnollinen ratkaisu. Pelihahmon kehittäminen on rakennettu tämän elementin ehdoilla. Pelaaja pystyy itse valitsemaan, mitä kykyjä, esineitä ja taikoja hän ottaa tehtäville mukaan. Jopa hahmon level-upit on valikoitava matkaan erikseen! Tilaa on vain rajoitetusti, joten kompromisseja on tehtävä. Järjestelmä ei välttämättä ole kaikkien mieleen, mutta nautin itse kovasti tarkan suunnittelun ja taktikoimisen tuomista eduista.

358/2 Days on Kingdom Hearts -sarjan ensimmäinen osa kunnollisella moninpelillä. Chain of Memoriesissa oli mahdollisuus taistella kaveria vastaan, mutta 358/2 Daysin moninpeli on huomattavasti laajempi ja mielenkiintoisempi kokonaisuus. Pelin moninpelitilassa pelaajat suorittavat yhdessä Mission moden tehtäviä, jotka ovat usein haastavampia versioita tarinaan liittyvistä tekemisistä. Lisäksi pelaajat voivat kilpailla toisiaan vastaan parhaista pisteistä. Valitettavasti 358/2 Days ei tue Nintendo DS:n Download Playta; tämä tarkoittaa sitä, että jokainen pelaaja tarvitsee oman kopionsa pelistä. Tukea ei ole myöskään nettipelille, minkä vuoksi moninpelaamisen kynnys on monille liian korkealla.

Kingdom Hearts Re: Coded

358/2 Daysin jälkeen spin-off-kolmikon peleistä julkaistiin Kingdom Hearts: Coded. Peli ilmestyi vuonna 2008 tietyille älypuhelimille ainoastaan Japanissa. Korkeiden ominaisuusvaatimusten vuoksi rajoitetut puhelinmallit ja Japani-eksklusiivisuus vaikuttivat suoraan myynteihin. Jos tässä ei ole vielä kunnon sopan ainekset kasassa, niin peli julkaistiin vieläpä episodeissa, mikä oli melko poikkeuksellinen ratkaisu Square Enixiltä. Alkuperäistä Codedia ei julkaistu Amerikoissa tai Euroopassa, joten sarjan ohjaaja, Tetsuya Nomura, halusi julkaista pelistä uusitun version samaan tyyliin kuin Kingdom Hearts: Chain of Memoriesista.

Näin syntyi Kingdom Hearts Re: Coded Nintendo DS:lle. Nintendo DS valittiin alustaksi, koska laite oli hyvin suosittu alusta maailmanlaajuisesti.

Re: Coded on hyvin erilainen peli kuin Coded. Peli rakennettiin alusta alkaen uudelleen kolmiulotteiseksi. Pelin taistelujärjestelmä hyödyntää Kingdom Hearts: Birth by Sleepistä tuttuja Deck Commandeja, jotka mahdollistivat huomattavasti nopeatempoisemman ja monipuolisemman toiminnan kuin 358/2 Daysissä. Tarina sen sijaan on hyvin uskollinen alkuperäisen Codedin esitystavalle (niin hyvässä kuin pahassa).

Vaikka Re: Coded onkin pelattavuudeltaan oikein kelvollinen kokemus, on peli myös saanut melko paljon kritiikkiä osakseen. Rooliseikkailun juoni on muutamaa loppupään kohtaa lukuun ottamatta todella merkityksetön ja pitkäveteinen. Yhtä lukuun ottamatta kaikki maailmat ovat suoraan alkuperäisestä Kingdom Heartsista lainattuja (ja se yksi maailma on sekin tuttu toisesta osasta). Muutenkin tekijät vaikuttivat pelaavan varman päälle. Loppujen lopuksi kyseessä on mielestäni sarjan huonoin osa. Tämä ei tarkoita, että peli olisi täysin surkea, mutta Re: Coded ei yksinkertaisesti yllä muiden osien tasolle. Mikäli haluat tutustua sarjaan, tee palvelus äläkä aloita Re: Codedilla. Paljon parempiakin vaihtoehtoja on!

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Re: Codedin jälkeen odotettiin jotain julkaisua, jolla saataisiin paha maku pois suusta. Nintendo pelasti esittelemällä Nintendo 3DS:n, 3D-efektillä varustetun unelmien masiinan, jolle julkistettiin nopeasti myös uusi Kingdom Hearts -sarjan osa. Ensimmäiset pelistä näytetyt materiaalit herättivät enemmän kysymyksiä kuin antoivat vastauksia, minkä lisäksi lopullinen tuotos kehittyi ja muuttui paljon ensimmäisiin materiaaleihin verrattuna.

Tällä kertaa päähenkilöt astuivat unien maailmaan. Älä huoli, peli ei mene täysin Inceptioniksi, vaikka välillä käydäänkin hyvin lähellä. Tarina on jakanut paljon mielipiteitä. Jotkut pitävät sitä aivan liian monimutkaisena, mutta toiset taas hyvin mielenkiintoisena ja syvällisenä. Peli esittelee uusia hahmoja, uusia konsepteja ja uusia teemoja Kingdom Heartsiin. Pidän itse tarinasta kovasti, mutta sarjaan tutustuvien on syytä tietää, että pelin kaiken ymmärtäminen vaatii perehtymistä sarjan aikaisempiin osiin.

Dream Drop Distancen pelattavuus on hyvin nopeatempoista ja lennokasta. Peli esitteli niin sanotun Flowmotion-mekaniikan, jonka avulla pelaaja pystyy ponnistamaan seinistä, liukumaan raiteita pitkin ja kieppumaan lyhtytolppien ympärillä. Tämä tekee pelistä ihailtavan vapaan ja nopeatempoisen, mutta se toisaalta myös tekee ympäristöjen tutkimisesta todella helppoa. Pelaaja pystyy sisäistämään systeemin nopeasti, käytännössä kaikkialle maailmassa on pääsy parilla napin painalluksella. Onneksi vaikuttaa siltä, että Kingdom Hearts III hyödyntää huomattavasti rajoitetumpaa järjestelmää, johon on otettu vain Flowmotionin parhaat puolet käyttöön.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance esitteli myös Dream Eaterit, nämä ihastuttavat ja vihastuttavat otukset, jotka korvasivat perinteiset ryhmän jäsenet ja toimivat myös vihollisina. Dream Eatereita on ihan syystä verrattu Pokémoneihin. Oletko kuullut Pokémon-Amiesta, joka esiteltiin Pokémon X:ssä ja Y:ssä? Kingdom Hearts 3D hyödynsi hyvin samankaltaista paijausminipeliä Dream Eaterien hoivaamiseen (ja vieläpä ennen X:n ja Y:n julkaisua; Kingdom Hearts: 1 – Pokémon: 0).

Pelaajalla voi olla kerrallaan käytössä kolme Dream Eateria, jotka kasvavat voimakkaammiksi taisteluissa tai hoivaamalla niitä. Jokaisella Dream Eaterilla on oma Ability Link -lautansa, jotka vaikuttavat suoraan isännän eli pelaajan kykyihin. Dream Eaterien kanssa pystyy myös suorittamaan erikoisiskuja. Mikä otuksissa sitten on vikana? Noh, ensinnäkin vanhat matkakumppanit olivat paljon persoonallisempia tapauksia. Lisäksi unensyöjät eivät ole kovin vakavasti otettavia vastuksia.

Joka tapauksessa Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance on kaikin puolin erittäin onnistunut Kingdom Hearts -peli. Väittäisin sen itse asiassa olevan paras Nintendon alustoille julkaistu Kingdom Hearts, vaikkakaan ei aivan sarjan parhaimmistoa. Lisäksi sen vaikutukset niin sarjan tarinaan kuin todennäköisesti tulevien osien pelattavuuteenkin ovat huomattavia, joten sarjan ystävien ei kannata ohittaa tätä peliä.

Mikä siintää horisontissa?

Kuten tarkimmat lukijat ovat kenties huomanneet, kaikki edellä mainitut pelit ovat käsikonsoleille. Aivan oikein; jostain syystä yhtäkään Kingdom Heartsia ei ole julkaistu Nintendon kotikonsoleille. Tulevaisuus voi hyvinkin tuoda mukanaan ensimmäisen Kingdom Hearts -pelin Nintendon kotikonsolille. Nintendo Switch olisi tähän tarkoitukseen erittäin luonteva valinta, sillä se toimii kotikonsolin lisäksi myös kannettavana konsolina.

Square Enixin kehittäjät ovat maininneet haastatteluissa, että he eivät ole sulkeneet Kingdom Hearts III:n Switch-versiota pois laskuista. Jos peli on tulossa Switchille, se kuitenkin julkaistaisiin vasta muiden versioiden jälkeen. Henkilökohtaisesti olisin myös erittäin tyytyväinen, jos Kingdom Hearts HD ReMixit tuotaisiin Nintendo Switchille. Niiden kautta koko sarja olisi koettavissa Nintendon kannettavalla hybridikonsolilla. Kingdom Hearts ja Kingdom Hearts II ovat todellisia klassikoita, joiden pelaaminen missä tahansa ja milloin tahansa kannettavana olisi varmasti hieno elämys.

Kingdom Heartsilla on pitkä historia Nintendon alustoilla. Kingdom Hearts III tulee päättämään niin sanotun Xehanort-saagan, mutta on hyvin todennäköistä, että sarja jatkuu vielä sen jälkeen (mahdollisesti eri päähahmon johtamana tai ainakin eri antagonisteilla varustettuna). Jää nähtäväksi, mitä sarjan tulevaisuus tuo tullessaan.

Kingdom Hearts: Chain of Memories
Alusta:
Game Boy Advance
Ilmestynyt: 6.5.2005
Kehittäjä: Jupiter Corporation
Julkaisija: Square Enix

Kirjoittanut Fintendo-foorumin Ville111, osana Fintendon joulukalenteria.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance
Alusta:
3DS
Ilmestynyt: 20.7.2012
Kehittäjä: Square Enix
Julkaisija: Square Enix