Penkkiurheilu

• Viestiketjun aloittaja mape
  • Aloituspäivämäärä

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

mape

Sylinterimies
1.5.2017
5

Yleinen penkkiurheilulanka. Puhetta käynnissä olevista kisoista, myös muistelu hienoista urheiluhetkistä sallittua.

2DhKVPv.jpg

Jääkiekon ystäviä ainakin hemmotellaan tällä hetkellä NHL:n pleijareiden muodossa. Kai joku häviäjien skoda-cuppikin on käynnissä(?).

Majur1

Jäsen
1.5.2017
33
Tampere
Itse olen siitä kummallinen suomalainen, että lätkä ei vaan ole koskaan oikein napostellut. MM-kisoja tulee joskus seurailtua ja toki olympialätkä, mut kaikki sarjapelit on vähän meh. Itseasiassa avovaimo on Tapparan peleistä enemmän kiinnostunut ku minä :D

Sen sijaan melkein kaikki muu penkkiurheilu sen sijaan maistuu :) Formula 1 on ehdoton ykköslaji, ja mitä hienointa olikin seurata vappuna Valtteri Bottaksen ekaa GP-voittoa! Formulaan liittyen ylläpidän harrastuksena F1veikkaukset.com sivustoa.

Toinen laji on futis. Mm-kisat ja Em-kisat tulee todella tiiviisti seurattua. Hollanti on ehdoton ykkösjoukkue, Argentiina ja Saksa 2. ja 3. Veikkausliigam tuloksia tulee myös seurailtua jonkun verran (en halua maksaa ISTV:stä enkä todellakaan Ruudusta, jotka ovat palveluina ala-arvoisia) ja paikanpäällä Tammelan Stadionilla Tampereen Ilveksen pelejä on ilo katsoa. Valioliigan seuroista perinteinen Manchester United on lähellä sydäntä kuten Espanjan liigan FC Barcelona. Myös mestareiden liiga kiinnostaa. Harmi vain ettei Cmorelta enää näy mitään futista... Formulasta voin maksaa melkein mitä vain, se on pakko nähdä aina suorana.

Hiihdon MM-kisat Lahdessa oli ikimuistonen kokemus, sekä paikanpäällä yhden viikonlopun että telkkarista. Maailmancuppi on myös mielenkiintoista. Yleisurheilu kiinnostaa myös. Laji kuin laji, niin kyllä mä silti sitä katsoa voin.

Formulan suhteen on kyl menossa historiallinen kausi kun kaksi suomalaista on sarjan kahdessa kovimmassa tallissa ja onpas ollutkin jänniä kisoja tähän mennessä! Bottas on monestakin syystä lähempänä sydäntä kuin Räkä, vaikka monella suomalaisella tämäkin menee toisin päin. En vain ole koskaan välittänyt Räkästä persoonana ja radallakin se aina vaan valittaa aliohjaavasta autosta. Bottaksella on ehdottomasti jotain samaa mitä Häkkisellä aikoinaan. Tekee kovaa työtä kausi toisensa perään ja saavuttaa autolla ku autolla aina parhaan mahdollisen sijoituksen. Siinä on tuleva maailmanmestari! Todennäköisesti voi tulla jopa parikin mestaruutta. Jopa tälläkin kaudella se voi olla mahdollista, jos Vale saa vain ketsuppipullon nyt auki ekan voiton myötä. Kaikkien aikojen kausi kyllä tulossa!

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
Tätä menoa saa kyllä jännittää turnauksen kaikkia otteluita. :D

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
^5-1 pataan Ranskalta, ei jätä kyllä hirveästi jännitettävää loppukisoihin.

retropälli

Jäsen
8.5.2017
134
Eilen ennen Suomi-Ranska peliä naureskeltiin kavereiden kanssa, että pitäiskö lyödä vitsillä 50 euroa Ranskan puolesta... no pelin jälkeen ei naurattanu enää

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
Toivottavasti ottavat tänään ryhtiliikkeen Tshekkiä vastaan. Joskus hieman kovemman tason matsit ovat vasta saaneet koneiston käyntiin. Puljujärvelle enemmän peliaikaa!

Dagoberto

Jäsen
1.5.2017
35
Tätä se hoki joskus on. Totuuden nimissä olihan Suomella nyt kevyesti enemmän paikkoja tehdä maaleja kuin Ranskalla, mutta kävi oikein klassisesti. Itävallan liigan veskari pelasi kyllä erinomaisen pelin ja Ranskan änäriduunarit oli hyviä. Huvittavasti Ranskan lähtökohtainen ykkösmaalivahti Stanley Cup-voittaja Cristobal Huet oli katsomossa. Saa nähdä pysyykö siellä?

Isosta tappiosta huolimatta Skoda cupin taso ei ole liikaa Suomelle, joten Aleksi Valavuorta mukaillen tänään ISOLLA MOUKARILLA!!! Betsit Suomelle.

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Aloitan vuodatukseni toteamalla, että en ole koskaan seurannut aktiivisesti urheilua. Ainoa urheilulaji, jota olen seurannut jokseenkin aktiivisesti, on Formula 1. Kiinnostus jääkiekko tai jalkapalloa kohtaan on minulla epsilonin päässä nollasta. Kun Suomi voitti muutama vuosi sitten jääkiekon maailmanmestaruuden, olin tyytyväisesti nukkumassa ja sivuutin aamulla uutisen olankohautuksella. Mitä väliä?

Mutta, itse asiaan. Mielestäni maailmanmestaruuskisat ovat pohjimmiltaan melko kummallinen keksintö. Koko idea siitä, että "kansat" taistelevat mestaruudesta on täysin järjetön. Jos Suomen joukkue voittaa jääkiekossa maailmanmestaruuden, niin se osoittaa ainoastaan yhden asian; kyseinen joukkue osaa pelata jääkiekkoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Suomi ansaitsisi kansana mestaruuden. Minä en tehnyt mitään Suomen voiton eteen, eivätkä varmasti tehneet useimmat muutkaan teistä, jotka seurasivat ottelua (paitsi olemalla hengessä mukana katsomalla ottelua telkkarista). Miksi kunnia voitosta jakautuisi koko valtiolle, vaikka todellisuudessa kunniaa ansaitsevat vain suhteellisen tiivis joukko pelaajia?

Toisaalta voi miettiä, miksi niin moni ottaa maailmanmestaruuskisat vakavasti. Jos Ruotsi voittaa maailmanmestaruuden, niin tämä osoittaa melko yksikäsitteisesti, että heillä oli ottelun aikaan parempi joukkue kuin muilla. Kertooko tämä, että Ruotsi on jääkiekkokansa? Ei. Toisaalta menneisyyden menestyksen pohjalta on turha vetää johtopäätöksiä tulevaisuuden menestyksestä. Joukkueet elävät jatkuvasti, joten Suomen mestaruus vuonna 20xx ei mitenkään korreloi menestykseen vuonna 2017; paitsi jos kyseessä sattuvat olemaan täsmälleen identtiset joukkueet, jonka jäsenet ovat samassa kunnossa.

En ole kovin kiinnostunut urheilusta, mutta kaikesta urheilusta suosin yksilöurheilua. Joukkueurheilussa yksilön taidot jäävät pimentoon, mutta yksilöurheilussa jokaisen pelaajan menestyksestä vastaa aina pohjimmiltaan pelaaja itse. Joukkueurheilu toki testaa joukkueen välistä sosiaalista vuorovaikutusta ja pelaajien tiimityöskentelyä, mutta näidenkin mittaaminen on hyvin vaikeaa. Mielestäni yksilöiden menestyksen seuraaminen on huomattavasti mielenkiintoisempaa kuin joukkueen, joka koostuu taitotasoltaan hyvin erilaisista pelaajista.

Viimeksi muokattu:

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Aloitan vuodatukseni toteamalla, että en ole koskaan seurannut aktiivisesti urheilua. Ainoa urheilulaji, jota olen seurannut jokseenkin aktiivisesti, on Formula 1. Kiinnostus jääkiekko tai jalkapalloa kohtaan on minulla epsilonin päässä nollasta. Kun Suomi voitti muutama vuosi sitten jääkiekon maailmanmestaruuden, olin tyytyväisesti nukkumassa ja sivuutin aamulla uutisen olankohautuksella. Mitä väliä?

Mutta, itse asiaan. Mielestäni maailmanmestaruuskisat ovat pohjimmiltaan melko typerä keksintö. Koko idea siitä, että "kansat" taistelevat mestaruudesta on täysin järjetön. Jos Suomen joukkue voittaa jääkiekossa maailmanmestaruuden, niin se osoittaa ainoastaan yhden asian; kyseinen joukkue osaa pelata jääkiekkoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Suomi ansaitsisi kansana mestaruuden. Minä en tehnyt mitään Suomen voiton eteen, eivätkä varmasti tehneet useimmat muutkaan teistä, jotka seurasivat ottelua (paitsi olemalla hengessä mukana katsomalla ottelua telkkarista). Miksi kunnia voitosta jakautuisi koko valtiolle, vaikka todellisuudessa kunniaa ansaitsevat vain suhteellisen tiivis joukko pelaajia?

Toisaalta voi miettiä, miksi niin moni ottaa maailmanmestaruuskisat vakavasti. Jos Ruotsi voittaa maailmanmestaruuden, niin tämä osoittaa melko yksikäsitteisesti, että heillä oli ottelun aikaan parempi joukkue kuin muilla. Kertooko tämä, että Ruotsi on jääkiekkokansa? Ei. Toisaalta menneisyyden menestyksen pohjalta on turha vetää johtopäätöksiä tulevaisuuden menestyksestä. Joukkueet elävät jatkuvasti, joten Suomen mestaruus vuonna 20xx ei mitenkään korreloi menestykseen vuonna 2017; paitsi jos kyseessä sattuvat olemaan täsmälleen identtiset joukkueet, jonka jäsenet ovat samassa kunnossa.

En ole kovin kiinnostunut urheilusta, mutta kaikesta urheilusta suosin yksilöurheilua. Joukkueurheilussa yksilön taidot jäävät pimentoon, mutta yksilöurheilussa jokaisen pelaajan menestyksestä vastaa aina pohjimmiltaan pelaaja itse. Joukkueurheilu toki testaa joukkueen välistä sosiaalista vuorovaikutusta ja pelaajien tiimityöskentelyä, mutta näidenkin mittaaminen on hyvin vaikeaa. Mielestäni yksilöiden menestyksen seuraaminen on huomattavasti mielenkiintoisempaa kuin joukkueen, joka koostuu taitotasoltaan hyvin erilaisista pelaajista.

Aika redusoitu näkemys (joukkue)urheilusta. Kyse on pikemminkin samaistumisesta kansalliseen joukkueeseen, kuin siitä, että joukkue jotenkin tekisi maasta paremman. Toisaalta kun itsekin olen ollut tuossa junioriurheilussa mukana, niin ilman sitä kokemusta on tietysti vaikea saada kuvaa siitä, millaisen työmäärän takana yksikin MM-tason pelaaja on niin henkilökohtaisesti kuin koko organisaation/lajiliiton/kaikkien harrastajien osalta. Lajia harrastaneet tai kentän laidalla lajia seuranneet suhtautuvat varmasti eri tavalla kisoihin kuin sellaiset, keillä ei mitään kosketusta lajiin ole.

Oikeastaan korrelaatio mestaruudesta "vuonna X" ennustaa mahdollisuuksia "vuonna Y", koska se yleensä kertoo, että joukkue on oppinut tekemään jotain oikein, ja isot laivat kääntyvät hitaasti, jolloin saattaa mennä vuosikymmenkin ihan siellä huipulla. Lätkässä Kanada on tällä hetkellä suhteessa samaa tasoa millä Suomi oli 90-luvun puolivälistä tuonne 2000-luvun puoliväliin saakka. Kanadan tämän päivän taso on sekin johdonmukaista kehitystä 2000-luvun alusta.

ville111

Toimitus
30.4.2017
646
Aika redusoitu näkemys (joukkue)urheilusta. Kyse on pikemminkin samaistumisesta kansalliseen joukkueeseen, kuin siitä, että joukkue jotenkin tekisi maasta paremman.
Esitin asian ehkä yksinkertaistaen hieman liikaa, mutta tämä on minun näkemykseni joukkueurheilusta ja erityisesti mestaruuskisoista. Mielestäni raja joukkueeseen samaistumisen ja maan paremmuuden välillä tuntuu hämärtyneen monella. Joukkueen voittaessa moni menee juhlimaan torille, ja toisaalta haukkuu hävinneen joukkueen maanrakoon. Kaikki tämä on toki osa pelin henkeä, mutta se menee mielestäni paikoitellen liiallisuuksiin asti. Kilpailuhenkisyys on toki hyvästä, mutta maailmanmestaruuskisoissa tuntuu kuin itse joukkueiden sijasta fanit kävisivät sotaa keskenään.

Toisaalta kun itsekin olen ollut tuossa junioriurheilussa mukana, niin ilman sitä kokemusta on tietysti vaikea saada kuvaa siitä, millaisen työmäärän takana yksikin MM-tason pelaaja on niin henkilökohtaisesti kuin koko organisaation/lajiliiton/kaikkien harrastajien osalta. Lajia harrastaneet tai kentän laidalla lajia seuranneet suhtautuvat varmasti eri tavalla kisoihin kuin sellaiset, keillä ei mitään kosketusta lajiin ole.
Varmasti. Epäilemättä joukkueen taustalla vaikuttaa lukuisia henkilöitä, jotka mahdollistavat joukkueen menestyksen. Nämä henkilöt ovat varmasti täysin eri mieltä minun näkemykseni kanssa. En yritä esittää mielipidettäni faktana, sillä kyse on vahvasti makuasioista ja omista kokemuksista.

Oikeastaan korrelaatio mestaruudesta "vuonna X" ennustaa mahdollisuuksia "vuonna Y", koska se yleensä kertoo, että joukkue on oppinut tekemään jotain oikein, ja isot laivat kääntyvät hitaasti, jolloin saattaa mennä vuosikymmenkin ihan siellä huipulla.
Toisaalta liiga on monimutkainen systeemi. Yksittäisen joukkueen suorituskyvyn lisäksi muiden joukkueiden suorituskyky vaikuttaa menestykseen. Yhdenkin pelaajan vaihto tai pelitaktiikan muuttaminen voi vaikuttaa menestymiseen valtavasti. Varmasti menestystä voi ennustaa kuten säätäkin, mutta nämä ovat vain suuntaa-antavia arvioita.

E:
Kyllähän noita yksilösuorituksiakin juhlitaan.
Pitää paikkansa. Niitä ei välttämättä kuitenkaan juhlita yhtä suuressa mittakaavassa tai yhtä kansallisella tasolla.

Viimeksi muokattu:

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
Kyllähän noita yksilösuorituksiakin juhlitaan.

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
Tänään mennään taas. Vastassa on näennäinen altavastaaja Slovenia, mutta viime aikaisten näyttöjen perusteella tätäkin ottelua voidaan päästä oikein jännittämään.

mape

Sylinterimies
1.5.2017
5
Kuudentoista kerrointaa tarjoillaan Slovenialle. Easy money.

Hynät/Rahat & Ruplat

Adamantiumluuranko
7.5.2017
140
Ei tartte kahtaa kertaa miettiä, et kattooko mielummin Kendoa vai Temptation Icelandia.

#elämänpeli

Tapza

Jäsen
1.5.2017
57
Olen nähnyt aika monta ville111:n viestin kaltaista vuodatusta urheilulajien mestaruuskisoista. Usein teksteistä saa sellaisen vaikutelman, että kirjoittajat uskovat juuri oivaltaneensa asian, jota muut eivät ole tulleet ajatelleeksi.

Minusta urheilun katsominen on viihdyttävää ja mielestäni se on viihdyttävämpää, kun on joku, jota kannustaa. Ja jos on muita samasta lajista kiinnostuneita ihmisiä, jotka kannustavat samaa urheilijaa tai joukkuetta, on heidän kanssaan ihan kiva juhlia voitosta ja kirota häviöstä. Jos oikeasti luulee, että menestyminen jääkiekossa osoittaa minkäänlaista paremmuutta kansakuntana, tai että matseissa on kyse pohjimmiltaan jostain muusta kuin kahden joukkueen välisestä kilpailusta, on luultavasti päästään vialla.

ville111

Toimitus
30.4.2017
646
Olen nähnyt aika monta ville111:n viestin kaltaista vuodatusta urheilulajien mestaruuskisoista. Usein teksteistä saa sellaisen vaikutelman, että kirjoittajat uskovat juuri oivaltaneensa asian, jota muut eivät ole tulleet ajatelleeksi.
Viestini ei perustunut mihinkään uuteen ideaan, vaan hyvinkin vanhaan havaintoon. Kirjoitin muistaakseni hyvin samankaltaisen viestin myös vanhalle foorumille.

Minusta urheilun katsominen on viihdyttävää ja mielestäni se on viihdyttävämpää, kun on joku, jota kannustaa. Ja jos on muita samasta lajista kiinnostuneita ihmisiä, jotka kannustavat samaa urheilijaa tai joukkuetta, on heidän kanssaan ihan kiva juhlia voitosta ja kirota häviöstä.
Ymmärrän kantasi. Urheilun katsominen voi olla hyvin sosiaalista toimintaa, jolloin saman joukkueen kannustaminen voi luoda mukavaa yhteenkuulumisen tunnetta. Kuten mainitsin aikaisemmin, olen itsekin seurannut F1-kisoja mielenkiinnolla. Minulla ei siis ole mitään ongelmaa itse kilpaurheilun kanssa; kommentoin lähinnä maailmanmestaruudesta kilpailemista sekä siihen liittyvää sekoilua.

Jos pidät MM-kisojen seuraamisesta, niin ei minulla ole mitään sitä vastaan. Jokainen seuratkoot sitä, mikä itseään kiinnostaa. Minua itseäni MM-kisat eivät kiinnosta lainkaan, kuten aikaisemmin kirjoittamassani viestissä toin esille. En toisaalta myöskään pidä niiden ajatuksesta kovin paljoa, mutta se on vain minun kantani.

Viimeksi muokattu:

Majur1

Jäsen
1.5.2017
33
Tampere
En jaksa nyt ruveta quottaamaan, mutta viittaan nyt tähän Villen ja Tapsan viesteihin yllä. Itseänikään lätkä ei kiinnosta hirveästi, vaikka kyllä mä sitä MM ja olympiakisojen aikaan joskus katsonkin. Villellä on se pointti kyllä ihan validi, että on naurettavaa kun aina kun Suomi voittaa jotain lätkässä, niin puhutaan et ME voitettiin, mutta jos hävitään niin silloin puhutaan et olipas paska joukkue. Jotenkin se meitittely saa aina kuulostamaan siltä kuin sen sanoja olis itsekin pelannut joukkueessa..

Tosin, en usko että kovin tosissaan kukaan pidä koko kansakuntaa parempana, jos nyt jonkun kendokilpailun voittaakin. Se saattaa vaikuttaa positiivisesti tiettyihin asioihin (mun mielestäni tästä oli joskus tehty jotain tutkimusta, et itsemurhat teki selkeän dropin lätkän mm-mestaruuksien jälkeen tms), mut ei se nyt mitään varsinaista kansan paremmuutta mittaa.

Yleensä itse otan aina jonkun joukkueen omaksi kannustettavakseni. Joskus se on jokin synnyinpaikkaani tai kotikaupunkiini liittyvä joukkue tai sitten kannustettava joukkue tulee ihan jostain muusta. Esim futiksessa kannustan Hollantia, ManUa ja Barcelonaa, mutta ei mulla mitään suhdetta ole mihinkään näistä paikkakunnista. Joskus teen päätöksen kannattamisesta vasta pelin alkaessa ja jos itselläni ei asialla ole hirveästi merkitystä, saatan kannattaa myös samaa joukkuetta kavereiden kanssa tms. Joskus myös saatan kannustaa veikkaukseni mukaan yms. Tarkoitan vain, että urheilua on aina paljon mielenkiintoisempaa seurata kun on joku jota kannustaa, vaikka ihan randomilla valittu. Kannattamisen vuoksi urheilu on aina paljon jännittävämpää.

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
Villellä on se pointti kyllä ihan validi, että on naurettavaa kun aina kun Suomi voittaa jotain lätkässä, niin puhutaan et ME voitettiin, mutta jos hävitään niin silloin puhutaan et olipas paska joukkue.
Minua ainakin vaan hävetä olla suomalainen tappioiden jälkeen, tekee mieli muuttaa pois täältä kurjasta kolosta ja haudata kaikki merkit suomalaisuudestani. /jk

Oli miten oli, on kivaa, että on olemassa jotain, mikä yhdistää kansaa näinkin suuresti hetken ajaksi. Kaiken voi vetää ylitse eikä tämäkään tee poikkeusta.

Koivari

2... 1... Lift-off!
21.4.2017
66
Jälleen lyhyt mutta ytimekäs kommentti: maailmanmestaruudesta niissä F1-kisoissa ja yksilökisoissakin kilpaillaan.