Peliteoriat

Tervetuloa Fintendoon!

Fintendo on suomalaisten Nintendo-pelaajien keskustelupaikka.

Tapza

Jäsen
1.5.2017
57
Tähän ketjuun voi kirjoitella kaikenlaisia teorioita erilaisista videopeleistä. Esimerkkejä voi ottaa esimerkiksi youtuben uskottavista ja vakuuttavasti perustelluista videoesseistä. Oletko esimerkiksi miettinyt sijoittuuko Mario Kart 8 itse asiassa aikaan ennen ensimmäistä Donkey Kongia? Kertooko Last of Us oikeasti niljaisesta kapitalistijuonesta ja pitkälle kehittyneistä virtuaalitodellisuuksista? Jakautuuko Zeldan aikajana sittenkin neljään, viiteen tai kuuteen haaraan? Onko Alan seonnut? Tässä ketjussa voi jakaa kaikkia omia teorioita ja spekulaatioita, kunhan muistatte perustella vastauksenne hyvin.
 

Kaura

Jäsen
8.6.2017
51
Vantaa
Waluigi lakkasi olemasta, kun Mario synnytti universumin uudelleen

Mario Kart 7:ssä on kuskeina Marion Galaxyssa tapaamia hahmoja, kuten Rosalina ja Honey Queen, mutta Waluigista on jäljellä vain nimikkorata. Koska Waluigi tiedostetaan pelin sisällä, mutta puuttuu hahmovalikosta, on valinta selvästi tehty tarinasyistä. Muista saatavilla olevista hahmoista päätellen pelin tapahtumat ajoittuvat nätisti Marion aiheuttaman uuden alkuräjähdyksen jälkeiseen aikaan, eikä uudessa maailmanjärjestyksessä ilmeisesti ollut Waluigille tilaa.

Waluigin puute on tärkeä vihje koko Mario-sarjan aikajanan suhteen. Mario Kart 7 on kenties toistaiseksi myöhäisin peli aikajanassa, sillä useimmissa muissa Waluigittomissa peleissä ei ole erityistä syytä olettaa hänen vielä kuolleen.

RIP in peace Waluigi.
 
Viimeksi muokattu:

Loota

Kermakostaja
Ylläpitäjä
12.4.2017
284
Hauskaa kun on hauskaa, mutta yrittäkää ihmiset pitää jotain tasoa yllä, vaikka onkin todennäköisesti varsin huumoriin taipuvainen ketju. Pari viestiä poistettu.
 
Viimeksi muokattu:

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Eiköhän se helpoin koukku tähän ketjuun ole kysyä ihmisiltä että mihin kohtaan Breath Of The Wild sijoittuu Zelda-sarjan aikajanalla (ellei siitä ole vielä ns. virallista tietoa annettu ja ellei aiheesta kannata jatkaa enemmän Zelda-sarjan topaasin puolella?)?

Monia erinäisiä spekulointejahan tuosta on tullut vastaan jo ihan itselläkin sen ensimmäisen läpipeluun aikana ja isoimmat johtolangat mutta samalla myös soppaa sekoittavat asiat ovat Zorat ja Ritot joita ei olla ennen samassa ajassa nähty. Lisäksi Deku Treen läsnäolo on hieman kysymysmerkkejä herättävä asia kuin myös mahdolliset Lon Lon Ranchit (joskin pelissä tuhoutuneet sellaiset) ja Temple Of Timet. Mitä porukka on mieltä? Mennäänkö aikajanan juuriosilla vai onko kyseessä jokin kolmesta alternative-haaraumasta?
 

Wilbur wals

SW-8065-2970-1519
30.4.2017
946
Botw:in täytyy sijoittua Oot:in ja Twilightin jälkeen mitä nyt voi päätellä Lon lon Ranchin ja Linnakaupungin raunioista. Toki Zeldamaiseen tapaan nuo muut vihjeet sekoittavat arviointia sopivasti. Tämän pitemmälle en ole päässyt aikajana pohdinnoissani. Pelihän Hyrulen osalta sisältää todella paljon aiempien pelien paikkoja ja nimiä. Mielenkiinnolla nimiä ja niiden paikkojen tullut tutkailtua.
 

Wapazi

Jäsen
30.4.2017
25
Joensuu
Uskon Breath of the Wildin sijoittuvan adult timelinen päähän, eli Spirit Tracksin jälkeiseen maailmaan. Vesi on laskenut normaalitasolle ja paljastanut vanhan Hurulen veden alta, jonka seurauksena maailma on täynnä suolakiviä. Peli itse viiittaa veden laskuun esinekuvauksessa.
"Crystallized salt from the ancient sea commonly used to season meals. Cannot be eaten in this form."

Toinen seikka, joka varmistaa pelin sijoittuvan adult timelinen päähän löytyykin sitten Zora's Domainin kivilaatoista, joissa lukee seuraavaa...
Long, long ago... In a past more distant that even the Great Calamity or the creation of the Divine Beast Vah Ruta... There was a Zora princess named Ruto. We know that she was an attendant to the Zora patron deity and that she was a fair and lively girl, beloved to all. Around that same time, an evil man with designs on ruling the world appeared, bringing disaster upon Zora's Domain. It is said that Ruto then awoke as a sage, facing this foe alongside the princess of Hyrule and the hero of legend. Her achievements are remembered not only by the Zora, they are also forever etched into the history of Hyrule. The Divine Beast Vah Ruta, built ages later to face off against Calamity Ganon, was named in honor of Ruto. That the Zora princess—my sweet daughter Mipha—was chosen to pilot Ruta is surely the work of fate.
Rutosta tuli sage ja kuuluisa ainoastaan adult timelinella, joten Breath of the Wild voi sijoittua ainoastaan kyseiselle aikajanalle.
 

Tapza

Jäsen
1.5.2017
57
  • Viestiketjun aloittaja
  • #7
Botwin sijoittuminen aikajanalle on kyllä kiinnostava kysymys kerta kaikkiaan! Pelissä on saari nimeltä Linebeck Island joten Linebeckin täytyy olla mukana juuri tämän Hyrulen maailmanhistoriassa. Oma teoriani on, että Phantom Hourglassin jälkeen Linebeck keksi laitteen jolla pystyi hyppimään ajassa. Hän meni aikaan ennen Botwia, ja asettui asumaan saarelle jola myöhemmin nimettiin hänen mukaansa. Luultavasti Linebeck kuoli yksinäisenä erakkona, ehkä siksi että hänen aika/todellisuushyppylaitteensa hajosi eikä hän onnistunut korjaamaan sitä maailmassa, joka oli hänelle täysin vieras. Olisi mukavaa ajatella, että Linebeck löysi rakkauden tästä vieraasta Hyrulesta, tai edes yhden hyvän yatävän, mutta toistaiseksi mikään ei näytä viittaavan tällaiseen mahdollisuuteen. Veikkaan, että Linebeckista tuli vain eräänlainen kuriositeetti paikallisille, kaikki kyllä tiesivät hänen nimensä, mutta hän oli eräänlainen kylähullu, johon kukaan ei halunnur tutustua. Pidän itse kovasti Linebeckin hahmosta ja toivoisin, että tämä hänen tarinansa palaisi vaikka sitten spin offin tai elokuvan muodossa.

Mikäli Botw sijoittuu Adult Timelinen loppuun, tätä aikahyppykonetta ei välttämättä edes tarvita. Mutta muistaisivatko Botwin kartantekijät Linebeckiä jos oletamme että PH:n ja Botwin välillä on aika pitkä aika?
 
Viimeksi muokattu:

Kraidi

Jäsen
30.4.2017
528
Tästäkin keskustelusta voisi saada ihan mielenkiintoisen ja asiallisen sen lisäksi, että aihetta pystyisi laajentamaan esimerkiksi pelien beta-versioihin asti – niistä kun riittäisi jos jonkinlaista jutun juurta liittyen pelikehitykseen. Taitaa vain olla turha toivo.
 
Viimeksi muokattu:

Tapza

Jäsen
1.5.2017
57
  • Viestiketjun aloittaja
  • #9
Ehkä voisit itse kirjoittaa viestin tuosta aiheesta, jos haluat, että siitä keskustellaan.
 

Kaura

Jäsen
8.6.2017
51
Vantaa
Olin sanomassa jotain siitä, miten Sonic ja Falco on sama henkilö, kun molemmat on sinisiä piikkipäitä ja Smashissä väittää jotain esinettä kakkupalaksi. Sitten ajattelin, että kaipa voin kommentoida tilannetta kakkapostaamattakin...

Zeldan aikajana on klassistakin klassisempi peliteoria-aihe, ja lähtenyt täysin lapasesta. Juttua riittää pienillä ja kuihtuneillakin palstoilla sivukymmentolkulla, ja yleensä teorioitsijat näyttävät ainakin sivusta katsottuna kulmat kurtussa ottavan aina parin sivun välein yhteen, vaikka viime kädessä kyse on siitä, kenen fanifiktiolla on itse tuotteiden rivien välit ja alatekstit huomioiden vankin perusta. En ole koskaan käsittänyt intoa tarinointiin ja aiheen vakavuusastetta, ellen sitten ymmärtämättäni itse ole se, joka ottaa asian liian vakavasti. Ehkä toiset operoivat jo ironian 64. tasolla.

Mutta se on vain teoria - pelifoorumiteoria.

Zeldan aikajanan kaltaiselle mega-aiheellehan voisi hyvin perustaa oman ketjun, jos siitä tahtoo puhua vakavissaan. Lupaan itse ainakin olla tulematta meemaamaan sinne, koska en koskisi lankaan pitkällä tikulla.
 

Norsukampa

"His coconut gun, can fire in spurts"
Toimitus
8.5.2017
609
Turku
Zeldan aikajana on teorioineen ja mutuiluineen siitäkin kiinnostava aihe että kun sitä ei oltu virallistettu missään, oli sillä spekulointi mielenkiintoista ja sitä todella halusi että Nintendo ottaisi asiaan jonkun virallisen kannan. Kun Nintendomsitten otti vihdoin asiaan virallisesti kantaa, on siitä keskustelu aika tylsää ja sitä toivoisi että Nintendo ei olisi koskaan virallista timelinea edes paljastanut. Muutenkin koko timeline on sinänsä hauska konsepti siinä mielessä että se on täysin fanien luoma asia jonka Nintendo vähän kuin omi itselleen nyökytellen hermostuneena että tätähän he ajattelivat toden totta ihan alusta asti kaikki nämä vuodet. Eka ja toka Zelda on NES:llä tosiaan peli ja jatko-osa kun taas Link To The Past oli Miyamoton visio siitä millainen ekan Zeldan piti alun alkujaan olla ja Link's Awakening on sitten jatko-osa tälle. Ocarina of Time puolestaan on Miyamoton vieläkin pidemmälle viety visio siitä millainen ekan Zeldan olisi pitänyt olla ja Majora's Mask on puolestaan jatko-osa tälle. Tavallaan siis kuuden ekan Zeldan ajalla ei Nintendolla ollut todellakaan mitään käryäkään mistään timelinesta vaan pelejä tehtiin käsillä olevan teknologian mukaan alkuperäisellä visiolla.

Itse pidän eniten siitä Miyamoton aikoinaan jakamasta teoriasta että kaikki Zelda-pelit ovat käytännössä tarinoita, legendoja if I may, samasta stoorista mutta kuten kaikki hienot aikojen saatossa suusta toiselle jaatut tarinat, niiden yksityiskohdat muuttuvat aina vähän siinä matkan varrella. Toiset sattuu muistamaan että se vihreänuttuinen sankari osasi muuttua sudeksi ja sillä oli apunaan prinsessa toisesta pimeysulottuvuudesta mutta toiset taas sattuu muistamaan että vihreänuttuinen sankari kylläkin matkusti oikeastaan ajassa seitsemän vuotta eteenpäin päihittääkseen sen pahan G:llä alkavan pahiksen. Vai menikö se tarina sittenkin niin että vihreänuttuinen sankari keräsi ympäri maata kahdeksan Triforcen palaa ja sitten vasta päihitti pahan...?
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
Mitä Zelda-aikajanaan tulee, en takavuosina tosiaan koskaan ymmärtänyt joidenkin Internet-ihmisten pakonomaista tarvetta sijoittaa aivan kaikki sarjan pelit johonkin tiettyyn aikaslottiin. Tietyillä peleillä on toisiinsa yhteyksiä, kuten Norsukamman mainitsemat suorat jatko-osat Zelda 2, Link's Awakening ja Majora's Mask, ja varsinkin Ocarinan jälkeen moni peli on tuohon Hero of Timen tarinaan nivoutunut tavalla tai toisella. Kukaanhan ei ollut yllättynyt siitä virallisesta tiedosta, että Ocarinan loppuratkaisu johti kahteen eri aikajatkumoon ('kolmas vaihtoehto' sen sijaan aiheutti vähän kummastelua...).

Mutta kuka kumma ihan tosissaan ja tarmolla pohti, mihin sijoittaa joku Four Swords? Sidokset muihin peleihin jäävät häviävän pieniksi eikä pelimaailmasta muutenkaan voi mitään konkreettista lopputulosta päätellä. Myös noiden kahden ensimmäisen Zeldan sijoitus muihin nähden oli niin mahdoton tehtävä, ettei sitä yrittäneitä tseldanörttejä voinut ottaa tosissaan, eikä koko asiaa Nintendonkaan puolella varmasti oltu mietitty kuin ensiksi ehkä puolitoista vuosikymmentä jälkikäteen. Siinä mielessä pidän Nintendon heltymistä ja virallisen Word of Godin julkaisemista pöhelönä vetona, kun ei heilläkään oikeasti tiedetty sen paremmin. Koko aikajanalla ei sen suuremmin edes ole merkitystä juuri noita Ocarinaan sidottuja tarinoita lukuunottamatta... ja Skyward Swordia, joka julkaistiin samoihin aikoihin kuin tuo nimenomain Hyrule Historia-kirjanen ja jota mainostettiin kaikkein aikaisimmaksi, Linkin ja Zeldan alkustooriksi.
 

Luffymcduck

Virtual Boy
27.6.2017
21
Minua ei missään vaiheessa haitannut se, että Zeldan aikajana jakautuu kolmeen eri osaan. Aika vähän noilla peleillä on tarinallisia yhteyksiä toisiinsa. Niitä enemmän välitän siitä, miten hieno seikkailun tunne kaikissa Zelda-peleissä on. Kyllä, minulle ne huonoimmatkin Zeldat ovat 8/10 kokemuksia, nyt voitte kutsua poliisit paikalle pidättämään tämän fanipojan.
 

StarDust

Jäsen
30.4.2017
70
Minusta on tietyllä tavalla merkille pantavaa, että Nintendon virallisella aikajanalla Zeldalle pelit, joista Eiji Aonuma ei erityisesti pidä, kuuluvat Ocarina of Timen jälkeiseen vaihtoehtoiseen haaraan, jossa sankari kaatuu (nimeltään "Hyrulen rappio ja viimeinen sankari"). Siellä on suuri osa 2D-Zelda-peleistä, mukaan lukien The Legend of Zelda ja The Adventure of Link jaksolla "rappion aikakausi". Hieman vastakohtaisesti erityisesti Aonumaan yhdistettävät uuteen maailman sijoittuvat pelit (Wind Wakeriin perustuvat) jakautuvat aikahaaraan, jossa Ocarina of Timessa Ganondorf onnistuneesti suljetaan pois (nimeltään "Tuulten sankari ja uusi maailma").

Mietin, voisiko oikeasti Aonuman suhtautuminen peleihin olla vaikuttanut pelien kronologiaan. Aonuma on kuvannut kokemuksiaan Zeldan parissa GDC-puheessaan 2004 näin:

"Minulla ei ollut silloin paljon kokemusta pelien pelaamisesta, ja olin erityisen huono pelaamaan pelejä, jotka vaativat nopeita refleksejä. Niinpä välittömästi, kun aloin pelata alkuperäistä Zeldaa, epäonnistuin lukemaan Octorockien liikkeitä, ja pelini tuli yllättäen päätökseen. Totuttuani kontrolleihin aina kun ruutu vierähti uudelle alueelle uusia Octorockeja ilmestyi ja mietin: 'Pitääkö minun taistella näitä vastaan ikuisuuksia?' Lopulta luovutin pelissä etenemisen suhteen.

Tuloksena sain sen vaikutelman, että The Legend of Zelda ei ollut minulle sopiva peli. Millainen peli minulle sopi sitten? No, tekstipohjaiset seikkailupelit. [...]

[ensin muita perusteluja] Lisäksi nämä pelit eivät vaadi nopeita refleksejä eivätkä perinteisiä pelitaitoja. Joten ajattelin, että jos tekisin pelejä, tekisin tämän tyylisen pelin."


Aonuma myöhemmin (A Link to the Pastin ei-toiminta-pelavuuden inspiroimana) loi vain Japanissa julkaistun seikkailupelin Super Nintendolle, Marvelousin. Peli ymmärtääkseni toimii Zeldan pelimoottorilla. Puheessa hän kuvaa muun muassa, miten hän sisällytti seikkailuelementtejä Ocarina of Timeen.

Aonuman historia Zeldan parissa avaa sarjan kehitysvaiheita.
 
Viimeksi muokattu:

ville111

Yksinkertaisen yksikäsitteinen yksilö
Toimitus
30.4.2017
646
Eräs teoria, jota olen miettinyt, liittyy Splatoon 2:n Marinaan. Teoriani on, että Marina on juuriltaan Octarian. Perustelen väitteeni sillä, että hän on tiettävästi Inkopoliksen ainoa asukas, jonka hiukset ovat Octarian -tyyliset lonkerot. Inklingeillä hiukset ovat täysin erilaiset, joten mielestäni tämä teoria vaikuttaa täysin uskottavalta.

E: Googletin asiaa, ja tämä teoria onkin ilmeisesti vahvistettu pelin sisällä.
Olisi varmaankin pitänyt kerätä kaikki Sunken Scrollit ennen kommentointia....
 
Viimeksi muokattu:

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Minusta on tietyllä tavalla merkille pantavaa, että Nintendon virallisella aikajanalla Zeldalle pelit, joista Eiji Aonuma ei erityisesti pidä, kuuluvat Ocarina of Timen jälkeiseen vaihtoehtoiseen haaraan, jossa sankari kaatuu (nimeltään "Hyrulen rappio ja viimeinen sankari"). Siellä on suuri osa 2D-Zelda-peleistä, mukaan lukien The Legend of Zelda ja The Adventure of Link jaksolla "rappion aikakausi". Hieman vastakohtaisesti erityisesti Aonumaan yhdistettävät uuteen maailman sijoittuvat pelit (Wind Wakeriin perustuvat) jakautuvat aikahaaraan, jossa Ocarina of Timessa Ganondorf onnistuneesti suljetaan pois (nimeltään "Tuulten sankari ja uusi maailma").

Mietin, voisiko oikeasti Aonuman suhtautuminen peleihin olla vaikuttanut pelien kronologiaan. Aonuma on kuvannut kokemuksiaan Zeldan parissa GDC-puheessaan 2004 näin:

"Minulla ei ollut silloin paljon kokemusta pelien pelaamisesta, ja olin erityisen huono pelaamaan pelejä, jotka vaativat nopeita refleksejä. Niinpä välittömästi, kun aloin pelata alkuperäistä Zeldaa, epäonnistuin lukemaan Octorockien liikkeitä, ja pelini tuli yllättäen päätökseen. Totuttuani kontrolleihin aina kun ruutu vierähti uudelle alueelle uusia Octorockeja ilmestyi ja mietin: 'Pitääkö minun taistella näitä vastaan ikuisuuksia?' Lopulta luovutin pelissä etenemisen suhteen.

Tuloksena sain sen vaikutelman, että The Legend of Zelda ei ollut minulle sopiva peli. Millainen peli minulle sopi sitten? No, tekstipohjaiset seikkailupelit. [...]

[ensin muita perusteluja] Lisäksi nämä pelit eivät vaadi nopeita refleksejä eivätkä perinteisiä pelitaitoja. Joten ajattelin, että jos tekisin pelejä, tekisin tämän tyylisen pelin."


Aonuma myöhemmin (A Link to the Pastin ei-toiminta-pelavuuden inspiroimana) loi vain Japanissa julkaistun seikkailupelin Super Nintendolle, Marvelousin. Peli ymmärtääkseni toimii Zeldan pelimoottorilla. Puheessa hän kuvaa muun muassa, miten hän sisällytti seikkailuelementtejä Ocarina of Timeen.

Aonuman historia Zeldan parissa avaa sarjan kehitysvaiheita.

Epäilemättä se on asiaan vaikuttanut. Zelda 1&2 toki sijoittuvat tuollaiselle aikajanalle väkisinkin, vaikken ihan varma eri aikajanojen tarpeellisuudesta olekaan. Tietysti jos ajattelee tätä Aonuman "uutta maailmaa", niin siinähän teknologisella kehityksellä on oma roolinsa, kun taas tällä vanhalla maailma on jokseenkin staattinen tässä suhteessa ja kehitys tapahtuu taikavoimien tms. kautta. Toisaalta se kertoo entisestään ettei Aonumalla ole mitään hajua siitä mistä ihmiset Zeldassa pitävät.
 

Xylitol

sylidoll
30.4.2017
195
Vaasa
Toisaalta se kertoo entisestään ettei Aonumalla ole mitään hajua siitä mistä ihmiset Zeldassa pitävät.
Minusta on hyvä, että:
1. Zelda ei ole vain yksi Tolkienista ammentava fantasiamaailma muiden joukossa;
2. Zelda yrittää välillä erilaisia miljöitä, kuten vintveikkerin meri ja botvin postganonlyptinen sheikahtäppärimaailma.
 

bdbdbd

Jäsen
30.4.2017
195
Minusta on hyvä, että:
1. Zelda ei ole vain yksi Tolkienista ammentava fantasiamaailma muiden joukossa;
2. Zelda yrittää välillä erilaisia miljöitä, kuten vintveikkerin meri ja botvin postganonlyptinen sheikahtäppärimaailma.

Paitsi, että Zelda ei sitä Tolkienia ole koskaan ollutkaan. Zelda kyllä toimii eri ympäristöissä, mutta Aonuma ei osaa ratkaista pelin ongelmia, vaan siirtää pelin aina uuteen "teknologiseen" ympäristöön jatkaen entisillä ongelmilla. OOT:n jälkeen samat valitukset ovat aina vain toistuneet, eikä asialle ole mitään tehty. BOTW:stä en osaa sanoa, kun en sitä ole pelannut - peli kyllä löytyy hyllystä.