Ocarina of Timessa on hobitteja ja kääpiöitä.Paitsi, että Zelda ei sitä Tolkienia ole koskaan ollutkaan.
Ocarina of Timessa on hobitteja ja kääpiöitä.Paitsi, että Zelda ei sitä Tolkienia ole koskaan ollutkaan.
Missä vaiheessa muka? Luulin että osaan pelin kutakuinkin ulkoa...Ocarina of Timessa on hobitteja ja kääpiöitä.
Hyvä näin. Nostin sen esiin positiivisena puolena, joka liittyi myös kakkospointtiini eli siihen, ettei Zelda ihan aina myöskään miljööltään jumitu siihen samaan vanhaan Hyruleen vaan kokeilee isompia tai pienempiä muutoksia. Tämänkin takia virallinen aikajana on hassu juttu, sillä ensi pohtimalta tekisi mieli olettaa, että Hyrulen kehitys kehittyy mitä 'pidemmälle' mennään, ja jossain vaiheessa pitää vain tunkea koko aikajana täyteen johonkin edellisten tarinoiden väliin mahtuvia osia tai tuoda mukaan jokin syklinen sivilisaation/maailmantuhoamiseventti joka mahdollistaa taas vähän erilaisen maailman. BotW jo periaatteessa sisällytti sellaisen tarinaansa, mutta ihan toimivasti.Paitsi, että Zelda ei sitä Tolkienia ole koskaan ollutkaan.
Tarkoitatko nyt siis pelisuunnittelun elementtejä etkä pelimaailmaa? Siihen minulla ei ole sen kummemmin sanottavaa.Aonuma ei osaa ratkaista pelin ongelmia, vaan siirtää pelin aina uuteen "teknologiseen" ympäristöön jatkaen entisillä ongelmilla. OOT:n jälkeen samat valitukset ovat aina vain toistuneet, eikä asialle ole mitään tehty.
Missä vaiheessa muka? Luulin että osaan pelin kutakuinkin ulkoa...
Hyvä näin. Nostin sen esiin positiivisena puolena, joka liittyi myös kakkospointtiini eli siihen, ettei Zelda ihan aina myöskään miljööltään jumitu siihen samaan vanhaan Hyruleen vaan kokeilee isompia tai pienempiä muutoksia. Tämänkin takia virallinen aikajana on hassu juttu, sillä ensi pohtimalta tekisi mieli olettaa, että Hyrulen kehitys kehittyy mitä 'pidemmälle' mennään, ja jossain vaiheessa pitää vain tunkea koko aikajana täyteen johonkin edellisten tarinoiden väliin mahtuvia osia tai tuoda mukaan jokin syklinen sivilisaation/maailmantuhoamiseventti joka mahdollistaa taas vähän erilaisen maailman. BotW jo periaatteessa sisällytti sellaisen tarinaansa, mutta ihan toimivasti.
Nauran myös ajatukselle, että Zelda-fanit kollektiivisesti haluaisivat jotain tiettyjä asioita sarjalta, sarjan osista kuulee niin monia eri mielipiteitä, että tämän voi heittää romukoppaan.
Tarkoitatko nyt siis pelisuunnittelun elementtejä etkä pelimaailmaa? Siihen minulla ei ole sen kummemmin sanottavaa.
Minä olen ainakin pitkään tulkinnut, että Ocarina of Time löysästi lainaa klassisia fantasiarotuja, ja kokirit ovat tavallaan puolituisia (halfling), goronit kääpiöitä (dwarf) ja zorat haltijoita (elf). Kokirit elävät rauhallista ja yksinkertaista elämää maaseudulla, goronit vuorella kaivostyötä tehden ja zorat kehittyneessä sekä hyvin jyrkässä mutta estetiikkaa arvostavassa yhteiskunnassa. Hylialaiset muistuttavat haltijoista pitkine korvineen, mutta hylialaisten yhteiskunta muistuttaa "ihmisistä" enemmän. Minä en oikein ikinä tullut ajatelleeksi, mikä on tarkoitus olla hylialaisten ja ihmisten yhteiskunnallinen ero. Ehkä hylialaiset liittyvät erityisesti kuninkaalliseen perheeseen.
M: Olin vahingossa lainannut ensin väärää tekstiä (edellistä viestiä), anteeksi sekavasta viestistä.
Hylialaisethan ovat taivaasta tullutta (jumalten valittuja/jälkeläisiä) kansaa, mikä ymmärtääkseni tulee aika suoraan japanilaisista kansantaruista.
Tuo tosiaan erottaa ihmiset ja hylialaiset, mutta tarkoitin, että maailmassa ihmisten ja hylialaisten rooli tuntuu olevan hyvin samanlainen, lukuun ottamatta ainakin hylialaisten yhteyttä Hyrulen kuninkaalliseen huoneeseen, joka on siis myös jumalallinen alkuperältään (kuten Japanin keisarisuku). Ehkä hylialaiset muistuttavat Tolkienin haltijoita siinä mielessä, että molemmat ovat jumalallisia. Vertaisin silti ennemmin zoria haltijoihin ylpeänä, äärimmäisen konservatiivisena ja eristäytyneenä kansana. Zorat myös elävät erityisen pitkään, kuten haltijat.