Katsaus Switchin ensimmäiseen vuoteen

Edessä ehkä loistava tulevaisuus

Nintendon vuosi 2017 oli vähintäänkin linjassa koko uskomattoman kovan videopelivuoden kanssa; hittejä ja onnistumisia toisensa perään lähes jatkuvalla syötöllä. Maaliskuussa julkaistu Switch keräsi luonnollisesti ne isoimmat otsikot, mutta hehkutusta keräsi myös SNES Mini ja vanha sotahevonen 3DS jatkoi myös laukkaansa. Hyviä pelejä ilmestyi lähes legendaarisen kovan vuoden 2013 tahtiin, unohtamatta uutta New 2DS -mallia. 3DS:n kirjasto on täynnä laatupelejä, ja konsoliperheen myyntimäärät hipovat 70 miljoonaa, mutta momentum on hiipunut ja tehojen puute on alkanut painaa vanhaa ratsua. Lupaavasti aloittanut koti- ja käsikonsolipelaamisen yhdistävä Switch tulee olemaan Nintendon tulevaisuus ja rahasampo jatkossa. Vai tuleeko varmasti?

Switchin ensimmäinen vuosi on edennyt viimeiselle neljännekselle ja laite on jo nyt myynyt lähes enemmän kuin flopannut edeltäjänsä Wii U, vaikka Nintendo ei ole edes saanut laitetta kauppoihin niin paljoa kuin haluaisi. Monissa maissa Switchistä on tullut historian nopeimmin myyvä konsoli. Laitteen julkaisut tähdittävät Metacriticin kärkisijoja, ja pari palkittua eksklusiivia ovat ehdolla jo vuosituhannen parhaiksi videopeleiksi. Odotettujen sarjojen osia on tippunut laitteelle kuukausittain, ja takavuosien indiehelmistä laitteen sisuksiin on löytänyt tiensä se kirkkain kerma, joten eShop-kaupassa on hankalaa mennä metsään valinnoissa. Markkinoinnin sanoma on purenut. Mainosvideotkin ovat kuin eri vuosituhannelta Wii U:n vastaaviin verrattuna.

Konsolin elinkaari on yhtä kuin pitkän matkan juoksu. Jos alussa pitää liian kovaa tahtia, iskee jossain vaiheessa lopulta väsymys kroppaan – tämä on myös vaarana Switchin tapauksessa. Switchin ensimmäinen vuosi on ollut sen tason menestys, että siitä on kieltämättä vaikeaa pistää paremmaksi. USA:ssa ja etenkin Japanissa kärsittiin kuitenkin pitkin viime vuotta saatavuusongelmista, joten tuotantolinjojen rasvaaminen voi johtaa ensimmäisen vuoden tuloksen päihittämiseen. Konsoleita liikuttavat kaupoista kuluttajille kuitenkin eniten ne pelit. Nintendon tapauksessa vuoden 2018 raskassarjalaiset ovat vielä hämärän peitossa.

Isossa kuvassa Switchin ensimmäinen olemassaolovuosi voidaan tiivistää kahteen nimeen: Zeldaan ja Marioon. Breath of the Wildia kehuttiin alkuvuodesta legendaarisen hyväksi ympäri maailman pelimedioita, eikä mennyt kuin muutaman viikon verran yli puoli vuotta, kun Super Mario Odyssey teki saman tempun. Jos eivät nämä kaksi laatunimikettä olleet vielä tarpeeksi, niin Switchille ilmestyi myös muita alikategorioiden vuoden peli -ehdokkaita.

Ubisoft sai luvan käyttää Mario-lisenssiä omassa taktiikkaroolipelissään, ja lopputulos oli superyllätys Mario + Rabbids: Kingdom Battle, jolta kukaan ei ensin odottanut mitään. Nintendon tärkein tuliainen ankeilta Wii U -vuosilta, Splatoon, sai jatkoa kesällä Splatoon 2:n muodossa. Peli muuttui paremmaksi päivitys päivitykseltä. Mario Kart 8 -pelistä tehtiin paranneltu Deluxe-versio, joka sisälsi kaiken Wii U:lle julkaistun lisäsisällön ja läjän pieniä uudistuksia. Toisesta tulemisestaan huolimatta Mario Kart 8 Deluxe pitää tällä hetkellä Switchin toiseksi myydyimmän tittelin sijaa Zeldan takana. Ei unohdeta myöskään 1-2 Switchin, Armsin, Pokkén Tournament DX:n, Fire Emblem Warriorsin ja Xenoblade Chronicles 2:n panosta. Jokainen viisikon jäsen on löytänyt oman yleisönsä, vaikka putkirassaajan ja Hyrulen miekkasankarin veroiseen suosioon onkin matkaa.

Tänä vuonna laitteelle on varmuudella luvattu ilmestyvän uudet pelit Yoshin ja Kirbyn runkopelisarjoihin. Molemmat ovat pidettyjä hahmoja, mutta kumpikaan ei ole Marion tai Zeldan veroinen ilmiö. Vaikka Nintendon kirjaston söpöimmät sankarit keräisivätkin korkeat Metacritic-pisteet, eivät ne kuitenkaan tule ansaitsemaan samanlaista arvostusta kuin kuherruskuukausien mestariteokset. Spekulaatiot käyvät kiivaina No More Heroes -sarjan uutukaisesta, Square-Enixin retrohtavasta roolipelieepos Project Octopath Travelerista (työnimike) sekä jo Switchin julkistamistilaisuudessa mainitusta uudesta Fire Emblemistä. E3-messuilla netin sekaisin saanut Metroid Prime 4, Bayonetta 3, saatikka tekeillä oleva uusi Pokémon-seikkailu ovat vielä sen verran kaukaisia tähtiä, että hattuja asetellaan kotitalouksissa ruokapöydille, mikäli pelit jollain ihmeellä vuoden 2018 aikana ilmestyvät. Pokémon tulee kuitenkin kiikuttamaan hybridikonsolia koteihin varmuudella kahdeksannumeroisia määriä.

Switchin vuoden 2017 tykitykseen tottuneilla saattaa mennä alkuvuodesta hetki aikaa totutella hieman laihempiin julkaisuikkunoihin. Käytännössä koko tammi-maaliskuu huutaa tyhjyyttään edes vähän isompien nimien osalta, jos Bayonetta-pelien uudelleenjulkaisut eivät väräytä viisaria. Kesän lähestyessä kauppojen hyllyille ilmestyy lisää Wii U -porttauksia Donkey Kong Country: Tropical Freezen ja Hyrule Warriorsin muodossa. Mario Tennis Acesin toivotaan hartaasti palauttavan perinteikkään urheiluperisarjan takaisin ruotuun. Aikuisempaan makuun sopii Dark Souls: Remastered, joka tosin ilmestyy muillekin alustoille.

Nintendo käytti valttikorttinsa Switchin alkukuukausina saadakseen myynnin rullaamaan ja konsolin näyttämään hyvältä myös muiden julkaisijoiden silmissä. Zelda ei ole ikinä ollut firmalle mikään rahaa printtaava kultakaivos, vaan tarjonnut kuluttajille kuriositeettia enemmänkin laatunsa osalta. Mario Kart on perinteisesti ollut se peli, jolla myydään Nintendo-laitteet moninpelaajille ja perheille. Marion tasoloikat ovat puolestaan tarjonneet hieman molempien edellä mainittujen pelien aspekteja eli timanttista laatua yhdistettynä helppoon lähestyttävyyteen. Täksi vuodeksi ei siis ole vielä näkyvissä sellaisia pelisarjoja, joiden luulisi etukäteen houkuttelevan isoja massoja ostamaan konsolia, bundlella tai ilman.

Realistisesti ajateltuna Nintendo voisi yllättää paljastamalla E3-messuilla uudet osat megasuosittuihin Animal Crossing– ja Super Smash Bros. -sarjoihin. Animal Crossing voi hyvin vuodenvaihteessa julkaistun mobiilipelin myötä, mutta muuten kummastakaan potentiaalisesta Switch-hitistä ei olla edes pihaistu Nintendon puolelta. Jossain Miyamoton vaihtohousujen taskussa odottaa myös Pikmin 4:n pelikasetti. Tällä hetkellä vuosi 2018 näyttää siis aika huolestuttavalta mediaseksikkäimpien nimikkeiden kannalta. Virtual Consolen sisältöäkin saadaan yhä odottaa.

Switchin kirjaston yksi kiitellyimmistä asioista on ollut laitteen indietarjonta, johon kuuluu paljon jo pari vuotta sitten ensi kerran nähtyä, mutta laadukasta hupia. Kannettavuus on toiminut peleille selkeänä myyntivalttina, sillä moni kehittäjä on julkisesti avautunut siitä, kuinka reilusti Switch-versiot ovat päihittäneet myynneillään julkaisut muilla alustoilla. Voiko indiellä sitten myydä kokonaisia pelikonsoleita? Riippuu totta kai hieman pelin suosiosta, mutta esimerkiksi kolme vuotta vanhan Rocket Leaguen vaikutus laitteen kokonaismyynteihin vaikuttaa toistaiseksi aika pieneltä. Laiskempaa AAA-pelien julkaisutahtia pienemmät latauspelit kuitenkin paikkaavat. Nintendolle olisi lottovoitto saada valikoimiinsa joku massiivisen suosion saava indienimike, jota ei voi pelata muulla alustalla. Siinäpä kaava insinööreille ja myyntimiehille pohdittavaksi.

Mitenkäs sitten ei-pelilliset ratkaisut? Switchin markkinahinta pyörii tällä hetkellä 300 – 400 euron haarukassa riippuen siitä, mistä päin planeettaa konsolinsa ostaa. Laite on nykyisen konsolisukupolven perusmalleista kallein ja tehoiltaan vaatimattomin. PlayStation 4 irtoaa yleensä jopa pelin kanssa kaupoista alle kolmellasadalla, sama pätee myös karvalakkimallin Xbox Oneen. Kumpikin näistä kilpailijoista on Pro- ja X-päivityksistä huolimatta ohittanut jo reilusti korkeimman myynti- ja tarvepiikkinsä kuluttajien keskuudessa, joten Switchillä on siinä suhteessa etulyöntiasema ainakin seuraavaksi vuodeksi ja ehkä toiseksikin. Switchin hintaa saattaa vielä tuntua peruskuluttajan silmiin hieman liian korkealta, eikä Nintendo perinteisesti pudota menestyvän tuotteen hintaa yllättäen. Uusia Joy-Con-ohjaimien värejä ja myyntipakkauksia nähdään luultavasti tänäkin vuonna.

Aika näyttää, pysyykö Switchin menestyskäyrä yhtä nousujohteisena. Kuluttajat ovat kuitenkin lopulta voittajia, mikäli kurssia pyritään nostattamaan toistuvilla laatupeleillä ja hinnanpudotuksilla.
Tähän loppuun vielä pakollinen: JULKISTAKAA SE UUSI ANIMAL CROSSING JO!

Julkaistu alun perin Pelaajaboardcastin sivuilla.