Super Mario Maker 2

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Dipack

Uusi jäsen
2.7.2019
4
Ville111. Ilmankos jäin jumiin. Tuo kohta on tosiaan haastava, mutta koska kentän voi läpäistä monella tapaa, ei sillä ole merkitystä. Hyvä ja hauska kenttä pelata joka tapauksessa.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Maker ID: BHF-YPX-8MF

Pelatkaa kenttäni Super Mario 65. Koe rakastetun klassikkopelin jatko-osa, nyt missä vain, milloin vain, Nintendo Switch viihdejärjestelmälläsi!
 

Switcher

Uusi jäsen
20.9.2018
3
”A hard one. Jumpman can’t jump!”:
J60-K3S-DMF.
Astetta haastavampi kenttä vaihteeks
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Swinging in the Clouds:
XJ6-Y88-1VF

Tällä kertaa hieman pidempi kenttä, johon lisäsin kevyitä pulma-elementtejä. Saattaa olla myös melko haastava, mutta yritin lisätä haastavimpiin kohtiin pieniä helpotuksia niitä kaipaaville.
 

Lassikko

Ihminen
30.11.2018
70
Cloudy Climb:
2M2-H49-N4G

Mun tasot on yleensä vaan jotain musiikkitasoja tai mitä lienee, mutta päätin kerrankin kokeilla tehdä ihan oikean tason. Se on tosi helppo, ehkä vähän liiankin.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Pakko tulla kehaisemaan Myy100:n ja Genkun retroaiheisia Zelda- ja Donkey Kong -kenttiä. Olen aivan vauhkona kaikkiin kenttiin joissa versioidaan vanhoja pelejä mahdollisimman tarkasti ja nämä kyllä osuivat nostalgiahermooni. Etenkin Zelda II -kentässä tuli naurahdettua ääneen kun Hammer Bro tuli vastaan tismalleen siinä missä pitikin.

Muita mitä on tullut vastaan on mm. Duck Talesin Amazon-levelin semi-uskollinen inkarnaatio, Mega Man X:n introkenttää sekä jopa Karnovin eka kenttä. Nautin suuresti.
 

Myy100

Jäsen
1.5.2017
376
Fire Man's Stage (Mega Man)
GFJ-KB4-LSG

Olin aikaisemmin ladannut tämän kentän Wii U:lle, mutta muokkasin kenttää paremman näköiseksi ja muutin muutamia asioita + lisäsin Fire Man musiikin kun menee putkesta kentän alussa.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Fire Man's Stage (Mega Man)
GFJ-KB4-LSG
Hieno kenttä, ja samalla uskollinen käännös alkuperäistuotteesta. Musiikkiosion lisääminen oli ihan hauska idea, vaikka aika lyhyeksi jäikin (varmaan ihan tilan puutteestakin johtuen). Checkpointin jälkeen olevat raide-tulipallot olivat välillä hieman rasittavia väistää, mutta muuten hauska kenttä.
 

Lassikko

Ihminen
30.11.2018
70
Sliding up a slope?
7PJ-60W-58G

Ainakin 3D World -tyylissä on mahdollista ottaa vauhtia ja liukua mäkiä ylöspäin. Tämä on niin hölmö idea, että päätin tehdä aiheesta kentän. Taso on hyvin samankaltainen toiseen omaan tasooni:

The roll isn't useless! Down+ZR!
TTM-77F-BQF
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Tässä jotain kenttiäni:

Alice in Koopaland
4SD-32R-CQF
Tein pikkusiskoni kanssa rennon metsäseikkailun. Kenttä on lyhyt, mutta siinä on paljon salaisuuksia ja vaihtoehtoisia reittejä. Toivottavasti se sopii kaikentasoisille pelaajille :)

To Kill A Hammer Bro
79J-C59-FFG
Tehty Tapzan kanssa. Vasaraveljeksiin perustuva kenttä oli niin ärsyttävä, että keksimme siihen lukuisia tapoja päättää heidän päivänsä. Tutustu eri mekaniikkoihin rauhassa, tai paahda vain läpi kaikesta.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Hyvät naiset ja herrat: Teidän on tullut aika iloita ja hämmästyä legendaarisen Tinglemiehen uusimman kentän äärellä!

Goobtroid II: Return of Mario
589-956-N0H
Goobtroid_2.jpg


Super Mario on palannut Goombien kotiplaneetalle. Tällä kertaa hänen tehtävänsä on nitistää koko vihiliäisten avaruussienten rotu sukupuuttoon - tai ainakin 35 möttiäistä viidestäkymmenestä. Astu siis kokeneen avaruusseikkailijan saappaisiin tässä aivan uudessa seikkailussa, josta eivät tutkiminen ja tunnelma tule kesken loppumaan! Ties mitä kivuliaita ansoja ovat Goombat sinun nokkeluutesi testaamiseksi keksineet!
Kun kuulin Super Mario Maker 2:n vaihtoehtoisista voittokeinoista, teimme kaverin kanssa kentän, jossa tarkoituksena oli litistää kaikki Goombat. Kenttä ei ollut hyvä, joskin viihdyttävä kylläkin. Se kuitenkin sai minut inspiroitumaan entistä suuremmalla sykkeellä: Minun on luotava Metroid 2!

Tarkoituksenani oli luoda tunnelmallinen seikkailu, jossa jokainen Goomba tuntuisi pelottavalta uhalta. Kenttä olisi tietysti yhtenäinen labyrintti, jossa edettäisiin keräämällä tsiljoona miljoona erilaista esinettä haltuun. Noh, ei mennyt ihan niinkuin Strömsössä. Koska käytän vaihtoehtoista voittokeinoa, en voinut lisätä karttaan yhtään välietappia. Ja näin suuressa keräilykentässä kuoleminen tulisi varmasti sapettamaan! Päätin siis lopulta tehdä kentästä hyvin helpon - Goombat ovat varsin vaarattomia ja lisäelämiä on kenttä täynnä. Tämäkään ei auttanut testipelaajia, jotka kävelivät jokaista Goombaa päin. Samalla ilmeni toinen ongelma - 500 sekunnin aikarajakatto. Tässä ajassa pitäisi koko maailma tutkia ja päihittää. Eksyminen on mielestäni hauskin osa seikkailua, mutta näin tiukoissa puitteissa se olisi syytä pitää minimissä. Otin mallia Super Metroidista, jossa pelaajaa ohjataan hienovaraisesti oikeaan osoitteeseen, ilman että pelaaja tuntee pelisuunnittelijan pitävän häntä alleviivaavasti kädestä. Testipelien perusteella se onnistui oikein hyvin. Jätin myös pois ehdon jokaisen Goomban tappamisesta, koska se olisi lopulta vain rasittanut pelaajia. 35 onnistuu hyvin menemällä kenttä "perälle" asti ja takaisin, mikä on juuri se kokemus jonka pelaajalta haluan. Myös powerupit karsin lopulta käytännössä yhteen. Niiden kanssa pitäisi aina testata koko kenttä uusiksi, eivätkä ne välttämättä edes mahtuisi yhteen mariokenttään. Mario Maker 2 on täynnä "Metroidvanioita", jotka on ahdettu täyteen erilaisia poweruppeja, mutta joita ei kuitenkaan ehditä käyttämään kuin avaimina seuraavaan lukkoon. Halusin keskittyä ennemmin tutkimiseen, tasohyppelyyn ja Goombien lahtaamiseen. Erityisen tyytyväinen olen ansoihin, jotka voi ratkaista joko taidokkaalla tasohyppelyllä, tai nokkelalla esineiden käytöllä.

Suurin murheenkryynini oli lopulta kamera. Halusin näyttää pelaajalle, milloin on turvallista tiputtautua alas (aina), ilman, että alatasanteelta pystyisi hyppäämään takaisin korkeuksiin. Kolikoita en halunnut tässä apuna käyttää, ne eivät mielestäni olisi sopineet kentän tunnelmaan. Käytin vielä New Super Mario Brossin moottoria, joka mahdollisti ties mitkä seinähypyt ja kierreloikat suunnitelmieni pilaamiseksi. Hienosäätö ja jatkuva testipelaaminen veivät varmasit leijonanosan yli kahden kuukauden kehitysajasta.

Toivottavasti nautitte kentästäni :)
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Tarvitsetko välipäiviksi kuumaa tekemistä? Tinglemiehen jouluiset kentät tarjoavat sopivaa viihdettä itse kullekin säädylle!

kLBbc2y.jpg


Super Mario Moonshine
WQK-B86-S7G


Super Mario Sunshinen virallisessa jatko-osassa Mario seikkailee tunnelmallisessa talviyön kuunpaisteessa. Alunperin tarkoitus oli tehdä yksinkertainen kenttä, jossa jäinen liukuminen olisi hauskaa eikä tyhäm - mutta tuttuun tapaani lopputuloksesta tulikin sotkua, kun halusin kiirehtiä kentän nettiin ennen päivitystä. Kikkoja kentästä löytyy myös useampi kappale. Alkutaipaleella on oma pikajuoksureittinsä, ja kenttä muuttuu helpommaksi, jos pelaaja kuolee.

nzJLWDY.jpg

Bowser Palace
6MY-NPV-YHG


Pouserin palatsi on suunniteltu Linkkiä varten, mutta myös Mariolla on siellä hauskaa :)
Onnistutko ryöväämään linnasta kaksi kilpeä, kolme suurta kolikkoa, kaksi tähteä ja kolme vihersientä?

nBDZz2m.jpg


Sleeping with the Fishes
N84-NH4-J3G


Bowser esitti Mariolle tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä.

Öiset vesikentät ovat hirveää saastaa, joten yritin tehdä tästä mahdollisimman mukavan. Tunnelmallinen lopputulos sopiikin myös ummikkotason pelaajille, jos sukuloidessa haluaa esitellä marjomaakarin maailmaa. Kenttä on oksennettu täyteen koristeita, mutta onneksi pimeys jättää vain kapean osan niistä kerralla valokeilaan. Jos vihaat itseäsi,voit yrittää kerätä kentästä jokaisen koliken. Niitä on 350 + 8 kappaletta.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Muistakaas laittaa Super Mario Maker 2 tulille, sillä olen julkaissut magnum opukseni:

Xs93CB6.jpg


Mega Jumpman
262-TYM-V2G

Tohtori Kamek on valloittanut sienien valtakunnan yhdessä kuuden kätyrinsä kanssa. Mega Jumpmanin tehtävä on päihittää joka ikinen ketale, ja siinä samalla anastaa heidän supervoimansa, sekä kotiavaimat Kamekin linnaan.

Mariomaker 2 asettaa kenttien tekoon lukusia rajoitteita, jotta pelin huonoimmat kentät eivät olisi entistäkin kamalampia. Yksi näistä on kahden checkpointin rajoite. Asiaan on kuitenkin yksi kommervenkki: liput tallentavat kerätyt punakolikot, jotka kaikki keräämällä saa avaimen. Asettamalla kaksi lippua peräkanaa tulee ensimmäisestä taas koskematon, mahdollistaen loputtoman syklin. Näitä punakolikkokenttiä onkin nähty tehtävärakenteena hyvin paljon, mutta Mega Man -kenttiin sitä ei yllättäen ole juuri käytetty - tiedossani on vain yksi mainio bossrush. Mega Man on kyllä ollut suuri inspiraation lähde, sillä SMM2 on täynnä megiksestä kopioituja kenttiä, joiden pelaamista ei ole suunniteltu Mariolle - oma visioni oli tuoda mariokenttiin Mega Manin rakenne. Nyt kun olen heinäkuusta lähtien tätä projektiani sykkinyt eteenpäin, en ihmettele miksi muita tälläisiä kenttiä ei ole markkinoilla: rakenne on poskettoman vaivalloinen ja monimutkainen.

Ensinnäkin minun piti luoda kuusi teemoitettua kenttää, jotka sopivat yhteen pomon ja lisävoiman kanssa. Tilanpuutteen vuoksi niistä tuli hyvin lyhyitä, mutta työn määrää jokaisessa oli kuin kokonaisen kentän verran. Niihin piti mahtua jokaisen kentän identitettin esittelevä "tutoriaaliosuus", jonka idea kehittyisi kentän edetessä. Vaihtelun vuoksi lähes jokaisessa kentässä kuljetaan eri suuntaan. Tämän lisäksi halusin tehdä jokaisesta radasta tarpeeksi helpon, että keskiverto marjomaakari pääsisi sen läpi, sekä sellaisen, joka on hauska speedrunnata taidolla ohi. Onnistuinkin tässä mielestäni hyvin, sillä kenttääni on nyt pelattu lähes 8000 kertaa. Se on tosi paljon yhteisöltä, joka ei halua pelata Marioa. Juuri helpommaksi ei pystynyt enää venymään, ilman että vihollisten aseista tulisi hyödyttömiä. Jokaiseen kenttää tuli ottaa huomioon heikkousase, sekä testata jokaisen lisävoimakombinaation pelattavuus. En tiedä, ovatko pomojen heikkoudet kovin selkeitä, mutta ainakin aseet toimivat myös muihin kenttiin aika hyvin. Tämä kenttätetriksen kokoaminen on ollut yhtä tuskaa, mutta samalla myös hyvin palkitsevaa. Kliimaksiksi olen luvannut tehdä Tohtori Kamekin linnasta erillisen kentän, mutta siihen ei nyt oikein riitä inspiraatiota. Se on lähes valmis, mutta minusta se tuntuu tällä hetkellä väkinäiseltä.

Tässä pieni maistiainen Goomban esteradasta: https://streamable.com/jlw93

Mega Man on minulle hyvin tärkeä peli. Toivottavasti kentästäni riittää hupia. Jos haluat nuuskia paikkoja, on jokaissa kentässä yksi iso kolikko, sekä näkymätön vihersieni. En tiedä, onko kukaan vielä käynyt Marion salaisella asevarastolla.
 

Genkku

¯\_(ツ)_/¯
Ylläpitäjä
12.4.2017
800
Rovaniemi
  • Viestiketjun aloittaja
  • Staff
  • #55
Outsourcetan tutkimusta aktiivisille pelaajille. Suunnitelmissa olisi tehdä jonkinlainen top-lista Suomen parhaista Mario Maker -tekijöistä yhden esimerkkikentän voimin. Lähtökohtaisesti laitan järjestykseen tähtimäärän mukaan, mutta karsin helpoimmat likefarmit pois. Poimin useimmat omista followeistani, mutta muilla on varmasti enemmän sellaisten ID-koodeja, jotka eivät pyöri tällä foorumilla.
 

Tingle

Paavo
1.5.2017
465
Turku
Tein sitten saman tein oman tärppilistani suomalaisista mariomaakareista. Koodeista varmaan puolet on kirjoitettu väärin, joten arvostan jos joku testaisi toimivuuden.

Kaura
6T9-629-LCG
Eutrophic Dip T19-MBN-60G
Kauralla on mitä tarkin näkemys Super Mariosta lasten leikkivehkeenä. Tervetuloa vihertyneeseen vesikenttään!

Nepolga L3M-6NR-BHG
Eggstorm Zone Q2P-QCV-XPF
Nepolgan radat ovat hauskoja, kekseliäitä, ja usein myös kovin vaikeita. Munamyräkän vyöhykkeellä mario pomppii taivaalta putovien esineiden päällä.

Evilmoomin CH0-DDD-1HG
Noir: Dusk before the Equinox 78D-NQN-DGG
Pahamuumin suosituissa kentissä tutustutaan sienivaltakunnan eriskummalliseen arkipäivään.

kehveli L79-J24-W6G
Cthulhy fhtagn X1J-CB7-QF
kehvelin ikimuistoisissa radoissa kuolemanpelko on osa hyytävää tunnelmaa.

Mr.Smile :) S6W-89T-2SG
4-4, Smuggling Ancient Treasures N38-M72-FKG
Hymymiehen ratakokoelma ei tunnu ihan kokonaisuudelta, sillä jokainen on kenttä on ainutlaatuinen elämys.

tummeli NJ9-03P-PXF
The Bridge Over Water 0N9-V61-8JF
En suoraan sanottuna muista tummelin kentistä mitään, mutta olen sydämöinyt ne kaikki.

Hippy ♀ Aino 7P5 - PG9 - HBG
To the Moon WJD-50K-6KF
Hippiainon letkeissä roolipelimaailmoissa panostetaan tarinankerrontaan ja tunnelmaan. Laita kommentit päälle kokeaksesi koko sadun!

Genkku X8C-4RR-Y4G
Honeyhop Havoc VMN-95X-K1H
Älä sorvaise ampiaispesää, mutta astu sisään hunajakennoon.

Petteri JGK-XHH-MLG
TrollBusters 6WM-5TV-7NG
Maakaripisteissä suomen ykkönen on Petteri. Hänen suosituimmissa tuotoksissaan käytetään kenttäeditorin niksit hyödyksi, kun tarkoituksena on hämmentää pelaajaa.

fluojn H55-S9Y-BHG
Ghosts'n Goblins X6L-KMY-MXG
fluojn on ottanut tehtäväkseen uudelleenluoda klassikkopelin kentät uudelleen marjomeikkerissä - usein liiankin uskollisesti. Capcomin kauhuklassikko toimii poikkeuksellisen hyvin myös Mariolle.

Rallisport T19-0TL-H1H
Lawawake Fort V7R-PG3-18G
Maluigin onnistuinemmat kentät ovat lineaarisia ja selkeitä esteratoja.

Hakala NGQ-CT1-MGF
2-4 Fiery Fortress 260-DTL-CLG
Suomen parhaat perusmarioradat löydät Hakalan profiililta.

Doggeri 9SL-KKV-NMF
Not too hard of a platformer 2 XFK-S6T-JHF
Doggeri harrastaa vaikeita ratoja, ja lisäksi tekee videoita juutupeen.
https://www.youtube.com/channel/UC_ShroFDIixzn3uMrzIPK7Q

8mir X7R-QP2-YXF
World 1-1 Q23-2SC-BQG
Peruskivaa mariohupia ei ole koskaan tarpeeksi.

MetalJoshi XLF-BWR-08G
Satanic Clawmaster WL1-32R-0LF
Kentän kanssa takoo päätään seinään mielellään, jos flow on yhtä nautinnollinen kuin Metaljoshin radoissa.

Jenome VW3-317-0JG
Parasite Park 6D4-Q0R-22H
Laadukasta ja persoonallista tasohyppelyä.

FlowBox 921-0SP-THG
Plain Castle QF9-Q7R-WTG
öööh ääh hyvii kenttii

Mr. Arska BFX-WNQ-R1G
Mushroomy Sky Garden P63-CPR-4MG
Hyvin perinteistä ja lineaarista tasohyppelyä vähän haastavampaan makuun.

Mazakala V2Y-0SY-1NF
Deep Sea Exploration N8Q-LB0-82H
Sympaattisia keräilykenttiä.

Eskoko187 YJM-NJ2-4TG
Castle Cannonball HQX-G0X-PJG
Kaizomaista tasohyppelyä aikuiseen makuun. Kuulalinna on sopii kuitenkin koko perheelle!

Mursu 2TB-DHJ-72G
Winter Night in Lapland 187-QM7-C7G
Kun tuntureille ei ole asiaa, on aika singahtaa fantasiaan!

Lassikko 33R-DK4-6TF
Link's Mad Dash RN7-T20-SMF
Tosi hyvät lassikkokentät keskittyvät yleensä yhteen mekaniikkaan.

dulicouw BQ3-D6B-LQG
Tree of Death VHQ-L00-M6G
Ei näin vaikeita kenttiä läpäse erkkikään, mutta ainakin kuolemanpuuta on kiva katsoa.

Myy100 0DS-S60-80G
Fire Man's Stage (Mega Man) GFJ-KB4-LSG
Polttavien esteiden välttelyyn ei Megamiehen kanuunaa edes tarvita.

Jukeboxi GYS-R54-2PG
Ninja Gaiden PDC-YOM-BWG
Jukeboxin profiililta löytyy paljon lyhyitä kaizomaisia esteratoja. Tykkään enemmän nes-pelien mukaan nimetyistä kentistä.

JiiKoo 88M-WNL-H0H
Bell Hill Zone R0M-SSD-PJG
Pakko mennä vauhikkaasti ja käyttää ohituskaistaa.

Makzutheam LMM-JW1-YJG
Pom Pom & Friends' Challenges DCD-9YW-7FF
3D Maailman seitsemän kutkuttavaa pomotaistelua seuraavat jo aivan kintereilläsi!

Ville111 XJ5-HTB-8HF
Swinging in the Clouds XJ6-Y88-1VF
Letkeää henkariheiluntaa.

Jussi P. KKC-Q22-DRF
Triol of death 6KX-24D-HYG
Mahtaakohan Jussin aiempi nimi olla Pertti, sillä kenttien taso on eskpertti!

Tinglemies BHF-YPX-8MF
Mega Jumpman 262-TYM-V2G
Tinglemies yrittää tunkea ratansa täyteen erilaisia pelityylejä ja voimaesineitä, minkä vuoksi niistä tulee usein sotkua. Ehkäpä Megamies onkin hänelle marioa läheisempi elementti.
 
Viimeksi muokattu:

Lassikko

Ihminen
30.11.2018
70
Cosanderi DJ1-5VS-JQF
Road to Cosander's Castle v1.1 DYC-49W-MKG
Annoin kentälle tykkäyksen joten varmaan tykkäsin siitä. :TheySeeMeRollin: Siitä on kyllä jo aikaa.
 

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Edellä mainittujen lisäksi:

Wapazi - 8XQ-V5J-TQF
Treasure of Golden Fish: QR5-KWC-YRG
Tämä oli ihan hauska aarrejahti.

Kassss - PJT-JT2-YFG
Escort the Beetle: T3L-D1X-4HG
Nokkela, joskin semi-haastava kenttä.
 

Kass

down b
30.12.2018
87
Kassss - PJT-JT2-YFG
Escort the Beetle: T3L-D1X-4HG
Nokkela, joskin semi-haastava kenttä.

Kiitos maininnasta, tosin en kyllä itseäni rankkaisi Suomen parhaimpiin makereihin ainakaan tuolla kentällä: siinä on paljon hyviä ideoita mutta se olisi ehdottomasti tarvinut testipelaajia ennen julkaisua. Kentässä ei aina ole selkeää mitä pitäisi tehdä milloinkin ja monet aikaa vievät kohdat voivat vaatia useita yrityksiä, jolloin monilla pelaajilla saattaa loppua jopa aika kesken, mikä ei ole toivottavaa. Uusia kenttiä on tosin tekeillä kuukausien Mario Maker tauon jälkeen :Slowpoke:

Mulla on Mario Makerin peluu tosiaan ollut aika vähäistä lähiaikoina, mutta Tinglemieheltä, Mr. Arskalta ja Makzutheamilta on itselle jäänyt jokin kenttä mieleen kuukausien takaa, joten nostan peukkua erityisesti näille kolmelle.