Mauno
Jäsen
- 30.4.2017
- 192
- Viestiketjun aloittaja
- #41
"Voiko lehmä enää näyttää onnellisemmalta?" -Ylen uutisvideon teksti
Yle julkaisee nykyään vuosittain uutisjutun siitä, kuinka Viikin opetus- ja tutkimustilan lehmät Helsingissä päästetään laitumille. Viime vuosina tapahtuma on videoitu ja lähetetty suorana lähetyksenä Areenassa. "Ulos pääseminen pitkän talven jälkeen on lehmille tärkeä tapahtuma", kirjoitetaan tämän vuoden jutussa. Vuonna 2014 tekstissä luki: "Monelle pienelle kaupunkilaislapselle laitumelle loikkivat lehmät olivat ensikosketus maaseutuun." Sen lisäksi että se on ensikosketus monelle, sen on tarkoitus hyvin varmasti olla yleisölle ainut kosketus maaseutuun ja eläinteollisuuteen.
Näky laitumella keväisin juoksevasta lehmästä tuntuu ja näyttää oikealta, mutta laitumet eivät ole ainut vuosittainen tapahtuma lypsylehmälle. Jotta nisäkäs kuten lehmä voi tuottaa jatkuvasti taloudellisessa mielessä merkittäviä määriä maitoa, sen täytyy tulla raskaaksi noin kerran vuodessa. Jotta tavallisesti poikaselle tehty maito voidaan kerätä teollisuuden käyttöön, emo ja poikanen erotetaan toisistaan miltei heti syntymän jälkeen. Lehmät ovat mieleltään hienostuneita ja herkkätunteisia olentoja (kokoelma tutkimustietoa lehmien psykologiasta). Erottaminen saa aikaan korkean asteen levottomuutta ja hätää niin emossa kuin poikasessakin (etsivät ja kutsuvat toisiaan). Luonnossa emo ja poikanen rakentaisivat läheisen ja pitkän suhteen. Lehmän eliniäksi luonnossa on voitu määritellä noin 20 vuotta. Eläinteollisuus tappaa yleensä nautaeläimen 1-6 vuoden ikäisenä. Tuotanto tapahtuu talouden ehdoilla, ja eläin määrätään tapettavaksi, kun se on tehokasta. Eläinten elämään tuotannossa vaikuttavat taloudelliset ja poliittiset ulottuvuudet (ei lähtökohtaisesti niiden psykologia).
Maitoteollisuutta modernissa maailmassa voi pitää eräänlaisena huijauksena, sillä ihmisellä ei ole ravitsemuksellista käyttöä lehmänmaidolle. Noin 65% maailman ihmisistä menettää varhaislapsuuden jälkeen kyvyn käsitellä laktoosia (sokeri useimpien nisäkkäiden maidossa). Se johtuu siitä, että ihmisen keho kytkee hiljalleen pois käytöstä LCT-geenin, joka ohjaa laktaasin tuotantoa. Laktaasi on entsyymi, joka pilkkoo laktoosia hyödynnettävään muotoon. Laktoosin sietäminen aikuisena ylipäätään johtuu geenimutaatiosta, joka kehittyi alunperin tuhansia vuosia sitten lehmiä kasvattaneiden kansojen keskuudessa Balkanilla ja Keski-Euroopassa. Se tarkoittaa, että maidon juominen (esimerkiksi nälänhädän aikana) on oletettavasti karsinut voimakkaasti väestöä. (Tällainen geenimutaatio kehittyy nopeasti vain äärimmäisen valintapaineen alla.) Sen lisäksi, että useimmille maidosta pitää poistaa laktoosi, myös siinä luontaisesti esiintyviä rasvoja tulee poistaa, jotta ravintosuositusten perusteella sitä voi suositella ollenkaan ruokavalioon. Ihmisapinat (myös ihmiset) saavat kalsiumia kasveista.
Suomalainen yhteiskunta kokee erityisesti politiikan (ei esimerkiksi akatemian) kautta suurta painetta ylläpitää maidontuotantoa ja kulutusta. Suomessa jaetaan kouluille EU:lta Valion kautta yhteensä miljoonia euroja vuodessa tukea maitotuotteista vastineeksi niiden menekinedistämisestä (käytännössä mainosjulisteita, joista saa palkkion), puhumattakaan suoraan kasvattajille maksettavista Suomen valtion ja EU:n antamista tuista, jotka siirtyvät tavallaan suoraan maidon jalostajien (kuten Valion) säästöiksi (ja mahdollistavat maidon alhaisen hinnan). Kaikki tämä tehdään voimakkaan poliittisen lobbauksen avulla voittojen eteen, ei kansanterveydellisistä (ei lääketieteellistä näyttöä) tai eläimien vuoksi. Mikään puolue eduskunnassa tai suuri mediaorganisaatio ei yleisellä tasolla vastusta maitoteollisuutta, koska sillä on niin suuri taloudellinen asema (tuottajien määrässä ja maidonjalostusyhtiöiden liikevaihdossa). Valtioiden tulisi tukea maanviljelijöiden siirtymistä eläinten kasvattamisesta vastuulliseen viljelyyn.
Koska yleisö ei altistu erityisemmin eläintuotannon yksityiskohdille, merkittävä osa ihmisistä omaa (julkisesta keskustelusta päätellen) puhtaasti tietämättömyydestä kumpuavia käsityksiä, kuten että lehmät hyötyvät ihmisten avusta (lypsämisestä, asiaa käsitelty toisessa kappaleessa), tai että lehmien saaminen irti maataloudesta olisi jollain tavalla väärin ("Mitä kaikille lehmille tapahtuisi?"). Maatalous luo jatkuvasti uusia eläimiä ainoastaan taloudellisesta intressistä, eikä tee palvelusta lehmille alistamalla niitä tuotantoeläimiksi. Maidoton ruokavalio määritellään median kuten Ylen taholla ideologiseksi määritellyn ihmisryhmän elämäntavaksi. Se on harhaanjohtavaa, sillä maidontuotantoa ja kulutusta ei voi sovittaa yhteen laajalti vallitsevien modernien moraalikäsitysten kanssa (tarpeettoman kärsimyksen välttämisestä ja ehkäisemisestä). Yle edustaa valtiota (maa- ja metsätalousministeriötä), jonka näkökulmat syntyvät hyvin lyhytkatseisesta suunnitelmasta kansantalouden varalle. Positiivisten mielikuvien levittäminen maitoteollisuudesta mediassa on tapa turvata alaa tyydyttämällä yleisön uteliaisuus tuotannon moraalisuudesta.
Lehmän (video: pelastettu lehmä) itseisarvo elävänä olentona ei ole kiisteltävissä eikä sen tarpeeton vahingoittaminen tai hyväksikäyttö moraalisesti oikeuttettavissa. Vastuullinen maidontuotanto ei ole mahdollista tiedon valossa. Se on myös syy siihen, miksi maitoteollisuus tarvitsee vuosittaisia uutisjuttuja lehmistä laitumilla.
Starin viestille on tälläkin kertaa annettava propsit huolellisesta asiaan perehtymisestä ja lähdemerkinnöistä. Esimerkiksi suomalaisessa maitokulttuurissa riittää minustakin paljon ihmeteltävää ja kyseenalaistettavaa, vaikken edusta viimeisen kappaleen täysin kielteistä mielipidettä. Heittelen tähän vain omia ajatuksiani, anekdootteja ja tuntemieni maitotilallisten tunnelmia, mutta pidän niitäkin esittämisen arvoisena, olisihan sääli jos huolella tehdystä keskustelun avauksesta ei heräisi keskustelua.
On totta että maitoteollisuus on valtava bisnes Suomessa, se näkyy koulun seiniä pidemmälle katsottaessa lobbauksena politiikassa ja terveyssuosituksissa. Valio on myös niitä harvoja suomalaisia suuryrityksiä, jotka rahoittavat valtavasti tutkimustyötä. Tästä väistämättä herää kysymyksiä siitä aiheutuuko sidonnaisuuksista vinoumaa siihen millaisia tutkimuksia rahoitetaan ja julkaistaan. Olen varsin sinisilmäinen enkä usko että maidon terveyshyödyt olisivat suoranaisesti miltään osin pötyä, mutta mielikuvamarkkinoinnissa näitä varmasti liioitellaan eikä kovasta eläinrasvasta pidetä hirveästi ääntä (etenkin kun sokerit ovat syystäkin nousseet silmätikuiksi ja samalla trans- ja tyydyttyneet rasvahapot ovat kansan silmissä saaneet pahimmillaan täydellisen synninpäästön). Itse juon vähän sekalaisesti laktoositonta kevytmaitoa (mielenkiintoisesti perheeni ainoana laktoosi-intoleranttikona) ja kauramaitoa, jälkimmäistä lähinnä mielikuvien takia: kuvittelen että kauramaidossa on samat kalsiumit ja lisätyt D-vitamiinit, mutta rasvahappokoostumus on parempi ja maistuuhan tuo kahvin ja puuron kanssa. En tosiaan ole perehtynyt asiaan, mitenkä sitten lie.
Naudanlihaa vältän runsaan syönnin yhdistyessä voimakkaasti sepelvaltimotautiin ja ruoansulatuskanavan syöpiin, sama aavistuksen vähemmissä määrin porsaanlihan kanssa. Olen opintojeni pohjalta kaavaillut suosivani sisävesien ja Atlantin (viljeltyä) kalaa, siipikarjaa, moniviljaa, kauraa, papuja, pähkinöitä sekä satokalenterin vihanneksia/juureksia sitten kun olen työssäkäyvä aikuinen, opiskelijallahan ei ole varaa herkästi pilaantuvaan kalaan ja kalliisiin pähkinöihin.
Ympäristöajattelu ei ole läsnä ruokakoria täyttäessä muulloin kuin luomu-tuotteen ollessa hinnoittelultaan kilpailukykyinen vastaavan tavallisen tuotteen kanssa. Minulla on vahva mielikuva että kasvikset, hedelmät ja kasviperäiset maidonkorvikkeet eivät ole Suomessa pääosin sen ympäristöystävällisempiä kuin lihatuotantokaan (toki jos asetetaan samaa eteläamerikkalaista alkuperää oleva hedelmä ja naudan sisäfilee vastakkain niin tietää että kaikki vaihtoehdot ovat eettisesti kyseenalaisia). Joka tapauksessa kokonaislaskelmat vedenkulutuksen, lannoitteiden, rehun, logistiikan, päästöjen ja muiden ympäristöhaittojen suhteen ovat monimutkaisia ja vaihtelevat tuotteesta ja tuottajasta toiseen. Uskon että jonkin laskelman nähdessäni voin olla varma että se esitetään jonkun tahon agendan tueksi sopivaksi valikoituna. https://www.atria.fi/blogi/blogaukset/ruokaa-riittaa-niin-kauan-kun-sita-ei-anneta-kaikille/ on esimerkki minusta hirvittävän puhuttelevasta ja tuoreesta näkökulmasta, vaikka toki kyseessähän on ilmiselvästi jäävi agendallinen taho ja kiva klikkiotsikkokin vielä. Luonnonsuojelujärjestöillä ja vastaavilla tahoilla on ilman muuta vastaavat bloginsa, jossa he esittävät heille sopivia lukuja vaikka amerikkalaisesta tuotannosta. Tosiasiassa tuotanto voi olla hyvin erilaista Suomen oloissa, jossa kasvukausi on lyhyt ja makeaa vettä yllinkyllin.
Kavereissani on useita maa- ja maitotilojen lapsia, joten olen nähnyt hieman heidän arkeaan ja saanut kuulla tuottajaportaan ajatuksia tuottajahinnoista, maataloustuista ja lehmien hyvinvoinnista. Tuottajaporras ei toki vuosibudjettien ulkopuolella ajattele lehmiään koneena tai tukkona rahaa: jos lehmä syö laitumelta nurmikoneen yliajaman energiajuomatölkin ja kuolee siihen, kärsivää eläintä käy luonnollisesti surku ja asiasta tehdään nyrkkiä puistaen vähintäänkin facebook-avautuminen. Lehmät ovat persoonallisia ja herttaisen uteliata eläimiä, jotka ansaitsevat kunnioitusta ja kohtuullisen arvokkaan elämänkaaren, mikä on todistaminani hetkinä pitänyt paikkansa. Lehmä ei selviä talvea ulkona, joten pitkän talven jälkeen laitumelle kirmaava lehmä ja hauska luonnonilmiö siinä missä ensilumikin. Asian uutisoinnissa voi toki hyvinkin olla brändityötä mukana. Isäni lapsuudentarinoissa siatkin olivat herkkiä ja älykkäitä eläimiä, vaikka toki sikojen arvokkuus ja mediaseksikkyys on taas mitä on. Siat kuitenkin ovat karmivankin lähellä ihmistä (esim. lääkärithän harjoittelevat kirurgiaa possunruhoilla ja ne ovat lääketutkimuksessa olennaisia).
Sairaan eläimen laittaminen herkästi teuraalle on harmillista, mutta on totta ettei tuottajaporras kykene elinkeinoaan harjoittaessaan aina tämän parempaan. Se kuinka paljon ihminen haluaa inhimillistää tuotanto- tai lemmikkieläimensä käytöstä ja ymmärrystä on toki oma lukunsa; kaltevan pinnan ääriesimerkkinä Vihreiden puoluekokoukseen ei haluttu sirkkatarjoilua, koska osa hyönteisistä on ehkä kognitiivisesti kyvykkäitä.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että tällaisessa yli-idealistisessa ajattelussa ihminen on täysin vieraantunut elämän realiteeteista ja siitä miten häntä edeltäneet sukupolvet ovat selviytyneet. Rajansa on jokaisen toki itse vedettävä, mutta minusta se on luonteva vetää siihen mitä kykenisi itse tappamaan ravintonsa eteen. Eettisiä valintoja tehdessä on kuitenkin hyvä kuitenkin muistaa Suomen leveysasteet ja että toinen ei välttämättä ole sen enempää väärässä tai oikeassa kuin kukin itse on. Kaikki eivät toki pidä lihansyöntiä eettisenä valintana ja se on vahinko, etenkin kun esimerkiksi porsaanlihaa ainakin vuosi pari sitten tuotettiin aivan sairaasti ylimääräistä ja tuotantomääriä on ilman muuta laskettava. Nykyistäkään maailman väestöä ei ainakaan punaisella lihalla kyetä luonnonvarojen puolesta elättämään - siipikarja, kala ja hyönteiset lienevät tulevaisuuden proteiininlähteitä. Maataloutta ei nykyisessä kilpailutilanteessa muuten juuri harjoitettaisi ilman maataloustukia, tuottajahinnat ovat halpuutuksen ja kaupan oligopolin vuoksi aivan kestämättömät.
Tulipa omistakin ajatuksista melkoinen tekstimuuri, kaikilla on henkilökohtainen suhde ruokaan niin kaipa tuo on luonnollista että keskustelut kuumenee ja tarinat venähtää.
Viimeksi muokattu: