Switchiin liittyvät peli- ja laiteuutiset

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Ekaa kertaa mittasin Switchin lämmöt, kun tuntuu että kuumenee aika lämpimäksi. Pelasin Fortnitea n.2tuntia ja lopetettuani mittasin lämmöt laserlämpömittarilla niin 64,8astetta oli Switch. Erittäin kuumana mielestäni. Mittasin myös ennen pelaamisen alkua kun Switch oli sleep mode:ssa niin silloinkin 44,5 (lepotilassa). Lämmin pikku laite tuo :cool:
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Ekaa kertaa mittasin Switchin lämmöt, kun tuntuu että kuumenee aika lämpimäksi. Pelasin Fortnitea n.2tuntia ja lopetettuani mittasin lämmöt laserlämpömittarilla niin 64,8astetta oli Switch. Erittäin kuumana mielestäni. Mittasin myös ennen pelaamisen alkua kun Switch oli sleep mode:ssa niin silloinkin 44,5 (lepotilassa). Lämmin pikku laite tuo :cool:

Kuumana käy niin kuin ulkoilmakin.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Nintendon kvartaalituloksien poiminnat:

- Hitusen alle kaksi miljoonaa myytyä konsolia (kokonaismäärä myytyjä laitteita kesäkuun 2018 loppuun mennessä 19,67 miljoonaa)

- Kvartaalin myynnit pienemmän kuin viime vuonna vaikka silloin puhuttiin isosta konsolivajeesta

- Softamyynnit aivan poskettomassa 120% nousussa viime vuoteen verrattaessa

- Odyssey ja Mario Kart 8 Deluxe myyneet yli kymppimillin kumpainenkin.

- Uusia miljoonakerholaisia: Tropical Freeze, Star Allies, XC2, Labo (molemmat myyntipakkaukset ynnättynä yhteen)

Aikamoinen ihme saa tapahtua että firman asettama 20 miljoonan myydyn konsolin tavoite menee rikki ennen ensi vuoden maaliskuun loppua. Vaatisi lähinnä sen että Pokémon GO:n kanssa tehty yritys saada GO only-pelaajat ostamaan konsoli, menisi maaliinsa. Lisäksi tietty ensi vuoden kolmeen ensimmäiseen kuukauteen pitäisi saada konsoleita kaupasta liikuttavaa peliä ja siltikin tekisi tiukkaa koska tämö meneillään oleva kvartaali ei tule olemaan mitään juhlaa Switch-myyntien osalta. Softamyynnit on kyllä huikeat.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Heheh, Nintendo Laboa on toimitettu kauppoihin yhteens 1.39 miljoonan kappaleen edestä. Floppia on hoilattu vasemmalta ja oikealta, mutta myynnit osoittavat jotain aivan muuta.

Kommenttien perusteella on syytä ehkä odottaa parempaa kakkoskvartaalia, jos myynnit ovat olleen nousussa sitten kesäkuun puolen välin. Eiköhän tuo ennuste laske viimeistään vuoden vaihteen jälkeen, mutta nähtäväksi jää. Yllätti myös, että DK ja Tennis ylsivät noinkin korkeisiin myynteihin. En olisi uskonut.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Kyllä se Nintendon floppi ja Doomiin johtava konsoli vain myy niin kuin floppi Labokin(uusin Labo näyttää muuten todella mielenkiintoiselta, toivottavasti pelissä olisi rutkasti sisältöä ja tutkimista!). Kohta kaksikymmentä miljoonaa myytyä konsolia ja aikaa siihen on kulunut hieman reilu vuosi! Saa todella nähdä nähdäänkö syksylle vielä jotain ylläri peliä tai sitten keväälle. Minusta ilmassa on hieman aliarvioimista kaksikosta Smash ja Pokemon Let´s Go. Oma ennustukseni on että tuo kaksikko myy todella kovasti Switchiä joulun alla. Iso mainoskamppanja missä Nintendo sankarit taistelevat keskenään ja Pokemon kouluttaja heittää Pokepallo-ohjurilla palloja hienoissa grafiikoissa saa kyllä vanhat ja uudet niin Nintendo kuin Pokemon fanit lämpiämään. Viimeksi oli Famitsun kyselyssä Japanin halutuimpien pelien listalla Smash paikalla 2 FF7 remaken jälkeen. Lisäksi tuo Pokemondo on monen sukupolven juttu ja moni kasuaalimpi peluri Pokemon Go`n parista kiinnostuu Let´s Gosta ja saa hankkimaan tuon pienen tehomyllyn. Toki itsestänikin tuntuu tuohon 20 miljoonan konsolin myymiseksi tarvitaan kiven kovat kevät ja yksi suuri ylläri syksylle. Jos ensi vuoden kahteen ensäiseen kuukauteen ilmestyy Yoshi ja Fire Emblem niin mielestäni kaikki on mahdollista.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Heheh, Nintendo Laboa on toimitettu kauppoihin yhteens 1.39 miljoonan kappaleen edestä. Floppia on hoilattu vasemmalta ja oikealta, mutta myynnit osoittavat jotain aivan muuta.

Reggie Fils-Aime ja Kimishima antoivat käsittää, että Labo olisi olennainen osa Switchin toisen myyntivuoden tarjontaa yleisön laajentamiseksi. (Konsoli myi hyvin nopeasti erityisesti kaikista helpoiten tavoitettaville, uskollisille asiakkaille, eli sellaisille, jotka ostavat 3D-Marion julkaisussa.) Oltuaan markkinoilla joitakin kuukausia Labo on pudonnut lähes kaikilta top-listauksilta (kuten Japanin ja Ison-Britannian). On hyvin selvää, että Labo ei ole merkittävä tuote laajentamaan Switchin yleisöä, eikä se ole ajanut konsolimyyntiä (tavoite) juuri ollenkaan. Vaikka Nintendolla olisi jonkinlaista myönteistä markkinadataa (joka ei ilmene virallisista luvuista ja lausunnoista), olisi todella vaarallista Nintendolta laittaa paljon luottamusta Labon varaan. Switch tarvitsee hittipelejä, jotka vetoavat laajaan konsoliyleisöön, tai Nintendon bisnes on vaarassa supistua lähitulevaisuudessa (koska 3DS on poistumassa markkinoilta pikku hiljaa). Nintendolla pitäisi jo olla useita pelejä kehityksessä Switchille, joiden tavoite on merkittävästi laajentaa yleisöä (kuten Super Mario Bros.).

Labon ajoneuvopelit vaikuttavat konsepteina ihan hyviltä, mutta niiden kaltaisista peleistä tulisi varmaan suositumpia kokonaan ilman Laboa. Labo-ohjaimet vaativat paljon kärsivällisyyttä, nostavat kynnystä pelin aloittamiseen ja niitä voi olla vaikea säilyttää pitkiä aikoja.
 
Viimeksi muokattu:

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Reggie Fils-Aime ja Kimishima antoivat käsittää, että Labo olisi olennainen osa Switchin toisen myyntivuoden tarjontaa yleisön laajentamiseksi. (Konsoli myi hyvin nopeasti erityisesti kaikista helpoiten tavoitettaville, uskollisille asiakkaille, eli sellaisille, jotka ostavat 3D-Marion julkaisussa.) Oltuaan markkinoilla joitakin kuukausia Labo on pudonnut lähes kaikilta top-listauksilta (kuten Japanin ja Ison-Britannian). On hyvin selvää, että Labo ei ole merkittävä tuote laajentamaan Switchin yleisöä, eikä se ole ajanut konsolimyyntiä (tavoite) juuri ollenkaan. Vaikka Nintendolla olisi jonkinlaista myönteistä markkinadataa (joka ei ilmene virallisista luvuista ja lausunnoista), olisi todella vaarallista Nintendolta laittaa paljon luottamusta Labon varaan. Switch tarvitsee hittipelejä, jotka vetoavat laajaan konsoliyleisöön, tai Nintendon bisnes on vaarassa supistua lähitulevaisuudessa (koska 3DS on poistumassa markkinoilta pikku hiljaa). Nintendolla pitäisi jo olla useita pelejä kehityksessä Switchille, joiden tavoite on merkittävästi laajentaa yleisöä (kuten Super Mario Bros.).

Labon ajoneuvopelit vaikuttavat konsepteina ihan hyviltä, mutta niiden kaltaisista peleistä tulisi varmaan suositumpia kokonaan ilman Laboa. Labo-ohjaimet vaativat paljon kärsivällisyyttä, nostavat kynnystä pelin aloittamiseen ja niitä voi olla vaikea säilyttää pitkiä aikoja.

Lähde näille floppipuheille?

Nimittäin iso R itse mainitsi jokin aikaa sitten, että myynnit ovat vastanneet odotuksia. Tämän perusteella siis menisin väittämään, että myynnit ovat kohdillaan.

Että uskoako tässä sitten yhtiön omia sanoja, vai Internetissä majailevia nojatuolianalysoijia, kas siinäpä pulmaa kerrakseen. (ei oikeasti)
 
Viimeksi muokattu:

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Se että valmistuskustannuksiltaan noin $10 maksavaa tuotetta myydään yli miljoona kappaletta täyden pelin ($50-$70) hintaan jolloin katteesta tulee aivan posketon, ei kyllä missään kapitalismiuniversumissa voi tehdä tuotteesta floppia.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Lähde näille floppipuheille?

Nimittäin iso R itse mainitsi jokin aikaa sitten, että myynnit ovat vastanneet odotuksia. Tämän perusteella siis menisin väittämään, että myynnit ovat kohdillaan.

Että uskoako tässä sitten yhtiön omia sanoja, vai Internetissä majailevia nojatuolianalysoijia, kas siinäpä pulmaa kerrakseen. (ei oikeasti)

No, en haluaisi kenenkään ottavan sanaani totuutena ymmärtämättä käsiteltävää asiaa myös itse. Nintendon julkiset lausunnot tuotteiden menestyksestä eivät ole hyvä tapa muodostaa käsitystä niiden suorituksesta. Reggie käytännössä johtaa Nintendon PR:ää ja markkinointia Amerikoissa, eikä hänen tehtävänsä ole tehdä vakavaa markkina-analyysia. Reggie erityisesti virkansa puolesta arvioi Nintendon tuotteita markkinoilla mahdollisimman positiivisessa valossa, siksi hän näki Wii U:n aseman ja mahdollisuudet hyvinä 2014. Nintendon PR:ää ei sido velvollisuus tarkkuuteen, kuten vaikka markkinaselvitystä tekeviä yhtiöitä. Reggie on myöhemmin syyttänyt Wii U:n epäonnistumisesta markkinointia tuotekehittämisen sijaan (Nintendo ei oikeastaan ikinä syytä tuotekehitystä).

Sivumennen sanoen: ammattimainen videopelianalyysi on osoittautunut yleisesti todella heikoksi, luultavasti koska ala on niin uusi ja tuotteen suoritusta (hauskuutta) on todella vaikea mitata, ellei ole todella perehtynyt ulottuvuuksiin kuten pelien lajityyppeihin (koulutus ei riitä varmaan alkuunkaan). Wiin markkinavaltaus oli hyvin ennustamatonta analyytikoille, oikeastaan Revolutionin ennustettiin laajalti epäonnistuvan. Tällaiset ennusteet ovat ehkä suurimpia virheitä, mitä alalla voi tehdä, eivät ymmärrettäviä kömmähdyksiä. (Wiin strategia oli hyvin selvä, koska Nintendo kommunikoi sen hyvin, eivätkä virheet johtuneet tiedon puutteesta.)

Switch myy tällä hetkellä melko hyvin, mutta myydyimmistä peleistä (Super Mario Odyssey) on helppo päätellä, että yleisö on hyvin rajattu. Switchin nykyinen yleisö (helpoimmin tavoitettavat asiakkaat) ei ole se, joka määrää, milloin Nintendon konsoli onnistuu tai epäonnistuu. Jotta Switch voi ylläpitää vauhtinsa, sen täytyy lopulta onnistua laajentamaan yleisöä (muistuttamaan niin sanottua Wiin laajennettua yleisöä), mistä Kimishima oli vuoden alussa hyvin tietoinen kommunikoidessaan sen sijoittajille. Labo määriteltiin osaksi suunnitelmaa laajentaa yleisöä, vaikkakin "muitakin uusia tapoja pelata" (Nintendon lähestymistapa) on edelleen tulossa Kimishiman mukaan. Labo ei myynyt ehkä huonosti ollenkaan rakennus/askartelutuotteelle, mutta tuotteen myynti on käytännössä pysähtynyt (kunnes uudet pelit tulevat), eikä Nintendolla ole ilmeisesti esittää, että tuoteen ostaneista reilusta miljoonasta merkittävä osa olisi ostanut samalla konsolin (oletan, että tämä olisi ollut edellisen neljänneksen presentaatiossa). Labon erityinen tarkoitus oli laajentaa kriitisessä vaiheessa Switchin yleisöä, mitä se ei hyvin selvästi ole tehnyt. Nintendo sanoo, että Labon myynti saattaa olla erityisen hajautettua, koska sen mukaan tuotetta aiotaan ostaa erityisesti merkkipäiville, kuten syntymä- ja juhlapäivälahjoiksi. Tuotetta varmaan myydään vielä pitkään, mutta jos se olisi merkittävä tekijä ajamaan konsolimyyntiä, se olisi luultavasti havaittavissa jo.

Switchiin kohdistuvat odotukset muuttuvat merkittävästi, jos Nintendo julkistaa lähitulevaisuudessa jatkajan väistyvälle 3DS:lle.

Se että valmistuskustannuksiltaan noin $10 maksavaa tuotetta myydään yli miljoona kappaletta täyden pelin ($50-$70) hintaan jolloin katteesta tulee aivan posketon, ei kyllä missään kapitalismiuniversumissa voi tehdä tuotteesta floppia.

Mutta perinteisen pelijulkaisun kate pitäisi olla vielä suurempi (koska ei tarvitse 10 dollarin lisäkustannuksia ohjaimia varten). Nintendo-faniyhteisössä tunnutaan yleisesti ajattelevan Labosta ikään kuin sillä ei olisi kehityskustannuksia (kuten millä tahansa Nintendon sovelluksella/pelillä on), mikä on väärin. En löytänyt listaa Labon kehittäjätiimistä, mutta oletan tiimin olevan kooltaan suurinpiirtein samankokoinen kuin EPD:n neljäs ryhmä (joka on ilmeisesti kehittänyt pelit ja mahdollisesti myös Toy-Conit; kehittänyt aiemmin Miitopian). Labon kehitys ja markkinointi ei ole ollut ilmaista, vaikka tuotetta olisi varmaan mahdollista myydä paljon halvemmallakin jäämättä häviölle. Tuotteen myyntihinnasta jäävät voitot eivät toisaalta ole kovin merkittävä tekijä brändin menestystä arvioidessa.

Nintendo on muuten erinomainen pitämään bisneksen tuottoisana heikosta menestyksestä huolimatta. Tunnetusti epäonnistunut GameCube-sukupolvi oli Nintendolle melko tuottoisa (osittain GBA:n ansiosta, joka ei tosin sekään ollut suuri hitti).

M (kommentti seuraavaan viestiin): GBA oli menestys, eikä konsolin myyntiä ole reilua verrata Game Boyhin, joka oli hyvin pitkään markkinoilla, mutta DS (joka oli myös paljon Game Boyta vähemmän aikaa lippulaivatuote) laittoi tavallaan standardit uusiksi, ja GBA:n yleisö vaikuttaa siihen verrattuna aika rajatulta. En tiedä, olisiko Nintendolta ollut kannattavaa jatkaa pitkään GBA:lla, kun Iwatan suunnitelma yleisön laajentamisesta oli pantavissa toimeen (DS:llä).
 
Viimeksi muokattu:

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
^Itseasiassa GBA oli kyllä hitti, mutta se vain tapettiin markkinoilta DS:n menestyksen myötä ennen aikojaan.

Mitä noihin Nintendon johtajien lausuntoihin (joka on ensisijaisesti kommunikointia sijoittajille) tulee, niin tarkoitus on esittää yhtiön tilanne aina positiivisena ettei osakkeen hinta käänny laskuun. Voihan se olla, että Labo myy kuin myykin odotusten mukaan, mutta kun PR ei asiaa mainitse, niin se ei liikuta konsoleita, mihin Nintendo ei kuitenkaan liene tyytyväinen.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
Jotkut 3rd-party pelit vastoin yleistä luuloa myyvät sittenkin Nintendon laitteille hyvin, sillä Octopath Traveler on yltänyt virallisesti miljoonamyynteihin.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Jotkut 3rd-party pelit vastoin yleistä luuloa myyvät sittenkin Nintendon laitteille hyvin, sillä Octopath Traveler on yltänyt virallisesti miljoonamyynteihin.

Laadukkaat 3-rd-party pelit myyvät varmasti. Niillä on vaan kovat kilpailijat Nintendon omien tuotosten vuoksi.

Nyt vaan enemmän 3rd-party pelejä Switchille. CODit yms. kiinnostais erityisen paljon.

Henkilökohtaisesti ihmettelen ettei noita CODeja tai sen kaltaisia ole vielä ilmestynyt Switchille. Switchin ominaisuudet huomioon ottaen ja myös se että laitetta on myyty Ameriikassakin reilusti niin kuin Euroopassakin, luulisi saavan peliyhtiöt tuomaan noita CODeja ja vastaavia realistisen näköisiä eli "aikuisten" räiskintöjä Switchille. Bethesdahan on ainoa mikä tämän on ymmärtänyt. Luulisi meinaan että myös noi CODin moninpelit kannettavana myisivät hyvin.
 

Andyliini

Tyhmä
Toimitus
30.4.2017
358
Tampere
The World Ends With You: Final Remix saapuu Eurooppaa lokakuun 12:s päivä, kerrotaan uudessa trailerissa. Melkoinen määrä roolipelattavaa loppuvuoden aikana Switchille tulee, ihan vanhaa pelottaa.
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Uusi Doomi ilmestyy myös kannettavana! Tietenkin Switchille. Täytyy kyllä antaa pisteet Betesdalle ja Panic Buttonille panostuksesta Switchiin. Muut länsi julkaisijat eivät oikein näytä ymmärtävän konsolin hienoutta.
 

bËst

Jäsen
30.4.2017
322
Onhan tuo nyt Nintendolta järjetön veto muuttaa ennen ilmainen online -pelaaminen maksulliseksi... Ja itse kun pidin Playstation +:aa ja Microsoftin jäsenyysmaksuja jo typerimpinä pelisuunnitellullisina ratkaisuina.

Uskomatonta tuubaa
 

Tertzzi

SW-2800-6452-5622
1.5.2017
224
Helsinki
Onhan tuo nyt Nintendolta järjetön veto muuttaa ennen ilmainen online -pelaaminen maksulliseksi... Ja itse kun pidin Playstation +:aa ja Microsoftin jäsenyysmaksuja jo typerimpinä pelisuunnitellullisina ratkaisuina.

Uskomatonta tuubaa
Samaa mieltä. No onneksi ei ole kuin 20e/vuosi. Pelkäämpä että toinen vuosi ei ole enää 20e :frown:
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Diablo III:n Switch-erikoisversio näyttäisi olevan julkistamista vaille valmis homma. Loppuvuodesta ilmestyvä pakkaus sisältää juorujen mukaan itse pelin, sen molemmat isommat lisärit sekä Nintendo-aiheista lisäsälää Zelda-teemalla. Myös saman konsolin nelinpeli on huhujen mukaan ympätty peliin joten vanha arcadehelmi Gauntlet, saa varoa statuksensa puolesta.

Kivasti se vaan näyttää Switchinkin köyhältä näyttänyt loppuvuosi täyttymään vaikka ei tämä nyt ihan mikään mediaseksikkäin julkistus ollutkaan.