Miten meni noin niinku omasta mielestä...
..on rasittava kysymys kuulla ja lukea, joten muutetaan se muotoon; miten mielestäsi meni Nintendon vuosi 2019?
Ennen omien mielipiteiden latomista, aloitetaan puhtailla tosiseikoilla sekalaisessa järjestyksessä:
- Nintendo julkaisi Switch Liten. Täysin uusi konsolimalli, joka on tarkoitettu vain ja ainoastaan käsikonsolimuotoiseen pelaamiseen. Pienessä hiljaisuudessa Nintendo myös lopetti alkuperäisen Switch-mallin valmistamisen, ja alkoi tuottamaan hitusen taloudellisemmalla akunkulutuksella varustelua mallia.
- Pitkään odotettu Mario Kart -mobiilipeli julkaistiin vihdoin syksyllä.
- Nintendon jenkkijaoston ikoninen päällikkö, Reggie Fils-Aimé eläköityi pelialalta (tekee nykyään puhujakeikkaa kutsusta), tehden tilaa pitkään yhtiössä työskennelleelle Doug Bowserille.
- Switch ja sen eri mallit ovat kirjoitushetkellä (19.11.) vuoden 2019 myydyin konsoli, samalla kun markkinoilla olevat kilpailijat (PS4:n ja Xbox Onen eri inkarnaatiot, 3DS:stä puhumattakaan, ovat saattohoidossa).
- Nintendo muutti online-palvelunsa kylkiäisten julkaisumallia, samaan aikaan kun se starttasi palvelussa SNES-pelien tarjoamisen. Nykyisin "ilmaispelejä" ei enää tule kuukausittaisella tahdilla, vaan silloin kun Nintendo ilmoittaa niitä ilmestyvän.
..ja vaikka mitä muuta. Omat mielipiteet tästä Nintendon vuodesta ovatkin sitten isoa aurinkoisuutta, ja sinne sekaan vähän nihkeilyä.
Pelirintamalla ei tänäkään vuonna päästy ihan siihen 2017 tapahtuneeseen yhdeksän kuukauden tykittelyyn, mutta meno oli paljon parempaa kuin viime vuonna. Ensimmäinen vuosipuolikas oli jälleen kerran (Wii U:n ja sen kaikki tärkeimmät pelit omistaneelle) hiljainen kuin huopatossutehtaalla pyhäpäivänä, mutta kesäkuussa alkoikin sen tason sarjatuli pelirintamalla että oksat pois edestä.
Kesäkuu: Super Mario Maker 2 (Metascore 88)
Heinäkuu: Fire Emblem: Three Houses (Metascore 89)
Elokuu: Astral Chain (Metascore 87)
Syyskuu: The Legend Of Zelda: Link's Awakening (2019) (Metascore 87)
Lokakuu: Luigi's Mansion 3 (Metascore 87), Ring Fit Adventure (Metascore 82)
Marraskuu: Pokémon Sword/Shield (Metascore 81)
Nämä mainitut ovat siis pelejä joita pystyy vain ja ainoastaan pelaamaan Switchillä. Lisäksi laitteelle ilmestyi kesäkuun jälkeen myös muillakin laitteilla nähtyjä pelejä, joiden Switch-versiot keräsivät suurta ylistystä. Ori & The Blind Forest, Dragon Quest XI:n definitiivinen versio, Divinity: Original Sin II:n definitiivinen versio jne. Melkoista rytkettä onhan tuo melkoinen huippuputki jo pelkästään noilla Nintendonkin julkaisemilla/kehittämillä peleillä.
Yksi vuoden kovimmista tapauksista, jota ei kukaan kuitenkaan ikinä mainitse, on pakko olla Tetris 99. Tämä BR-genren kruunaamaton kuningas on monelle se syy miksi Switchin nettipelaamisesta vielä haluaa maksaa, ja kaikessa haastavuudessaan on peli myös pitkäikäinen kuin maakilpikonna. Monet (en siis todellakaan minä vaikka joku saattaisi toisin luulla... en todellakaan... e-ehei suinkaan...) hakevat edelleen sitä ensimmäistä erävoittoaan pelissä ja peli pitää noin muuten mielenkiintoa yllä tarjoamalla esim. pelin sisäisillä pisteillä tienattavia skinipaketteja, jotka tuntuvat toimivan samalla myös markkinointityökaluna milläkin hetkellä ajankohtaiselle Switch-pelille. Käsittämättömän hieno peli, ja toivottavasti online-palvelun kylkiäisiksi saadaan jatkossa joku vastaavanlainen tapaus. Olisiko ehkä jopa Star Fox 64:n moninpelimuotoa kopioiva F2P kova?
Switchin online-palvelu noin muuten, keikkuukin sitten omissa kirjoissani siinä plussan ja miinuksen välimaastossa. Itkin, kuten aina SNES-asioissa, kun palveluun saatiin vihdoin ja viimein kaikkien aikojen parhaan peliaikakauden parhaan konsolin melkein kaikki parhaat pelit, mutta sen jälkeen olen itkenyt lähinnä sitä että missä on lisää? NES-pelejäkään ei enää tule joten tällä hetkellä Switch Online on käytännössä vain ja ainoastaan verkkopelimaksua, plus pilvitallennusmahdollisuus joissain peleissä. Tuntuu pikkuhiljaa siltä että edes tuo 20€/vuosi äärimmäisen pieni summa tunnu kovin järkevältä.
Nintendo on tekemässä myös vahvaa paluuta siihen asiakaskuntaan, joka toi sille Wiin ja DS:n aikana isoimmat rahat. Ring Fit Adventure näyttää osuneen vahvasti kultasuoneen, tuoden Wii Fit -tason tietoisuutta rahvaan keskuudessa Switchiä kohtaan. Kun vielä vuodenvaihteessa konsolille tuodaan takavuosien suursuosikki Brain Training, on Nintendolla isot tykit laulamassa kasuaalimarkkinoita ajatellen. Vuoden alkupuolisko näyttää sen että miten tämä markkinarako tästä vielä kasvaa? Mielenkiintoista seurata että saavatko nämä ei-pelaajille tarkoitetut pelit aikaan edes kymmenystä Wiin aikoina taotuista rahamääristä?
Miinusta on annettava Switchille myös "laitteen omasta RROD:stä", eli Joy-Conien driftailusta. Tokyo Drift on edelleen huonoin Fast-sarjan elokuvista, ja tapa millä Nintendo hoiteli tämän erittäin yleisen ongelman, oli vähintäänkin outo. Kansa huutaa hassusti käyttäytyvistä ohjaimista, Nintendo ei sano mitään, jostain kantautuu huhu että ohjaimet korvataan, jostain kantautuu huhu että vain tietyissä osissa maailmaa, Nintendo ei sano mitään, jostain kantautuu huhu...jne. Ei tämä nyt ihan yhtä suuri katastrofi ollut mitä aiemmin mainittu Microsoftin punainen kuolonrinkula, mutta paremminkin olisi asian voinut hoitaa.
Jos ei rikkinäiset Joy-Conit kiinnostele niin aina voi ostaa Switch Liten, joka syyskuussa ilmestyi ilahduttamaan kansaa. Edullisempi, ja joiltain käyttöominaisuuksiltaan alkuperäismallia jopa parempi, vekotin ei ole lähtenyt vielä ihan samanlaiseen nousukiitoon kuin DS Lite aikoinaan mutta mitä lähemmäs joulua mennään, sitä enemmän alkaa kevytversio ottamaan jalansijaa markkinoilla.
Mitä ensi vuonna?
Ensi vuosi tulee olemaan ensimmäiset 9-10 kuukautta Switchille melkoista löhöilyä. Kilpailijat keskittyvät ensinnäkin julkistamaan tulevat uuden sukupolven konsolinsa, puhumattakaan varsinaisesta julkaisusta. Switch saa hallita markkinoita aivan vapaasti siis näiden vehkeiden julkaisuun asti, ja vielä vähän jopa sen jälkeenkin joten eiköhän ensi vuosi ole Switchin mitä planeetan kokonaismyynteihin tulee? Konsoli lähestyy 50 miljoonan myydyn laitteen rajapyykkiä, ja tämä haamuraja saattaa ylittyä jo tämän kalenterivuoden puolella. Uuden laitemallin avulla myynnit jatkunevat tasaisena (hittipelien aikaansaamat myyntipiikit toki pitää muistaa) ja aiemmin mainittu Brain Training- ja Ring Fit Adventure -kohdeyleisö saattaa laittaa myyntikäyrää jopa hieman ennakoitua jyrkemmäksi? Mihinkään Switch Pro -malliin en itse vielä ensi vuonna usko, mutta 2021 vaikuttaa aika todennäköiseltä.
Pelien puolelta en veikkaa tässä mitään sillä sitä varten on olemassa oma ketjunsa. Kerro siis tässä ketjussa omat mietteesi tästä vuodesta, ja mene sitten heittämään valistuneet peliveikkaukset ensi vuodelle tuosta linkistä --> https://fintendo.fi/foorumi/threads...lä-julkaisemattomista-peleistä.241/#post-9298
..on rasittava kysymys kuulla ja lukea, joten muutetaan se muotoon; miten mielestäsi meni Nintendon vuosi 2019?
Ennen omien mielipiteiden latomista, aloitetaan puhtailla tosiseikoilla sekalaisessa järjestyksessä:
- Nintendo julkaisi Switch Liten. Täysin uusi konsolimalli, joka on tarkoitettu vain ja ainoastaan käsikonsolimuotoiseen pelaamiseen. Pienessä hiljaisuudessa Nintendo myös lopetti alkuperäisen Switch-mallin valmistamisen, ja alkoi tuottamaan hitusen taloudellisemmalla akunkulutuksella varustelua mallia.
- Pitkään odotettu Mario Kart -mobiilipeli julkaistiin vihdoin syksyllä.
- Nintendon jenkkijaoston ikoninen päällikkö, Reggie Fils-Aimé eläköityi pelialalta (tekee nykyään puhujakeikkaa kutsusta), tehden tilaa pitkään yhtiössä työskennelleelle Doug Bowserille.
- Switch ja sen eri mallit ovat kirjoitushetkellä (19.11.) vuoden 2019 myydyin konsoli, samalla kun markkinoilla olevat kilpailijat (PS4:n ja Xbox Onen eri inkarnaatiot, 3DS:stä puhumattakaan, ovat saattohoidossa).
- Nintendo muutti online-palvelunsa kylkiäisten julkaisumallia, samaan aikaan kun se starttasi palvelussa SNES-pelien tarjoamisen. Nykyisin "ilmaispelejä" ei enää tule kuukausittaisella tahdilla, vaan silloin kun Nintendo ilmoittaa niitä ilmestyvän.
..ja vaikka mitä muuta. Omat mielipiteet tästä Nintendon vuodesta ovatkin sitten isoa aurinkoisuutta, ja sinne sekaan vähän nihkeilyä.
Pelirintamalla ei tänäkään vuonna päästy ihan siihen 2017 tapahtuneeseen yhdeksän kuukauden tykittelyyn, mutta meno oli paljon parempaa kuin viime vuonna. Ensimmäinen vuosipuolikas oli jälleen kerran (Wii U:n ja sen kaikki tärkeimmät pelit omistaneelle) hiljainen kuin huopatossutehtaalla pyhäpäivänä, mutta kesäkuussa alkoikin sen tason sarjatuli pelirintamalla että oksat pois edestä.
Kesäkuu: Super Mario Maker 2 (Metascore 88)
Heinäkuu: Fire Emblem: Three Houses (Metascore 89)
Elokuu: Astral Chain (Metascore 87)
Syyskuu: The Legend Of Zelda: Link's Awakening (2019) (Metascore 87)
Lokakuu: Luigi's Mansion 3 (Metascore 87), Ring Fit Adventure (Metascore 82)
Marraskuu: Pokémon Sword/Shield (Metascore 81)
Nämä mainitut ovat siis pelejä joita pystyy vain ja ainoastaan pelaamaan Switchillä. Lisäksi laitteelle ilmestyi kesäkuun jälkeen myös muillakin laitteilla nähtyjä pelejä, joiden Switch-versiot keräsivät suurta ylistystä. Ori & The Blind Forest, Dragon Quest XI:n definitiivinen versio, Divinity: Original Sin II:n definitiivinen versio jne. Melkoista rytkettä onhan tuo melkoinen huippuputki jo pelkästään noilla Nintendonkin julkaisemilla/kehittämillä peleillä.
Yksi vuoden kovimmista tapauksista, jota ei kukaan kuitenkaan ikinä mainitse, on pakko olla Tetris 99. Tämä BR-genren kruunaamaton kuningas on monelle se syy miksi Switchin nettipelaamisesta vielä haluaa maksaa, ja kaikessa haastavuudessaan on peli myös pitkäikäinen kuin maakilpikonna. Monet (en siis todellakaan minä vaikka joku saattaisi toisin luulla... en todellakaan... e-ehei suinkaan...) hakevat edelleen sitä ensimmäistä erävoittoaan pelissä ja peli pitää noin muuten mielenkiintoa yllä tarjoamalla esim. pelin sisäisillä pisteillä tienattavia skinipaketteja, jotka tuntuvat toimivan samalla myös markkinointityökaluna milläkin hetkellä ajankohtaiselle Switch-pelille. Käsittämättömän hieno peli, ja toivottavasti online-palvelun kylkiäisiksi saadaan jatkossa joku vastaavanlainen tapaus. Olisiko ehkä jopa Star Fox 64:n moninpelimuotoa kopioiva F2P kova?
Switchin online-palvelu noin muuten, keikkuukin sitten omissa kirjoissani siinä plussan ja miinuksen välimaastossa. Itkin, kuten aina SNES-asioissa, kun palveluun saatiin vihdoin ja viimein kaikkien aikojen parhaan peliaikakauden parhaan konsolin melkein kaikki parhaat pelit, mutta sen jälkeen olen itkenyt lähinnä sitä että missä on lisää? NES-pelejäkään ei enää tule joten tällä hetkellä Switch Online on käytännössä vain ja ainoastaan verkkopelimaksua, plus pilvitallennusmahdollisuus joissain peleissä. Tuntuu pikkuhiljaa siltä että edes tuo 20€/vuosi äärimmäisen pieni summa tunnu kovin järkevältä.
Nintendo on tekemässä myös vahvaa paluuta siihen asiakaskuntaan, joka toi sille Wiin ja DS:n aikana isoimmat rahat. Ring Fit Adventure näyttää osuneen vahvasti kultasuoneen, tuoden Wii Fit -tason tietoisuutta rahvaan keskuudessa Switchiä kohtaan. Kun vielä vuodenvaihteessa konsolille tuodaan takavuosien suursuosikki Brain Training, on Nintendolla isot tykit laulamassa kasuaalimarkkinoita ajatellen. Vuoden alkupuolisko näyttää sen että miten tämä markkinarako tästä vielä kasvaa? Mielenkiintoista seurata että saavatko nämä ei-pelaajille tarkoitetut pelit aikaan edes kymmenystä Wiin aikoina taotuista rahamääristä?
Miinusta on annettava Switchille myös "laitteen omasta RROD:stä", eli Joy-Conien driftailusta. Tokyo Drift on edelleen huonoin Fast-sarjan elokuvista, ja tapa millä Nintendo hoiteli tämän erittäin yleisen ongelman, oli vähintäänkin outo. Kansa huutaa hassusti käyttäytyvistä ohjaimista, Nintendo ei sano mitään, jostain kantautuu huhu että ohjaimet korvataan, jostain kantautuu huhu että vain tietyissä osissa maailmaa, Nintendo ei sano mitään, jostain kantautuu huhu...jne. Ei tämä nyt ihan yhtä suuri katastrofi ollut mitä aiemmin mainittu Microsoftin punainen kuolonrinkula, mutta paremminkin olisi asian voinut hoitaa.
Jos ei rikkinäiset Joy-Conit kiinnostele niin aina voi ostaa Switch Liten, joka syyskuussa ilmestyi ilahduttamaan kansaa. Edullisempi, ja joiltain käyttöominaisuuksiltaan alkuperäismallia jopa parempi, vekotin ei ole lähtenyt vielä ihan samanlaiseen nousukiitoon kuin DS Lite aikoinaan mutta mitä lähemmäs joulua mennään, sitä enemmän alkaa kevytversio ottamaan jalansijaa markkinoilla.
Mitä ensi vuonna?
Ensi vuosi tulee olemaan ensimmäiset 9-10 kuukautta Switchille melkoista löhöilyä. Kilpailijat keskittyvät ensinnäkin julkistamaan tulevat uuden sukupolven konsolinsa, puhumattakaan varsinaisesta julkaisusta. Switch saa hallita markkinoita aivan vapaasti siis näiden vehkeiden julkaisuun asti, ja vielä vähän jopa sen jälkeenkin joten eiköhän ensi vuosi ole Switchin mitä planeetan kokonaismyynteihin tulee? Konsoli lähestyy 50 miljoonan myydyn laitteen rajapyykkiä, ja tämä haamuraja saattaa ylittyä jo tämän kalenterivuoden puolella. Uuden laitemallin avulla myynnit jatkunevat tasaisena (hittipelien aikaansaamat myyntipiikit toki pitää muistaa) ja aiemmin mainittu Brain Training- ja Ring Fit Adventure -kohdeyleisö saattaa laittaa myyntikäyrää jopa hieman ennakoitua jyrkemmäksi? Mihinkään Switch Pro -malliin en itse vielä ensi vuonna usko, mutta 2021 vaikuttaa aika todennäköiseltä.
Pelien puolelta en veikkaa tässä mitään sillä sitä varten on olemassa oma ketjunsa. Kerro siis tässä ketjussa omat mietteesi tästä vuodesta, ja mene sitten heittämään valistuneet peliveikkaukset ensi vuodelle tuosta linkistä --> https://fintendo.fi/foorumi/threads...lä-julkaisemattomista-peleistä.241/#post-9298